بررسی تخصصی iOS 9.3 - تکفارس 
بررسی تخصصی iOS 9.3 - تکفارس 

بررسی تخصصی iOS 9.3

رضا دیزجی
۵ فروردین ۱۳۹۵ - 15:30
بررسی تخصصی iOS 9.3 - تکفارس 

مراسم‌های اپل همیشه با شور و شوق دنبال می‌شوند، حال اشتیاق برای سخت‌افزار‌های جدیدی که قرار است معرفی شوند باشد، یا انتظار برای معرفی یک نسخه‌ی اصلی نرم‌افزاری برای اولین بار. مراسم دیروز اپل به طور قطع بر مورد اول تمرکز داشت. ما شاهد iPhone SE کوچک‌تر ولی قدرتمند بودیم و iPad Pro نسخه‌ی ۹.۷ اینچ که باز هم کوچک‌تر و قدرتمند است، و همچنین تعدادی بند جدید ساخته شده برای Apple Watch. در ادامه با تکفارس همراه باشید.

اما در سمت نرم‌افزار هم چیز جدیدی وجود داشت که iOS 9.3 نام دارد. به‌روزترین نسخه‌ی این پلتفرم پس از سپری دوره‌ی چند ماهه‌ی آزمایشی در حال حاظر برای آیفون‌ها و آیپدها عرضه می‌شود.در واقع ما الان هم در دفتر کاری‌مان از آن در آیفون‌ها و آیپدهایمان لذت می‌بریم. اینجا چیزهایی که با فهمیدن عرضه‌ی iOS 9.3 باید به خاطرشان هیجان‌زده باشید، برایتان آماده کرده‌ایم.

Night Shiftnight-shift-side

هیچ یک از امکانات دیگر iOS 9.3 به اندازه‌ی Night Shift توجه‌ها را به خود جلب نکرده است. ما فکر می‌کنیم این بیشتر به
دلیل ارزش زیاد کاربرد آن باشد، اما به خاطر طریقه‌ی جالب عملکرد آن نیز می‌تواند باشد. برای آنهایی که با این قابلیت آشنا نیستند باید گفت، تحقیقات نشان داده است که نور مایل به رنگ آبی که از صفحه نمایش دستگاه‌های مدرن ساطع می‌شود ممکن است خواب کاربر را به تعویق بیاندازد. کسانی که عادت دارند گوشی، تبلت یا لپتاپشان را  قبل از خواب به طور مکرر چک کنند، احتمالا این حالت را تجربه کرده‌اند. Night Shift در چنین مواقعی با کم کردن میزان نور آبی که از صفحه نمایش آیفون و آیپد ساطع می‌شود، وارد عمل می‌شود. در نتیجه کاربر ممکن است در هنگام شب در زمان بهتری به خواب برود.

حال، شاید برخی از شما به صحت این واقعیت درباره‌ی فیلتر کردن نور آبی شک داشته باشید. شاید به نظرتان کمی احمقانه به نظر برسد. در هر حال، ما به شدت پیشنهاد می‌کنیم اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، یک شانس به قابلیت Night Shift بدهید. این قابلیت درست مثل برنامه‌ی f.lux کار می‌کند، نرم‌افزاری که سالهاست برای Mac، PC و Linux موجود است. برخی از ما که زمان زیادی است که به آن عادت کرده‌ایم، تایید می‌کنیم که این قابلیت واقعا موثر است و قادر است تغییراتی ایجاد کند. البته ممکن است تجربه‌ی شما متفاوت باشد. جالب خواهد بود اگر در یک مطلب مربوط به این، نظرات گروه گسترده‌تر از کاربران که برای مدتی از Night Shift استفاده کرده‌اند را بدانیم. night-shift-demo-ios-93

البته Night Shift هم مانند هر چیز دیگری علاوه بر خوبی‌ها، بدی‌های مخصوص خود را نیز به همراه دارد. مورد بدیهی این است که دقت رنگ را به کل از تنظیم خارج می‌کند و به همین دلیل برخی ممکن است از شکل و شمایل آن خوششان نیاید. از سوی دیگر، یک کلید در Control Center برای روشن و خاموش کردن Night Shift وجود دارد، چیزی که iOS 9.3 در دوره‌ی آزمایشی خود آن را نداشت. و شما قادر هستید آزادانه میزان فیلتر شدن نور آبی را تعیین کنید، که قابلیت کاربردی است.

اعمال سریع جدید ۳D touch در برنامه‌های پیش‌فرض

از حالا ۳D touch با انتشار iOS 9.3 کمی کاربردی‌تر شده است. اعمال سریع یا Quick Actions برای چندین برنامه‌ی سیستمی پیشفرض اضافه شده است که شامل میانبر‌های خاص به تنظیمات باتری، Wi-Fi، یا بلوتوث است، که همه از طریق آیکون Settings در دسترس هستند. (میانبر تنظیمات نصویر زمینه که در نسخه‌ی آزمایشی iOS 9.3 وجود داشت، به دلایلی حذف شده است.) همچنین، فشار بیشتر به برنامه‌ی Weather سه شهر اول در لیست شهرهایتان را نشان می‌دهد. در حالت کلی، میانبرهای اضافه شده آنقدرها هم زیاد نیستند، اما ما به هر چیزی که جدید باشد ارزش می‌دهیم.

3D-Touch-Quick-Actions-in-iOS-9-1.3 3D-Touch-Quick-Actions-in-iOS-9-2.3 3D-Touch-Quick-Actions-in-iOS-9-3.3 3D-Touch-Quick-Actions-in-iOS-9-4.3 3D-Touch-Quick-Actions-in-iOS-9-5.3 3D-Touch-Quick-Actions-in-iOS-9.3

یادداشت‌ها می‌توانند به وسیله‌ی رمز عبور یا اثر انگشت ایمن شوند

این یکی از پرکاربردترین نرم‌افزار‌های iOS است، پس کاملا منطقی است که اپل بخواهد آن را ارتقا دهد. چندین قابلیت جدید و کاربردی در برنامه‌ی Notes با آپدیت iOS 9.3 اضافه شدند. از این پس شما می‌توانید یادداشت‌ها را به ترتیب حروف الفبا، به ترتیب تاریخ اضافه شدن، و یا به ترتیب تاریخ ویرایش شدن طبقه‌بندی کنید. شما می‌توانید به سادگی لیست‌هایی با گزینه‌ی چک‌لیست در پایین صفحه بسازید. و زمانی که نقاشی می‌کشید، کشیدن با دو انگشت به سمت چپ یک صفحه‌ی نقاشی دیگر برایتان ظاهر می‌سازد. اما امکان ایمن‌سازی یادداشت‌ها از چشمان افراد کنجکاو بزرگترین قابلیتی است که تعبیه شده است. بله، درست است، در حالی که ممکن است متوجه آن نشده باشید، دکمه‌ی قفل در برگه‌ی اشتراگ‌گذاری یا Share Sheet قرار گرفته است.

به طور کلی، ایمن‌سازی یادداشت‌ها قابلیت به درد بخوری است، مخصوصا زمانی که بتوان هم از رمز عبور و هم اثر انگشت برای این منظور استفاده کرد. اما هنوز جا برای پیشرفت باقی است. مورد اول این که عجیب است که یک یادداشت ایمن‌شده را می‌توان حذف کرد. مورد عجیب دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که چند کلمه‌ی اول در یادداشت حتی پس از اعمال رمز عبور نیز قابل رویت هستند. به گمان ما این نشانه‌ای جزئی برای ماست که بدانیم کدام یادداشت قفل‌شده را می‌خواهیم باز کنیم. داشتن چند یادداشت قفل‌شده می‌تواند در صورتی که همه‌ی آنها کاملا مخفی شده باشند، گیج‌کننده باشد. password-protection-ios-93-notes

چنان‌که در بالا اشاره کردیم، اثر انگشت می‌تواند به جای رمز عبور برای قفل کردن یادداشت‌ها استفاده شود، در حالی که این امکان به حدی که باید آشکار باشد، نیست. این قابلیت با رفتن به مسیر Settings > Notes و روشن کردن گزینه‌ی Use Touch ID فعال می‌شود. به خاطر داشته باشید که حتی اگر استفاده از اثر انگشت را فعال کرده باشید، باید یک رمز عبور به هر یک از یادداشت‌های قفل‌شده اختصاص دهید.

تجربه‌ی کاربری بهتر از برنامه‌ی Newsnews-ios-93

برنامه‌ی News در iOS ابزار خوبی برای اطلاع از آخرین اخبار است. این برنامه در iOS 9.3 کاربردی تر شده است، آخرین
آپدیت برای این نرم‌افزار، آن را در انتخاب بهتر مقالاتی که ممکن است برای شما جالب باشند، تواناتر می‌سازد. این مقالات در قسمت Top Stories در بالا‌ی صفحه نمایش داده می‌شوند. و اگر شما مطمئن نیستید که چه مقالاتی را بخوانید یا چه منابعی را دنبال کنید، قسمت Editor’s Picks به کمکتان خواهد آمد.

ما همچنین چند تغییر جزئی اما خوب را در برنامه‌ی News متوجه شدیم. برای مثال، کشیدن یک مقاله یا خبر به سمت چپ به ما اجازه می‌دهد به سرعت آن را به اشتراک بگذاریم. کشیدن به سمت راست در News Feed به ما اجازه می‌دهد تا آن را dislike کرده یا منبع آن را به کلی غیرفعال سازیم، بدون این که آن را باز کنیم. و همچنین از این پس خواهیم توانست اخبار را در آیفونمان در حالت افقی بخوانیم، البته همه‌ی رسانه‌ها از این قابلیت برخوردار نیستند.

قابل ذکر است که نرم‌افزار News اپل هنوز کامل‌ترین نرم‌افزار اخبار نیست. شما هنوز نمی‌توانید منابع خبری که اپل هنوز تایید نکرده است را اضافه کنید، هنوز برخی اوقات گلیچ‌هایی در بخش‌های مختلف نرم‌افزار دیده می‌شود، و تنظیم اندازه‌ی نوشته در همه‌ی مقالات موجود نیست. و قابل ذکر است که این سرویس فقط در آمریکا، انگلیس، و استرالیا موجود است (در کشورهای دیگر نیز اگر منطقه گوشی به این کشورها تنظیم شود، قابل استفاده است). اما برای هر کسی که فقط می‌خواهد از اخبار روز یا بهترین مقالات مطلع باشد، News این کار را به خوبی انجام می‌دهد.  Apple-News-in-iOS-9-1.3 Apple-News-in-iOS-9-2.3 Apple-News-in-iOS-9-4.3 Apple-News-in-iOS-9-5.3 Apple-News-in-iOS-9-6.3Apple-News-in-iOS-9.3

نتیجه‌گیری

این‌ها فقط برخی از تغییراتی بودند که iOS 9.3 برای آیفون‌ها و آیپد‌ها به ارمغان آورده است. لیست کامل بهینه‌سازی‌ها در این نسخه‌ی نرم‌افزاری جدید، خیلی طولانی‌تر است، طولانی‌تر از آن که ما بتوانیم بر روی هر یک از بهینه‌سازی‌ها در این مقاله تمرکز کنیم. اما هنوز چند مورد وجود دارد که باید به آنها اشاره کنیم، حتی اگر خلاصه باشد:  برای مثال، آیپدهایی که در آموزش و پرورش به کار می‌روند می‌توانند از قابلیت چندکاربری استفاده کنند و مشتریان اوپراتور AT&T از Wi-Fi Calling لذت خواهند برد. و این که نرم‌افزارهای شخص ثالث اجازه خواهند داشت از اطلاعات برنامه‌ی Health استفاده کنند. برنامه‌ی iBooks از این پس با iCloud همگام‌سازی شده است. سیری زبان‌های فنلاندی، عبری و مالزیایی را پشتیبانی می‌کند. منوی چند‌وظیفگی از این پس سریع‌تر و روان‌تر کار می‌کند. و بسیاری از گلیچ‌ها و آسیب‌پذیری‌ها رفع شده‌اند.

در کل iOS 9.3 یک عرضه‌ی بسیار بزرگ نیست، و ما هم چنین انتظاری از آن نداریم. روی هم رفته این یک به روز رسانی جزئی است. این به روز‌رسانی بر رفع اشکال‌ها و اضافه کردن تغییرات کوچک، اما با معنایی تمرکز دارد که زندگی را آسان‌تر می‌کنند. Night Shift بهترین مثال برای این ادعاست. آیا قلب شما باید برای این آپدیت به تپش بیفتد؟ نه زیاد. بهتر است هیجانتان را برای چیزهایی که اپل برای کنفرانس WWDC امسال آماده کرده است نگه دارید. تا آن زمان، از تجربه‌ی بهتر و روان‌تر iOS لذت ببرید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.