AMD و تکنولوژی جدیدی به نام tressfx - تکفارس 
AMD و تکنولوژی جدیدی به نام tressfx - تکفارس 

AMD و تکنولوژی جدیدی به نام tressfx

علیرضا
۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - 09:00
AMD و تکنولوژی جدیدی به نام tressfx - تکفارس 

AMD و تکنولوژی جدیدی به نام tressfx

یکی از مراحل مشکل در طراحی شخصیت‌ها در بازی‌ های رایانه ‌ای، طراحی مو و حرکات آنها است. اگر به حرکت مو در بازی‌های پیشرفته‌ ی امروزی توجه کرده باشید حتماً متوجه حرکت غیرطبیعی و یا حرکت نکردن آن شده ‌اید. موردی که هر چه ما در این نسل شاهد پیشرفت گرافیک و فیزیک بودیم در آن هیچ اتفاقی نیفتاد و همچنان سر جای خود ایستاده بود (البت خب بهبود های گرافیکی روی آن اثر گذار بود اما کلیت آن همچنان پر از مشکل و ایراد بود). حالا ای‌ ام ‌دی برای حل این مشکل اقداماتی را انجام داده است و با کمپانی اسکوئر انیکس (احتمالا می دانید که این کمپانی تقریبا تبدیل به یکی از شرکای تجاری AMD شده است و اصولا تمام بازی های محبوبش را تحت عنوان پروژه Gaming Evolved از کمپانی AMD منتشر می کند همانند Sleeping Dogs، Hitman، Tomb Raider) همکاری کرده تا تکنولوژی جدیدی به نام TressFX را معرفی کنند. در ادامه می‌خواهیم این دستاورد جدید ای ام دی (که به حق مدتی است در زمینه گیمینگ در حال پیشرفت شدید است) را مورد بررسی قرار دهیم و نتیجه ‌ی استفاده از آن را نیز با هم در یکی از برترین بازی های امسال ببینیم.

ای ‌ام‌ دی با تحت تملک قرار دادن کمپانی ATI به یکی از دو سازنده‌ی بزرگ تراشه‌ی گرافیکی تبدیل شده است و مدتی است که از زیر سایه سنگین انویدیا خارج شده است و با یافتن شرکای تجاری همچون اسکوئر انیکس و رایزنی هایی با EA و Ubisoft توانسته است پروژه های بزرگی را برای خود در ابتدای عرضه بهینه سازی کند و برخی پروژه های این شرکت ها را تحت عنوان Gaming Evolved عرضه کند. برای مثال کاملا واضح است که نسخه های قبلی بازی محبوب Crysis همیشه در ابتدای عرضه با بهینه سازی های فراوان برای محصولات nvidia عرضه می شدند اما حالا نسخه سوم این عنوان تحت پروژه Gaming Evolved قرار گرفته است و برای اولین بار نام و تبلیغ ADM را در ابتدای آن مشاهده می کنیم. البته AMD صرفا دل به تبلیغات و چنین اموری خوش نکرده است و به این نتیجه رسیده برای داشتن برتری محض باید تکنولوژی های خاصی نیز ابداع و پیاده سازی کند. در همین راستا ای ام دی برای طبیعی‌ تر کردن حرکات مو در جریان باد یا آب با اسکوئر انیکس همکاری نزدیکی را شروع کرده و به تازگی نتیجه آن معرفی شده است. در واقع تکنولوژی “ترس‌ اف‌ ایکس” محصول همکاری استودیوی کریستال داینامیک و ای ‌ام ‌دی است.

کمپانی Square Enix در زمینه‌ی بازی‌های نقش‌ آفرینی همواره بهترین بوده و هست. مجموعه‌ی Final Fantasy، Kingdom Hearts، Dragon Quest و چند عنوان دیگر این سازنده همواره جزء بهترین بازی‌ های نقش ‌آفرینی بوده است. معمولاً یکی از نقاط قوت بازی‌های اسکوئر انیکس طراحی خلاقانه‌ ی شخصیت‌ هاست و در طراحی ظاهر آنها و همچنین مو و حرکات آن تلاش زیادی می‌کند. همچنین اسکوئر انیکس چندی پیش با تملک چند استودیوی دیگر از جمله Eidos، IO Interactive، Crystal Dynamics مالک آی پی های آن ها نیز شد و عناوین تحسین شده DeusEx : Human Revolution، Hitman : Absolution و حالا هم Tomb Raider را منتشر نموده است. البته همه این عناوین با همکاری های خوب AMD و تحت پروژه Gaming Evolved منتشر شده اند.

اما اولین بازی که از این قابلیت استفاده می‌کند کدام است؟ شخصیت لاراکرافت در بازی خاطره انگیز و محبوب تومب ‌رایدر اولین شخصیت مجازی است که می‌خواهد از شامپوی مخصوص ای‌ ام ‌دی استفاده کند! در نسخه‌ی جدید این بازی که حدودا یک هفته ای است به صورت رسمی عرضه ‌شوده و اتفاقا شاهد موفقیت های تجاری خوبی هم بوده است، شاهد کارایی این تکنولوژی خواهیم بود.

 TRESSFX-HAIR-1

اما برای استفاده از این تکنولوژی به چه سخت‌افزاری نیاز داریم و اصلاً این تکنولوژی جدید چگونه کار می‌کند؟ محاسبات مربوط به حرکات مو توسط زبان دایرکت ‌کامپیوت صورت می‌ گیرد. البته این زبان در تمام تراشه‌های گرافیکی پیشرفته پشتیبانی می‌شود اما برای استفاده از این تکنولوژی به تراشه ‌ای با معماری GCN یا همان “Graphics Core Next” که محصولی از ای ‌ام ‌دی است نیاز داریم تا پردازش موازی دستورات مشابه به خوبی صورت گیرد. کارت گرافیک‌های سری HD 7000 ای‌ ام ‌دی دارای چنین معماری هستند. اما در طی اظهار نظری خوانده بودم که تمامی کارت های گرافیک بر پایه دایرکت ایکس ۱۱ می توانند از این ویژگی به خوبی بهره ببرند.ای‌ ام‌ دی تکنولوژی جدیدش را بر اساس کارهایی که قبلاً روی شفافیت مستقل از ترتیب یا OIT انجام داده بود استوار کرده و بدین ترتیب برای مدیریت پیچیدگی پردازش و حافظه ‌ی مورد نیاز از ساختمان PPLL (لیست‌ پیوندی برای هر پیکسل) استفاده می‌کند. در این روش از دایرکت‌ کامپیوت برای شبیه ‌سازی واقعی حرکات مو استفاده می‌شود. در واقع هر یک از رشته‌های مو به صورت یک زنجیر فرض می‌شود، بدون اینکه نیازی به هزاران لینک جداگانه باشد. لذا نیروهایی مثل جاذبه، باد و حرکات سر روی حرکات مو و علاوه بر آن روی حرکات لباس و بدن تأثیری به مراتب واقعی ‌تر و رئال تر از بازی‌های فعلی می‌ گذارند. در نهایت به مدل مو می‌رسیم. در شبیه‌ سازی مو همواره حرکت تدریجی رشته‌ های مو به سمت موقعیت اصلی آن است، بنابراین بعد از اینکه تأثیر نیروهای خارجی کم شود، موها به تدریج به جای خود برمی‌ گردند و مدل موی شخصیت حفظ می‌شود. در محیط های که وزش شدید باد را داریم حرکت رشته‌ های مو از سویی به سوی دیگر به شکلی واقعی و طبیعی صورت می‌ گیرد.

 TRESSFX-HAIR-2

در محیط های بارانی نیز حرکات مو هم به دلیل وزش باد و هم به دلیل سنگینی رشته‌ های مو به خاطر خیسی و رطوبت در نظر گرفته می‌ شود و موها با استفاده ازا ین تکنولوژی به شکل طبیعی ‌تری آویزان می ‌شوند.

 TRESSFX-HAIR-3

در محیط خشک و بدون باد فقط حرکت سر و جاذبه است که روی حرکات مو اثر می‌گذارد. با به کارگیری تکنولوژی ترس ‌اف ‌ایکس حرکات مو در چنین محیط‌ هایی نیز به بهترین شکل شبیه‌ سازی می‌شوند.

 TRESSFX-HAIR-4

نکته دیگری که در این بین حائز اهمیت است اشاره به این موضوع می باشد که هرچند که ای ام دی بنیان گذار این تکنولوژی است اما این تکنولوزی را محدود به کارت های گرافیکی سری رادئون خودش نکرده است و آن را به عنوان یک تکنولوژی آزاد قرار داده است و کاربران کارت های گرافیکی انویدیا هم که کارت گرافیکی شان از دایرکت ایکس ۱۱ حمایت کند می توانند از این تکنولوژی جذاب استفاده کنند. بر همگان واضح و مبرهن است که اگر قضیه متفاوت بود قطعا انویدیا با انحصار گرایی در این زمیه همانند فیزیک ایکس این تکنولوژی را منحصر به کارت های گرافیکی جیفورس می کرد! البته ای ام دی پیشتر در اظهار نظری گفته بود که تکنولوژی فیزیک ایکس یک تکنولوژی مرده است و تکنولوژی مشابه یعنی موتور Havok به خوبی از پردازش های فیزیکی بر خواهد آمد. همانطور که در محصولات و بازی های پروژه Gaming Evolved نیز دیدیم واقعا اینچنین بود و فیزیک در بازی هایی که از موتورهایی همچون havoc یا موتورهای اختصاصی بازی ها استفاده می نمودند حتی در بسیاری از موارد از موارد مشابه که از فیزیک ایکس استفاده کرده بودند نیز برتر و بهتر ظاهر شده بود.

ای ام دی همچنین بنچ مارک هایی نیز منتشر کرده است که توانایی کارت های گرافیکی مختلف را در این تکنولوژی و در بازی Tomb Raider  نشان می دهد و به خوبی این تست ها برتری ای ام دی را در زمینه پردازش تکنولوژی ترس اف ایکس نشان می دهند.

performance

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • mitil گفت:

    :)))))) bad az salha ye technology avorde oonam chi??faghat vase mooo???
    badan oomade benchmark gozashte az kartash k vase hamchin kari tarahi shode??:))))age ras mige
    benchmark vase physx bezare bebinim aslan RUN mikone?:))))

    • علیرضا گفت:

      فیزیک ایکس انحصاری توسط انویدیا طراحی میشه و ای ام دی اصلا به کدهای اون دسترسی نداره به علاوه این تکنولوژی ۱۰۰% نرم افزاری نیست. احتیاج به سخت افزار خاص (چیپ های Agiya (اگه اسمش را ردست نوشته باشم!) داره که انویدیا این شرکت را خریده و توی کارت هاش استفاده می کنه.
      از اون طرف این تکنولوژی که منصف باشیم بسیار بیشتر از فیزیک ایکس توی چشم میاد (همونطور که گفتم توی یه بازی مثل پتل ۳ اصلا فیزیک ایکس نبود اما فیزیک توی چه سطحی ارائه شده بود؟؟ فوق العاده!) به همه ی سازنده های بازی و حتی خود انویدیا ارائه شده و کاملا نرم افزاری هستش

      در نهایت کارت های سری ۷۰۰۰ سال پیش عرضه شدن و کارت گرافیک معمولی هستن و برای ترس اف ایکس طراحی نشدن (بر عکس کارت های انویدیا که سخت افزاری برای فیزیک ایکس طراحی میشن)

      • mitil گفت:

        baba damet garm:))
        vaghti u bazi mikoni be shekastan va takhribe bishtar tavajoh mikoni ya modele mooye player??
        dar zemn in faghat vase baziaye 3rd person be dard mikhore na chize dgei
        metro 2033 yadet nemiad?vaghti physx ro mizashti rooye HIGH chi mishod bazi???

        • علیرضا گفت:

          قطعا درست می فرمایید اما ببینید من میگم همه اون بازی ها را فیزیکش را مثلا با بتلفیلد ۳ مقایسه کنید. اگر موتورهای بازی سازی از اساس قدرتمند طراحی شده باشند و بازی سازها بخوان میتونن از همون موتورها هم فیزیک فوق العاده ای بگیرن اماتا حالا توی هیچ بازیی این چنین مدل مویی ندیده بودیم. ببینید من فکر کنم شما تجربه بازی تام رایدر را نداشتید. برید تستش کنید. دوستم تا فعالش کرد یه دفعه یه ذوقی کرد از دیدن موهای لارا که من گفتم الانه که سکته ای چیزی بزنه! تخریب پذیری همین الان هم به صورت قابل قبولی بدون فیزیک ایکس وجود داشته اما تکنولوژی مثل ترس اف ایکس نه!

  • ممنون از مقالتون خیلی جالب بود

  • 3r گفت:

    سلام خوب هستید؟

    عیدتون مبارک.

    می خواسنم بدونم کارت گرافیک ati 7850 چطوره؟

    خوبه؟مال کدوم برند بهتره؟HIS یا asus ؟

    قیمتش چنده و از کجا بگیرم بهتره؟

    راستی این ترس اف ایکس به عنوان یه نرم افزار باید چطوری فعالش کرد؟

    موفق باشی

    راستی فرق

    GDDR5 با DDR5 چیه؟

    • علیرضا گفت:

      سلام. عید شما هم مبارک باشه عزیز. بله کارت فوق العاده ای هست و البته گران قیمت!
      ببینید کارت ها هر کدوم یک نسخه مرجع دارن که سازندگان مختلف میان و بر اسا اون کارت های خودشون را طراحی میکنن. مثلا همین ایسوس که گفتید ممکنه چند مدل مختلف از ۷۸۵۰ توی محصولاتش باشه. اما در نهایت در صورتی که از برندهای معتبری همچون His یا asus یا sapphire و … (این ۳ نقطه حتما معتبر باشه ها!) تفاوت کارایی این کارت ها به بیش تر از ۱۰-۱۵ درصد نمیرسه. پس انتخاب سلیقه ای میشه. نگاه کنید به بودجه و خدمات بهتر شرکت های گارانتی کننده و …
      GDDR5 با DDR5 توی منظور شما هیچ تفاوتی ندارند. اولی منظور همون DDR5 هست که توی تراشه گرافیکی استفاده میشه. در اصل توی تمام کارت گرافیک ها مدل نوع حافظه را با GDDR5 نشون میدن و اگر هم جایی توی گرافیک ها DDR5 دید منظورشون همون GDDr5 بوده.
      تکنولوژی ترس اف ایکس هم فعلا فقط توی بازی تامب رایدر وجود داره و توی آپشن گرافیکی بازی ( فکر کنم قسمت Hair Quality) فعال میشه و فعلا توی بازی دیگه ای اجرا نشده اما به مرور مهمان خیلی از بازی های اینده خواهد بود. مطمئن باشید!

  • Ali گفت:

    سلام کارت گرافیک من ATI Radeon HD 4300/4500 Series هستش . این قابلیت روش اجرا نمیشه ؟؟ آخه توی بازی تنظیمات مربوط به موها غیر فعالند .ممنون