نگاه تکفارس به الکامپ| گزارش اختصاصی از نمایشگاه الکامپ ۹۴ - تکفارس 
نگاه تکفارس به الکامپ| گزارش اختصاصی از نمایشگاه الکامپ ۹۴ - تکفارس 

نگاه تکفارس به الکامپ| گزارش اختصاصی از نمایشگاه الکامپ ۹۴

پدرام علی نیا
۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 10:00
نگاه تکفارس به الکامپ| گزارش اختصاصی از نمایشگاه الکامپ ۹۴ - تکفارس 

نمایشگاه الکامپ بزرگترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است که همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می گردد. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای این صنعت اعم از سخت افزار و نرم افزار به علاقمندان عرضه می گردد و فرصتی بی بدیل برای تبادل نظر و مذاکره در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

این نمایشگاه امسال در تاریخ ۲۳ آذر ماه شروع شده است و تا ۲۶ام آذر ادامه دارد. دیروز هم به رسم هر ساله فرصتی شد تا به همراه یکی از دوستانم از این نمایشگاه دیدن کنم.

صف طولانی برای ورود

در ابتدای حضورمان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برای ورود به محوطه سالن‌ها با صفی طولانی و شلوغ برای خرید بلیط ورودی روبرو شدیم که کمی ما را شوکه کرد اما به لطف داشتن کارت دانشجویی به راحتی و بدون مشکل و هزینه ای وارد نمایشگاه شدیم( راستش را بخواهید زمانیکه با نشان دادن کارت وارد شدیم، حس ماموران پلیس در فیلم‌ها را داشتیم که کارت خود را نشان می‌دهند و می‌گویند NYPD!!). مانند سال های قبل اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند تعداد بسیار زیاد بروشورهای تبلیغاتی و ساک های حاوی این بروشورها در دست بازدیدکنندگان است. در ابتدای راه نقشه سالن‌ها به بازدیدکنندگان داده می‌شد تا بتوانند سالن‌ها و غرفه های درون آن‌ها را ببینند و بدانند که هر سالنی به چه موضوعی اختصاص دارد.

20151216_110655

امسال شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور دارند در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند از ارائه فضاهای ابری گرفته تا شرکت‌های تولید نرم افزار. اما بطورکلی شرکت ها در حوزه‌ی ارائه‌ی راهکار های سازمانی فعالیت بیشتری داشتند و خدمات ارائه شده بیشتر مربوط به این موضوع بود.

همانطور که در نقشه می‌بینید غرفه ها در ۱۱ سالن قرار گرفته بودند. ما در طول بازدید امروز نتوانستیم از تمامی سالن ها دیدن کنیم.

غرفه‌های جالب

در طول بازدید غرفه‌های متعددی را دیدیم که خدمات متنوعی را ارائه می‌کردند و تعداد آن‌ها هم بسیار زیاد بود به همین دلیل از توضیح همه‌ی آن‌ها معذورم اما چندین غرفه نظر ما را به خودشان جلب کردند.

ایرانسل

اپراتورها بازهم مثل سال های قبل بخش های بزرگی از چند سالن را به خود اختصاص داده بودند و خدمات خود را به کاربران ارائه‌ می‌کردند. یکی از این اپراتورها ایرانسل بود که غرفه‌ی بزرگی را در اختیار داشت و خدمات گوناگونی را برای نمایش آماده کرد بود.

در بیرون از سالن هم غرفه‌ی خانه دیجیتال ایرانسل بود که از آن بازدید نکردیم. اما درون سالن بخش های مختلفی وجود داشت و سعی کردیم تا از تمامی آن‌ها دیدن کنیم.

بخشی از خدمات این شرکت شامل ارائه سرویس های پرسرعت اینترنت بود که در چندین قسمت مختلف در معرض نمایش قرار گرفته بودند. یکی از این قسمت ها بخش ارائه اینترنت پرسرعت خانگی TDLTE بود که متاسفانه در زمانیکه می‌خواستیم تست سرعت آن را ببینیم مودم با مشکلی فنی روبرو شده بود.

20151216_111856

در کنار این بخش قسمتی مربوط به خدمات تلویزیون اینترنتی و یا همان IPTV وجود داشت که در زمان حضور ما در حال پخش یک مسابقه بسکتبال از طریق این سامانه بود.

20151216_111853

در ادامه زمانیکه که وارد غرفه شدیم بخشی با نام Experience Zone وجود داشت که در آن امکان تست سرعت اینترنت همراه این اپراتور وجود داشت. تلفن همراهی که در آن‌جا قرار داشت بعد از انجام تست رقم ۲۱.۴۹Mbps برای سرعت دانلود نمایش داد. البته در طول بازدید از این نمایشگاه خودمان با سیم کارت ۴G ایرانسل از اینترنت پرسرعت ارائه شده استفاده کردیم و نتیجه راضی کننده‌ای را دریافت کردیم.

 

20151216_112102

در بخش های دیگر این غرفه امکانات دیگر این اپراتور عرضه می‌شدند که بعضی کاربردی وبعضی جنبه معرفی داشتند.

در بخش پشتی این غرفه هم اپلیکیشن‌های متعددی که هر کدام خدماتی را به مشترکین ایرانسل ارائه می‌کردند وجود داشت از جمله اپلیکیشن گیشه، کتابخوان، زوم و … که با مراجعه به متصدی مربوط به هر کدام از آن‏ها علاوه بر دریافت توضیحات کاملی در مورد آن‌ها می‌توانید اپلیکیشن را به راحتی دریافت کنید.

بخش دیگری که واقعا نظر من را به خودش جلب کرد تکنولوژی های جدیدی بود که این اپراتور در کنار راهکارهای سازمانی خود ارائه داده بود.یعنی

خدمات دستگاه به دستگاه و یا M2M

ارتباطات دستگاه به دستگاه M2M عبارت است از هرگونه ارتباطی که طی آن دو یا چند دستگاه بر بستر یک شبکه ارتباطی ثابت یا همراه به یکدیگر متصل می‌شوند.

ارتباط دستگاه به دستگاه به تجهیزات موجود در هر شبکه امکان می‌دهد بدون نیاز به دخالت عامل انسانی، انتقال و تبادل اطلاعات را انجام دهند و در حال حاضر عمدتا برای مدیریت و نظارت از راه دور انواع دستگاه‌ها، وسایل و خودروها استفاده می‌شود. ارتباطات دستگاه به دستگاه به عنوان یک سرویس پایه ارتباطی در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به مواردی چون دورسنجی، انبارگردانی، کنترل از راه دور، کنترل ترافیک و کنترل صنعتی، سرویس های پشتیبانی و … اشاره کرد. همچنین خدمات دستگاه به دستگاه زمینه‌ساز موج جدیدی از توحل است که با نام اینترنت اشیا یا IoT شناخته می‌شود.

814717984_58341

اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا که زمانی صرفا یک ایده بلندپروازانه بود اکنون به یک واقعیت تبدیل شده است، واقعیتی که جهانی را که درآن زندگی می‌کنیم تغییر می‌دهد. اینترنت اشیا مفهومی فراتر از ارتباط دستگاه به دستگاه است و در واقع مفهوم دستگاه به دستگاه در کنار برخی مفاهیم دیگر اجزای تشکیل دهنده اینترنت اشیا هستند.

اتصال درونی بالقوه بین اشیای هوشمند و روش تعامل ما با محیط اشیا همان چیزی است که اینترنت اشیا نامیده می‌شود، حوزه هایی که در آن جهان واقعی با جهان دیجیتالی با یکدیگر ادغام می‌شوند. ارتباط دستگاه به دستگاه امکان اتصال را در اختیار اینترنت اشیا قرار می‌دهد و بدون وجود این ارتباط، عملا اینترنت اشیا شکل نمی‌گیرند.

سامانه M2Mقابلیت کاربرد درصنایع و مشاغل متعددی را دارد که بعضی از آن‌ها شامل:

مدیریت انرژی و منابع، خودروسازی، حمل و نقل، پخش و توزیع و … است.

از دیگر خدماتی که ایرانسل در این نمایشگاه به همراه خود آورده بود می‌توان به شبکه امن همراه، شبکه مجازی اختصاصی، خدمات ابری، خدمات اینترنت سازمانی، خدمات کدهای دستوری USSD، و اطلاع رسانی و تبلیغات هوشمند و… اشاره کرد.

بطور کای در نمایشگاه شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت از طریق USSD تلاش بسیار زیادی برای معرفی سرویس های خود به بازددیکنندگان داشتند که یکی از بزرگ ترین آن‌ها اپلیکیشن آپ بود که علاوه بر تبلیغات گسترده و معرفی سرویس خود به کاربران، قصد انجام قرعه کشی یک دستگاه خودرو را نیز داشت.

یکی از مواردیکه واقعا به چشم می‌آمد این بود که چندین خودرو در مکان های مختلف این نمایشگاه قرار گرفته بودند و همگی برای قرعه کشی و تقدیم به برنده خوش شانس آماده بودند.

پروژکتور پاناسونیک

یکی دیگر از غرفه‌هایی که نظر ما را به خود جلب کرد غرفه مربوط به پاناسونیک بود ک در آن چندین پروژکتور برای معرفی وجود داشتند اما در کنار همه‌ی آن‌ها یک پروژکتور غول پیکر قرار داشت که در ابتدا سایز آن نظر هر بیننده ای را جلب می‌کرد بعد از آن و با چرخاندن سر برای دیدن تصویر حاصل از این دستگاه چشم هر بیننده‌ای خیره می‌شد. تصویری بزرگ با کیفیتی بسیار بالا و رزولوشنی عالی که حس سه بعدی خاصی را نیز برای بیننده به همراه داشت. متاسفانه به علت اینکه دستانی که اونجا حضور داشتند سرشون شلوغ بود نتونستیم توضیحاتشون رو در مورد دستگاه بشنویم.

20151216_111538

واقعیت مجازی

در غرفه‌ای دیگر عینک واقعیت مجازی برای معرفی وجود داشت که کاربران امکان تجربه شخصی آن را داشتندو همچنین نکته‌ی جالب تر در کنار این عینک وجود دستگاه شبیه ساز رانندگی بود که چندی پیش اخباری از آن در فضای وب منتشر شده بود. در طول حضور ما در این غرفه یک پدربزرگ مهربان و صدالبته شوماخر! در حال راندن این اتومبیل خاص بودند.

814717335_58115

در سالن های دیگر غرفه های بسیار زیادی وجود داشتند که هرکدام خدمات خاصی را ارائه می‌دادند از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فروش ومعرفی سیستم های الکتریکی و UPSها، شرکت های ارائه دهنده خدمات تبلیغات از جمله تبلیغات پیامکی انبوه و …، شرکت های ارائه دهنده خدمات وب مانند میزبانی، طراحی سایت، فضای ابری و امنیت و …، شرکت های توزیع و فروش قطعات الکترونیکی و رباتیک، شرکت های تامین کننده قطعات راه اندازی شبکه های سازمانی و …، شرکت های ارائه دهنده خدمات مشتریان مانند ساخت و مدیریت باشگاه مشتریانو در نهایت شرکت های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک.

در حیاط نمایشگاه هم غرفه های متعددی وجود داشت که برخی فروشگاه نرم افزار و یا برخی شرکت های ارائه دهنده خدمات امنیتی مثل نرم افزار های آنتی ویروس بودند. همچنین چندین غرفه بزرگ دراختیار اپراتور رایتل قرار داشت که صف های طولانی در مقابل آن‏ها برای دریافت سیم کارت های هدیه منظره‌ای خاص را ایجاد کرده بود.

 

بطور کلی این نمایشگاه مانند سال های قبل نقاط قوت و ضعف خاص خودش را داشت اما وجود آن قطعا جزو ملزومات پیشرفت IT در کشورمان خواهد بود چرا که به شرکت و سازمان های مختلف امکان معرفی خدماتشان و به مشتریان امکان بررسی این خدمات و در نهایت بستری برای ارتباط این دو طرف را با یکدیگر فراهم می‌کند. بازدید از این نمایشگاه برای دوستداران حوزه فناوری اطلاعات خالی از لطف نخواهد بود.

اگر شما نیز از این نمایشگاه بازدید کرده‌اید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.