کنسول ها در جنگ! بررسی نسل تازه کنسول های بازی - تکفارس 
کنسول ها در جنگ! بررسی نسل تازه کنسول های بازی - تکفارس 

کنسول ها در جنگ! بررسی نسل تازه کنسول های بازی

پژمان دستوریان
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - 23:26
کنسول ها در جنگ! بررسی نسل تازه کنسول های بازی - تکفارس 

E3 امسال را شاید بتوان یکی از مهیج ترین و پرحاشیه ترین رویداد های سال های اخیر قلمداد کرد.اما در کنار تمامی این شایعات و موارد درز کرده،اطلاعاتی به گوش میرسد که تا کنون تکذیب یا تائید نشده اند. در این پست قصد داریم تا نگاهی به شایعات بزرگی که این روز ها رسانه ها را پر آشوب کرده بی اندازیم.

امسال سال تکنولوژی های واقعیت مجازی ـست.از کلون های فراوانی که توسط شرکت های متفاوت منتشر شده گرفته تا کنسول های جدید و واقعیت مجازی/افزوده که منجر به رقابت سنگین تر میشود اینبار قرار است تا خواب و خوراک را از گیمرها گرفته و ما را به دوره ای تازه از فناوری های سرگرم کننده ببرند.خیلی از این محصولات اگر واقعا معرفی شوند ممکن از آینده موضوع تکنولوژی صنعت گیم را دگرگون کند.

xbox-one-slim-solo-xbox-one-600x300

XBox One Slim

این حقیقت که مایکروسافت با کنسول Xbox One تا به اینجای که نسل هشتم را به سونی باخته بر کسی پوشیده نیست.شاید بتوان از علل شکست مایکروسافت را به سیاست های غلط،سخت افزار ضعیف،انحصاری های محدود و بی کیفیت،نرخ فریم و رزولوشن پایین تر نسبت به رقیب را نسبت داد .مایکروسافت با ارائه آثاری رایگان و هدایایی متنوع سعی در جلب رضایت کاربران داشت.با توجه به زلزله PS4 اما،آنطور که انتظار میرفت از ایکس باکس وان استقبال نشد.ولی این روز ها شایعاتی به گوش میرسد که مایکروسافت قرار است در E3 امسال از کنسولی به مراتب لاغر از One رونمایی کند.

از مشخصات این دستگاه تاکنون تنها هارد دیسک ۲ترابایتی و قابلیت پخش ویدیو های ۴K به بیرون درز کرده است. همچنین گفته می شود که این دستگاه ۴۰% کوچکتر از اکس باکس وان کنونی است.

همچنین این منبع گزارش داد که مایکروسافت در حال ساخت اکس باکس وان قدرتمند تر با قابلیت پخش بازی های ۴K است که مطمعنا دارای گرافیک بسیار قوی تری نسبت کنسول کنونی است. همچنین گفته شده که این کنسول به صورت فنی قادر به پشتیبانی از هدست واقعیت مجازی Oculus Rift است. این بدین معنی است که در این کنسول به صورت پیشفرض توانایی انجام بازی های واقعیت مجازی وجود دارد که این قابلیت بسیار جذاب به نظر می رسد. به گفته منابع آگاه این مسخصات سخت افزاری این کنسول تایید و نهایی شده است و مایکروسافت قصد دارد تا هفته دیگر در مراسمی سری این کنسول را برای توسعه دهندگان بازی به نمایش در بیاورد.

علاوه بر خبر های گفته شده، مایکروسافت قصد دارد از دو دستگاه استریم برای اکس باکس رونمایی کند که یکی از آنها دستگاهی شبیه به Chromecast است و به کاربران اجازه استیم محتوای آنلاین را می دهد. گفته شده که قیمت این دستگاه ۱۰۰ دلار است. همچنین این دستگاه توانایی استریم بازی های اکس باکس را نیز دارد که باید صبر کرد و دیدی که این استریم به چه معنی است!

دستگاه دوم که با نام Xbox TV از آن یاد می شود چیزی همانند Apple TV است و توانایی اجرای بازی های سبک را دارد و همچنین به استور مایکروسافت نیز متصل است؛ یعنی شما با این دستگاه به هزاران اپلیکیشن ها و بازی های ویندوز دسترسی خواهید داشت. قیمت این دستگاه ۱۵۰ الی ۱۷۰ دلار اعلام شده است.منبع خبر، اطلاعات بیشتری درباره اکس باکس جدید در اختیارمان گذاشته است. طبق اطلاعات جدید، اسم رمز اکس باکس قدرتمند تر، Scorpio است و مایکروسافت قصد دارد قدرت آن را تا ۶ ترافلاپ افزایش دهد. (قدرت اکس باکس کنونی، ۱.۶ ترافلاپ است) این گزارشات جدید توسط ۵ الی ۶ منبع معتبر دیگر تایید شده؛ اما با تمام این تفاسیر هنوز هم اطلاعاتی از مشخصات این کنسول منتشر نشده است.گفته میشود که کنسول پیش رو از لحاظ قدرت پردازش و گرافیک فراتر از انتظارات خواهد بود و در مقابل رقیب خود یه سر و گردن بالا تر خواهد بود.

 

ps5-sony-multi-concepts-danny-haymond-770

PS4k Neo

یکی از داغ‌ترین بحث‌های صنعت بازی‌های ویدیویی در این روز‌ها، مربوط به کنسول جدید کمپانی سونی یعنی پلی‌استیشن ۴.۵ یا ۴K است؛ کنسولی که البته Sony هنوز رسما ساخت آن را تایید نکرده است. با این حال اخیرا سایت معتبر Giant Bomb مدارکی پیدا کرده که بر اساس آن‌ها، این کنسول با اسم رمز «نئو» ساخته می‌شود. در این گزارش آمده که کنسول جدید، از پردازنده مرکزی (CPU) سریع‌تر، پردازنده گرافیکی (GPU) قدرتمند‌تر و حافظه رم سریع‌تر بهره خواهد برد. البته هارد این کنسول دقیقا همان مدلی است که در پلی‌استیشن ۴ فعلی هم استفاده شده؛ با این حال ممکن است از لحاظ سرعت و ظرفیت شاهد تفاوت‌هایی باشیم.

همچنین در گزارش مذکور آمده که پس از معرفی این کنسول، بازیسازان وظیفه دارند تمامی بازی‌های خود را به دو حالت مجهز کنند؛ حالت اول مناسب برای اجرا در کنسول پلی‌استیشن ۴ فعلی و حالت دوم بهینه‌سازی شده برای اجرا در پلی‌استیشن نئو. در حالت مناسب برای کنسول ارتقا یافته، بازی‌ها با استفاده از سخت‌افزار قدرتمند‌تر، نرخ فریم پایدار‌تر و رزولوشن بالاتری نمایش خواهند داد. همچنین رزولوشن ۴K نیز در این نسخه‌ها پیشتیانی می‌شود، ولی در عین حال افرادی که تلویزیون‌های ۴K ندارند هم می‌توانند از نسخه بهبود یافته کنسول جدید استفاده کرده و از نرخ فریم بهتر لذت ببرند. به‌علاوه رزولوشن بازی‌های کنسول جدید، در تلویزیون‌های ۴K اصطلاحا Upscale (بالا بردن اتوماتیک رزولوشن) می‌شوند.

بازی ها مجاز خواهند بود که از توان اضافی NEO بهره ببرند، از جمله ۵۱۲ MiB در حافظه، برای فریم ریت پایدارتر و کیفیت بصری بهتر. دیگر این که از کیفیت ۴K پشتیبانی می شود اما استفاده از چنین کیفیتی برای توسعه دهندگان الزامی نیست. با این وجود اگر بازی ای از خروجی ۴K پشتیبانی کند، فریم ریت آن باید لزوماً با فریم ریت مورد نیاز در کنسول PS4 رایج برابر یا از آن بیشتر باشد.

هر عنوان قابل بازی بر روی NEO بر روی کنسول رایج PS4 نیز قابل اجرا خواهد بود. طبق این منابع، شرکت سونی به هیچ عنوان راغب نیست که بین پایگاه بازیکنان PS4 تفرقه و چنددستگی ایجاد کند و صاحبان کنسول NEO شاهد هیچ المانی در گیم پلی انحصاری، از جمله مود واقعیت مجازی منحصر به NEO نخواهند بود، اما ممکن است نسخه ای شامل مشخصات بهبودیافته را تجربه کنند. به عنوان مثال از وقتی که بازی Rocket League از بازی ۴ نفره به صورت تصویر شکسته یا splitscreen پشتیبانی کرد، مود NEO ممکن است بتواند از بازی همزمان ۴ نفر در یک صفحه نمایش پشتیبانی کند. مضاف بر این، بازی ها وقتی که بر روی کنسول NEO اجرا می شوند، نخواهند توانست هیچگونه آیتم های قفل انحصاری را باز کنند.

مالکان NEO اجازه نخواهند داشت که وقتی که در شبکه PSN بازی می کنند، خود را از مالکان کنسول های رایج PS4 جدا کنند. به طور مشابه، رابط کاربری، بازار PlayStation، انجمن های آنلاین و تجربه کلی کاربر همه و همه یکسان خواهند بود.

با توجه به این محدودیت ها و استانداردها، به نظر می رسد که شرکت سونی قصد ندارد کنسول های جدید موسوم به NEO را جایگزین کنسول های PS4 کند و هر دو کنسول به صورت همزمان به حیات خود ادامه خواهند داد؛ نظیر حرکتی که شرکت Nintendo برای فروش کنسول های دستی ۳DS جدید انجام داد و آن ها را در کنار مدل های قدیمی تر خود به فروش رساند. شایعات قبلی خبر از قیمت ۴۰۰ دلاری PS4K جدید می دادند. به احتمال قریب به یقین کنسول های PS4 رایج با افت قیمت مواجه خواهند شد تا افرادی که بخواهند خود را به نسل ۸ برسانند، کنسول رایج و حاضر سونی گزینه مقرون به صرفه ای برایشان باشد.

نکته جالب توجه این است که با استفاده از قابلیت های NEO ، بازی های قدیمی تر می توانند به روز رسانی شوند و از لحاظ تئوریک این بازی ها بر روی سخت افزار جدیدتر بهتر اجرا خواهند شد.

هنوز قیمتی برای PS4 جدید در نظر گرفته نشده است، اما طبق گزارشات قبلی قیمت خرده فروشی آن حدود ۳۹۹ دلار خواهد بود که همان قیمت اولیه PS4 پایه است. یک کنسول جدید این امکان را به مصرف کنندگان می دهد تا از بین کنسول ارزان و قدیمی تر و نمونه جدیدتر و گرانقیمت تر یکی را انتخاب کنند. برای گیمرها این رویکرد عادلانه به نظر می رسد، اما مزیت های فریم ریت بالاتر که در برخی بازی های رقابتی ارائه شده است، ممکن است آنها را به سمت کنسول جدیدتر سوق دهد.

960-will-the-nintendo-nx-change-the-industry

NINTENDO NX

شاید گذر از نسل هفتم برای سران نینتندو امری پسیار حساس و پر اهمیت قلمداد میشد.آنها سعی کردند تا پیشتاز نسل هشتم کنسول های خانگی باشند.بنابراین شاهد عرضه زودهنگام کنسول نسل آینده WiiU بودیم که شاید بتوان آن را بزرگترین اشتباه Nintendo بیان کرد.نینتندو که همیشه بخاطر تکنولوژی های متفاوتش و آثار بیاد ماندنی اش به شهرت رسیده بود،این بار با توجه به این موضوع و معرفی آثار محبوبش بر نسل جدید انتظار داشت تا نکات منفی این اشتباه پنهان بماند.اما اینطور نشد.حال شایعات قوی و قدرتمندی به گوش میرسد که از ساخت کنسول جدید توسط نینتندو خبر میدهد.کنسولی با نام رمز NX.

دو کمپانی سونی و مایکروسافت سال ها است که با کنسول های خانگی خود، رقابت در حوزه گیمینگ را به سطح جدیدی برده اند و هر یک، طرفداران خاص خود را یافته اند. کمپانی مایکروسافت در نسل هفتم کنسول بازی های ویدیویی و حداقل برای چند سال ابتدایی، با اکس باکس ۳۶۰ خود، برنده بلامنازع نبرد کنسولی بود و ورود دیرهنگام سونی به این عرصه، سبب شد تا نسل هفتم را در شرایط دشواری به پایان رساند.

اما از سوی دیگر، اشتباهات مدیران مایکروسافت سبب شد تا در نسل هشتم، پلی استیشن ۴ محبوبیتی عجیب بین گیمرها یافته و اکس باکس وان خیلی زود از دور رقابت خارج شود. شاید بهترین دلیل برای اثبات این ادعا، فروش ۴۰ میلیون واحدی پلی استیشن ۴ تا به امروز باشد که تقریبا دو برابر از اکس باکس وان بیشتر بوده است. البته مایکروسافت دو سالی می شود که دیگر تمایلی به ارائه آمار فروش اکس باکس وان نشان نمی دهد؛ اما بنابر گزارش کمپانی های مختلف فعال در حوزه ویدیوگیم، کنسول نسل هشتمی ردموندی ها مدتی است که از مرز فروش ۲۰ میلیون واحد عبور کرده است.

اما غایب بزرگ نسل هشتم، کمپانی ژاپنی نینتندو بود. این کمپانی که روزی یکه تاز صنعت کنسول های خانگی به حساب می آمد، چند سالی می شود که در جلب توجه مخاطبان بازمانده و کنسول میان نسلی Wii U که قرار بود موفقیتی شگرف برای آنها رقم بزند، در تحقق اهداف بلندپروازانه ژاپنی ها ناموفق ماند و ضرری کلان به نینتندو وارد کرد.

اما حالا مدتی است که نینتندو خبر از توسعه کنسولی جدید با نام رمز NX می دهد. کنسولی که به گفته تاتسومی کیمیشیما، مدیرعامل فعلی نینتندو، قرار است کنسول های بازی را وارد عصر جدیدی کرده و «روش های تازه ای برای تجربه بازی های ویدیویی» به همراه آورد؛ یعنی همان کاری که نینتندو همواره در تحقق آن موفق بوده و بخش زیادی از شهرت خود را از این راه به دست آورده است.

در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره این کنسول مرموز در دست نیست. اما به قول مدیرعامل فقید کمپانی ژاپنی، ساتورو ایواتا، کنسول جدید «پلتفرمی منحصر به گیمینگ است که مفهومی کاملا نو را با خود به همراه آورد». نینتندو از زمانی که در ماه مارس ۲۰۱۵ ساخت NX را تایید کرد، هیچ صحبتی درباره اش به میان نیاورد و صرفا به بیان تاریخ عرضه آن در ماه مارس ۲۰۱۷ و عدم حضورش در نمایشگاه E3 2016 بسنده کرد.

اما حالا عصر تکنولوژی به نقطه ای رسیده که کمپانی های بزرگ علی رغم تلاش مضاعف خود، قادر به جلوگیری از درز اطلاعات مختلف نیستند و تا به امروز، شایعات بسیاری درباره NX منتشر شده است؛ شایعاتی که برخی از آنها به طور قطع صحت ندارند و برخی دیگر با شناختی که از نینتندو داریم، کاملا منطقی به نظر می رسند. در این مقاله قصد داریم نگاهی بیندازیم به تمام شایعات NX از ابتدا تا به امروز.

بنابر گزارش مالی اخیر نینتندو، کنسول NX در ماه مارس ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهد شد. گفته می شود نسخه جدید سری بازی Zelda که ابتدا قرار بود طی سال جاری میلادی برای Wii U عرضه شود، حالا با تاخیر به دست مخاطبان رسیده و در سال ۲۰۱۷، به صورت همزمان روی NX و Wii U منتشر خواهد شد. در واقع نینتندو به خوبی می داند که عرضه بازی Zelda به عنوان یکی از عناوین لانچ NX، می تواند مخاطبان را به خرید این کنسول ترغیب کند.

جالب است بدانید ژاپنی ها قبلا هم چنین سابقه ای داشته اند و عرضه Zelda: Twilight Princess را به تعویق انداختند تا به صورت همزمان روی GameCube و Wii منتشرش کنند. اگرچه NX در نمایشگاه E3 امسال حضور نخواهد داشت، اما شعبه آمریکای نینتندو تایید کرده که بخش زیادی از کنفرانس خبری، به نمایش The Legends of Zelda اختصاص خواهد داشت.

چندی پیش بود که یکی از فاش کنندگان معروف صنعت بازی، لیستی منتشر کرد و به ادعای وی، سخت افزار کنسول NX مشخصاتی به شرح زیر خواهد داشت:

  • پردازنده هشت هسته ای ARM Cortex v8-a A72 با فرکانس پردازشی ۱٫۶ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی شخصی سازی شده AMD Polaris
  • حافظه رم ۱۲ گیگابایتی LPDDR4 (میزان حافظه اختصاص داده شده به سیستم عامل نامشخص مانده)

گذشته از این مشخصات سخت افزاری، سازمان تحلیلی انگلیسی Gfk در ماه ژانویه ۲۰۱۶ گفته بود که NX از ۶۰ فریم با رزولوشن ۹۰۰p پشتیبانی می کند که اگر صحت داشته باشد، از رزولوشن ۱۰۸۰p که Wii U از آن پشتیبانی می کند، پایین تر خواهد بود. ضمنا با توجه به اینکه گفته می شود NX از قابلیت استریم ویدیویی ۴K با ۶۰ فریم ثابت برخوردار خواهد بود، سخت افزار احتمالی اندکی عجیب به نظر می رسد.

به گفته Gfk، کنسول NX هیبرید کنسول خانگی/ قابل حمل خواهد بود و علاوه بر بهره مندی از فرنچایزهایی مانند دانکی کونگ، زلدا، ماریو و غیره، امکان گشت و گذار در وب را هم با خود به همراه خواهد آورد.

پاییز گذشته بود که نینتندو پتنتی برای کنترلری بیضی شکل به ثبت رساند که بدنه آن به طور کامل توسط یک نمایشگر پوشیده شده و ظاهرا گیمر می تواند علاوه بر تامب استیک ها و دکمه های روی شانه، از صفحه لمسی آن نیز برای تعامل با بازی های ویدیویی استفاده کند. در زمان انتشار این پتنت، گفته می شد که نینتندو از تکنولوژی کمپانی شارپ برای جاسازی دو تامب استیک درون یک نمایشگر استفاده خواهد کرد.

در پتنت نینتندو اشاره شده که این کنترلر به دو تامب استیک موازی، نمایشگر لمسی، دو دکمه تریگر و سنجشگر ژیروسکوپ مجهز بوده و البته درگاهی برای کارت های میکرو SD نیز خواهد داشت. اگر نینتندو واقعا در پی ساخت چنین کنترلری با درگاه میکرو SD باشد، می توان حدس زد که هیبریدی بودن کنسول حقیقت داشته و می توان از کنترلر، به عنوان کنسولی جداگانه و قابل حمل استفاده کرد.

اما از سوی دیگر، چندی پیش پتنتی دیگر به ثبت رسید که به نظر می رسید نسخه ارتقا یافته کنترلر فعلی Wii U باشد. در این پتنت که کنترلری مستطیل شکل را نمایش می دهد، اشاره شده که می توان منتظر دکمه هایی قابل اسکرول در بخش بالایی بدنه بود که اگر مورد استفاده قرار گیرند، می توانند نقش مهمی در گیم پلی بسیاری از بازی های ویدویی ایفا کنند. نینتندو همواره به ابداعات جدیدی معروف بوده و استفاده از دو دکمه اسکرول، چیزی نیست که پیش از این در کنترلرهای گیمینگ دیده باشیم.

کمپانی نینتندو بارها به دلیل عدم افزودن قابلیت آزادسازی اچیومنت به کنسول های خود، مورد شماتت قرار گرفته، اما ظاهرا این روند قرار است در NX تغییر کند چرا که بنابر یکی از پتنت های نینتندو، ژاپنی ها سیستمی جدید برای اچیومنت و به اشتراک گذاری گیم پلی بازی ها توسعه داده اند. در مقام توضیح و به صورت تئوری باید گفت که اگر گیمر بتواند فلان باس فایت را در گیم پلی شکست دهد و اچیومنتی خاص را آزاد کند، قادر خواهد بود تا آن لحظه خاص از گیم پلی را از طریق شبکه اجتماعی Miiverse (یا هرچیز دیگری که جایگزین آن خواهد شد) با دوستانش به اشتراک بگذارد.ضمنا باید خاطر نشان کرد که با توجه به همکاری نینتندو با کمپانی DeNA و ساخت عناوین موبایلی همچون Miitomo، می توان انتظار داشت که قابلیت های آنلاین و اجتماعی کاملا جدیدی به NX افزوده شود که پیش از این در پلتفرم های قبلی نینتندو مشاهده نشده اند.اخیراً وال استریت ژورنال در گزارشی گفته بود که پلتفرم NX محصول رازآلود بعدی کمپانی نینتندو هم کنسول است و هم یک دستگاه موبایل مستقل که می تواند به تنهایی یا به صورت جفت شده با واحد اصلی کار کند. کنسول کنونی این کمپانی، Wii U، دارای یک کنترلر با صفحه ی لمسی است که می تواند همه ی بازی ها را نمایش دهد اما فقط در محدوده ی کنسول کار می کند. نینتندو تقریباً سه سال پیش کنسول خانگی و بخش های دستی را در قالب یک دستگاه ادغام کرده است و مدیر عامل شرکت، ساتورو ایواتا، مکرراً از ناکارآمدی توسعه ی جداگانه بازی ها در چند پلتفرم نظیر ۳DS و Wii U. در همین حال گفته شده است که NX بر پایه ی اندروید خواهد بود.

 با این اظهارنامه، نگاهی اجمالی به محصول بعدی نینتندو، NX، داشتیم اینطور نیست؟ اما به عنوان یک ایده، به نظر می رسد قطعاً با آنچه درباره ی محصول بعدی نینتندو شنیده ایم مطابقت دارد. کمپانی گفته است که اطلاعات بیشتردرباره ی NX در سال آینده آشکار می شود.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی این روز ها دیگر همه جا یافت میشود یا همه از آن سخن میگویند.تجربه بازی کردن در یک دنیای مجازی به صورت واقعی چیزی نیست که راحت بشود از آن گذشت.سونی با معرفی Oculus Rif پیشتاز این مهم شده و قصد دارد با انتشار آثار منحصر به فرد، آن را حتی ارزشمند تر از گذشته کند.

مایکروسافت نیز از این مهم غافل نمانده و با معرفی Holo Lenz سطح جدیدی را برای واقعیت مجازی تعریف میکند.از قابلیت هایی که در آن وجود دارد گرفته تا ظرافت و زیبایی منحصر به فردش.

از سویی دیگر نینتندو نیز قصد دارد از گوی رقابت واقعیت مجازی عقب بماند برای همین شایعات اینطور بیان میکنند که NX نیز دارای یک Virual Reality مخصوص به خود خواهد بود.

نتیجه گیری

شاید بتوان این اقدام عجولانه شرکت های Thrid Party برای عرضه کنسول قدرتمندتر را بابت میل و خوی مردم به تکنولوژی های تازه تر نسبت داد.اما دلیل معقولانه تر این است که این روز ها سرعت پیشرفت تکنولوژی های ساخت بازی به سرعت درحال پیش رفت است و همین کنسول هایی که در زمان انتشار بسیاری را متحیر قدرت گرافیکی خود میکردند حال و پس از گذشت ۳ – ۴ سال بنظر میرسد که پاسخگویی قدرت بازی های فعلی نباشد و ممکن است کامپیوتر ها از این خلاء استفاده کند و بازار کنسول ها را کساد کنند.اما دلیلی که از آن مطمئنیم این است که با توجه به ورود واقعیت مجازی و محبوبیت بسیار زیاد آن،همگام سازی بین هدست و کنسول نیازمند قدرت پردازش بیشتر و سریع تری مباشد که کنسول های فعلی پاسخگویی این امر نخواهد بود.به هرحال هنوز تا تائید رسمی این موارد باید صبر کرد و زود تصمیم گیری نکرد.شاید برخلاف انتظار ارائه کنسولی جدید و قدرتمند بتواند راهی برای لذت بردن بیشتر و تجربه نوین تری از تکنولوژی سرگرمی های تعاملی گردد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.