کدام مدل “Macbook Pro 13 برای شما مناسب است؟ - تکفارس 
کدام مدل “Macbook Pro 13 برای شما مناسب است؟ - تکفارس 

کدام مدل “Macbook Pro 13 برای شما مناسب است؟

رضا دیزجی
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 11:30
کدام مدل “Macbook Pro 13 برای شما مناسب است؟ - تکفارس 

Macbook Pro 13 انتخاب محصول اپلی حرفه‌ای هایی است که به دنبال یک لپتاپ قابل حمل آسان هستند که در عین حال بتواند وظایف نسبتا سخت را نیز به دوش بکشد. اما انتخاب مدل Pro 13 درست، همیشه کار آسانی نیست؛ اپل سه مدل مختلف دارد که هر کدام امکانات شخصی‌سازی مخصوص به خود را دارند. پس به ما اجازه دهید که مدل درست به شما را پیشنهاد کنیم و دلایل انتخابمان را به شما بگوییم. در ادامه به تکفارس همراه باشید.

apple-macbook-pro-with-retina-display-13-720x720

مدل پایه‌ی MacBook حافظه‌ی ۱۲۸GB دارد که ممکن است برای استفاده در دراز مدت، مقدار کمی باشد. شما لپتاپی می‌خواهید که پس از چند سال حافظه‌ی آن پر نشود و شما را به تقبل هزینه‌ی اضافی وادار نکند. در آخرین مدل، شما یک مدل ۵۱۲GB را با یک پردازنده‌ی نسبتا قوی‌تر و قابلیت‌های ارتقای بیشتر پیش رو دارید، اما قیمت ۱۸۰۰ دلاری آن بسیار گزاف است.

مدل میانه که دارای پردازنده‌ی ۲.۷GHz و حافظه‌ی ۲۵۶GB است، همانطور که پیداست نه مدل پایین و نه بالا محسوب می‌شود. این MacBook برای بیشتر کاربران MacBook یک انتخاب مناسب با قیمتی مقرون به صرفه است. این مدل همچنین دارای قابلیت ارتقای پردازنده و RAM است که به شما اجازه می‌دهد در صورت نیاز از لپتاپ در مواقع ضروری برای وظایف سنگین‌تر استفاده کنید. در مجموع این مدل حداقل ایده‌آل‌های یک MacBook را با ارائه‌ی قدرت و حافظه‌ی مناسب فراهم می‌سازد.

حافظه؛ مساله این است!

apple-macbook-pro-13-ret-2015-logo-720x720

اگر نگاهی به سه مدل اصلی MacBook Pro سیزده اینچی بیاندازید، متوجه خواهید شد که بزرگترین تفاوت بین آنها ظرفیت حافظه است. گذشته از تفاوت‌های جزئی در سرعت پردازنده، انتخاب‌های شما بین حافظه‌ی ۱۲۸GB، ۲۵۶GB و ۵۱۲GB محدود است.

هر سه گزینه‌ی حافظه از نوع PCIe-based SSD هستند. این به این معنی است که سرعت read و write بسیاری از انواع اطلاعات خیلی سریع‌تر از حافظه‌های SATA قدیمی‌تر خواهند بود. بسیاری از لپتاپ‌های کوچک نوع اولترابوک‌ هم به دلیل همین برتری‌ها به استفاده از حافظه‌های SSD سوق می‌یابند، پس این زیاد موجب تعجب نیست.

اگر شما در بازار، لپتاپ‌های مشابه را مشاهده کرده باشید، ممکن است ظرفیت‌های حافظه‌ی MacBook کمی برایتان قدیمی و تاریخ گذشته به نظر برسد. به هر حال شما می‌توانید یک Surface Book قوی (یک لپتاپ با اندازه‌ی مشابه) را با حافظه‌ی ۱TB از نوع SSD سفارش دهید. در هر صورت باید سریعا به شما متذکر شویم که اگر مدل ۵۱۲GB از مدل‌های MacBook Pro “13 را انتخاب کنید، می‌توانید آن را نیز به ۱TB ارتقا دهید. پس انتخاب‌های بیشتری برای حافظه نسبت به چیزی که در ابتدا به نظر می‌رسد پیش روی شماست. با این اوصاف، آیا این تصمیمات مربوط به حافظه برای شما مهم است؟ برای این که در پاسخ‌گویی به شما کمک کنیم، جواب را به صورت دو شرایط مختلف برای شما در زیر توضیح داده‌ایم:

۱- شما حافظه‌ی زیادی نیاز ندارید. در این شرایط، تصمیم هوشمندانه انتخاب مدل ۲۵۶GB یا ۵۱۲GB است. بدین ترتیب شما به اندازه‌ی نیازتان صاحب ظرفیت حافظه می‌شوید، اما از ریسک انتخاب مدل ۱۲۸GB حذر کنید، چرا که ممکن است قبل از این که آماده‌ی خرید یک لپتاب بهتر یا جدیدتر شوید، حافظه‌ی آن پر شود. این محدوده مناسب MacBook های مخصوص کار است که فایل‌های بزرگ ویدیویی یا موزیک در آنها ذخیره نمی‌شود.

۲- شما حافظه‌ی زیادی نیاز دارید. در این حالت، بهتر است شما یکی از مدل‌های ۱۲۸GB یا ۲۵۶GB را انتخاب کنید و سپس یک درایو حافظه‌ی خارجی نیز خریداری کنید تا از آن برای اطلاعاتی که نیاز نیست همیشه در لپتاپتان باشد، استفاده کنید. این گزینه بیشتر مناسب کسانی است که یک کامپیوتر شخصی (PC) ندارند و لپتاپشان مخصوص پروژه‌های حجیم یا سرگرمی روزانه است. خرید یک MacBook Pro با حافظه‌ی ۱TB برای شما ۵۰۰ دلار اضافه آب می‌خورد، در حالی که شما می‌توانید یک حافظه‌ی جانبی را با قیمت بسیار کمتر تهیه کنید.

سخت‌افزار اضافی

apple-macbook-pro-13-ret-2015-jacks1-720x720

وقتی تصمیمتان را درباره‌ی حافظه گرفتید، گزینه‌های ارتقای پردازنده‌ها و RAM پیش می‌آید. شما می‌توانید بین ۲.۵GHz i5، ۲.۹GHz i5 و ۳.۱GHz i7 انتخاب کنید و هر کدام از آنها می‌توانند بوسیله‌ی Turbo Boost به سرعت‌های بالاتری نیز دست یابند.

اگر شما قرار است تعداد زیادی نرم‌افزار سنگین را در Mac برای انجام کارهای شغلی یا دانشگاه اجرا کنید، بهتر است یک چیپ قدرت‌مندتر را انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که هر کدام از این ارتقاها بین ۱۰۰ دلار تا ۳۰۰ دلار به هزینه‌ی نهایی شما خواهند افزود و پردازنده‌ی پیشفرض به خودی خود از بسیاری از لپتاپ‌های ۱۳ اینچی دیگر قوی‌تر است. اگر شما به سرعت پردازنده و نرم‌افزار اهمیت نمی‌دهید، پس صرفا به دلیل وجود این انتخاب‌ها لپتاپتان را ارتقا ندهید. پول خود را نگه دارید.

همان قوانین در مورد RAM نیز صدق می‌کنند. ۸GB RAM موجود در مدل پایه احتمالا همه‌ی مقدار رمی باشد که یک مصرف‌کننده‌ی معمولی احتیاج دارد. ارتقا به ۱۶GBرم می‌تواند در مواقع اجرای تعداد زیادی نرم‌افزار پیچیده به کمک شما بیاید، اما اگر شما چنین کاری را انجام می‌دهید، پس احتمالا شما “MacBook Pro ۱۳ را به برادر ۱۵ اینچی آن ترجیح نخواهید داد. صرفا به دلیل بزرگ‌تر بودن عدد گزینه‌ی ۱۶GB رم را انتخاب نکنید. این انتخاب فقط وقتی صحیح خواهد بود که شما دلیل منطقی برای انجام آن داشته باشید.

سخنی مختصر درباره‌ی Retina

apple-macbook-pro-13-ret-2015-display-720x720

نگاهی گذرا به این مدل‌ها همچنین به شما نشان خواهد داد که همه‌ی آنها MacBookهای Retina با تراکم پیکسلی ۲۵۶۰ x 1600 هستند. ما هنوز در این مورد سخن نگفته‌ایم، و یک اشاره‌ی مختصر و سریع می‌تواند در سیر و سفر شما به سمت یک تجربه‌ی خرید بی‌نقص ارزش‌مند باشد. Apple Retina یک نام برند برای جدیدترین نسل صفحات کامپیوتر است. Retina بیانگر جهش عظیم Apple به کیفیت Ultra HD و هزاران هزار پیکسل است (تراکم پیکسلی دقیق بستگی به مدلهای مختلف دارد).

Apple مدل‌های Retina را در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد. در ابتدا شرکت هر دو مدل Retina و معمولی را عرضه می‌کرد و خریداران قادر بودند رزولیشن مناسب خود را انتخاب کنند و کمی پول ذخیره کنند. از آن موقع صفحات غیر Retina کم کم و به آرامی از رده خارج شدند و به همین دلیل نام هر سه مدل MacBook Pro 13های ما شامل عبارت “with Retina display” است.

شاید بپرسید اگر آن مقدار از تراکم پیکسلی را نخواهم چه؟ فقط یک گزینه برای یک MacBook Pro 13 بدون صفحه نمایش Retina وجود دارد. شما انتخاب‌هایی بین پردازنده‌ی ۲.۹GHz i7، رم ۸GB و ۱TB حافظه‌ی SATA یا ۵۱۲GB حافظه‌‌ی SSD خواهید داشت. قیمت این مدل از ۱,۱۰۰ دلار شروع می‌شود، اما سخت‌افزار آن بسیار ضعیف‌تر از مدلهای دیگر و جدیدتر MacBook Pro است. ما خرید آن را به شما توصیه نمی‌کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • حسن گفت:

    راهنمایی بجایی بود . اغلب کسانی که میخوان مک بوک های اپل رو خریداری کنن بسیار سوالای زیادی دارن . مصلا گرافیک آیریس یعنی با کدوم یکی از گرافیک های بازار رقابت میکنه و ….

    اپل در قسمت حافظه به دلیل سبک کردن مک بوک ها و بالاتر بردن سرعن در سیستم عاما از حافظه های کمتری استفاده میکنه اما این حافظه ها سرعت فوق العاده ای دارن کافیه یکبار داده هایی رو انتقال بدین تا متوجه بشین . و در کنار این حافظه میتونید از حافظه ای دیگه مثل هارد های اکسترنال استفاده کنید .