آینه های مقیاس نانو می توانند محاسبات نوری را دگرگون کنند - تکفارس 
آینه های مقیاس نانو می توانند محاسبات نوری را دگرگون کنند - تکفارس 

آینه های مقیاس نانو می توانند محاسبات نوری را دگرگون کنند

علی سیف الهی
۹ مهر ۱۳۹۵ - 14:30
آینه های مقیاس نانو می توانند محاسبات نوری را دگرگون کنند - تکفارس 

دنیای علم به پیشرفت سریع خود ادامه می دهد و انتهایی برای آن متصور نیست. محققان به تازگی توانسته اند کوچکترین آینه ی جهان را بسازند. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

پروفسور جولیان لاورات به همراه تیمش در دانشگاه پیر و ماری کوری در پارس، با استفاده از ۲۰۰۰ اتم سزیوم توانسته اند کوچکترین آینه ی دنیا را بسازند. بنا به گفته های خان نیل کورزو، یکی از محققان دوره ی پسا دکترا که نویسنده ی ارشد برگه ی تحقیق این تیم در مجله ی فیزیک بود، آینه های نانو همان سطح بازتابی را دارند که موادی با استفاده از میلیون ها اتم ایجاد می کنند و می توانند یک روزی در محاسبات نوری پیشرفت های بزرگی را به وجود آورند و حتی آن را متحول گردانند.

این آینه از یک فیبر نوری در مقیاس نانو با اندازه ی ۴۰۰ نانومتری استفاده می کند تا اتم های سزیوم را در محل مناسب نگه داشته و نور را بتوانند بازتاب دهند. (برای مثال، یک تار موی انسان تقریبا ۱۰۰۰۰۰ نانومتر قطر دارد) به دلیل بسیار کوچک بودن مقیاس، زنجیره ی اتم ها باید دقیقا در نصف طول موج اشعه ی نور جایگذاری شوند، که این کار بدین معنی است که رنگ نور باید به طور مخصوصی انتخاب شود و هر رنگی از این آینه ی مقیاس نانو بازتاب نخواهد شد.

همانطور که مله ی Popular Mechanics اشاره می کند، این تیم قادر بودند تا با استفاده از این آینه، اشعه ی نور را به صورت موقت به دام بیاندازند و دسته ای از دیود های نوری را ایجاد کنند که می تواند پالس های نوری را ذخیره و دریافت کند. همانطور که کوزو در مقاله اش اشاره می کند، این روش می تواند در ساخت مدارات نوری بسیار مفید واقع شود و با این کار سرعت محاسباتی این مدارات بسیار افزایش خواهند یافت.

نظر شما در این باره چیست؟

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.