مایکروسافت یک دیتاسنتر شناور روی آب ساخت - تکفارس 
مایکروسافت یک دیتاسنتر شناور روی آب ساخت - تکفارس 

مایکروسافت یک دیتاسنتر شناور روی آب ساخت

محمدرضا قدمگاهی
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 22:43
مایکروسافت یک دیتاسنتر شناور روی آب ساخت - تکفارس 

ما امروزه با توجه به ابری شدن بیشتر اطلاعات و حتی قرار گیری نرم افزار ها و بازی ها و الخصوص فیلم ها و عکس ها بر روی فضای Cloud نیاز بیشتری به دیتاسنتر های جدید در اقسا نقاط جدید می کنیم. از طرفی خنک نگه داشتن این دیتاسنتر های حجیم که اطلاعات بعضا مهم مردم روی آنها قرار دارد نیز به انرژی بسیار زیاد و هزینه بری نیازمند بوده و بنابراین موضوع شرکت های بزرگی مثل گوگل، فیسبوک و حالا مایکروسافت دست به اقدام هایی می زنند تا این هزینه های هنگفت را به حداقل مقدار ممکن برسانند.

به گزارش تکفارس، Natick نام یک پروژه مایکروسافتی است که در آن مهندسان خبره و چیره مغز این شرکت بزرگ آمریکایی، دست به ساخت دیتاسنتر و پایگاه های اطلاعاتی می زنند که در زیر آب نیز کار می کنند. در یک محفظه بسیار محکم به نام Leona Philpot ( نام آن از یکی از قهرمانان سری بازی های Halo گرفته شده است.) نگه داری شده و به کیلومتر ها به زیر اقیانوس آرام ( Pacific coast ) می فرستند.

مزایا این کار مایکروسافت بسیار بسیار زیاد بوده و هزینه ها را کاهش می دهد. در کنار این موضوع، این مطلب آشکار است که دمای بالای این دیتاسنتر ها را می توان با آب نسبتا خنک و سرد اقیانوس آرام کاهش داد و آن را به خوبی کنترل نمود. مایکروسافت اذعان دارد که ساخت این دیتاسنتر ها ۹۰ روز زمان برده و قبل از آن حدود دو سال مطالعات در زمینه این دیتاسنتر ها انجام گرفته است.

از این گذشته، اگر با این روش بتوان دیتاسنتر ها را در دمای مطلوب نگه داشت، در سراسر جهان لاتسنی و تاخیرات اینترنتی پایین آمده و سرعت مطلوب تری را ارائه می دهد. به نظر من که بهترین راهی که باید همه گیر شود همین روش است. البته نباید آسیب های محیط زیستی آن را از یاد برد. مایکروسافت نیز برای محیط زیست خطری احساس نمی کند و فقط گفته است تا چند اینچ اطراف دیتاسنتر ما شاهد افزایش دمای آب هستیم که به آبزیان آسیب زیادی نمی رساند.

طبق داده های آماری مایکروسافت، پوشش محافظ معروف به Leona Philpot توانسته ۱۰۵ روز یعنی در حدود ۳ ماه زیر آب دوام بیاورد که به گفته ی خود این شرکت، این آمار بسیار بالا تر از حد انتظار است.

یک مشکل آشکار این است که اگر دیتاسنتر با مشکل روبرو شود، این شرکت توانایی فرستادن یک مهندس به کیلومتر ها زیر آب آن هم مثلا در ساعاتی در نمیه شب که غواصی بسیار دشوار است! البته مایکروسافت نیز برای این مشکل فکری اساسی کرده و آن هم این است که اگر سروری مشکل پیدا کند، مهندسان سریعا یک سرور جدید جایگزین خواهند کرد.

 

این ایده های دسته اول مایکروسافتی هر روزه به راحتی زندگی ما می افزاید و بسیار نوآورانه است. به درستی که مایکروسافت بزرگترین و ایده پردازترین شرکت دانش بنیان در سطح جهان به شمار می رود!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.