پروژه ی هوش مصنوعی IBM که TruNorth نام دارد و با نام “چیپ شناختی” نیز شناخته می شود، دارای قابلیت های مغز انسان است. این چیپ دارای ۴۰۹۶ هسته است که درست شده است تا بتواند به صورت دیجیتالی ۱ میلیون سلول عصبی (نورون) و ۲۵۶ میلیون سیناپس تولید کند. حال سامسونگ قصد استفاده از این مغز مصنوعی را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

درباره ی این چیپ به صورتا خلاصه باید بگوییم که این چیپ همانند پیچیده ترین ارگان بدن یا همان مغز، بسیار سریع کار ها را مدیریت می کند و کمتر از پردازنده های معمول امروزی انرژی مصرف می کند. حال سامسونگ این چیپ را دریافت کرده است و آن را به سنسور حرکت دینامیک خود (DVS) متصل کرده است تا با سرعتی باور نکردنی تصاویر را پردازش نماید.

دوربین های دیجیتالی امروزی قادر هستند تا حداکثر با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه تاصویر بگیرند، اما یک دوربین DVS قادر است تا با سرعت باور نکردنی ۲۰۰۰ فریم بر ثانیه تصاویر را ثبت کند. بنا به اعلام سایت CNET، بر خلاف سنسور های تصویر امروزی، هر پیکسل در سنسور سامسونگ تنها در صورتی که نیاز باشد تا تغییر در چیزی را که مشاهده می کند، گزارش دهد، عمل می کند. این سرعت بالا می توناد در حوزه ی ایجاد نقشه های سه بعدی و یا کنترل حرکتی مناسب باشد و بازده خوبی را به نمایش بگذارد. در یک کنفرانس خبری که روز پنج شنبه در سن جو برگذار شده بود، این شرکت با نمایشی که بر روی یک تلویزیون داشت توانست قابلیت های این سنسور را نشان دهد. این دوربین قادر بود تا حرکات کنترلی را از فاصله ی ۱۰ فوتی تشخیص دهد.

سنسور DVS هماندند چیپ TrueNorth خود بسیار پر بازده است و تنها تونا مصرفی برابر ۳۰۰ میلی وات دارد. این مقدار برابر یک صدم مصرف پردازنده ی لپ تاب و یک دهم مصرف یک گوشی است. این سخنان را یکی از معاونین سامسونگ در این کنفرانس خبری اعلام کرد. او افزود که ما هنوز راه زیادی برای کم کردن توان مصرفی به اندازه ی توان مصرفی مغز انسان در پیش داریم که می تواند یک صد میلیون برابر یک کامپیوتر، مصرف کمتری داشته و سرعت بالاتری داشته باشد.

نظر شما درباره ی این تکنولوژی های بسیار پیشرفته چیست؟ آینده ی تکنولوژی و جهان را چگونه می بینید؟

منبع: Engadget