انگاره:بازی ویدیویی درباره زیبایی ریاضی نهفته در معماری اسلامی - تکفارس 
انگاره:بازی ویدیویی درباره زیبایی ریاضی نهفته در معماری اسلامی - تکفارس 

انگاره:بازی ویدیویی درباره زیبایی ریاضی نهفته در معماری اسلامی

سینا سروری جامی
۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - 19:40
انگاره:بازی ویدیویی درباره زیبایی ریاضی نهفته در معماری اسلامی - تکفارس 

وقتی مهدی بهرامی ۲۱ ساله پا به صحنه ی experimental gameplay workshop امسال گذاشت حاضرین مراسم جذب بازی اش انگاره شده بودند.

او روش حل بازی هندسی اش را در حالی که گیم پلی بازی روی صحنه برای چند صد نفر از حاضرین در حال نمایش بود توضیح میداد :«خب شما یه جسم روی میز دارین» در حالی که به یک مستطیل روی میز اشاره میکرد.« حالا اگه یه نقطه روی مستطیل فرض کنیم ، در صورت سقوط مستطیل چه شکلی ایجاد میشه ؟» سپس یک نقطه روی مستطیل انتخاب کرد و روی play کلیک کرد. مستطیل سقوط کرد و یک خط پر پیچ و تاب از مسیر حرکتش روی صفحه ظاهر شد.

بهرامی ادامه داد:«حالا اگه یه نقطه روی منوی بازی بذاریم طوری که وقتی بازیکن توی منو جابجا بشه حرکت نقطه یک خط ایجاد کنه ؟ و حالا بیاید از شر منو خلاص شیم و فقط اجازه بدیم خط به خودش بپچه و بپیچه و  بپیچه ؟»

حاضرین هیپنوتیزم شده بودند. خط شروع به پیچ و تاب خوردن کرد و شکل زیبایی خلق کرد. طرحی پیچیده.و بعد ایستاد و طرحی یادآور مبانی الهام شرقی به جا گذاشت.حاضرین به وجد آمدند.

اتصال دوباره با اصفهان:

مهدی بهرامی متولد اصفهان است ،پدرش مهندس برق است که به واسطه ی او به برنامه نوشتن علاقه مند شد. مادرش خانه دار است و در جوانی فرش میبافته. او در حال دیدن بازی های کامپیوتری برادر بزرگترش بزرگ شد و در سن ۱۱ سالگی به کمک پدرش یاد گرفت به زبان های ++C و #C کد بنویسد.

«وقتی بچه بودم خیلی به ریاضی علاقه مند بودم و میدونستم اگه با الگوریتم های ریاضی بخوام برنامه بسازم لازمه که برنامه نویسی بگیرم ،در مدرسه ی ما مسابقه ای بود و به کسی که میتونست با ریاضی کد بهتری بزنه جایزه میدادند. و من میخواستم ببرم ،پس برنامه نویسی یاد گرفتم»«بردم و این باعث شد علاقه مند بشم بیشتر برنامه نویسی یاد بگیرم»

برنامه ی بهرامی که در سن ۱۱ سالگی بخاطر آن جایزه گرفت یک ماشین حساب ریاضی ساده بود ، ولی برنده شدن انگیزه ای شد که مسیرش را به سمت برنامه نویس شدن ادامه بدهد.

او در نوجوانی چیز هایی از رابطه برنامه نویسی و ریاضیات یاد گرفت . و از ۱۹ سالگی برای ادامه ی تحصیلش به هلند نقل مکان کرد. اینجا بود که او ریاضیات و برنامه نویس اش را با فرهنگ مرتبط کرد.

« وقتی که اول به هلند آمدم احساس کردم از کشورم جدا شده ام.» و گفت:« احساس می کردم من جزیی از این محیط نیستم ،نمیتونم با مردم محیطش ارتباط برقرار کنم»

«وقتی به اینجا آمدم نمیتونستم آبجو بنوشم و این بخشی از فرهنگ مردم هلنده و از طرفی هم از شهر و خانواده ام دور بودم و از خودم میپرسیدم که چرا من اینجام ؟»«چرا اینجا میمونم؟ ، و اینکه واقعا ارزششو داره ؟ اونم وقتی که خانواده و دوستام ازم خیلی دور اند ؟»«فرهنگ ،زبان ، و همه چی منو از تصمیمم از آمدن به هلند غیرمطمین میکرد.»

در تلاشی برای اتصال دوباره به خانه بهرامی اوقات فراقتش را صرف ساختن بازی ای که او را به یاد خانه می انداخت کرد.اولین بازی اش فرش بازی ای پازلی حول محور فرش ایرانی بود که بازی کنان باید برای ساختن مسیر عبوری شان فرش هایی را میسوزاندند یا میبافتند. او این بازی را طی دو هفته ساخت و روی اینترنت آپلود کرد. بهرامی گفت:«بازخورد واقعا خوبی داشت.»«و جالب بود که مردم در ایران خیلی از بازی استقبال کردند. حتی از یک معلم شنیدم که از بازی خوشش آمده و میخواهد از دانش آموزانش بخواهد که بازی کنند و پازل ها را حل کنند. اینجا با مردمم احساس ارتباط کردم.»

انگاره:

انگاره آخرین کار بهرامی است که در “experimental gameplay workshop” امسال پذیرفته شد و در مورد چگونگی فرم ها و چیستی الگو هاست.

ایده انگاره به یک تجربه بهرامی در کلاس هندسه برمیگردد که معالم سوال پرسیده بود  اگر روی توپ یک نقطه بگذاریم و توپ بچرخد چه شکلی ایجاد میشود ؟«همه دانش آموزان، حتی اونایی که چیزی از هندسه نمیدونستند میخواستن جواب این سوالو پیدا کنند. این باعث شد فکر کنم باید در مورد این جواب یک بازی درست کنم .»

در ابتدا انگاره طراحی نشده بود که با معماری اسلامی مرتبط باشد،اما فرایند الگوسازی هندسی پازل ها این شباهت را با هنر اسلامی کشف کرد.و این ارتباط محکم روی تجربه ی این بازی تاثیر گذار است

«هنر اسلامی کاملا برپایه ی ریاضیات است» بهرامی اضافه کرد «انواع مختلفی از هنر اسلامی وجود دارن اما معماری و کاشی کاری بیشتر پایه ی ریاضی دارند، وقتی به معماری نگاه میکنی کاملا درک میکنی که کسانی که آنرا ساختند ریاضی بلد بودند.»

پازل های تجربی:

میزبان کارگاه سبک های بازی تجربی امسال یکی از موسسین استودیوی بازی های Funomena رابین هانیک اولین بار نام مهدی بهرامی را ۴ سال پیش شنید او میگوید:« من مهدی را از ۴ سال پیش که نسخه ابتدایی انگاره را به کارگاه ارایه کرد به یاد دارم. من خیلی تحت تاثیر هسته درونی بازی و هوش پازل ها شدم که به مغزم فشار می آورد تا حلشان کنم و وقتی فهمیدم این کار یه نوجوان ۱۶ ساله از آن طرف دنیاست بیشتر توجهم جلب شد.»

به نظر هانیک  اولین چیزی توجه شما را در بازی های مهدی جلب میکنم سبک اسلامی آن هاست.اما بازی ها علی رغم  وجهه ی فرهنگی باز هم جذاب اند.

«اگر به بدنه اصلی کار مهدی نگاه کنید ، مکانیک تجربی مورد توجهه، در نگاه اول به زیبایی می بینید که چطور با موزیک و ویژگی های بصری میراث فرهنگش را ترسیم میکند، ولی وقتی شروع به بازی میکنید در خود پازل ها غرق میشوید و این خودش دلیل طراحی متقاعد کننده ی مهدی است.»

بهرامی می گوید ایده هایی برای پروژه ی بازی های بعدی اش دارد که البته به هنر اسلامی مرتبط نیستند «میخواهم بازی هایی بسازم که چون جالب هستند جالب بلشند نه اینکه چون به هنر اسلامی مربوط اند جالب اند.»

در حالی بهرامی در هلند تحصیل میکند او در برنامه های دراز مدتش در نظر دارد استودیوی بازی سازی خودش را در ایران تاسیس کند.اما در حال حاضر او دیگر در هلند احساس غربت نمیکند و روی پازل های هوشمندانه بیشتر کار میکند.«من فقط میخوام بازی بسازم.»«فقط میخوام بازی های خوب بسازم.»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید