نقد و بررسی Super Mario Run؛ حس نوستالژیک قارچ خور - تکفارس 
نقد و بررسی Super Mario Run؛ حس نوستالژیک قارچ خور - تکفارس 

نقد و بررسی Super Mario Run؛ حس نوستالژیک قارچ خور

عرفان کرد
۹ دی ۱۳۹۵ - 23:00
نقد و بررسی Super Mario Run؛ حس نوستالژیک قارچ خور - تکفارس 

چند هفته ای از عرضه بازی Super Mario Run، اولین قدم نینتندو در عرصه بازی های گوشی های هوشمند، می گذرد و این بازی در دسترس کاربران iOS می باشد. با تکفارس همراه باشید تا با این بازی بهتر آشنا شوید.

طراحی مراحل

بر خلاف اکثر بازی های سبک دویدن اتوماتیک، مرحله های Super Mario Run پایان می پذیرند. به جای یک طراحی برای تمام مراحل، نینتندو تلاش کرده تمام عناصر سری بازی های Super Mario را با طرحی جدید و جذاب در هم بیامیزد و یاد و خاطره آن را برای کاربران زنده کند. هر مرحله از مرحله قبلی دشوار تر است و این شما را بدون هیچگونه آموزشی، آماده می کند تا با چالش های جدیدتر و super-mario-run-flagpoleدشوار تر رو به رو شوید. در ابتدای هر مرحله شما با چالش اصلی و شرایط محیطی آشنا می شوید پس از شروع مرحله، باید با حوادث مختلفی رو به رو شوید و در آخر هر مرحله، هر آن چیزی را که یاد گرفته اید، خواهید دید. البته نگران نباشید؛ در وسط هر مرحله چکپوینتی وجود دارد تا در مراحل دشوار تر جلوی خشم و عصبانیت شما را بگیرد.

در هر مسیر، نواحی قابل انتخابی وجود دارد که مهارت شما را برای یافت منابع مخفی شده، به چالش می کشد. البته شما هم این نواحی را  انتخاب خواهید کرد چرا که برای باز کردن امکانات و ویژگی های جدید بازی، به این منابع و سکه ها نیاز خواهید داشت. این اتفاق نه تنها به ارزش بازی کردن مجدد مراحل می افزاید، بلکه بازی را از حالت یکنواختی نیز در می آورد.

در حال حاضر این بازی از ۲۴ مرحله تشکیل شده است و به ۶ جهان مختلف تقسیم شده است. هر جهان نیز سه بخش دارد و در بخش چهارم با یکی از دشمنان حاضر در بازی مواجه می شوید. البته ممکن است این تعداد زیاد به نظر نرسد اما به زودی آیتم های جدیدی به بازی افزوده خواهند شد.

حرکت و کنترل

nes-controller

این دسته را فراموش کنید! برای Super Mario Run فقط به یک انگشت نیاز دارید.

 

هر چند که طراحی مراحل بازی نقشی کلیدی را ایفا می کنند اما چگونگی کنترل شخصیت ها، شاید حتی از طراحی مراحل نیز مهمتر باشد. همانطور که در بخش های قبلی گفتیم، اکثر زمان این بازی توسط خود هوش مصنوعی صورت می گیرد و شخصیت اصلی بازی، بدون اختیار شما، می دود و موانع را رد می کند و شما فقط روی زمان بندی پریدن های آن نقش دارید. هر چند که این کار بسیار ساده به نظر می رسد اما در حقیقت این کار کمی دشوار تر و پیچیده تر است. یک ضربه سریع باعث پریدن شخصیت اصلی می شود و هر چه بیشتر صفحه را نگه دارید، طول پرش بیشتر خواهد شد و ماریو روی هوا خواهد ماند. لمس صفحه در وسط پرش ارتفاع پرش را افزایش می دهد و ماریو یک چرخ کوچکی روی هوا می زند. ساده است، نه؟

super-mario-run-wall-jumping

در Super Mario Run می توانید از یک دیوار روی دیوار دیگر بپرید.

این تمام داستان نیست. درست است که میزان اختیار شما رو حرکات شخصیت اصلی محدود و کم است ولی با مکانیک جالب بازی که به شما اجازه می دهد با حرکت ماریو، موانع را از بین ببرید و اجسام را بشکنید، به هیجان بازی می افزاید.علاوه بر دویدن و پریدن مدام، ماریو می تواند از روی دیوار ها بپرد، روی زمین سر بخورد و حرکات عجیبی از خود نشان دهد.

وقتی ماریو به طرف یک دیوار می پرد، خودش را روی آن نگه می دارد و به آرامی سر می خورد. اگر شما صفحه را لمس کنید و دیوار دیگری در آن جا وجود داشته باشد، ماریو روی آن دیوار خواهد پرید و این پروسه تا جایی که دیوار ها ادامه داشته باشند، ادامه خواهد داشت. این کار جهت حرکت ماریو را نیز تغییر می دهد و به شما اجازه می دهد، تا در صورت نیاز، به جاهای دیگر باز گردید و دوباره آن قسمت ها را مورد بررسی قرار دهید. تمام این ها دست به دست هم میدهند تا بازی Super Mario Run را از یکنواختی خارج کند.

سر خوردن، بر خلاف پریدن روی دیوار ها، آزادی عمل زیادی به شما نمی دهد و به محیطی بستگی دارد که در آن قرار دارید. در برخی از این محیط ها، ماریو می تواند سر بخورد و دشمنانش را نابود کند و سکه جمع کند. این قابلیت بازی جالب و سرگرم کننده است و کمی به سرعت بازی شما می افزاید و این امر به شما اجازه می دهد زودتر به مناطق غیر قابل دسترسی، دسترسی پیدا کنید.

حالت های بازی

بازی Super Mario Run سه حالت مختلف دارد که عبارتند از: World Tour، Toad Rally و Kingdom Builder.

super-mario-run-gameplay

بخش World Tour بازی که بیشتر وقت شما را فرا خواهد گرفت.

حالت World Tour (تور جهانی) بخشی از بازی است که بیشترین وقتتان را صرف آن می کنید. این بخش سوپر ماریو کلاسیک و دوست داشتنی است همه ما به یاد داریم. هدف اصلی این بخش بازی پریدن و دویدن شخصیت اصلی در مراحل پی در پی است که هر چه جلو تر می روید، دشوار تر می شود. در بخش World Tour با چالش های مختلفی مانند پریدن از روی موانع و دشمنان، بلوک های فلزی و برخورد سر ماریو با دیوار های آجری رو به رو خواهید شد.

هدف اصلی شما در این مراحل رسیدن به پرچم پایانی است که البته در این مسیر هدف های قابل انتخابی وجود دارد که به شما جوایز متنوعی می دهد و شما را سرگرم تر می کند. گاهی اوقات برای طی کردن این مراحل قابل انتخاب، مجبور می شوید یک مرحله را سه یا چهار بار طی کنید. اگر هم خواستید می توانید وارد این بخش نشوید؛ اما کیست که از بایشتر بازی کردن خوشش نیاید؟

یکی از عناصر ثابت بازی های سوپر ماریو جمع آوری سکه بوده استو بازی Super Mario Run هم از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر سکه های طلایی حاضر در بازی، شما با “Challenge Coin” ها رو به رو می شوید که در مراحل مختلفی باید سکه های صورتی و بنفش را جمع آوری کنید. با یافتن سکه های یکرنگ در مرحله، در دفعات بعدی با چالش های سخت تر، و متفاوت تر رو به رو می شوید. پس آن که تمام سکه های بنفش و صورتی را جمع آوری کردید، در قسمت آخر باید در همان مرحله، سکه های مشکی را جمع آوری کنید. این سکه های هر دفعه در نقاط مختلف مرحله پنهان می شوند و کار شما برای پیدا کردن آن ها دشوار تر خواهد شد. جمع آوری تمام سکه های مشکی حاضر در بازی یک بلیط به شما می دهد که با آن می توانید در برابر کاربران مختلف در سر تا سر جهان قرار بگیرید و به رقابت با آن ها بپردازید.

بخش Toad Rally، بخش چند نفره این بازی می باشد که شما می توانید در برابر سایر کاربران قرار بگیرید و به صورت آنلاین به رقابت بپردازید. متاسفانه شما به صورت زنده با آن ها رقابت نخواهید کرد و زمان های ثبت شده آن ها در بازی ظاهر می شوند (مانند بازی Hill Climb Racing 2) و شما باید تلاش کنید تا در این مسیر، زمان بهتری از حریفانتان به جا بگذارید. این بدین معنا است که شما نمی توان روی سر حرفانتان بپرید و آن ها را از مسیر خارج کنید بلکه باید سعی کنید زودتر از آواتار نیمه شفاف آن ها به پرچم پایانی برسید.

در واقع در بخش چند نفره نمی تواند از تجربه رقابت با سایرین لذت ببرید و حس قرار گرفتن همزمان در برابر رقیبان را تجربه نخواهید کرد. همچنین این رقابت ها فقط به رسیدن زودتر به خط پایان وابسته نیستند و عواملی چون پشت سر گذشتان دشمنان و جمع آوری سکه نیز به امتیاز شما می افزایند. برای شرکت در این رقابت ها شما نیاز به یک بلیط خواهید داشت.

بخش آخر و پایانی بازی Kingdom Builder است که به شما اجازه میدهد نقشه جهان بازی را با کمک ابزار های مختلف مجهز کنید و قرار گیری دقیق و مناسب قطعات در کنار یکدیگر، شخصیت های جدیدی را در اختیار شما می گذارد و به بلیط های شما نیز می افزاید.

قدرت های ویژه

super-mario-run-powerups

مانند اکثر بازی های جدید سوپر ماریو، شما قدرت های ویژه ای خواهید داشت تا بازی را برایتان جذاب تر شود. قدرت های ویژه این بازی به دو بخش محدود تقسیم شده و یک بخش جدید نیز به آن اضافه شده که مورد رضایت کاربران نیوده. یکی از برجسته ترین این قدرت ها Super Mushroom است که بدون هیچ تغییری در بازی قرار گرفته . شخصیت اصلی را به قدری بزرگ می کند که تمام موانع را از بین می برد. همینطور قدرت Super Star که سرعت شما را تا جایی زیاد می کند که هیج جیزی جلویتان را نخواهد گرفت.

قیمت گذاری و کلام آخر

Super Mario Run یک دمو مجانی دارد که می توانید سه مرحله ابتدایی را، هر چقدر که دلتان خواست بازی کنید. نسخه اصلی بازی قیمتی معادل ۹.۹۹ دلار دارد که برای بازی گوشی هوشمند مبلغ زیادی به نظر می رسد. انتخاب بین خرید بازی یا نخریدن آن کاملا به دست خودتان است. بازی Super Mario Run بیش بازی های مجانی روزانه شما سرتان را گرم می کند و پس از پرداخت مبلغ ۹.۹۹ دلاری، نیازی به پرداخت پول برای سکه ها و امکانات بیشتر ندارید. این که این بازی ارزش ۱۰ دلار را دارد یا نه کاملا بر عهده خودتان است. اگر از طرفداران بلند مدت سری بازی های سوپر ماریو هستید، این مبلغ ارزشش را خواهد داشت. اگر هم طرفدار آن نیستید، بازی کردن نسخه دمو آن خالی از لطف نیست.

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید