ژاپن پخش سراسری با فرمت ۸K برای المپیک را در دستور کار دارد! - تکفارس 
ژاپن پخش سراسری با فرمت ۸K برای المپیک را در دستور کار دارد! - تکفارس 

ژاپن پخش سراسری با فرمت ۸K برای المپیک را در دستور کار دارد!

امید بصیری
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 21:44
ژاپن پخش سراسری با فرمت ۸K برای المپیک را در دستور کار دارد! - تکفارس 

ژاپن با کیفیت ترین المپیک را در سرتاسر دنیا و در طول تاریخ خواهد داشت! با تکفارس همراه باشید.

ژاپن روز دوشنبه برای اولین بار در طول تاریخ پخش سراسری با کیفیت ۸K را آغاز کرد در حالی که فقط ۵ روز تا المپیک مانده بود.

فرمت ۸K به رزولوشنی با دقت تصویر ۷۶۸۰*۴۳۲۰ گفته میشود.این دقت تصویر ۱۶ برابر دقت تصویر  FullHD و ۴ برابر دقت تصویر ۴K است. این فرمت که با نام دید فوق العاده بالا نیز شناخته میشود از سیستم صدای ۲۲.۲ کاناله نیز برخوردار است.

8k_uhd_4k_shd_fhd_and_sd-100674821-large

کشور ژاپن یک ماهواره به فضا پرتاب کرده است که تصاویر را با هر دو کیفیت ۸K و ۴K پخش خواهد کرد که البته برای المپیک تمرکز خود را بر روی پخش تصاویر با کیفیت ۸K خواهد گذاشت. این شبکه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر بر روی آنتن خواهد رفت و البته برای المپیک زمان اضافه نیز خواهد داشت.

با نگاهی به برنامه ی روز دوشنبه این شبکه از پخش تصاویر هنری ورزشی برنامه های مستند و همچنین موسیقی اطلاع پیدا میکنیم.بخش های از کارناوال امسال ریو ۲۰۱۶ ,مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۱۲ لندن و همچنین مراسمی از خود کشور ژاپن نیز در بین برنامه ها دیده می شدند. یک کنسرت و برنامه ای نقاشی های ژاپنی نیز در ادامه پخش شدند.

پیشتازی ژاپن در عرصه ی ۸K را باید مدیون شرکت NHK و لابراتوار های تحقیقاتی و علمی توکیو این شرکت دانست. این شرکت از ابتدای حضور خویش در این عرصه در پی دست یافتن به بالاترین کیفیت های ممکن بوده است و حدود دو دهه بر روی کیفیت ۸K کار کرده است. فرمت ۸K ابتدا در سال ۲۰۰۲ آزمایش شد در حالی که خیلی از منازل هنوز به کیفیت ۷۲۰P نیز دست نیافته بودند.

مشکلات رسیدن به این فرمت قابل توجه هستند.دوربین ها وسایل ضبط صدا مانیتور ها و دیگر لوازم استودیویی مورد نیاز باید ساخته شوند تا بشود پخش زنده ۸K امکان پذیر باشد. سپس ابزار فشرده سازی باید سیگنال را دریافت کرده و به کد مورد نظر تبدیل کنند سپس به ماهواره ارسال کنند آن هم در همان لحظه. بعد نیز ماهواره که قدرت چند ده مگابیت بر ثانیه دارد آن ها را به تلوزیون ها ارسال کرده و پخش زنده اتفاق می افتد.

در حال حاضر امکان دریافت اطلاعات ۸K برای عموم مردم در دسترس نیست بنابراین شرکت NHK مکان های عمومی را برای نصب تلوزیون های عمومی در نظر گرفته تا این گونه مردم از سراسر کشور بتوانند مسابقات را با کیفیت ۸K تماشا کنند.

این شرکت امیدوار است که تا سال ۲۰۱۸ امکانات پخش زنده در منازل فراهم شود و المپیک ۲۰۲۰ توکیو کامل با این فرمت پخش شود.

منبع:Itworld

,

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.