چاپگر سه بعد ی جدید MIT کاری می کند که اشیا حالت خود را به یاد داشته باشند - تکفارس 
چاپگر سه بعد ی جدید MIT کاری می کند که اشیا حالت خود را به یاد داشته باشند - تکفارس 

چاپگر سه بعد ی جدید MIT کاری می کند که اشیا حالت خود را به یاد داشته باشند

علی سیف الهی
۸ شهریور ۱۳۹۵ - 12:00
چاپگر سه بعد ی جدید MIT کاری می کند که اشیا حالت خود را به یاد داشته باشند - تکفارس 

به نظر می رسد که دنیای چاپ سه بعدی فراتر از آن است که ما فکر می کنیم و موارد جدیدی در این حوزه در حال به وقوع پیوستن هستند. به تازگی دانشمندان دانشگاه MIT پروسه ی چاپ سه بعدی جدیدی را ابداع کرده اند که اشیای چاپ شده توسط آن می توانند شکل اولیه ی خود را به یاد داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

چاپ سه بعدی کمک بسیاری به علم پزشکی کرده است. این فناوری به ما کمک کرده است تا اعضای مصنوعی بهتری را به وجود بیاوریم، مهره های کمر مصنوعی تولید کنیم و حتی دوربین های داخلی کوچک را توسعه دهیم. پس این فناوری می تواند به ما کمک کند تا انقلابی را در علم پزشکی به وجود آوریم. حال محققان دانشگاMIT در حال توسعه ی پروسه ی چاپ سه بعدی جدیدی هستند که می تواند سازه های کوچکی را بسازد که در یک دمای مشخص تغییر ظاهر دهند. به طور مثال می توانند در را به روی یک سیستم تحویل دارو باز کنند که تنها زمانی که بیمار تب دارد عمل کند.

این تیم هنوز نتوانسته است فعلا قرص های حساس به دما تولید کند اما تکنولوژی نصف راه را رفته است. با ترکیب پروسه ی جدید چاپ سه بعدی به نام microstereolithography با یک پلیمر خاص که در حالت های دمایی مختلف سخت تر و نرم تر می شود، محققان می توانند ساختار های کوچکی را بسازند که می تواند شکل خود را به خاطر داشته باشد. این نوع اشیا می توانند در یک دمای خاص یک حالت فیزیکی خاصی داشته باشند، در دمای دیگر به این شکل قفل شده باشند و در دمای دیگری به شکل و فرم اولیه ی خود بازگردند. اشیای چاپ شده می توانند تا ۳ بار بزرگتر از طول خود، کش یابند بدون این که بشکنند.

این پروسه ی چاپ سه بعدی جدید دارای رزولوشن بالایی است که می تواند اشیای هم اندازه ی موی انسان تولید کند. شاید کمی سخت و گیج کننده باشد اما احتمالت نسبتا وسیع هستند. این تیم امیدوار است تا بتواند با استفاده از این پروسه ی جدید، دستگاه های بیوپزشکی، سلول های خورشیدی تغییر شکل دهنده و تجهیزات فضایی تولید کند. اما این تیم هنوز به این اهداف نرسیده است. هنوز کار زیادی در پیش استو این تیم با استفاده از این فناوری برج ایفل کوچکی را ساخته است که می تواند شکل خود را حفظ کند.

نظر شما درباره ی این فناوری نوین چیست؟

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.