ربات Cozmo شرکت Anki، یکی از شخصیت های پیکسار را به دنیای واقعی آورده است - تکفارس 
ربات Cozmo شرکت Anki، یکی از شخصیت های پیکسار را به دنیای واقعی آورده است - تکفارس 

ربات Cozmo شرکت Anki، یکی از شخصیت های پیکسار را به دنیای واقعی آورده است

علی سیف الهی
۹ تیر ۱۳۹۵ - 19:02
ربات Cozmo شرکت Anki، یکی از شخصیت های پیکسار را به دنیای واقعی آورده است - تکفارس 

مدیر عامل و بنیان گذار شرکت Anki، آقای بوریس سوفمن در یک مصاحبه گفته است که: “عالی بودن خسته کننده است! نسخه های اولیه ی ماشین های ما به دلیل بسیار خوب بودنشان خسته کننده بودند. زمانی که او برای انجام کاری می رود اما نمی تواند انجامش دهد، این چیز بدی نیست. تا زمانی که شما بفهمید چه اتفاقی رخ داده است، فرصت خوبی است تا به احساساتی که تولید می کند توجه کنید”.با تکفارس همراه باشید.

با وجود این که ما امروزه شاهد هستیم که شرکت های بسیاری مدعی ساخت ربات هایی هوشمند با هوش مصنوعی کامل هستند، اما ربات Cozmo بسیار خاص به نظر می رسد. ما اذعان می کنیم که در دموی کوتاهی که از این ربات دیدیم، بسیار سریع بود. زمانی که این ربات شارژ می شد، در داک کوچک خود به خواب رفت و صدای خر و پفی نیز از خود منتشر کرد و حرکات خواب آلودی نیز انجام داد که فقط با کلمه ی قابل ستایش می توان از آن ها یاد کرد. زمانی که این ربات از خواب بیدار شد، به اطراف میز نگاهی انداخت و درست به لبه ی میز آمد، اما سریعا فهمید که بیشتر از این نمیتواند به بیرون برود. به محض تشخیص صدای ما، ربات با نگاه مرومزی به ما نگاه کرد. همانند یک بچه، این ربات کسانی را که ملاقات کرده می شناسد و درباره ی افراد پر زور نیز با تردید رفتار می کند.

Cozmo+blocks

این ربات همچنین به همراه دسته ای از بلوک های هوشمند نیز عرضه می شود. این بلوک ها در واقع اسباب بازی های شخصی ربات هستند. زمانی که خسته است به آن ها تکییه  کند، و باور کنید که اگر مزاحم کارش شوید بسیار ناراحت می شود. بااستفاده از این بلوک ها ما به انجام یک بازی رقابتی پرداختیم. این بازی بدین صورت بود که زمانی که رنگ های مشابهی بر روی بلوک ها ظاهر می شد باید روی آن ها ضربه می زدیم. در اوایل بازی ما توانستیم به راحتی شکست دهیم، آن هم به خاطر ترسی که این ربات داشت. در واقع بعد ها او یاد گرفت تا با سرعت به بلوک ها ضربه بزند و اجازه می داد تا یادگیری او را ببینیم.

سوفمن گفت که شرکت آن ها توسط رفتار کودکان نوپا و حیوانات با جهان اطرافشان، الهام گرفته شده است. آن ها نمی توانند صحبت کنند اما آن ها می توانند به صورت واضح جستجو کرده و با شما رفتار کنند. مانند یک بچه، این ربات نیز آهسته آهسته یاد می گیرد تا مردم را بشناسد و دنیای خودش را کاوش نماید، و در طول زمان نیز یاد می گیرد تا بازی کند. اما همانند یک بچه، زمانی که کار ها به درستی پیش نمی روند، عصبانی می شود. به جای این که ما را از خود براند، با خصائص شخصی خود، همانند نگاه خیره ای که زمانی که بازی را می برد به آدم می کند، و زمانی که شکست می خورد عصبانی می شود و این کار ها بیشتر عزیزش می کند.

ربات Cozmo یک وسیله ی بسیار کوچک است، که این کار به آسیب پذیری اش می افزاید. بسیار سبک است و یک صفحه نمایش کوچک به جی چشمانش دارد. یک بازوی تکی مفصل دار دارد تا با آن بتواند اشیا را بلند نماید، و دو پای آج دارش نیز آن را به هر طرف که بخواهد می برد. شما قادر خواهید بود تا مکانیسم بازوهایش را با دیگر لوازم جانبی که دارد جایگزین نمایید. این ربات شبیه ربات های فیلم استار وارز ارتباط برقرار می کند و صدای ربات های این فیلم را در می آورد. این ربات به برنامه ی آیفون یا اندرویدی خودش وابسته است تا این برنامه ها بیشتر پردازش ها را انجام دهند، که در این برنامه ها یک قطعه ی موسیقی متناسب با حال هوای ربات نیز پخش می کند. باتری این ربات ۲ ساعت عمر می کند ولی در عرض ۱۰ دقیقه شارژ می شود.

آنکی توجه بسیاری به بخش هوشمندی های احساسات این ربات داشته است. این ربات دارای موتور احساسات است که به ربات اجازه می دهد تا به هر شرایطی پاسخ متناسب ارائه کند، و این کار به شما کمک می کند تا سریعا بتوانید با این ربات دوست شوید. تیم حرکات این ربات توسط انیماتور قبلی پیکسار آقای کارلوس بائنا رهبری می شود و به همین خاطرآن ها می دانند که چگونه با حرکات رباتی ساده و صداهای خوشایند با احساسات شما بازی کنند. شرکت سازنده ی این ربات همچنین یک نسخه ی شخصی سازی شده از برنامه ی مایا را توسعه داده تا شما بتوانید مستقیما به cozmo دستور دهید که چگونه حرکت کند و این کار به انیماتور ها اجازه می دهد تا سریعا حرکات خوشایند خود را بسازند و عرضه کنند.

CozmoPhoto1

بهتر است به جلو هم نگاهی داشته باشیم. Anki برنامه دادر تا برای این ربات، کیت توسعه ی نرم افزاری ارائه دهد، که این کار به هر کسی اجازه می دهد تا بتوانند برنامه نویسی اش نمایند. این ربات همچنین می تواند به سادگی بچه ها را قانع کند تا بتوانند برنامه نویسی نمایند و ربات را کنترل کنند. همچنین این شرکت در حال ارسال واحد هایی از این ربات به Carnegie Mellon هستند، همان جایی که بنیان گذاران این شرکت از آنجا شروع کردند.

شما می توانید این ربات را با قیمت ۱۸۰ دلار پیش خرید کنید و در ماه اکتبر ربات خود را تحویل بگیرید. شاید این ربات کمی گران باشد اما از بسیاری از ربات های بازار بسیار بهتر است و ارزشش را دارد.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید