محققان قصد دارند حس درد را به ربات ها بچشانند - تکفارس 
محققان قصد دارند حس درد را به ربات ها بچشانند - تکفارس 

محققان قصد دارند حس درد را به ربات ها بچشانند

علی سیف الهی
۸ خرداد ۱۳۹۵ - 21:03
محققان قصد دارند حس درد را به ربات ها بچشانند - تکفارس 

محققان آلمانی در حال یافتن راهیی هستند تا روبات ها بتوانند درد را احساس کنند. به این امید که آن ها بتوانند بهتر از قبل از انسان محافظت نمایند. با تکفارس همراه باشید.

محققان دانشگاه میبینز هانوفر بنا به گزارش IEEE Spectrum در حال کار بر روی سیستم عصبی مصنوعی برای ربات ها هستند تا بتوانند به ربات ها بیاموزند که چگونه درد را احساس کنند. و آن ها پروژه ی خود را در یک کنفرانس ربات ها و اتوماسیون که هفته ی پیش در کشور سوئد برگزار شده بود، ارائه کرده اند. تحت این سیستم، ربات ها قادر خواهند بود تا درد را تشخیص دهند و سریعا قبل از اینکه آسیب بیشتری ببینند، به آن پاسخ دهند.

یکی از این محققانی که روی این سیستم کار می کند، به نام یوهانس کوئهن گفته است که قادر ساختن ربات ها به احساس و عکس العمل به درد می تواند همان طور که انسان را وادار به محافظت از خود می کند، آن ها را نیز از آسیب های بیشتر حفاظت خواهد نمود. کوئهن در مصاحبه به IEEE Spectrum گفته است که : “درد سیستمی است که ما را محافظت می کند. زمانی که ما از منبع درد دوری میکنیم، این سیستم ما را از درد کشیدن بسیار محافظت می کند”. همانطور که در آینده ربات های بیشتری در کنار انسان ها زندگی خواهند نمود، این سیستم به ربات ها کمک خواهد کرد که از تصادفات خطرناکی که ناشی از تغییرات قطعات داخلی ربات است، جلوگیری به عمل آورند.

 کوئهن و همکارش سامی هادادین، یک نمونه ی اولیه از کنترلر منعطف پذیر دارای سنسور انگشتی را توسعه داده اند که می تواند دما و فشار را حس کند. این مدل بر پایه ی همان روشی است که انسان درد نوک انگشتان را حس می کند و شامل یک مدل عصبی بافت رباتی است که از ساختار پوست انسان الهام گرفته است. اگر فشاری که به به سنسور اعمال می شود از حد مشخصی فراتر رود، سیستم هسدار های متناوبی را به ربات ارسال خواهد کرد که دقیقا مثل روشی است که اعصاب ما هنگام احساس درد عمل می کند. این سیستم درد را به دسته بندی های سبک، متوسط و شدید تقسیم کرده است که ربات را قادر می سازد سریعا از منبع درد کناره بگیرد.

منبع : The Verge

انتهای پیام/.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید