۱۰ قابلیت مهم روترهای وایرلس – بخش دوم - تکفارس 
۱۰ قابلیت مهم روترهای وایرلس – بخش دوم - تکفارس 

۱۰ قابلیت مهم روترهای وایرلس – بخش دوم

پدرام علی نیا
۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - 16:14
۱۰ قابلیت مهم روترهای وایرلس – بخش دوم - تکفارس 

۴) کیفیت سرویس

کیفیت سرویس که به اختصار QoS نوشته می‌شود، راهی برای بهینه سازی راندمان شبکه شما با اولویت بخشی به انواع خاصی از دیتا هاست.

زمانیکه پهنای باند شما توسط چندین نرم افزار و دستگاه پر شده است، شما با کاهش چشمگیر کیفیت سرویس اینترنت خود روبرو خواهید شد. نرم افزارهایی که در این مورد نقش دارند، آن هایی هستند که به پهنای باند بالایی نیاز دارند مثل تماس‌های تصویری و یا بازی‌های آنلاین.

با QoS شما می‌توانید به سادگی به روتر خود بگویید که اولویت را به ترافیک مربوط به نرم افزار هایی که پهنای باند کمتری می‌خواهند و یا اهمیت کمتری دارند را در رتبه خاصی قرار دهد. مانند پشتیبان گیری برای سرویس‌های ابری که در پس زمینه در حال اجرا هستند.

بعضی از روتر‌ها همچنین سرویس WMM را ارائه می‌دهند که مخفف Wi-Fi Multimedia است، این سرویس نوع خاصی از QoS می‌باشد. زمانیکه این سرویس فعال باشد، بصورت خودکار به صداها، ویدئوها، دیتا تصویری اولویت می‌دهد تا بتواند بازدهی بهتری برای فایل‌های چندرسانه ای داشته باشد.

qos

۵) کانال ها

روتر‌های وایرلس اطلاعات را در کانال‌های مختلفی منتقل می‌کنند. اگر تعداد زیادی روتر در مجاورت یکدیگر قرار داشته باشند و همه آن‌ها به شکلی تنظیم شده باشند که از یک کانال مشابه استفاده کنند، سیگنال‌های آن‌ها ظاهرا با هم برخورد داشته و باعث ایجاد راندمان پایین در سرویس‌های آن‌ها می‌شوند، که بر روی روترهایی که تحت اثر این مورد قرار گرفته اند تاثیر می‌گذارند.

بسیاری از روتر‌ها برای انتقال اطلاعات به صورت خودکار بهترین کانال را انتخاب می‌کنند. اما اگر روتر شما این عمل را انجام نمی دهد و یا با راندمانی پایین تر از حد انتظارتان روبرو شده اید، به امتحان این مورد می‌ارزد که خودتان به صورت دستی روتر را به کانال دیگری منتقل کنید و ببینید که آیا تغییری در جهت بهتر شدن نتایج کار با روترتان مشاهده می‌کنید و یا نه.

channel

شما می‌توانید بهترین کانال برای روتر خود بیابید، برای این کارمی توانید از اپلیکیشن‌های WiFi Analyzer app برای اندروید و WiFiInfoView برای ویندوز و یا از ابزار داخلی سیستم عامل مک استفاده کنید( کلید Alt را نگه دارید و برای آیکون Wi-Fi کلیک کنید.)

۶) باند با فرکانس ۵ گیگاهرتز

اگر روتر شما از فناوری ۸۰۲٫۱۱ac استاندارد در Wi-Fi پشتیبانی می‌کند، پس می‌تواند از فرکانس ۵ گیگاهرتز نیز پشتیبانی کند که از ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده شده در روتر‌های قدیمی تر، بهینه تر و جدیدتر است.

ضحبت‌های ضد و نقیضی درباره ی استفاده از این فرکانس وجود دارد، اما اگر واقعا فرکانس کاری دستگاه را تا ۵ گیگاهرتز بالاتر ببریم با مشکلات کمتری روبرو شده و پایایی بهتری را در شبکه خواهیم دید که بصورت بالقوه سریع تر نیز می‌باشد این درحالیست که فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز دارای رنج گسترده تری است. نبود مداخلات فرکانسی در این فرکانس باعث می‌شود تا فرکانس ۵ گیگاهرتز عملکرد بهتری را نمایش دهد، زیرا امواج دستگاه هایی مانند اجاق‌های مایکروویو و دستگاه‌های نظارت نوزاد در باند ۲٫۴ گیگاهرتز کار می‌کنند.

netgear

اما پیش از اینکه این تغییر را اعمال کنید، باید بدانید که دستگاه‌های مورد نظر شما که به این شبکه متصل هستند باید بتوانند به این باند فرکانس متصل شوند. بعضی از روترها می‌توانند در هر دو باند فرکانسی فعالیت کنند، اما اگر روتر شما از این قابلیت پشتیبانی نمی کند، شما مجبورید با باند فرکانسی که تمامی دستگاه‌های شما از آن پشتیبانی می‌کنند کار کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.