اپلیکیشن iMassage اپل در مقابل اپلیکیشن Allo گوگل - تکفارس 
اپلیکیشن iMassage اپل در مقابل اپلیکیشن Allo گوگل - تکفارس 

اپلیکیشن iMassage اپل در مقابل اپلیکیشن Allo گوگل

سعید مزارعی
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - 15:31
اپلیکیشن iMassage اپل در مقابل اپلیکیشن Allo گوگل - تکفارس 

این بار گوگل هیچ بهانه ای ندارد. این احمقانه است اگر فکر کنیم که بعد از این همه مدت شرکت گوگل هنوز از نیازهای کاربران اندرویدی آگاه نیست. یکی از بزرگ ترین شرکت های تکنولوژی در جهان نه تنها صاحب بزرگ ترین موتور جست و جوی آنلاین است، بلکه نقشی اساسی در خلق ایده های خلاقانه در سیستم عامل اندروید داشته و صاحب این سیستم عامل است. این باعث می شود که بسیاری از ما معمولا هنگامی که پای محصولات نرم افزاری و سخت افزاری گوگل به وسط می آید به صورت پیش فرض انتظارات بسیار بالایی از آن ها داشته باشیم. معمولا گوگل این انتظارات را برآورده می کند، اما بار دیگر گوگل با عرضه ی پیام رسان دیگری به نام Allo نتوانسته انتظارات ما را برطرف کند.

بیایید در کمتر از ۶۰ کلمه همه ی آن چیزی که باید در مورد اپ پیام رسان جدید گوگل بدانید را بگوییم : این یک پیام رسان که از SMS ، سرویس گیرنده اینترنتی ، بک آپ چت ها پشتیبانی نمی کند که به شما اجازه می دهد با بات دستیار مجازی گوگل چت کنید ، زیرا تعداد کمی از دوستان و آشنایان شما خود را قانع می کنند و دلیل کافی برای سوییچ کردن از پیام رسان های محبوب مثل فیسبوک مسنجر ، واتس اپ ، وایبر ، پیام رسان اپل ، تلگرام و … به اپ پیام رسان Allo پیدا می کنند.

شما ممکن است کمی از Allo عصبانی شده باشید اما اجازه دهید که این اپلیکیشن را با اپ پیام رسانی iMassage ساخت شرکت اپل در بخش های مختلف مقایسه کنیم و در هر بخش برنده را اعلام کنیم.

قابلیت ها و کارایی

ویژگی های عاقلانه ، هر دوی این پیام رسان ها دارای ویژگی های متعدد مشترکی هستند. جدولی برای شما تهیه کرده ایم که لیستی از ویژگی هایی که این پیام رسان ها پشتیبانی می کنند را به طور خلاصه نشان می دهد، البته باید بگوییم این لیست تمام ویژگی ها را نیاورده است :

با بررسی این جدول به وضوح مشخص است که این دو پیام رسان در ویژگی های جزئی همانند یکدیگر عمل کرده اند، اما پیام رسان گوگل در بخش هایی از جمله کارایی بیشتر، از رقیب خود ضعیف تر عمل کرده است و از ویژگی هایی مانند پشتیبانی از SMS ، تهیه نسخه ی پشتیبان به صورت آنلاین و رمز نگاری دو طرفه که به صورت پیش فرض در این پیام رسان غیر فعال است پشتیبانی نمی کند.

به هیچ وجه نمی توانیم از این قضیه به راحتی بگذریم، این ویژگی ها باعث شده است تا اپ iMassage اپلیکیشنی “کامل” به نظر برسد در حالی که اپلیکیشن Allo ناقص و غیر منطقی است.

” به این برنامه زمان دهید، با بروزرسانی های آینده به یک برنامه ی کامل تری تبدیل می شود.”

بله قبول است این حرفی است که یک فرد بیش از حد فداکار می گوید، اما این یک استدلال بسیار ضعیف است که باید به همچین اپلیکیشنی زمان بدهیم. احتمالا گوگل باید Allo را با یک بروزرسانی به همان اپلیکیشنی که ما همیشه نیاز داشتیم تبدیل کند و تمامی ویژگی هایی را که کاربران به آن نیاز دارند را اضافه کنند تا مطمئن شوند که این اپ در بلند مدت به موفقیت می رسد، اما کارها در بازار به شدت رقابتی و نزدیک موبایل اینگونه انجام نمی شوند. اگر شما به کاربران در همان بار اول که از آن استفاده می کنند، آن چیزی را که نیاز دارند را ندهید متاسفانه شانس کمی دارید تا کاربران بار دیگر محصول شما را امتحان کنند و یک شانس دیگر به آن بدهند. یا شما نظر کاربران در همان بار اول جلب می کنید و یا کلا موفق به انجام آن نمی شوید.

iMassage اپل ۱ : ۰ گوگل Allo  

کاربران

اپلیکیشن iMassage بر روی تمامی گوشی های آیفون ، آیپاد تاچ ، آیپد ، و یا لپ تاپ های مک و همه ی دستگاه هایی که از سیستم عامل های IOS/macOS استفاده می کنند کار می کند. این حجم بسیار زیادی از کاربران را نشان می دهد، زیرا هر گاه شما یک گوشی و یا محصول ساخت اپل را بخرید، بدون نیاز به دانلود و به صورت پیش فرض  می توانید از این اپ استفاده کنید. با دانستن این که بیش از ۱ میلیارد دستگاه با سیستم عامل IOS در دنیا فعال است، می توانیم بفهمیم که کاربران این اپ تا چه حد زیاد هستند. در حقیقت در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ ، Eddy Cue اعلام کرد که چیزی حدود ۲۰۰۰۰۰ پیام کوتاه در هر ثانیه از طریق اپلیکیشن iMassage فرستاده می شود که سرورهای اپل آن ها را شناسایی کرده اند. این عدد کمی نیست و همچنین باعث نمی شود که این پیام رسان به بزرگترین پیام رسان دنیا تبدیل شود اما باعث می شود که این اپ در کنار واتس اپ ، وایبر ، فیسبوک مسنجر به ۵ پیام رسان بزرگ دنیا تبدیل شود.

در طرف مقابل اپلیکیشن Allo کار بسیار سختی دارد تا بتواند جایی برای خود در میان این پیام رسان ها باز کند.

ما مطمئن هستیم که اکثر شما چندین اپ پیام رسان مختلف را بر روی گوشی اندرویدی خود دارید و هر کدام از شما هم یکی را به عنوان اپ مورد علاقه خود که بیشترین استفاده را از آن دارید انتخاب کرده اید. بسیاری از دوستان و آشنایان شما هم معمولا این اپ ها را بر روی دستگاه خود دارند که باعث می شود بتوانید راحت با آن ها چت کنید و از کارایی این اپ ها راضی باشید. آنگاه، آیا شما حاضرید که به Allo سوییچ کنید؟ این اپ با هیچ ویژگی خارق العاده و یا متفاوتی از سایر پیام رسان های گوگل و یا کلا پیام رسان های دیگری مثل واتس اپ ، فیسبوک مسنجر و یا وایبر و یا هر چیز دیگری عرضه نشده است.

پیام رسان Allo به سادگی تعداد بیشتری از پیچیدگی ها را برای کایران اندرویدی اضافه می کند و به طور حتم این چیزی نیست که آن ها به دنبال آن هستند. گوگل باید بهتر بداند که تعداد قابل توجهی از کاربران به خاطر نام گوگل این اپلیکیشن را امتحان خواهند کرد اما بسیار آشکار است که تعداد زیادی از این رقم کاسته می شود. در حال حاضر هم تعداد بسیار زیادی از کاربران عادی انگیزه ای برای صرف زمان ارزشمند خود برای دانلود و نصب و امتحان کردن این اپ ندارند.

اپل ۲ : ۰ گوگل

امنیت

به صورت پیش فرض اپلیکیشن پیام رسان اپل از رمزنگاری دو طرفه برای افزایش امنیت چت های کاربران استفاده می کند : بسته به اینکه شما چگونه فردی هستید، این یک ویژگی اضافه و یک قابلیت بسیار مهم برای شما محسوب می شود. صرف نظر از اینکه شما در مورد نحوه ی ساخت پای سیب پیام می دهید و یا اطلاعات بسیار حساسی را به اشتراک می گذارید که افرادی در بخش عمیقی از وب آن را با قیمت های بالا خریداری می کنند، کمی امنیت به ضرر کسی نخواهد بود.

ما نمی گوییم که Allo امن نیست، اما ما نمی توانیم از این واقعیت را که شما باید خود به صورت دستی رمزنگاری دوطرفه را فعال کنید، چشم پوشی کنیم. آیا نباید این ویژگی به صورت پیش فرض فعال باشد؟ به خصوص وقتی که در عصر اسنودن زندگی می کنیم؟ ما را بیمار و بد گمان خطاب کنید ، اما باور کنید این کار باعث افزایش امنیت خود شما می شود.

اپل ۳ : ۰ گوگل

تهیه نسخه پشتیبان از پیام ها و همگام سازی با فضای ابری

به صورت پیش فرض کاربران IOS ، ۵ گیگابایت فضای ابری به صورت رایگان برای ذخیره ی پشتیبان از داده های آن ها مثل تاریخچه ی موسیقی ، فیلم ، سریال های تلویزیونی ، اپ ها ، کتاب ها ، تصاویر و ویدئو ها ، تنظیمات سیستم ، داده های اپ ها ، داده های سلامتی ، پیام ها ، پیام های چند رسانه ای که ممکن است شما به صورت اتفاقی آن ها را پاک کنید ولی با ذخیره بر روی فضای ابری می توانید برای همیشه این داده ها را در اختیار داشته باشید.

Allo این کارها را چگونه انجام می دهد؟ خوب این کارها انجام نمی شود- حتی اگر شما با حساب گوگل خود لینک شده باشید، هیچ کدام از چت های شما با حساب گوگلتان همگام نمی شود، به جز چت هایی که شما با بات دستیار گوگل انجام داده اید، به این خاطر که آن ها بسیار مهم هستند. به هر حال اگر شما از Allo بر روی دستگاه A استفاده می کنید و بخواهید از آن بر روی دستگاه B استفاده کنید همه ی چت های شما بر روی دستگاه A پاک می شود.

اپل ۴ : ۰ گوگل

نتیجه گیری

ما نمی دانیم واقعا چه چیزی در فکر سران بالای شرکت گوگل می گذشته است، اما تقلید از قابلیت های بی نظیری که iMassage ارائه می دهد ، با چهار اپلیکیشن مجزا، کاری غیر منطقی ، غیر عاقلانه و …. در حقیقت احمقانه است. رفت آمد بین Allo ، Duo ، Hangouts و مسنجر گوگل برای استفاده از ویژگی هایی که به زور تکه تکه شده اند، تجربه ی وحشتناکی را برای کاربر ایجاد می کند وقتی که بفهمیم گوگل می توانست همه ی این ها را در قالب یک بسته در یک اپ قرار دهد.

اگر بخواهیم صادق باشیم ، پیام رسان اپل هم مشکلات خاصی دارد – رابط کاربری آن تنها از یک قالب تکراری بهره می برد و اخیرا استیکرهایی نیز به آن اضافه شده است که بسیار بچه گانه به نظر می رسد و برای افراد بالغ زیاد جالب نیست. به هر حال در حال حاظر iMassage در هر زمینه ای کیلومترها از پیام رسان گوگل جلوتر است.

در کل ، اپلیکیشن ALLO هم مانند DOA به نظر هیچ قصدی دیگری جز معرفی بات دستیار مجازی گوگل نداشته است. دومی حداقل برای ۱۰ دقیقه ی اولی که از آن استفاده می کنید جذاب به نظر می رسد.

منبع : phoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.