تغییرات به سبک گوگل! - تکفارس 
تغییرات به سبک گوگل! - تکفارس 

تغییرات به سبک گوگل!

علیرضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - 09:00
تغییرات به سبک گوگل! - تکفارس 

تغییرات به سبک گوگل!

خبر اول: آقای “اندی رابین” از ریاست بخش اندروید کنار رفت و رییس بخش کروم، یعنی آقای “ساندار پیچای” عهده دار مسئولیت او شد.

چند ماه پیش در خبرها شنیدیم که جناب آقای “اسکات فورستال” از ریاست iOS و همچنین جناب آقای “استیو سینوفسکی” از ریاست ویندوز کنار رفتند. حالا دوباره در این حوزه خبری مهم از راه رسیده است که البته با دو مورد قبل فرق دارد و صلح آمیز است و به نوعی اخراج محسوب نمی شود! جناب آقای “لری پیج” مدیر عامل گوگل ساعتی قبل در پستی که در وبلاگ رسمی گوگل منتشر شد، با ستایش فراوان از جناب آقای “اندی رابین” موسس اندروید و دستاوردها و زحماتش، اعلام کرد که او از مقام خود یعنی ریاست بخش اندروید کنار رفته تا “فصلی تازه” را در گوگل آغاز کند (همچنان در گوگل مشغول به کار است و تنها جابه جا شده است) و جناب آقای “ساندار پیچای” با حفظ سمت که مدیریت دو بخش اپلیکیشن ها و کروم را بر عهده داشته حالا جانشین او شده است و ریاست بخش اندروید نیز به سمت های ایشان اضافه شده است.

 نه کمپانی موفق گوگل و نه خود جناب آقای “اندی رابین” دلیل این جا به جایی را به طور واضح و رسمی در جایی ذکر نکرده اند (حداقل تا زمان نگارش و تنظیم این متن!) ولی از آنجایی که جناب آقای “اندی رابین” همچنان در گوگل می مانند، احتمالا کناره گیری در اوج هدف اصلی ایشان بوده است تا او با خاطره خوشی بخش اندروید را ترک کند و به پروژه های جدیدی مشغول شود و باز هم نام گوگل را در پروژه هایی جدید بر سر زبان ها بیندازد. تا امروز بیش از ۷۵۰ میلیون دستگاه اندرویدی فعال شده و بیش از ۲۵ میلیارد اپلیکیشن به فروش رسیده است. جناب آقای “اندی رابین” که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ در اپل مشغول فعالیت بود، در سال ۲۰۰۵ با خرید اندروید توسط گوگل به این شرکت پیوست و موفق ترین سیستم عامل موبایل امروزی را توسعه داد. حالا باید دید که او در آینده چه پروژه هایی را رهبری خواهد کرد و آیا باز هم می تواند پروژه هایی در این حد محبوب و کاربردی را کنترل کند یا خیر.

 در سمت دیگر جناب آقای “ساندار پیچای” مسئولیت هایی نظیر توسعه مرورگر و سیستم عامل کروم و نیز کروم بوک ها را بر عهده دارشته اند و حالا با حظور در بخش اندروید این احتمال می رود که شاید در آینده نزدیک شاهد آمدن اپلیکیشن های اندروید (برنامه ها و بازی ها) به مرورگر کروم و سیستم عامل کروم هم باشیم (البته این قضیه هم اکنون هم تا حدودی در مرورگر کروم اتفاق افتاده است همچون حظور بازی هایی همچون “طناب را ببر” و یا “آب من کجاست؟”). به نظر شما آیا این تغییر مدیریتی، استراتژی گوگل برای توسعه اکوسیستم موفق اندروید و گسترش آن به کامپیوترهای شخصی است؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

خبر دوم: جناب آقای “گای کاواساکی” به عنوان مشاور موتورولا به کمپانی گوگل پیوست

اهداف کوتاه مدت گوگل برای بخش تلفن های هوشمند موتورولا واضح است: تصحیح کردن مسیر پر پیچ و خم باند پرواز و تبدیل شدن به شرکتی برای آینده که پیشرو محصولات اندرویدی گوگل است. اما وقتی صحبت از این باند پرواز به میان می آید، گوگل هنوز با مجموعه ای از محصولات قبلی روبرو است که از موتورولا به ارث برده است. در اصل گوگل با مصیبت محصولات تولید شده موتورولا در ۱۸ ماه اخیر دست در گریبان است که در عین احترام به این محصولات و وجود نو آوری های فراوان در آن ها نظر بازار نسبت به این محصولات آنچنان مثبت نبوده است! گوگل به نوعی نیاز دارد تا محصولات قبلی و تفکرات پشت آن را هم اکنون از ریشه بخشکاند و از موتورولا بگیرد تا امکان تمرکز بر محصولات دوره جدید گوگل-موتورولا به وجود بیاید. حتی تلفن های جدید موتورولا که به زودی عرضه خواهند شد (ایکس فون شامل آنها نیست) هم بنا به گفته مدیر کنونی موتورولا جناب آقای “پیچت” با استانداردهای گوگل همچون “نوآوری، تغییر در چشم انداز و اعجاب انگیز بودن” که مد نظر گوگل هستند سازگاری آنچنانی ندارند! گوگل به منظور حذف اثرات باقی مانده از سال های افول موتورولا، یعنی در اصل سال های گذشته و حال این شرکت و همچنین دمیدن خونی تازه در رگ های نو آوری بازماندگان موتورولا دست به دامان جناب آقای “گای کاواساکی” شده است.

جناب آقای “گای کاواساکی” سرمایه گذار بخش خصوصی، نویسنده، ناشر، و در قدیم از کارمندان، فداییان و مُبلغین کمپانی رقیب گوگل یعنی اپل بوده است اما هم اکنون از جمله عاشقان سینه چاک مثال زدنی اندروید است! او که برای مدت ها وکیل مدافع اپل به حساب می آمد با اعلام علاقه اش به اندروید و خرید گلکسی نوت، خیلی ها را در کمپ اپل دوستان دو آتشه (همان هایی که مانند خودش بودند) شوکه کرد. و حالا هوا خواهی او برای سیستم عامل محبوب اندروید حتی از آنچه در اوایل ابراز داشته بود هم عمیق تر شده است! (چه می کنه این اندروید!). جانب آقای “گای کاواساکی” چند روز قبل با ارسال یک توییت در توییتر اعلام کرد که به عنوان مشاور موتورولا، به گوگل خواهد پیوست و از این به بعد بر روی “طراحی محصول، رابط کاربری، بازاریابی، و رسانه های اجتماعی” تمرکز خواهد نمود. همچنین جناب آقای “گای کاواساکی” در فیسبوک نوشته است:

“موتورولا مرا یاد اپل در سال های گذشته (۱۹۹۸) می اندازد: یک کمپانی پیشرو در صنعت موبایل و لوازم ارتباطی، متمرکز بر روی مهندسی و پر از نوآوری و ایده های جدید! معتقدم که محصولات عالی برای این کمپانی می توانند همه چیز را دگرگون کنند. برای مثال، خلق سری آی مک G3 (اشاره به همان آی مک هایی که در رنگ های مختلف عرضه شدند) یک نقطه عطف و تحول بزرگ برای اپل بود.”

 حالا مدیر موتورولا یعنی جناب “آقای پیچت” را در یک سو و ایده پرداز بزرگی همچون “گای کاواساکی” را در سوی دیگر داریم. آنچه که واضح و مبرهن است این موضوع می باشد که از همکاری این دو شخص متفکر و مهم می توان انتظار چه جور اتفاقاتی را داشت؟ اولین چیز نیاز به خلوت کردن خط تولید از محصولات دوره قبل است که می توان چنین چیزی با عرضه خانواده Razr ها تقریبا اتفاق افتاده است. گام بعدی باید استخدام طراحان باهوش و ایده پردازانی مثل همین آقای “گای کاواساکی” باشد که بتوانند برای برند موتورولا محصولات دگرگون کننده و جذاب بسازند. شاید اولین مورد از این دست، ایکس فون باشد که البته نظرات مستقیم گوگل نیز در ساخت آن بوده است. البته هیچ بعید نیست که در آینده شاهد یک نسل دیگر از محصولات خانواده RAZR  هم باشیم و سپس ایکس فون از راه برسد ]مان طور که شایعات یکی از این مدل ها منتشر شده است و در روزهای آتی آن را برای شما نیز معرفی می کنیم).

 آیا جناب آقای “گای کاواساکی” و ایده های او خواهند توانست نفسی تازه در پیکره موتورولا بدمند؟ آیا موتورولا نیز به سان اپل دوران قدیم، خواهد توانست با حفظ ریشه های اصیل خود خیزشی بلند به سوی آینده داشته باشد؟ به نظر شما موتورولا گوگل با همکاری همدیگر می توانند تیر خلاص را بر پیکره رنجور اپل وارد کنند؟ شما چه نظری دارید؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.