سستم عامل iOS 10 ساخته شده برای توسعه دهندگان - تکفارس 
سستم عامل iOS 10 ساخته شده برای توسعه دهندگان - تکفارس 

سستم عامل iOS 10 ساخته شده برای توسعه دهندگان

علی سیف الهی
۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - 16:36
سستم عامل iOS 10 ساخته شده برای توسعه دهندگان - تکفارس 

با حذف جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، شرکت اپل گوشی آیفون ۷ را باریک ترین گوشی ساخته شده توسط خود کرد. خود استیو جابز فقید نیز علاقه ی خاصی به کوچک کردن لوازم کامپیوتری داشت و شرکت اپل نیز چندین سال است که همین راه را در ساخت آیفون، آیپد و مکهای خود دنبال می کند. در ادامه با تکفارس همراه باشید.

این تنها جنبه ی سخت افزاری آیفون است. با سیستم عامل iOS 10 که هم اکنون در دسترس همه ی افراد دارنده ی این سری گوشی است، می ارزد که به گذشته رفته و این نسخه را با نسخه ی سه سال گذشته ی iOS مایسه کنیم. سیستم عامل iOS 7 تحول ظاهری بسیاری را تجربه کرده بود اما همانند نسخه های قدیمی خودف بسیار بسته بود، اما در سال بعدش اپل کمی آزادی به سیستم عامل خود بخشید. الان نیز iOS تقریبا به دست بازی اندروید است، حداقل در مواردی که برای مصرف کنندگان مهم است که این گونه است.

بهترین نمونه ی دست بازی در نسخه ی سیستم عامل موبایلی اپل را می توان برنامه ی iMessage نام برد. برای سالیان متمادی این برنامه بسیار سودمند بود و بر روی ارسال متن و تصویر سریع متمرکز گشته بود. اما برنامه ی iMessage سال ۲۰۱۶ با نسخه ی سال ۲۰۱۳ که همراه نسخه ی هفتم iOS عرضه شده بود بسیار متمایز است. حال شما می توانید از استیکر ها در سرتاسر متن خود استفاده کنید، تصاویرتان را به درون پیام بکشید، ضربان قلب خود را بفرستید و مهم تر از همه این که در درون برنامه ی iMessage از برنامه های دیگر نیز استفاده کنید. شما می توانید از برنامه های Venmo و OpenTable در درون iMessage استفاده کرده و کار های خود را انجام دهید. البته که برنامه های بسیاری برای این ار وجود دارند و برنامه های ذکر شده تنها نمونه هایی بودند که در روز اول عرضه ی این سیستم عامل در دسترس قرار داشتند.ramenz-compressor

دستیابی توسعه دهندگان سوم شخص به تمامی گوشه و کنار آیفون را می توان یکی از بزرگترین تغییراتی نامید که اپل در سیستم عامل iOS از زمان به وجود آمده اش انجام داده است. البته از سال ۲۰۰۸ این سیستم عامل قادر به اجرای برنامه های توسعه دهندگان سوم شخص بود اما برای سالیان متمادی صفحه ی خانگی تنها جایی بود که این برنامه ها در آن اجرا می شدند.

در سال ۲۰۱۴ و با عرضه ی iOS 8 همه چیز تفاوت بسیاری کرد. برای اولین بار iOS اولین پاسخ خود را به ویژگی “اشتراک گذاری” اندروید نشان داد و شما به راحتی می توانستید بین برنامه های خود اپل و یا توسعه دهندگان سو شخص به تبادل اطلاعات و محتوا بپردازید. با این ویژگی می توانستید وب سایت ها، یاداشت ها، عکس ها، ویدئو ها را با دیگر برنامه هایی که نصب کرده بودید را به اشتراک بگذارید. با این ویژگی دیگر نیازی به افزونه های اضافی نداشتید و به راحتی می توانستید علایق خود را به اشتراک بگذارید.

سیستم عامل iOS 8 همچنین کیبورد های شخص ثالث را نیز معرفی کرد. همچنین این سیستم عامل قابلیت دسترسی برنامه های عکاسی به ویرایش عکس ها در دوربین و ویجت های شخص ثالث در مرکز اعلامیه ها را به کاربر و برنامه ها می داد. بسیاری از این ویژگی ها زمان بسیاری بود که در اندروید وجود داشتند اما بسیاری از کاربران iOS نمی توانستند چنین دسترسی آزادانه ی توسعه دهندگان سوم شخصی را به سیستم عامل iOS تصور کنند و انجام این کار را امری محال می دانستند.

اپل با عرضه ی نسخه ی اخیر سیستم عامل موبایلی خود، عمل به تعهد دست باز کردن این سیستم عامل را نشان داد. جدا از دگرگونی برنامه ی iMessage، اپل برای اولین بار دستیار صوتی Siri را نیز برای توسعه دهندگان سوم شخص قابل دسترس کرد. این کار تغیر بزرگی برای این شرکت محسوب می شود چون قبلا این دستیار صوتی فقط با برنامه ها و سرویس های خود اپل کار می کرد و هیچ توسعه دهنده ی شوص ثالثی به آن دسترسی نداشت.ios10-siri-compressor

با این ویژگی می توان از سیری برای اجاره ی ماشین از طریق اوبر و یا لیفت استفاده کرد. در آینده نیز می توان انتظار داشت که سیری بتواند درخواست های موزیک مخصوص شما را در برنامه ی اسپاتیفای اجرا کند. برنامه ی Maps نیز به صورت مشابه اجازه می دهد تا برنامه های مربوط به آن در درونش فعالیت کنند. با استفاده از برنامه هایی نظیر OpenTable می توان به جستجوی یک رستوران از روی نقشه پرداخت و یا با استفاده از لیفت ببر وی نقشه محل سوار شدن را انتخاب کرد.

البته که iOS هنوز به دست بازی اندروید نیست. شما هنوز نمی توانید برنامه یی مرورگر، پیام رسانی و ایمیل پیش فرض دیگری را انتخاب کنید. البته شما قادر هستید تا برای اولین بار برنامه های از پیش نصب شده ی اپل را حذف کنید. در حالی که برنامه ی iCloud Drive به شما اجازه ی به اشتراک گذاری فایل بین آیفون و مک را می دهد، سیستم عامل iOS هنوز نیاز به یک سیستم مدیریت فایل مرسوم این روز ها دارد (که البته به احتمال زیاد هیچ وقت اتفاق نمی افتد). انتظار نداریم که اپل به کاربرانش اجازه ی نصت دانلود کننده ی BitTorrent را بدهد. شما برای نصب برنامه ها مجبور هستید که تنها از طریق اپ استور برنامه ی مورد نظر خود را به گوشی آیفون اضافه کنید. و حتی شما قادر به تغییر جلوه ی بصری iOS نیستید و باید با نظر اپل موافق باشید.

اما جدا از نگرانی های منصفانه ای که درباره ی دست بسته شدن سخت افزار اپل وجود دارد، فکر نمی کنیم که این شرکت قصد محدود کردن آنچه که کاربران می توانند از این گوشی استفاده کنند را داشته باشد، حداقل که به زمان استیو جابز برنخواهیم گشت. در عوض سیستم عامل iOS بیشتر از همیشه برای توسعه دهندگان شخص ثالث دست باز تر است، و برای کاربران نیز محیط بهتری به حساب می آید. حال باید دید که توسعه دهندگان با این آزادی داده شده چه خواهند کرد.

نظر شما درباره ی نسخه ی دهم سیستم عامل موبایلی اپل چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • آرش گفت:

    “شما برای نصب برنامه ها مجبور هستید که تنها از طریق اپ استور برنامه ی مورد نظر خود را به گوشی آیفون اجافه کنید”

    این جمله صحیح نمی باشد. به عنوان مثال سیبچه و بسیاری از فروشگاه های دیگر هم این امکان را فراهم میکنند.