نقد و بررسی سامسونگ Galaxy S7 Edge در بلند مدت; همچنان بهترین گوشی اندرویدی - تکفارس 
نقد و بررسی سامسونگ Galaxy S7 Edge در بلند مدت; همچنان بهترین گوشی اندرویدی - تکفارس 

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy S7 Edge در بلند مدت; همچنان بهترین گوشی اندرویدی

امید بصیری
۱۰ آذر ۱۳۹۵ - 16:18
نقد و بررسی سامسونگ Galaxy S7 Edge در بلند مدت; همچنان بهترین گوشی اندرویدی - تکفارس 

با در نظر گرفتن این نکته که دیگر گلکسی نوت ۷ ای در کار نیست سامسونگ تمام توان خود را  بر روی پشتیبانی از روی پرجم داران سال گذشته ی خود یعنی گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج قرار داده است. البته و خوشبختانه بیشتر این توجه معطوف به گلکسی اس ۷ اج بوده است چرا که این گوشی از همان ابتدا نیز نسبت به برادر خود محبوب تر بود. اگر مدرکی برای این موضوع می خواهید صرفاً به این نکته توجه کنید که فقط گلکسی اس ۷ اج بود که در رنگ آبی مرجانی عرضه شد و خبری از این رنگ برای گلکسی اس ۷ نبود. نه این که گلکسی اس ۷ مشکلی داشته باشد نه، فقط به این خاطر که گلکسی اس ۷ اج پکیجی از بهترین های اندرویدی بدون رقیب در بازار است.(حتی آیفون ۷ که نسبت به این گوشی جدید تر است نیز در مواردی همچون دوربین و طراحی کلی دستگاه قافله را می بازد)

حدود ۸ ماه از زمانی که گلکسی اس ۷ اج در بازار عرضه شد می گذرد و از آن جایی که بعد از گلکسی نوت ۷ این بهترین گزینه ی قابل انتخاب در لیست گوشی های گلکسی بوده، ما فکر کردیم که یک بررسی بلند مدت کارآمد باشد! چرا که یک گوشی هوشمند همیشه همانند روز اول خود باقی نمی ماند و ما فکر کردیم به اشتراک گذاشتن تجربیاتمان بعد از ۸ ماه کار کردن با این گوشی برای کسانی که هنوز درباره ی آن دو به شک هستند کارآمد و سازنده خواهد بود. مهم ترین سوالی که این نقد بلند مدت به آن جواب خواهد داد این است که آیا گلکسی اس ۷ اج هنوز هم گزینه ی مناسبی است یا باید به گزینه های دیگری همچون آیفون ۷ که چند وقتی است وارد بازار شده فکر کرد. حتی ممکن است برخی به گزینه های هنوز معرفی نشده ای(!) همچون گلکسی اس ۸ نیز گوشه ی چشمی داشته باشند و تا معرفی رسمی آن گوشی دست به انتخاب نزنند. البته برای این کار باید ۵_۶ ماهی منتظر بمانند. اگر قصد دارید در این باره مطمئن شوید، در ادامه ی این مقاله با من و تکفارس همراه باشید!

خب! بگذارید بیش از این وقت را هدر ندهیم و شروع کنیم!

بگذارید این نقد و بررسی را با گفتن این که کارکرد و Performance دستگاه همانند روز اولش نیست شروع کنم. نکته ی جالب این است که سری گلکسی اس ۶ و گلکسی نوت ۵ بعد از بیش از یک سال هنوز نیز عمل کرد بی نقصی دارند اما گلکسی اس ۷ اج بعد از ۸ ماه گاهی لگ می زند و عملکرد آن به نسبت روز های ابتدایی دچار ضعف می شود. این مسئله ای است که اکثر افراد تا کنون احتمالاً متوجه آن شده اند. این گوشی در کل هنوز هم عملکرد کم نظیری ارائه می دهد اما در برخی مواقع هنگامی که دکمه ی خانه را فشار می دهید به همان سرعتی که در روز های اول با فشار دادن دکمه ی خانه به صفحه اصلی بر می گشتید، بر نمی گردید یا وقتی که بر روی نرم افزاری ضربه می زنید به سرعت روز های اول اجرا نمی شود و این مسئله ای است که از پرچم دار بزرگ ترین شرکت تولید کننده ی گوشی های هوشمند انتظار نمی رود.

دوربین هنوز هم وقتی دکمه ی خانه را دوبار فشار می دهید به سرعت باز می شود اما این پروسه هنگامی که گوشی در حالت قفل باشد کمی بیش از حد معمول طول می کشد. این کندیِ نرم افزاری بر روی سنسور اثر انگشت نیز تاثیر مشابهی داشته است. خود این سنسور در تشخیص اثر انگشت شما به سرعت عمل می کند، اما از لحظه ی تشخیص اثر انگشت تا زمان باز شدن قفل صفحه شاهد تاخیر های آزاردهنده ای هستیم و این اتفاق معمولاً رخ می دهد. البته تمامی این مشکلات با ریست کردن گوشی به تنظیمات کارخانه(ریست فکتوری) حل می شود(!)_ما این کار را امتحان کردیم_ اما آیا واقعا یک پرچم دار برای اجتناب از کنید نیاز به همچین عملی دارد!؟ آن هم پرچم دار سال ۲۰۱۶!؟

s7-edge-long-term-review-2-720x404

گوشی گلکسی اس ۷ اجِ من هم چنین بعد از این مدت ۸ ماهه تعداد زیادی خط بر روی بدنه و اطراف خود برداشته است(می توانید نگاهی به تصویر بالا بیاندازید). نکته ی جالب این است که از روز اول برای این گوشی از یک قاب مخصوصی استفاده کرده ام و با این حال خراش ها و خط های روی بدنه همچنان باقی مانده اند! البته تعدادی از این خطوط ممکن است تقصیر من باشد چرا که گوشی را بر روی اشیای نا معمولی قرار داده ام اما این مسئله چیزی از ضعف محافظ گوریلا گلس/Gorilla Glass 4 شرکت کورنینگ در برابر خط و خش کم نمی کند. البته این مسئله تنها گریبان گلکسی اس ۷ اج را نمی گیرد، تقریباً تمام پرچم داران حال حاضر دنیا این روز ها با این خط و خش ها آشنا هستند! که البته با در نظر گرفتن مبالغی که برای داشتن این پرچم داران پرداخت می شود باعث تاسف است که شاهد همچین مواردی هستیم.

از مسئله ی خط و خش و احساس تاسف که بگذریم(!) گلکسی اس ۷ اج به لطف صفحه نمایش خمیده ی خود هنوز هم زیبا ترین گوشی اندرویدی بازار است. چه صفحه نمایش خمیده را کاربردی ارزیابی کنید چه تجملی، وقتی که مسئله ی زیبایی باشد نمی توانید زیبایی خارق العاده ی گلکسی اس ۷ اج را نا دیده بگیرید. گلکسی اس ۷ اج از لحاظ زیبایی هنوز هم در کل صنعت شماره ی ۱ است. بله تعدادی گوشی چینی نیز با صفحه نمایش دو لبه به بازار عرضه شده اند اما هیچ کدام طراحی زیبا و منحصر به فرد گلکسی اس ۷ را در خود ندارند. هنوز هم می شود دید که پنل های SuperAmoled سامسونگ بهترین هستند و بی شک دیدن تمامی این زیبایی بعد از ۸ ماه ارضا کننده است.

s7-edge-long-term-review-9-720x404

هم چنین باید این نکته را ذکر کنم که بعد از مدتی استفاده از دیگر دستگاه های اندرویدی به عنوان بخشی از شغل خود این نکته را متوجه شده ام که سیستم تنظیم خودکار سطح روشنایی صفحه نمایش سامسونگ بهترین در میان رقیبان خود است. اگرچه این مسئله که ممکن است برخی مواقع این سیستم به خوبی عمل نکند یا اصلاً عملکرد درست آن نیز مورد پسند شما نباشد اما این سیستم در گلکسی اس ۷ اج بسیار دقیق تر از رقیبان خود عمل می کند. در حالی که سیستم عامل های دیگر به تنظیمات قبلی شما اتکا می کنند گلکسی اس ۷ اج به صورت خودکار با شرایط نوری اطراف شما تطبیق پیدا می کند. این مورد علی الخصوص هنگامی که زمان خواب فرا می رسد و قصد دارید در تخت از گوشی استفاده کنید کارایی فوق العاده خود را نشان می دهد.

s7-edge-long-term-review-4-720x404

مدت زمان نگه داری شارژ باتری نیز بعد از این ۸ ماه به خوبی روز اول استفاده است. هنوز هم می توان بر روی یک روز استفاده کامل از آن حساب باز کرد، البته اگر کارهایی سنگینی با آن انجام ندهید. گرچه به علت شغلم،من همیشه یک شارژر با خودم به همراه دارم اما با همه ی این حرف ها گلکسی اس ۷ اج من را تا آخر روز همراهی می کند.

دوربین چطور؟! از آن روزی که گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج به بازار عرضه شدند گوشی های دیگری همچون آیفون ۷ و گوگل پیکسل نیز وارد عرصه شده اند و همگی به خاطر دوربین های خارق العاده ی خود مورد تحسین قرار گرفته اند. اما بعد از گذشت این ۸ ماه نیز هنوز هم عمل کرد گلکس اس ۷ اج در زمینه ی عکس برداری و فیلم برداری بهتر از تمامی و رقبای خود در این عرصه است. من هر سه گوشی آیفون ۷، گوگل پیکسل و گلکسی اس ۷ اج را تجربه کرده ام و باید بگویم زمانی که در روشنایی روز عکس برداری می کنید شاید رقبا کمی حرف برای گفتن داشته باشند اما کافی است به عکس برداری در شب یا فضای تاریک برسید تا گلکسی اس ۷ اج تمامی رقبای خود را خاکستر کند! کیفیت عکس برداری گلکسی اس ۷ اج در شب در میان رقبا بی نظیر است! تکنولوژی Dual Pixel به فوکوس فوق سریع گوشی کمک شایانی می کند.

در حقیقت به غیر از تکنولوژی Bokeh مورد استفاده در آیفون ۷ پلاس، دوربین این گوشی در بقیه ی موارد رقابت را به گلکسی اس ۷ اج می بازد. این مسئله در مورد گوگل پیکسل نیز صادق است، اگرچه گوگل پیکسل در برخی موارد در جزئیات عکس های با نور کمتر بهتر عمل می کند اما وقتی صحبت به عکس های شرایط نوری قوی می رسد به لطف دریچه ی دیافراگم f1.7 مورد استفاده در گلکسی اس ۷ اج این گوشی عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می دهد. فقط در بازی سلفی است که سامسونگ خود را عقب تر از سایر رقبا می بینید و این هم به خاطر این است که گلکسی اس ۷ اج و حتی گلکسی اس ۷ معمولی دوربینی با رزولوشن پایین تر از رقبا دارند.

آیا این گوشی هنوز هم ارزش خرید دارد!؟

خب باید بگوییم که به شما بستگی دارد. گلکسی اس ۷ اج بعد از نیم سال هنوز هم گوشی فوق العاده عالی ای باقی مانده است و اگر شما نیز حتما نیاز به خرید یک گوشی هوشمند دارید گلکسی اس ۷ اج بهترین گزینه است(علی الخصوص با قیمت پایین تر آن به نسبت رقبای اصلی خود). آپدیت اندروید ۷ یا نوقا روح تازه ای بر پیکره ی این گوشی خواهد دمید و بی شک هیچ گوشی هوشمندی در بازار به کاملی پکیج گلکسی اس ۷ اج پیدا نخواهید کرد.

اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که گلکسی اس ۸ در کم تر از ۶ ماه به بازار خواهد آمد. با از دور خارج شدن گلکسی نوت ۷ سامسونگ احتمالاً تمام تمرکز خود را بر روی هر جه خارق العاده تر ساختن گلکسی اس ۸ خواهد گذاشت و هر کسی که امروز گلکسی اس ۷ اج را بخرد ممکن است با دیدن گلکسی اس ۸ از خرید خود پشیمان شود.

اگر واقعاً نیاز به خرید یک پرچم دار دارید، نباید از انتخاب گلکسی اس ۷ اج دست بکشید. اما اگر هر گوشی رده بالای دیگری از سامسونگ که متعلق به دو سال گذشته باشد در اختیار دارید بهترین کار این است که سرمایه ی خود را برای گلکسی اس ۸ ذخیره کنید.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سپهر گفت:

    وقتی که به اندروید ۷ اپدیت کنید مطمئنا سرعتش خیلی بهتر ازینا میشه و فک کنم کل مشکلات نرم افزاری و سرعتی که گفتین برطرف بشه و در مورد خش هم که واقعا خش پذیره گوشی و هر جوریم که مراقبت کنین بدون قابو اینا یه دفه از یه جا که نامعلوم خش میوفته روش