iPhone 8 و Galaxy S8 با صفحه نمایش لبه تا لبه، چگونه ممکن است؟ - تکفارس 
iPhone 8 و Galaxy S8 با صفحه نمایش لبه تا لبه، چگونه ممکن است؟ - تکفارس 

iPhone 8 و Galaxy S8 با صفحه نمایش لبه تا لبه، چگونه ممکن است؟

امیر رزاق
۸ آذر ۱۳۹۵ - 19:00
iPhone 8 و Galaxy S8 با صفحه نمایش لبه تا لبه، چگونه ممکن است؟ - تکفارس 

لبه تا لبه ، بدون حاشیه ، تمام شیشه ، این ها همه لقب هایی هستند که توسط آنالیزورها و منابع داخلی به پرچم داران سال ۲۰۱۷ برترین سازندگان گوشی دنیا، Apple  و Samsung داده می شود. نیازی نیست که به شما از مزیت های داشتن بزرگترین سطح صفحه نمایش ممکن در کوچکترین فضای ممکن بدون بر هم زدن ارگونومی و راحتی استفاده از گوشی بگوییم اما اگر کنجکاو هستید که بدانید اپل و سامسونگ چگونه می خواهند موفق به انجام این کار شوند، در ادامه ی این مقاله با تکفارس همراه باشید!

در یک روز آفتابی اواسط اپریل بود که آنالیزور مشهور اپل، Ming-chi Kou بمب خبری ترکاند و اعلام کرد که آیفون سال آینده سطحی تمام شیشه ای خواهد داشت. اما چرا او داشت در مورد iPhone 8 حرف می زد زمانی که حتی iPhone 7 در مرحله ی طراحی اولیه قرار داشت؟ خب، به این خاطر که ظاهرا اپل قصد تغییر چرخه ی ارتقا خود را داشته و آن تغییر طراحی اساسی که هر ساله اتفاق می افتاد به دلیل سالگرد ۱۰ سالگی iPhone که در سال ۲۰۱۷ است به تعویق افتاده.

از آن زمان تا به حال شایعات زیادی به بیرون درز کرده است که به آیفونی اشاره می کند که بیشتر سطح جلویی آن را شیشه پوشانده که به همراه شایعه ی دیگر کنار گذاشتن فلز در ساخت فریم گوشی، می تواند پیش بینی سطح تمام شیشه ای گوشی را توضیح دهد. این همچنین با پیش بینی دیگری که خبر از یک نسخه ی Premium آیفون ۸ با صفحه ی OLED انعطاف پذیر ۵.۸ اینچی با سطح فعال ۵.۲ اینچ می دهد نیز تطبیق دارد.

از دیگر ترفنده هایی که اپل شاید از آن ها در این گوشی با صفحه نمایش OLED استفاده کند می توان به جاسازی دکمه ی هوم/سنسور اثر انگشت و همچنین حسگرهای نور و مجاورت در زیر خود صفحه نمایش اشاره کرد. جا به جا کردن دوربین جلو به قسمت پایینی گوشی و تعویض بلندگوی خروجی صدای گوشی با تکنولوژی دیگر از جمله مسائل روبروی اپل می باشد.اما آیا پتنتی موجود بوده که به انجام این اقدامات از اپل اشاره ای بکند؟ پاسخ سوال مورد نظر شما مثبت می باشد.

برویم به سراغ Samsung Galaxy S8 که این گوشی هم از سویی دیگر بصورت کاملا تصادفی شایعه شده است که شاهد تغییر اساسی در طراحی خواهد بود و از صفحه نمایشی لبه تا لبه و بدون حاشیه بهره خواهد برد. اما شایعات در مورد این گوشی حتی فراتر هم می رود و پیش بینی های کنونی اظهار دارد که سامسونگ صفحه نمایش هر دو ورژن مورد انتظار S8 را بزرگتر خواهد کرد تا رنج طرفداران گوشی Note 7 را تسکین دهد. پیش بینی ها حاکی این است که سامسونگ صفحه نمایش این دو گوشی را با پنل های انعطاف پذیر اولد ۵.۵ و ۶.۲ اینچی مجهز می کند که دارای خمیدگی درکناره ها به اضافه ی قسمت بالایی گوشی بوده تا بتواند به همان سایز بدنه ی کنونی گوشی های Galaxy S7 و S7 Edge دست پیدا کند.

شایعات از این قرار است که S8 نیز با دکمه ی هوم خداحافظی کرده و به سراغ راه حل حسگر زیر صفحه نمایش خواهد رفت که آقای Park Won-Sang یکی از محققان بخش Samsung Display در این باره گفته است:

سال آینده Samsung Display صفحه نمایش تمام صفحه ای را عرضه خواهد کرد که نسبت ناحیه ی نمایش آن به بیش از ۹۰ درصد می رسد.

معاون مدیر عامل بخش موبایل شرکت سامسونگ، آقای Lee Kyeong-tae نیز همچنین اعلام کرده است که گوشی مورد انتظار Galaxy S8 دارای یک طراحی جذاب خواهد بود. اما آیا سامسونگ پتنتی برای تکنولوژی های مورد بحث به ثبت رسانده است؟ این بار نیز پاسخ مثبت بوده.

اگر شما تصور می کنید که شایعات iPhone 8 تمام شیشه و Galaxy S8 تمام صفحه بسیار آینده نگرانه و دور از تحقق می باشند، باید بگوییم که نیستند، مخصوصا برای ثروتمند ترین کمپانی دنیا و رقیب اصلی اش در حوزه ی گوشی های هوشمند. این تکنولوژی ها هم اکنون نیز وجود دارند و بعضی از آن ها در گوشی هایی حضور دارند که همین الان می توانید تهیه کنید که از برجسته ترین آن ها Xiaomi Mi Mix و Sharp Aquos Line به ذهن می آید. برخی دیگر از این تکنولوژی ها نیز توسط مخترعانشان معرفی شده اند اما هنوز در یک گوشی حاضر نمی باشند. خب، اپل و سامسونگ احتمالا از چه ترفندهای مهندسی بهره خواهند برند تا سرانجام به گوشی های بدون حاشیه iPhone 8 و Galaxy S8 برسند؟در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

صفحه نمایش

samsung-galaxy-s8-concept-march-2016-4

موضوع مشترک در شایعات درباره ی iPhone 8 و Galaxy S8 این است که آن ها از صفحه نمایش های OLED استفاده خواهند کرد. در حالی که این امری شگفت آور برای سامسونگ که در حال استفاده از صفحه نمایش های Super Amoled از زمان گوشی Galaxy S1 بوده نمی باشد اما برای اپل کاملا تازگی دارد. و با توجه به مسلط و ماهر شدن اپل در حوزه ی صفحه نمایش های LCD، با وجود iPhone 7 و iPhone 7 Plus که اولین گوشی ها با بهره گیری از صفحه نمایش های با طیف رنگی گسترده با قابلیت پشتیبانی اتوماتیک برای گاموت DCI-P3 بوده، تصور جا به جایی به OLED به دلیل رسیدن به سقف محدودیت های LCD از سول اهالی کوپرتینو سخت به نظر می رسد. و این حتی بدون در نظر گرفتن مسائل عرضه و بازده بوده که از جا به جایی کامل به OLED خواهد برخاست از آنجایی که سامسونگ انحصار تقریبا کاملی بر روی ان ها دارد و LG و Sharp و دیگر شرکت ها سهم کم تری از بازار را در اختیار دارند.

احتمال این بیشتر بوده که Apple پنل های OLED را تنها برای مدل پریمیوم iPhone 8 برگزیده باشد آن هم به دلیل تنها مشخصه ای که پنل های LCD نمی توانند به رقابت با آن بپردازند، قابلیت تولید پنل های اولد بر روی پلاستیک بجای لایه ی شیشه ای که باعث انعطاف پذیری آن ها بدون شکستن می شود و همچنان میتوانند تصاویر پخش شده را نیز حفظ نمایند. این پنل های انعطاف پذیر اولد می توانند تا لبه های گوشی امتداد پیدا کنند و حتی همانند آبشار از همه طرف به سمت پشت گوشی به پایین بیایند و ظاهری پیوسته، بدون حاشیه و تمام شیشه به گوشی ببخشند.

همچین طراحی برای مثال Note 7 را قادر ساخت تا به باریک ترین و جمع و جور ترین گوشی از سری Note سامسونگ تبدیل شود، حتی کوچک تر از نوت اورجینال ۵.۳ اینچی، و می تواند راهی برای محقق شدن ادعاهای اپل و سامسونگ برای جاسازی صفحه نمایش های بزرگتر در iPhone 8 و Galaxy S8 در بدنه هایی به اندازه ی همان پرچمداران امسالشان باشد.

سنسورها و دوربین جلو

xiaomi-mi-mix

اینجاست که کار کمی پر دردسر می شود. در قسمت بالایی گوشی های امروزی ما عادت به دیدن آشیانه کردن بسیاری از اجزای ضروری داریم – درز بلندگوی خروجی صدای گوشی، دوربین جلو، سنسورهای نور و مجاورت، چراغ چشمک زن نوتیفیکیشن و حتی فلش ال ای دی و اسکنر عنبیه چشم – اما اگر فضایی در بالای گوشی نباشد و یا بسیار ناچیز باشد این اجزا به کجا می روند؟

خب، در این زمینه نمونه های قبلی وجود دارد. نخست Sharp با گوشی Aquos Line خود راه را برای دیگران هموار کرد، Sharp Aquos Line اثباتی برای امکان وجود گوشی هایی بدون ناحیه بالایی می باشد.کاری که شارپ انجام داد، جا سازی یک درز بلندگوی خروجی صدای گوشی بسیار باریک در قسمت بالایی فریم گوشی و جا به جایی سنسورها و دوربین سلفی به قسمت پایینی بدنه که در اکثر گوشی های خالی است بود.نسخه های بعدی این گوشی همانند Aquos Crystal حتی این درز کوچک را نیز حذف کردند و به جای آن از دریافتگر موج مستقیمی استفاده کردند که کل صفحه را به لرزش در می آورد تا صدا تولید کند.

این همان تکنولوژی است که در گوشی Xiaomi Mi Mix، نزدیک ترین چیز به گوشی با صفحه نمایش لبه تا لبه که هم اکنون در دسترس است. این گوشی لایق اشاره ی مخصوصی می باشد زیرا که توانسته پنل ۶.۴ اینچی صفحه نمایش را در بدنه ای مشابه گوشی های ۵.۷ اینچی جا دهد. هم چنین کوچک ترین دوربین سلفی که می توان پیدا کرد را در قسمت پایینی گوشی قرار داده و از سیستم صوتی سرامیکی فیزو الکتریک (Piezoelectric Ceramic Acoustic System) برای تماس های تلفنی استفاده نموده و سنسور معمول مادون قرمز مجاورت را با نوعی سیستم سونار (Sonar) جایگزین کرده است.

طبق اکثر گزارشات، تمامی این تکنولوژی ها همانند آن چیزی که تبلیغ شده است کار می کنند به جز سیستم صوتی سرامیکی که در تماس های تلفنی به اندازه ی ترکیب درز خروجی صدای گوشی با بلندگو بلند نمی باشد. البته ترکیب کردن و در هم آمیختن همه ی این ها با استفاده از تکنیک قدیمی Mortise and Tenon به جای تکنیک های جدیدتر چسباندن صورت گرفته است که البته بعید می دانیم از این تکنولوژی قدیمی در ساخت iPhone 8 و Galaxy S8 استفاده شود از آنجایی که این ها احتمالا نیاز دارند ضدآب نیز باشند.

دکمه ی هوم

129829854767c4b1e64be9f3aabae525

کاملا مشهود است که اپل اگر بتواند از شر دکمه ی خانه ی گرد خود که از روز اول بر روی تمامی آیفون ها حضور داشته است راحت شود، می توان سطح بسیار بیشتری از جلوی گوشی را با صفحه نمایش پر کند. در حال حاضر هر دو مدل کوچک تر و بزرگ تر iPhone 7 دقیقا نشانگر خوبی برای آینده ی آیفون های بدون حاشیه نمی باشند و شکل گرد و مدور دکمه ی هوم، حالت فیزیکی یا حساس به فشار، تاثیر زیادی در آن دارد. سامسونگ اما از آنجایی که از اسکنر اثر انگشت جمع و جورتر و بیضی شکل استفاده می کند کمتر دچار مشکل می شود اما قسمت پایینی آن هنوز آن چیزی نیست که با حذف دکمه ی هوم می تواند بشود.

بنابر این خلاص شدن از دکمه ی هوم مزاحم در گوشی ها می تواند کارهای شگفت انگیزی در مسیر رسیدن به آینده ی بدون حاشیه گوشی ها بکند. فقط نگاه کنید که  Huawei Mate 9 با صفحه نمایش ۵.۹ و بدون دکمه ی هوم و تنها با کلید های مجازی روی صفحه چگونه توانسته است در بدنه ای هم سایز iPhone 7 Plus با صفحه نمایش ۵.۵ جا خوش کند. همچنین از آنجایی که احتمال می رود هر دو گوشی Apple iPhone 8 و Samsung Galaxy S8 از صفحه نمایش های حساس به فشار بهره ببرند داشتن یک فیدبک فیزیکی و لرزشی برای حس نوستالژی طرفداران را خوشحال خواهد کرد.

حسگر اثر انگشت

a3aaa8ac5ef03b03b54b07cfd913cecf

یکی از مشکلات بر سر راه ساخت گوشی با صفحه نمایش لبه تا لبه و بدون حاشیه حسگر های اثر انگشت بوده که امروزه به جزئی الزامی در گوشی های هوشمند تبدیل شده اند. البته این سنسور ها می توانند همانند Xiaomi Mi Mix و بسیاری دیگر از گوشی های صفحه نمایش بزرگ موجود به قسمت پشت گوشی انتقال داده شوند و این کار حتی کار با آن ها را هنگام استفاده از گوشی تنها با یک دست را راحت تر خواهد کرد اما با این حال شما مجبور خواهید بود تا گوشی را بلند کرده و در دست بگیرید تا بتوانید این کار را انجام دهید حتی اگر زمانی که گوشی بر روی میز به صورت خوابیده قرار دارد تنها بخواهید یک پیام را چک کنید.

این جاست که چند تکنولوژی اسکن اثر انگشت زیر صفحه نمایش وارد می شوند که می توانند به چیزی که قرار است سال آینده در iPhone 8 و Galaxy S8 ببینیم اشاره داشته باشند. کره ای های در Crucial Tek اولین کسانی بودند که این راه حل را معرفی کردند و به دنبال آن تکنولوژی اولتراسونیک (UltraSonic) شرکت کوالکام رونمایی شد، شرکت Synaptics نیز از این رقابت عقب نماند و با تکنولوژی جاگرنات (Juggernaut) وارد این عرصه شد. هر کدام از این تکنولوژی ها ممکن است سال آینده استفاده شود تا بالاخره شاهد رهایی از ترکیب دکمه ی هوم و حسگر اثر انگشت در گوشی های آیفون ۸ و گلگسی اس ۸ باشیم.

نتیجه

احتمالا عرضه ی گوشی بدون حاشیه Mi Mix توسط شرکت Xiaomi تصادفی نباشد یا حتی شایعات اینکه شرکت های چینی Huawei و Meizu هم در حال کار بر روی گوشی های هوشمند با صفحه نمایش لبه تا لبه و بدون حاشیه هستند. هر تکه از پیش بینی های آنالیزگر ها و منابع داخلی اشاره به این دارد که Apple و Samsung در حال کار بر روی چنین دستگاهی برای سال اینده هستند.

با توجه به این که Xiaomi Mi Note 2 چگونه قبل از نابودی Samsung Note 7 از طراحی آن پیروی کرد یا این که چگونه Huawei یک گوشی با صفحه نمایش حساس به فشار تنها یک هفته قبل از معرفی iPhone 6S دارای صفحه نمایش با تکنولوژی ۳D Touch معرفی کرد، می توانیم الگوی مشخصی را در اینجا ببینیم.احتمالا غول های گوشی سازی چینی همانطور که عادت دارند باز هم در تلاش هستند تا جایگزین هایی برای گوشی های شایعه شده بدون حاشیه iPhone 8 و Galaxy S8 بسازند که می تواند اثباتی باشد که جایی که دود هست معمولا آتش نیز هست.

تکنولوژی لازم برای ساخت گوشی با نسبت صفحه نمایش به بدنه ی بالای ۹۰ درصد، همانطور که بالاتر به شما نشان دادیم، هم اکنون نیز وجود دارد و اپل و سامسونگ را نمی تون دقیقا اولین سازنده های این نوع از گوشی ها نامید اما بخش ارگونومی و قسمت نرم افزاری دوران گوشی های بدون حاشیه همچنان نیاز به کار بیشتری دارد. اما ساخت یک گوشی تقریبا بدون حاشیه آن هم برای سود آورترین کمپانی های گوشی سازی جهان کاری کاملا قابل انجام است. نظر شما چیست؟

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید