نشست خبری هشتمین جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد - تکفارس 
نشست خبری هشتمین جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد - تکفارس 

نشست خبری هشتمین جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد

کسری نراقی
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 21:11
نشست خبری هشتمین جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد - تکفارس 

نشست خبری هشتمین جشنواره وب و موبایل ایران به همراه صبحانه کاری با حضور رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی و دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران، شایان شلیله بنیانگذار جشنواره وب و میلاد احرام‌پوش بنیانگذار جشنواره موبایل روز سه‌شنبه در ساختمان نماد الهیه برگزار شد.

فرصتی جدید برای استارتاپ‌های نوپا
در ابتدای مراسم، شایان شلیله با اشاره به تغییراتی که در جشنواره وب و موبایل سال جاری وجود دارد، گفت: پلتفرم‌های ثبت‌نام برای شرکت در این جشنواره با یکدیگر ادغام شده است. پیش از این، پلتفرم ثبت‌نام و حتی رای دادن به شرکت‌کنندگان به صورت جداگانه بود، اما امسال این دو پلتفرم را با یکدیگر ادغام کردیم و در حال حاضر ۱۵هزار وب‌سایت برای شرکت در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.
نکته بسیار مهم در جشنواره امسال فرصت‌دهی به استارتاپ‌های نوپا برای شرکت در جشنواره و ارائه و معرفی خود و نحوه مدیریت استارتاپ است.
شلیله ادامه داد: داوری این جشنواره در سال‌های گذشته و در دوره اول به صورت محدود و حدود ۱۷نفر بود، اما از سال گذشته تغییراتی در این داوری‌ها ایجاد شده است، به این صورت که کسانی که در این جشنواره شرکت و سایت خود را ثبت‌نام کرده‌اند نیز می‌توانند به عنوان داور به شرکت‌کنندگان رای دهند، بنابراین می‌توان گفت امسال مشارکت بالاست و سایت‌ها با رای مستقیم داورها انتخاب می‌شوند.
وی بیان کرد: ثبت‌نام در جشنواره از ۲۱ بهمن آغاز شده و اختتامیه آن روز ۳ اسفند در کتابخانه ملی با حضور فعالان کسب‌وکار اینترنتی است. البته به طور همزمان و در سالن‌های جنبی نیز استارتاپ‌های نوپا به مدت ۱۵ دقیقه فرصت دارند درباره استارتاپ خود و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند توضیحاتی ارائه دهند.
شلیله به سه تفاوت فنی جشنواره در سال جاری نیز اشاره کرد و افزود: موضوع اول نحوه ثبت‌نام در سایت برای شرکت‌کنندگان بود که امسال این ثبت‌نام به صورت واحد انجام می‌گیرد. تفاوت دوم در زمینه کنفرانس کارآفرینان موفق است که به ارائه توضیحاتی درباره موفقیت خود می‌پردازند. تفاوت سوم نیز بیشتر شدن تعداد گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره است، چراکه در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت سالن‌ها گروه‌های کمتری در جشنواره شرکت می‌کردند و این امر رقابت برای اول شدن را تاحدودی دشوار می‌کرد، اما امسال این رقابت به صورت منطقی شده است.
او همچنین به آماری از شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال اشاره کرد و افزود: این آمار سال گذشته در حوزه وب برای شرکت‌کنندگان ۱۲ هزار سایت بود و در سال جاری ۱۵هزار سایت شرکت کرده‌اند. همچنین در حوزه موبایل نیز در سال گذشته ۲هزار و ۸۰۰کاربر ثبت‌نام کرده اند که این آمار در سال جاری به ۳هزار و ۵۰۰نفر رسیده است، این در حالی است که تنها به ۷۳ برنده جایزه تعلق می‌گیرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره حضور برندهای مختلف در این جشنواره گفت: در سال‌های گذشته برندها و میهمان‌های خارجی برای سخنرانی در جشنواره حضور داشتند، اما به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها و باز شدن فضا برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران شاید دعوت از این برندها کار درستی نباشد، بنابراین از آنها به‌عنوان شرکت‌کننده دعوت کردیم و بهتر است فرصت را به فعالان ایرانی بدهیم.
به گفته شلیله، مهم‌ترین موضوع در برگزاری مراسم از دیدگاه برگزار‌کنندگان این است که مراسم برگزار شود، چراکه برگزاری این مراسم در تعیین مسیر و همچنین سرنوشت اپلیکیشن‌ها نیز تاثیرگذار است، به طوری‌که در یکی از سال‌های برگزاری این مراسم یک سرمایه‌گذار به اپلیکیشن برتر کمک کرده و مسیر پیشرفت این اپلیکیشن را تغییر داد.

پیشی گرفتن موبایل از وب‌سایت‌
در ادامه این مراسم میلاد احرام‌پوش، بنیانگذار جشنواره موبایل، با اشاره به اینکه جشنواره موبایل در سال‌جاری پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار شده است، گفت: در سال ۹۱ که اولین دوره برگزاری این جشنواره بود، تعداد ۱۰۰ اپلیکیشن حضور داشتند، اما در سال‌جاری این آمار به ۳هزار و ۴۰۰ اپلیکیشن فارسی باکیفیت رسیده است.
وی ادامه داد: اکوسیستم موبایل در حال حاضر به اندازه‌ای رشد کرده است که می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده از وب‌سایت‌ها پیشی گرفته و سایت‌ها به سمت موبایل بروند.
احرام‌پوش درباره داوری این جشنواره گفت: داوران جشنواره امسال کسانی هستند که در جشنواره سال گذشته برنده شده‌اند. علاوه بر آن رای‌گیری مردمی نیز داریم و برندگان سوم اسفند اعلام می‌شوند.
وی گفت: این جشنواره فرصتی در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی قرار می‌دهد تا محصولاتشان بهتر دیده شوند. همچنین هدف از برگزاری این جشنواره رشد اکوسیستم موبایل و اپلیکیشن موبایل در ایران است.

داوری موبایل دشوارتر از داوری وب
رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی و دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران، با اشاره به داوری این جشنواره گفت: داوری موبایل از داوری وب سخت‌تر است، زیرا تا زمانی که کاربر اپلیکیشن را نصب نکند، نمی‌تواند درباره آن نظر بدهد، از این‌رو این فرآیند آغاز شده و داوران در حال نصب و تست کردن اپلیکیشن‌ها هستند.
وی با اشاره به اینکه در میان داوری‌ها رای‌گیری مردمی نیز داریم، بیان کرد: تلاش ما بر این است که اپلیکیشن‌های برتر، از دیدگاه مردمی و همچنین در میان اپلیکیشن‌ها نیز شناسایی شوند.
وی افزود: همچنین از مراکز دولتی و خصوصی مانند مرکز توسعه تجارت الکترونیک و مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرده‌ایم که بر نحوه داوری این جشنواره نظارت داشته باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.