پردازنده اختصاصی Huawei معرفی شد: شکست راحت اگزینوس ۷۴۲۰ در بنچمارک ها - تکفارس 
پردازنده اختصاصی Huawei معرفی شد: شکست راحت اگزینوس ۷۴۲۰ در بنچمارک ها - تکفارس 

پردازنده اختصاصی Huawei معرفی شد: شکست راحت اگزینوس ۷۴۲۰ در بنچمارک ها

احسان عارفی
۱۴ آبان ۱۳۹۴ - 13:22
پردازنده اختصاصی Huawei معرفی شد: شکست راحت اگزینوس ۷۴۲۰ در بنچمارک ها - تکفارس 

بالاخره هوآیی از پردازنده اختصاصی و high-end خود با نام کایرین ۹۵۰ پرده برداشت. این پردازنده دارای ۸ هسته و با معماری big.LITTLE می باشد که ۴ هسته آن از نوع Cortex-A72 و فرکانس کاری ۲.۵۳GHz برای پردازش های سنگین و ۴ هسته دیگر آن از نوع Cortex A-53 و فرکانس کاری ۱.۸ GHz است که وظیفه پردازش های سبک را به عهده دارد. چیپست گرافیکی این پردازنده هم Mali T880MP4 می باشد. همچنین این پردازنده دارای یک مودم LTE Cat.6 برای استفاده از نسل ۴ اینترنت همراه است.

Kirin 950 با فناوری ۱۶ نانومتری و توسط TSMC ساخته شده است. همچنین هوآیی قول داده است که کیفیت صدای مکالمه و موسیقی در این پردازنده بسیار بهتر باشد.

اما همه این اعداد ارقام تا زمانی که در مرحله آزمایش قرار نگیرند هیچ مفهوم خاصی را منتقل نمی کنند. خوشبختانه نتایج بنچمارک GeekBench این پردازنده جند روز قبل از معرفی آن منتشر شده بود که نشان از شکست دادن پردازنده های قوی مانند اگزینوس ۷۴۲۰ سامسونگ داشت. البته نتایج این بنچمارک تا آن زمان در حد یک شایعه باقی مانده بود. اما حالا که این پردازنده به صورت رسمی از سوی هوآیی معرفی شده بیشتر می توان به نتایج آن اعتماد کرد. مقایسه بنچمارک Kirin 950 با پردازنده های قوی دیگر را می توانید در زیر مشاهده می کنید:

پردازندهتک هسته‌ای چند هسته‌ای
 A9 اپل۲,۴۸۷۴,۳۳۰
Snapdragon 820 کوالکام۱,۷۳۱۴,۹۷۰
Kirin 950 هوآیی۱,۷۱۰۶,۲۴۵ 
Exynos 7420 سامسونگ۱,۴۸۶۴,۹۷۰
Exynos M1 Mongoose سامسونگ – ۲.۳GHz۲,۲۹۴۶,۹۰۸
Exynos M1 Mongoose سامسونگ – حالت Power Saving۱,۷۱۰۴,۸۹۶
Exynos M1 Mongoose سامسونگ – حالت Ultra Power Saving۱,۱۰۰۳,۲۰۹

همان طور که مشاهده می کنید، پردازنده Kirin 950 چه در عملکرد تک هسته ای و چه در عملکرد چند هسته ای، پردازنده مورد استفاده در پرچمداران امسال سامسونگ را به راحتی شکست داده است. البته شاید درست نباشد که این پردازنده تازه وارد را با پردازنده ای که بیش از یک سال از تولید انبوه آن می گذرد مقایسه کرد اما از قدرت این پردازنده می شود فهمید که هوآیی قصد دارد جای پای خود را در بازار پردازنده های اختصاصی محکم کند. همچنین همان طور که می بینید؛ این پردازنده در عملکرد چند هسته ای هم از پردازنده های اپل A9 مورد استفاده در آیفون ۶ اس  و هم اسنپدراگون ۸۲۰ که تا چند روز آینده از سوی کوالکام معرفی می شود قوی تر است.

 گوشی Huawei Mate 8 قرار است اولین گوشی مجهز به این پردازنده باشد که درنتیجه می توان انتظار رقابتی داغ با سایر پرچم داران را از آن داشت.

نظرات خود را با می در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید