نقد و بررسی HTC Bolt - تکفارس 
نقد و بررسی HTC Bolt - تکفارس 

نقد و بررسی HTC Bolt

عرفان کرد
۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 19:00
نقد و بررسی HTC Bolt - تکفارس 

با نقد و بررسی گوشی HTC Bolt  ، گوشی مخصوص شرکت مخابراطی اسپرینت ، که در خارج از ایالات متحده با نام HTC Evo 10 عرضه شده است همراه ما باشید.

معرفی

گوشی های هوشمند در طرح ها ، اندازه ها و شکل های مختلفی عرضه می شوند. این به ما کمک می کند تا بتوانیم گوشی های هوشمند را در گروه های مختلفی تقسیم بندی کنیم. گوشی های میان رده با قیمت مناسب تر ، گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگتر ، گوشی هایی با باتری های فوق العاده قوی و در آخر گوشی هایی که سعی دارند حد و مرز های این عرصه را جا به جا کنند.در بیشتر اوقات این ویژگی ها باعث می شوند تا خیلی راحت تر گوشی ها را در دسته های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم ؛ اما همه گوشی های هوشمند پیرو این قانون نیستند. بعضی از گوشی در بین دو گروه قرار می گیرند و بعضی از آنها نیز در گروه های بیشتر.

در اوایل ماه قبل HTC گوشی مدل Bolt را معرفی کرد. گوشی مخصوص شرکت مخابراتی اسپرینت (Sprint) که سیستم سخت افزاری جالبی دارد. صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با کیفیت بسیار بالا ، هدفون هایی که مطابق گوش های شما هستند و مودم سرعت بالایی که کاربران اسپرینت در ایالات متحده دریافت می کنند.

مشخصات این گوشی کاملا از نشان یک پرچمدار برای HTC دارد اما نمی توان این گوشی را جایگزینی برای HTC 10 در نظر گرفت ؛ چرا که بعضی از تصمیمات HTC در خصوص سخت افزار این گوشی ، بیشتر پسرفت به نظر می رسد تا پیشرفت. چه انتظاراتی می توان از این مدل داشت؟ آیا ارزش انتخاب دارد؟ به برسی تمام بخش های این گوشی می پردازیم.

طراحی

HTC ماده مورد علاقه اش را در فرم آلومینیوم پیدا کرده و سال ها است که از آن در گوشی های هوشمند خود استفاده می کند. این ماجرا هنوز هم ادامه دارد چرا که در ساخت گوشی Bolt همچنان از این فلز استفاده شده است.

در مقایسه با HTC 10 گوشی Bolt به لطف صفحه نمایش ۵.۵ اینچی اش بزرگتر و سنگین تر است (وزن این گوشی حدود ۱۷۵ گرم است) و با ضخامت ۸.۱ میلی متری کمی نیز نازک تر از HTC 10 است. ولی شاید بزرگترین ویژگی Bolt این باشد که HTC بالاخره یاد گرفته که چگونه گوشی های از جنس فلزش را در برابر آب ، مقاوم بسازد.
htc-bolt-review-003-des

در حالی که HTC 10 نشان IP53 داشت ، به این معنا که فقط در برابر میزان بسیار کمی آب مقاومت می کرد. HTC Bolt اما گواهی IP57 دارد که حتی تا میزان کمی در برابر ورود آب به سیستم سخت افزاری نیز می تواند مقاوم باشد. این نشانه خوبی است هرچند که همه دوست دارند این گواهی ها بالاتر بروند و مقاومت گوشی ها در برابر آب بیشتر شود. این مقاومت بالا در برابر آب اما بدون هزینه نبوده. HTC تصمیم گرفته که از هیچگونه ورودی هدفونی برای این گوشی استفاده نکند و در عوض ، همانند آیفون ۷ وگوشی های موتوZ ، از هدفون های دیجیتالی استفاده کند.

در بالای گوشی HTC Bolt یک نوار پلاستیکی قرار گرفته که ظاهرا بخشی از آنتن سخت افزاری این دستگاه است. در لبه ی سمت راست گوشی کلید های تنظیم صدا و کلید Power قرار دارند و در پایین یکی از سه میکروفون گوشی به همراه یک پورت USB تیپ C قرار گرفته اند . به لبه سمت چپ گوشی که برویم ، می بینیم که HTC تصمیم جالی مبنی بر جدا کردن سیم کارت و کارت حافظه خارجی گرفته است. در گوشی HTC 10 دیدیم که این دو بخش در مقابل یکدیگر قرار می گیرند اما در گوشی HTC Bolt این دو بخش در بالای یکدیگر قرار گرفته اند.
untitled

به جلو که بیاییم صفحه نمایش بزرگ ۵.۵ اینچی را ملاحظه می کنیم که در اطرافش ناهنجاری های بسیار کوچکی وجود دارد. بالای صفحه نمایش خروجی صدا قرار دارد که در کناره هایش سنسور ها و یک دوربین جلوی برجسته قرار گرفته اند. پایین صفحه نمایش کلید “خانه” ، که همزمان به عنوان حسگر اثر انگشت عمل می کند، و دکمه های بازگشت و چندکاره قرار دارند.

به سراغ پشت گوشی می رویم. تنها چیزی که توجهات را جلب می کند دوربین اصلی است که بیرون زده است.  HTC همچنان به بازی با جایگاه فلش ادامه داده و اینبار فلش LED را بالای دوربین قرار داده است.

بر خلاف HTC 10 ، در پشت گوشی HTC Bolt هیچ گونه خمیدگی ای دیده نمی شود. به جز برامدگی دوربین اصلی ، تمام سطح پشت گوشی کاملا صاف است. گوشه های خمیده بین لبه گوشی و پشت آن یک حس فوق العاده را هنگام در دست گرفتن گوشی به شما می دهد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش روشن ۵.۵ اینچی با وضوح بالا ۱۴۴۰×۲۵۶۰ یکی از بهترین و جذابترین ویژگی های Bolt است.

این روشن ترین نمایشی که تا به حال دیده شده نیست ولی بازدهی ۵۰۰-nit آن ، در محیط های سرباز به شما کمک خواهد کرد. دقت رنگ صفحه نمایش عالی نیست ولی با کمک تنظیم بالانس سفید (White-Balance Adjustment) می توانید دقت رنگ را به حالت دلخواهتان تغییر دهید و رنگ ها را طبیعی تر کنید.
htc-bolt-review-006-disp

HTC برای محافظت از صفحه نمایش Bolt از گوریلا گلس ۵ استفاده کرده ، درحالی که امروزه بسیار از شرکت ها از گوریلا گلس ۴ برای محافظت از گوشی هایشان استفاده میکنند (مانند گوشی های پیکسل گوگل).
در مجموع می توان گفت که صفحه نمایش Bolt با تمام کاستی ها و نقص های کوچکش ، یکی از نقاط قوت آن است.

رابط کاربری و عملکرد

HTC Bolt با سیستم عامل اندروید ۷.۰ نوقا و واسط کاربر HTC Sense عرضه خواهد شد. این بدین معنی است که شما می توانید همزمان از جدیدترین سیستم نرم افزاری گوگل و قابلیت های مخصوص HTC استفاده کنید.

این ویژگی برای شما یک تجربه لذت بخش فراهم خواهد کرد ؛ چرا که واسط کاربر Sense معمولا قابلیت ها و امکانات کاربردی و مفیدی را به سیستم عامل اضافه می کنند ، بدون آن که چیزهایی که شما به آن ها علاقه ندارید را بر سر راهتان قرار دهد. در این تجربه لذت بخش اما مشکلاتی نیز وجود دارند. مشکلاتی که با گذر زمان بیشتر متوجه آن ها می شوید.
untitled

یکی دیگر از مشکلات Bolt ، که دلیل اصلی آن همکاری با شرکت مخابراطی اسپرینت باشد ، استفاده بیش از حد از لوگو ها و رنگ های شرکت اسپرینت است ؛ به طوری حتی والپیپر و برنامه ها نیز به مطلبق با شرکت اسپرینت طراحی شده است که زیاد برای کاربران جالب نخواهد بود. البته شما می توانید به کمک مدیریت تم واسط کاربر Sense ، این آیکون ها و لوگو ها را به حالت عادی در بیاورید. برنامه های اختصاصی از پیش نصب شده نیز قابل پاک کردن هستند ؛ پس می توانید با چند تغییر این مشکل را رفع کنید. البته که این مشکل در مدل غیر آمریکایی این گوشی (HTC Evo 10) یافت نخواهد شد.

پردازنده و حافظه

در بخش سخت افزار به نظر می رسد که HTC با چند تصمیم عجیب یک نقطه ضعف بزرگ برای Bolt به وجود آورده است.

توجه زیاد روی سخت افزار گوشی های هوشمند زیاد فکر جالی نیست چرا که برای انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب باید تمام جنبه های آن را مورد بررسی قرار دهیم. اما در مورد  HTC Bolt باید کمی بیشتر دقت کنیم. پس از پرده برداری از این مدل سوالات به جایی در ذهن مشتریان و طرفداران HTC ایجاد شد.

بر خلاف تعداد زیادی از گوشی های اندروید که از تراشه Snapdragon 820 استفاده میکنند ، HTC Bolt از تراشه Snapdragon 810 تغذیه می شود. شاید این انتخاب در سال ۲۰۱۵ انتخاب خوبی محسوب می شد ، اما اکنون HTC با این انتخاب قدمی به سوی عقب حرکت کرده.
htc-bolt-review-029-cpu

بنابراین عمل کرد HTC Bolt با گوشی های تراز اول امروزی فاصله دارد و در برخی موارد با گوشی های متوسط موجود در بازار مقایسه می شود. در واقع طی تست های انجام شده ، عملکرد این گوشی در کنار گوشی هایی مانند آیدل آلکاتل قرار می گیرد.

هنگام استفاده از این گوشی حتما متوجه تراشه کهنه این گوشی خواهید شد. برخی اوقات هنگامی که قصد باز کردن اپلیکیشن را دارید باید چند ثانیه صبر کنید تا درخواست شما انجام شود. باز کردن عکس های HDR ، که در بهترین گوشی های روز دنیا کمتر از یک ثانیه انجام می شود، تا ابد طول خواهد کشید.

حافظه رم ۳ گیگاباتی این گوشی می تواند نیاز مشتریان را رفع کند. حافظه رم و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی شاید تنها نقاط مثبت سخت افزاری این گوشی باشند.

اتصال

از آن جایی که HTC Bolt در ایالات متحده در دسترس مشتریان قرار می گیرد ، خریدنش به این معنی است که فقط می توانید از شبکه اسپرینت استفاده کنید. پس از مشکلاتی که برای شرکت اسپرینت در سالیان گذشته رخ داد ، آن ها سعی دارند تا اذهان عمومی را نسبت به خودشان تغییر دهند. آن ها معتقدند که گوشی HTC Bolt تا به این جا سریع ترین گوشی هوشمند اسپرینت است.

شاید فکر کنید که با این تراشه نه چندان قوی ، چگونه Bolt سریع ترین گوشی اسپرینت است. منظور اسپرینت از سریع ترین ، سرعت اتصال داده است که در این مورد گوشی Bolt در بین تمام گوشی های هوشمند در رتبه نخست قرار دارد.

دوربین

HTC دوربین های Bolt را ساده و قوی طراحی کرده. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در عقب و دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلو که شاید رقیبی برای بهترین گوشی های روز نباشند اما در نوع خودش مفید و کاربردی است.
htc-bolt-review-012-cam

کیفیت تصویر

در مجموع تصاویر تولید شده Bolt کیفت قابل قبولی داشته اند. فوق العاده نیستند اما از تعدادی از گوشی های موجود در بازار بهترند. با توجه به این که این گوشی دوربین نسبتا خوبی دارد ، به خصوص در شرایط محیطی روشن ، می تواند تصاویر خوبی را ثبت کند. تنها مشکل Bolt طبیعی نبودن رنگ ها هستند که در قبل نیز به آن اشاره کردیم.
untitled

بزرگترین مشکل دوربین گوشی ، نرم افزار آن است. رابط HTC برای کاربران قابل درک نیست ؛ به عنوان مثال گزینه هایی مانند وضوح تصویر ، که می توانند بسیار ساده باشند ، گیج کننده هستند و به جای لمس یک گزینه باید در میان تعداد زیادی از گزینه ها بچرخید تا آن را پیدا کنید.

یک مشکل دیگر نیز ثبت تصاویر HDR است. عکس گرفتن در این حالت چند ثانیه طول می کشد و ممکن است لحظه مورد نظرتان را از دست بدهید. برخی اوقات Bolt این حس را به شما می دهد که سریع تر از گوشیتان حرکت می کنید و این موضوع کمی آزار دهنده است.

ضبط ویدئو

HTC Bolt از فیلمبرداری با وضوح تصویر ۴K پشتیبانی می کند ؛ اما باز هم پیچیدگی بیش از حد نرم افزار برای کاربران مشکل به وجود می آورد. یک مشکل دیگر نیز مدت زمان محدود ۶ دقیقه است که شما می توانید فیلمبرداری کنید. تست های انجام شده نشان می دهند که تمرکز مجدد دوربین در هنگام ، فیلم برداری ، بسیار آرام صورت می گیرد. ظاهرا در این بخش نیز جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد.

چندرسانه ای

صدای خروجی HTC Bolt قابل قبول به نظر می رسد ، هرچند تنها خروجی صوتی استفاده شده در پایین گوشی می توانست عملکرد بهتری داشته باشد چرا که صدای خروجی کمی توخالی به نظر می رسد ، به طوری که انگار فاقد از محدوده بالایی است.

داستان اصلی اما راجع به اسپیکر نیست بلکه راجع به هدفون های این گوشی است. HTC تصمیم گرفته برای این گوشی از هدفون های دیجیتالی استفاده کند به طوری که گوشی ها را با هدفون های انطباقی BoomSound که با USB تیپ C متصل میشوند ، عرضه کرده.
htc-bolt-review-034-mm

طبق گفته HTC این هدفون های مخصوص می توانند میزان اثر صوتی گوش شما را اندازه گیری کرده و صدای دریافتی را مطابق با آن تنظیم کنند. فقط کافیست هدفون ها را داخل گوشتان قرار دهید و برای چند ثانیه به صوتی که گوشی پخش می کند گوش دهید تا تنظیمات به میل شما تغییر کند.

هرچند این اتفاق در حالت تئوری جالب به نظر می رسد ، اما در عمل با مشکل مواجه شده است. تست های انجام شده نشان می دهند که حتی اگر هدفون در گوش شما  نباشد ، نرم افزار تنظیمات را تغییر می دهد و این تغییرات همانند اوقاتی خواهد بود که هدفون را در گوشتان قرار می دهید. تغییراتی که نرم افزار ایجاد می کند فقط به محلی از گوش که هدفون در آن قرار دارد بستگی دارد و می توان گفت این نوآوری HTC ، مانند بعضی دیگر از ویژگی های Bolt ، جا برای پیشرفت داشته باشد.

بر خلاف اپل و موتورولا ، دوشرکتی که هدفون های بدون رابط تولید می کنند ، HTC برای گوشی Bolt هیچگونه آداپتور آنالوگی قرار نداده. این امر می تواند برای کاربرانی که قصد دارند از هدفون های دیگری استفاده کنند ، یا کسانی که می خواهند هنگام شارژ از هدفون استفاده کنند آزار دهنده خواهد بود.

کیفیت تماس

تماس های صوتی Bolt از کیفیت خوبی برخوردار اند اما برخی اوقات ، برقراری تماس مشکل می شود. از آن جا که این گوشی فقط مخصوص شبکه ارتباطی اسپرینت هست احتمال می رود که این مشکل از شرکت مخابراطی باشد و نه از گوشی. البته این مشکل در نسخه غیر آمریکایی این گوشی  (HTC Evo 10) پیدا نشده پس می توان گفت که HTC در این امر یه خوبی عمل کرده است.
htc-bolt-review-038-calls

عمر باتری

HTC در گوشی Bolt از باتری ۳۲۰۰ میلی آمپری استفاده کرده که احتمالا پاسخگو مصرف بالای باتری این گوشی را نداشته باشد. وقتی به سایر گوشی ها ۵.۵ اینچی مانند Pixel XL و یا Galaxy S7 edge نگاه می کنیم متوجه ضعف باتری HTC Bolt خواهیم شد.
htc-bolt-review-025-batt

در تست های انجام شده نیز مشاهده شده است که باتری این گوشی بعد از ۶ ساعت فعالیت تمام می شود. ممکن است دلیل این اتفاق تراشه قدیمی آن یا کیفیت بالای صفحه نمایش باشد ؛ ولی به هر حال این آمار نا امید کننده است.

نکته ای که شاید بتوانند کمی از ایرادات باتری را بپوشاند شارژ سریع این گوشی است که می تواند در ۱۰۰ دقیقه مجددا گوشی را سر پا نگه دارد. شاید بهتر می بود اگر کاربران کمتر مجبور به استفاده از شارژر می شدند.

نتیجه

در خصوص HTC Bolt باید گفت که سعی شده یک گوشی خوب به بازار عرضه شود اما مشکلات زیادی مانع از این اتفاق شده. طراحی گوشی نسبتا خوب است و اینکه HTC به طراحی کلاسیک فلزی گوشی هایش مقاومت در برابر آب را افزوده یکی از نکات مثبت این گوشی است. عملکرد صفحه نمایش و هدفون ها نسبتا خوب بوده و از لحاظ حافظه نیز مشکلی برای کاربران به وجود نمی آید. دوربین این گوشی هر چند بی نظیر نیست اما بد هم نیست و می تواند عکس های قابل قبولی بگیرد.

 

از طرفی دیگر اما نقاط ضعف زیادی وجود دارند. Snapdragon 810 یک انتخاب بسیار عجیب برای پردازنده این گوشی است و از مشکلاتی که به سبب این پردازنده قدیمی رخ می دهند نمی توان چشم پوشی کرد. یک مشکل دیگر نیز باتری بسیار ضعیف این گوشی است که کمتر از ۶ ساعت دوام دارد. تمام این مشکلات دست به دست هم داده اند تا از اینکه HTC Bolt به یک گوشی تراز اول تبدیل شود جلو گیری کنند.

نکات مثبت:

-طراحی مناسب
-مقاوم در برابر آب
-صفحه نمایش روشن و جذاب
-رابط کاربری قوی

نکات منفی:

-دوام باتری بسیار کم
-عملکرد ضعیف
-قیمت زیاد نسبت به امکانات گوشی
-عدم امکان اتصال رابط تی آر اس ۳.۵ میلی متری

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید