هوش مصنوعی با سیاست های اپل تیم کوک ناسازگار است - تکفارس 
هوش مصنوعی با سیاست های اپل تیم کوک ناسازگار است - تکفارس 

هوش مصنوعی با سیاست های اپل تیم کوک ناسازگار است

مهدی ملکی
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - 11:42
هوش مصنوعی با سیاست های اپل تیم کوک ناسازگار است - تکفارس 

حقیقتی که هوش مصنوعی حتی برای اپل ابزار بزرگ بعدی خواهد بود که رقابت بر روی آن اتفاق می افتد بر کسی پوشیده نیست. تمام شرکت های بزرگ نرم افزاری سراسر جهان در این باره اظهار نظر کرده اند و ما چشم انداز این شرکت ها نظیر گوگل، مایکروسافت و فیس بوک را در هوش مصنوعی می بینیم.

اما شرکت اپل تاکنون درباره ی اعلام برنامه های خود در مورد هوش مصنوعی محافظه کارانه تر عمل کرده است. در مصاحبه ای که تیم کوک مدیرعامل کمپانی اپل با روزنامه ی واشنگتن پست داشته و ما آن را چند روز پیش برای شما منتشر کردیم، کوک اعلام می کند که ارزش هوش مصنوعی را کاملا درک می کند و این کاملا مشخص است که اپل یکی از شرکت هایی خواهد بود که در آینده ی هوش مصنوعی نقشی اساسی ایفا خواهد کرد. اعلام این خبر توسط تیم کوک غیر قابل باور بود زیرا ایفای نقش اپل در هوش مصنوعی با سیاست اپل مبنی بر تمرکز این شرکت بر روی حریم خصوصی کاملا ناسازگار است.

در ابتدایی ترین سطح، هوش مصنوعی یک روش برای جمع کردن اطلاعات مهم و جالب و جدیدی از حجم بالای اطلاعاتی است که در هر لحظه به صورت مداوم منتشر می شود. بر این اساس این کار باعث می شود که شرکتی مانند گوگل که هدف اصلی آن جمع آوری اطلاعات سراسر دنیا و کسب اطلاعات تا جای ممکن در مورد شما است به هوش مصنوعی بسیار علاقمند شود. اپل همواره خود را نقطه ی مقابل این ایده قرار داده است.

حریم خصوصی در مقابل هوش مصنوعی

شهرت شرکت اپل بر روی حریم خصوصی بنا شده است. تیم کوک بارها در مورد این که شرکت اپل دست به جمع آوری اطلاعات کاربران خود نمی زند و یا بدون اعلان آن به کاربر و یا ارسال پیام به او این کار را انجام نمی دهد افتخار کرده و آن را به رخ سایر رقبای خود کشیده است. حتی چندی پیش شاهد بودیم که اپل برای محافظت از اطلاعات کاربران خود در مقابل FBI قرار گرفت. این حد از سخت گیری در دنیای هوش مصنوعی جایی ندارد.

این بسیار بدیهی است که اپل در حال تلاش برای انجام این کار است. شرکت اپل نوع متفاوتی از حریم خصوصی که به آن Differential Privacy می گوید(جمع آوری اطلاعات بدون نقض حریم خصوصی افراد) را در کنفرانس WWDC به نمایش گذاشت که در این شیوه این شرکت به جمع آوری اطلاعات کاربر می پردازد و در عین حال به حریم خصوصی او نیز احترام می گذارد، این شیوه تا حدودی عملی است اما تنها از طریق راه های بسیار محدودی قابل اجرا است.

Differential Privacy به اپل اجازه می دهد تا با استفاده از هوش مصنوعی در کیبورد گوشی بتواند پیش بینی کلمات و تصحیح کلمات بهتری انجام دهد و حتی ممکن است در نقشه ی اپل منجر به پیش بینی های بهتری شود. اما مشکل اصلی اینجاست که داده های ناشناس تنها منجر به پیشرفت پیش بینی های عمومی می شود.

بهترین وعده و هیجان انگیزترین چیزی که ما در مورد هوش مصنوعی می بینیم، توصیه های عالی به فرد و یادگیری است. در مراسم I/O شرکت گوگل، این شرکت وعده داد که اپلیکیشن Allo قادر خواهد بود تا فورا اطلاعات مرتبط را پیشنهاد دهد یا اجازه ی جستجو بر اساس چیزهایی که تایپ کرده اید را خواهد داد. تنها راهی که از طریق آن این کار قابل انجام است که به سرورهای گوگل اجازه ی دسترسی برای خواندن داده ها داده شود ( اگرچه گوگل سریعا چت ها را از روی سرور خود پاک می کند). اگر کاربر Privacy focused را فعال کند این ویژگی به سرعت ناپدید می شود.

در بهترین حالت هوش مصنوعی می تواند اطلاعاتی که شامل تنظیمات، مکان، علایق، سرگرمی ها و سابقه است که با سایر اطلاعاتی که بدست آورده است مخلوط می کند و می تواند چیزهای هیجان انگیز و کمک کننده و به صرفه از لحاظ زمانی به شما پیشنهاد  دهد که انتظارش را ندارید. هوش مصنوعی همه ی داده های تولیدی از طرف ما را که عمدی و یا غیر عمدی تولید کرده ایم رصد می کند تا یک الگو برای سریع تر و آسانتر کردن کارها پیدا کند.

تیم کوک ممکن است بخواهد که اپل بخشی از این انقلاب باشد اما شرکت اپل با قرار دادن خود در جبهه ی مخالف گوگل به این دلیل که می خواهد برای حفظ حریم خصوصی کاربران داده های آن ها را رصد نکند در رقابت هوش مصنوعی خود را به شدت محدود کرده است.

کوک می تواند برخلاف سیاست گذشته ی خود عمل کند و به جمع آوری داده های کاربران بپردازد اما نکته اینجاست که پاسخ گویی به میلیون ها کاربری که با این قول که داده های آن ها حتی از دیده خود شرکت نیز پنهان خواهد ماند، گوشی های آیفون را خریداری کرده اند مشکل خواهد بود.

منبع : phoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.