اپل آیفون ۷ در مقابل گلکسی S7 Edge : مقایسه دوربین - تکفارس 
اپل آیفون ۷ در مقابل گلکسی S7 Edge : مقایسه دوربین - تکفارس 

اپل آیفون ۷ در مقابل گلکسی S7 Edge : مقایسه دوربین

سعید مزارعی
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - 16:31
اپل آیفون ۷ در مقابل گلکسی S7 Edge : مقایسه دوربین - تکفارس 

آیفون ۷ یا گلکسی S7 Edge ؟

به نظر می رسد که این یک سوال بزرگ در عرصه ی موبایل در چند سال گذشته بوده است، به این دلیل که اپل و سامسونگ روز به روز با نوآوری های خود بازار گوشی های بالارده را بیشتر و بیشتر قبضه می کنند.

همانگونه که شاهد هستیم سامسونگ در چند سال گذشته طراحی گوشی های خود را دستخوش تغییر کرده است و گوشی های اخیر این شرکت طراحی و ظاهری بسیار جذاب دارند. نه تنها طراحی بلکه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی سامسونگ سریع ترین است و بسیاری معتقدند بهترین دوربین در میان گوشی های هوشمند متعلق به سامسونگ است. به هر حال اپل هم بدون مبارزه سنگین قصد تحویل دادن جایگاه خود را به هیچ شرکتی ندارد. آیفون ۷ هم یک لنز سریع تر با دریچه ی دیافراگم f/1.8 را برای گرفتن تصاویر روشن تر برای کسانی که عکس گرفتن برای آن ها بعد از غروب خورشید کار سختی به حساب می آمد ارئه کرده است. گوشی آیفون ۷ همچنین اولین گوشی آیفون کوچک است که دارای ویژگی تثبیت کننده ی تصویر نوری ( OIS ) است که گرفتن عکس های استوارتر کمک می کند، این ویژگی را گوشی سامسونگ گلکسی S7 Edge نیز از پیشتر داشته است.

با دانستن همه ی این ها، تعجبی ندارد که ما به شدت برای اینکه بفهمیم کدام گوشی دوربین بهتری دارد کنجکاو باشیم. در ابتدا بیایید با مشاهده ی  مشخصات این دوربین ها شروع کنیم و در ادامه به چیزهای هیجان انگیزتر یعنی دیدن تصاویر واقعی بپردازیم.

نکته : همه ی تصاویر زیر به اندازه ی عرض ۶۸۰ پیکسل که اندازه ای مناسب برای مشاهده ی مطلوب در اینترنت است کاهش یافته است. برای دیدن تصاویر اصلی در اندازه ی واقعی از طریق لینک های زیر اقدام کنید.

اپل آیفون ۷

سامسونگ گلکسی S7 Edge

۱ : صحنه ی پویا در فضای باز

اولین چالشی که این گوشی ها در آن قرار می گیرند، یک صحنه ی پویای باز است. آسمان آبی با ابرهایی که گاهی بر روی هم قرار می گیرند به همراه یک ساختمان نسبتا تاریک را در زیر مشاهده می کنید. شما می توانید ببینید این تصویر موجب رقابت دو دوربین و در نتیجه گرفته شدن دو تصویر کاملا متفاوت شده است : گوشی سامسونگ گلکسی S7 Edge با لنز عریض تر مقدار بیشتری از ساختمان را پوشش داده و سمت چپ آن روشن تر است، در حالی که درخشش آسمان را خراب کرده است. آیفون در مقایسه، قسمت آبی آسمان را خیلی بیشتر نشان می دهد، اما ساختمان که سوژه ی اصلی در این عکس است کم تر پوشش داده شده و در سمت تاریک باقی مانده است. اگر مثل ما، شما هم تلاش می کنید تا از ساختمان عکس بگیرید، از تصویر روشن تر گرفته شده با گوشی گلکسی S7 Edge بیشتر خوشتان می آید زیرا ساختمان را خیلی واضح تر نشان می دهد.

۲ : چمن سبز بعد از باران

چمنزار یک پس زمینه ی متداول در میان عکاس ها است، برای همین ما کنجکاو بودیم که ببینیم دوربین این گوشی ها این فضا را که در یک گوشه از شهر پس از بارش باران وجود داشت چگونه به تصویر می کشیدند. بلافاصله مشخص است که گوشی سامسونگ گلکسی S7 Edge دارای یک ویژگی است : این گوشی رنگ سبز را با یک رنگ برجسته ی زرد نشان می دهد در حالی که گوشی آیفون ۷ رنگ سبز را کاملا طبیعی نشان می دهد، در مجموع رنگ سبز کمی سرد تر است. گوشی سامسونگ در بخش وضوح به نظر بهتر عمل کرده است : تصویر گرفته شده با گلکسی S7 Edge واضح تر و شفاف تر به نظر می رسد در حالی که جزئیات در آیفون ۷ نرم تر و ملایم تر است. اگر شما به تصاویر در اندازه ی واقعی نگاه کرده باشید حتما متوجه شده اید که جزئیات در آیفون ۷ تار هستند. به نظر می رسد که هنگام عکس گرفتن دست های ما کمی لرزیده باشد، اما این اتفاق به دلیل شاتر نامناسب و آهسته ی آیفون با سرعت ۱.۵ افتاده است ، در حالی که گوشی گلکسی عکسی با شاتر معقول با سرعت خوب ۱.۱۱ گرفته است که نتیجه ی آن خوب شده است. ما به دلایل گفته شده گوشی سامسونگ را ترجیح می دهیم اما دلیل نزدیک تر را می توانید خودتان در تصاویر زیر ببینید.

۳ : پرتره در شب

گرفتن تصاویر پرتره یکی از معمول ترین چیزها در مورد عکاسی با موبایل است و در این پرتره گرفته شده در شب ، اجازه دادیم تا تصاویر خود توضیح دهند. ما تفاوت های زیادی در تصاویر مشاهده کردیم : آیفون ۷ از فلاش استفاده می کند در حالی که گلکسی نیازی به استفاده از فلاش برای گرفتن عکس ندید. این یک پیروزی ساده برای سامسونگ گلکسی S7 Edge بود : این تصمیم بسیار درستی بود که این گوشی از فلاش استفاده نکند و با این کار شما رنگ های خوبی در چهره ی شخصی که تصویر پرتره از او گرفته شده است مشاهده می کنید. همچنین شما می توانید کشتی پشت سر او را ببینید که کاراکترهای زیادی به تصویر می دهد. فلاش گوشی آیفون ۷ تصویر را خراب کرده است : فلاش باعث از بین رفتن جزئیات چهره ی شخص در تصویر شده است و کشتی پشت سر او را در یک تاریکی مخفی کرده و روی هم رفته تصویر مناسبی نگرفته است.

۴ : نگاه کردن به خورشید

گرفتن عکس رو به روی خورشید یک کار سخت است و معمولا در کتاب های عکاسی این کار پیشنهاد نمی شود، اما قانون شکنی گاهی وقت ها باعث می شود که پی ببریم که کدام دوربین بهتر است. به نظر می رسد که گوشی آیفون عملکرد بهتری در این جا داشته است : این تصویر به خوبی رنگ آبی آسمان را نشان می دهد و نور خورشید باعث نشده تا رنگ آسمان خراب شود. اما در گوشی سامسونگ دوربین درختان را رنگ کرده و یک رنگ زرد به آن افزوده است که باعث می شود که تصاویر آنگونه که ما در واقعیت می بینیم نباشند و نتواند حالت واقعی تضاد بین رنگ آبی آسمان و سبز درختان را به نمایش درآورد.

۵ : ماکرو

اگر شما تلاش می کنید تا یک عکس ماکرو از یک گل و یا یک چیز کوچک که در حال حرکت است ثبت کنید، نیاز به یک دوربین با سرعت فوکوس بالا دارید. گوشی سامسونگ اینگونه آن را به تصویر می کشد : قابلیت پیکسل دوگانه و فوکوس خودکار که به صورت قابل توجهی سریع فوکوس می کند باعث می شود تا در اغلب موارد تصاویر واضح تری ثبت کند. به جز این، هر دو دوربین تصاویر بسیار نزدیکی در این مورد ثبت کردند. گوشی آیفون یک تصویر تاریک تر ثبت کرد ولی در سایر جزئیات و رنگ ها هر دو دوربین تصاویر خوبی گرفتند.

۶ : خانه ی پرنده بر روی درخت

ثبت تصاویر تاریک به وسیله ی آیفون ثابت شد که یک مشکل اساسی است در حالی که ما تلاش می کردیم از این خانه ی زیبای پرنده بر روی درخت عکس بگیریم. ما تلاش کردیم که به خوبی بر روی آن فوکوس کنیم اما باز هم نور مناسبی به عکس وارد نشد : بسیار تاریک است و ما اصلا از این تصویر گرفته شده با گوشی آیفون خوشمان نیامد. در طرف دیگر گوشی گلکسی مشکل خاصی نداشت : تصویر مناسب و روشنی گرفت و توانست این خانه ی درختی را همانگونه که می خواستیم ثبت کند.

۷ : رستوران ماهی در شب

این کشتی که به یک رستوران ماهی تبدیل شده است، آخرین چیزی بود که ما از آن در شب برای این رقابت عکس گرفتیم. همانگونه که مشخص است لنز عریض تر در گوشی گلکسی بخش بیشتری از این کشتی را به تصویر کشید، در حالی که آیفون تصویر باریک تری را ثبت کرد. این تصویر همچنین فرصت مناسبی بود تا بار دیگر ثابت شود که تصاویر گرفته شده با آیفون به طور پیش فرض تاریک هستند. این یک تصویر در شب است که نور کمی در آن وجود دارد و یک لامپ در کشتی کمی نور به تصویر می دهد. تصویر گرفته شده با گوشی سامسونگ خیلی خوب است اما این به ذائقه شما بستگی دارد که کدام تصویر را می پسندید.

منبع : phoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید