تاریخچه سیستم عامل ویندوز – از دستورات سخت تا لمس آیکون‎ها(بخش دوم) - تکفارس 
تاریخچه سیستم عامل ویندوز – از دستورات سخت تا لمس آیکون‎ها(بخش دوم) - تکفارس 

تاریخچه سیستم عامل ویندوز – از دستورات سخت تا لمس آیکون‎ها(بخش دوم)

پدرام علی نیا
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - 22:05
تاریخچه سیستم عامل ویندوز – از دستورات سخت تا لمس آیکون‎ها(بخش دوم) - تکفارس 

Windows 3.0

در ۲۲ می ۱۹۹۰ مایکروسافت از Windows 3.0 رونمایی کرد. به فاصله‌ی زمانی کوتاهی در ۱۹۹۲ Windows 3.1 عرضه شد. بطور کلی این نسخه از ویندوز توانست به فروش ۱۰ میلیون کپی در دوسال اول عرضه دست یافت، این مورد ویندوز را به رایج ترین سیستم عامل مورد استفاده در میان کاربران تبدیل کرد.

e11a47b1-e28a-4181-91ca-b880a7b9aa64_6

ویندوز در حال حاضر بازدهی بهتری دارد، گرافیک بهتر با ۱۶ رنگ و آیکون های بهتر شده. موج جدیدی از کامپیوترهای ۳۸۶ به بیشتر محبوب شدن ویندوز ۳ کمک کردند، آن هم به لطف پشتیبانی کامل از پردازنده اینتل ۳۸۶ که باعث اجرا شدن هر چه سریع‌تر برنامه‌ها می‌شود. برنامه‌های مدیربرنامه‌ها، مدیر فایل و مدیر پرینت در ویندوز ۳ برای اولین بار نمایان شدند.

سیستم عامل ویندوز به همراه فلاپی دیسک هایی نصب می‌شدند که به همراه جعبه هایی بزرگ با دفترچه های راهنما قطور و سنگین به فروش می‌رسیدند.

محبوبیت ویندوز ۳ در این دوره بیشتر از پیش شد که دلیل آن ارائه یک کیت توسعه نرم افزارهای ویندوز جدید بود، که به توسعه دهندگان نرم افزار اجازه می‌داد تا بیشتر برروی نوشتن برنامه خود تمرکز کنند تا برروی نوشتن درایورهای دستگاه‌ها.

ویندوز در حال فراگیر شدن در محیط های کار و خانه بود. این نسخه همچنین بازی هایی را نیز درون خود داشت مانند: Solitaire، Hearts و Minesweeper. ویندوز برای کارهای گروهی بهینه تر شد. در این نسخه امکان ایجاد شبکه های peer to peer وجود داشت و همچنین از قابلیت شبکه کردن تحت دامین پشتیبانی می‌کرد، برای اولین بار کامپیوترها به یک بخش جدانشدنی در محاسبات تبدیل شدند.

10209792-ebfa-4453-a252-538da15ab045_6

Windows NT

زمانیکه ویندوز NT در ۲۷ جولای ۱۹۹۳ منتشر شد، مایکروسافت با یک نقطه عطف مهم روبرو بود. رقابتی که در اواخر ۱۹۸۰ شکل گرفت و هدف آن ارائه سیستم عاملی کامل و کاربردی بود. برخلاف ویندوز ۳، .ویندوز NT یک سیستم عامل ۳۲ بیتی بود که این به معنای به کارگیری آن در سیستم های محاسباتی مهندسی و علمی بود.

Windows 95

در ۲۴ آگوست ۱۹۹۵ مایکروسافت ویندوز ۹۵ را منتشر کرد که یک رکورد را ثبت کرد، فروش ۷ میلیون کپی در ۵ هفته‌ی ابتدایی. این اولین بار بود به صورت رسمی با تبلیغات گسترده فروش یک نسخه از این سیستم عامل شروع شده بود.تبلیغات تلویزیونی با عنوان “من را شروع کن” با محوریت نمایش دادن تصاویر دکمه‌ی استارت جدید.

c6290e8b-84bb-4375-b7bc-e46becd23321_6

این بار نوبت دنیای جدیدی بود، دنیای مودم‌ها، ایمیل ها، دنیای جدید مجازی، با بازی های چندرسانه ای و نرم‌افزارهای آموزشی مختلف. ویندوز ۹۵ دارای پشتیبانی از اینترنت، اتصال به شبکه با دیال-آپ و قابلیت های plug & play برای نصب بسیار ساده و راحت دستگاه‌ها و نرم افزارهای کاربردی همراه بود. این سیستم عامل ۳۲بیتی جدید همچنین قابلیت های چندرسانه ای بسیار خوبی را به همراه خود داشت.

درزمان عرضه ویندوز ۹۵، نسخه‌های قبلی این سیستم عامل یعنی ویندوز و MS-DOS تقریبا برروی ۸۰ درصد کامپیوترهای جهان نصب شده بود. ویندوز ۹۵ یک بروزرسانی برای این سیستم عامل‌ها بود. برای اجرای این سیستم عامل شما به یک کامپیوتر با پردازنده ۳۸۶DX و یا مدلی قوی‌تر مثل ۴۸۶ و حداقل ۴ مگابایت حافظه رم(۸ مگابایت مقدار پیشنهادی بود) نیاز داشتید.نسخه‌های بروزرسانی هم برروی فلاپی دیسک ها و هم بروی سی دی ها دردسترس بودند. در این سیستم عامل ۱۲ زبان وجود داشت.

78d9d0dc-820a-47bb-baf3-b9aed638786e_6

برخی از قابلیت های ویندوز ۹۵ مواردی مثل استارت منو، نوار وظیفه و کلیدهای بزرگ کردن و کوچک کردن و بستن پنجره‌ها بودند.

موج فراگیر اینترنت

در اوایل دهه ۱۹۹۰ متخصصان تکنولوژی در مورد فناوری بنام اینترنت صحبت می‌کردند، شبکه‌ای از شبکه ها که می‌توانست تمامی کامپیوترهای سراسر جهان را به یکدیگر متصل کند.

در ۱۹۹۵ بیل گیتس از اینترن بعنوان یک موج فراگیر یاد کرد و همچنین اینترنت را مهم ترین پیشرفت دنیای تکنولوژی از ابتدای آن تا به آن زمان دانست. در تابستان ۱۹۹۵ اولین نسخه مرورگر Internet Explorer منتشر شد.

f90ed49e-5c4b-482c-a722-3f05c3e7cb8b_6

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید