برنامه ی Hemaapp به گوشی های هوشمند قابلیت تشخیص کم خونی را می دهد - تکفارس 
برنامه ی Hemaapp به گوشی های هوشمند قابلیت تشخیص کم خونی را می دهد - تکفارس 

برنامه ی Hemaapp به گوشی های هوشمند قابلیت تشخیص کم خونی را می دهد

علی سیف الهی
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - 14:56
برنامه ی Hemaapp به گوشی های هوشمند قابلیت تشخیص کم خونی را می دهد - تکفارس 

کاربرد های ناشکفته ی گوشی های هوشمند روز به روز در حال کشف شدن هستند. حال محققان توانسته اند بدون هیچگونه وسسیله ی اضافی برنامه ای را تولید کنند که می تواند کم خوبی را با استفاده از دوربین گوشی تشخیص دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

یک تیم از محققان داتشگاه واشینگن برنامه ای را توسعه داده اند که گوشی های هوشمند را به دستگاه های تشخیص کم خونی تبدیل می کند. این برنامه بیشتر در مناطقی که در حال توسعه هستند و یا کمتر توسعه یافته هستند، بسیار به کار می آید. بیماری کم خولبی یکی از شایع ترین بیماری های خونی است که بنا به اعلام سازمان جهانی سلامت (WHO) تقریبا یک چهارم جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا هستند. برنامه ی Hemaapp به متخصصین پزشکی این اجازه را می دهد که با استفاده از دوربین گوشی و تاباندن فلش دوربین بر روی پوست، بیماری کم خونی را در فرد مریض تشخیص دهند.

این برنامه غلظت هموگلوبین خون را به صورت تقریبی از طریق تحلیل رنگ خون فرد ارزیابی می کند، چون بیماری کم خونی حول سطح پایین هموگلوبین خون و یا کمبود سلول های قرمز خون به وجود می آید. محققان دانشگاه واشینگتن دریافتند که این کار زمانی که با یک فلش LED در بالای فلش انجام می پذیرفت، بسیار دقیق تر می شد و نتایج تقریبا یکسانی را با نتایج آزمایشگاهی نشان می داد. در واقع این کار دقتی برابر ماشین بسیار پر هزینه ی Masimo Pronto دارد که به تائید FDA رسیده است. یک گوشی هوشمند که دارای برنامه ی Hemaapp است بسیار ارزن تر و قابل دسترس تر از دیگر آزمایش های تشخیص کم خونی است که بسیار در کشور های در حال توسعه به کار می آید و به درد می خورد.

این تیم از محققان کار خود را با دستاورد دیگر تیم دیگری از دانشگاه واشینگتن که در حال توسعه ی برنامه ای برای تشخیص زردی کودکان بودند، به اشتراک گذاشتند و یکی کردند. آن ها برنامه دارند تا تکنولوژی ساخته شده توسط خود را به حوزه های بیشتری در بیماری های خونی ببرند. جدا از این که این برنامه چه کارهایی می تواند انجام دهد، برنامه ی Hemaapp تنها برای تحلیل اولیه به کار می رود و افرادی که دارای سطح هموگلوبین پایینی هستند باید حتما آزمایش خون بدهند. اما حداقل این برنامه به پزشکان و پرستاران اجازه می دهد تا از میان همه ی بیماران، آن هایی را که نیار مبرم به آزمایش خون دارند را انتخاب کنند و از همه ی بیماران آزمایش خون نگیرند.

نظر شما درباره ی این تکنیک پزشکی جدید چیست؟ آیا شما به کاربرد های دیگر گوشی های هوشمند فکر می کنید؟

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.