برای سامسونگ یک گوشی منفجر شونده آب خورد تا کاری را که مدت ها پیش باید می کرد ، انجام دهد - تکفارس 
برای سامسونگ یک گوشی منفجر شونده آب خورد تا کاری را که مدت ها پیش باید می کرد ، انجام دهد - تکفارس 

برای سامسونگ یک گوشی منفجر شونده آب خورد تا کاری را که مدت ها پیش باید می کرد ، انجام دهد

سپهر حقی
۱۰ دی ۱۳۹۵ - 18:07
برای سامسونگ یک گوشی منفجر شونده آب خورد تا کاری را که مدت ها پیش باید می کرد ، انجام دهد - تکفارس 

تا زمانی که galaxy note 7 تبدیل به یک وسیله خطرزا ی قابل اشتعال نشده بود ،  سامسونگ دو سری محصول چشم گیر در بازار داشت ؛ از سال ۲۰۱۱ که galaxy note اولیه به عنوان یک جایگزین بزرگ تر و قوی تر به جای galaxy s2 به بازار آمد . هر ساله ، این شرکت قهرمان جدید خود را معرفی میکند ، که به سختی چهار رنگ برای انتخاب دارد . اما همان طور که ما معمولا می بینیم ، سامسونگ هیچگاه تمامی این رنگ ها را در بازارها عرضه نمی کند . همین قضیه برای گوشی های گل سر سبد سری galaxy با حجم ذخیره ای بالاتر هم قابل مشاهده است ، اگر چه کمبود حق انتخاب برای حجم ذخیره ای هیچگاه مشکل خیلی بزرگی نبوده است ؛ زیرا که عرضه ی مدل هایی با حجم ذخیره ای متفاوت یک چیز جدید در سری گوشی های هوشمند سامسونگ به شمار میرود .

اپل ، در طرف دیگر ، این موضوع را به خوبی مدیریت می کند . هر آیفون جدید در تمامی بازارها با رنگ ها و حجم های متفاوت در روز اول فروش خود عرضه می شود ، و با اینکه طبیعیست که بعضی رنگها و حجم ها با توجه به درخواست زیاد تماما به فروش برسند ، اپل اطمینان می دهد که تمام آنها را در بازار عرضه می کند . بله ، این می تواند ناشی از این حقیقت باشد که کمپانی کو‌پرتینو هر ساله فقط یک آیفون جدید ( ‌و از سال ۲۰۱۴ دو آیفون جدید) عرضه می کند که در طول سال بفروشد ، اما در هر حال زمانی که موضوع انتخاب مشتری می رسیم ، این چیز خوبیست .

متأسفانه ، یک گوشی انفجاری – و وظیفه ی عظیم سر کردن با یک مدل در تمام طول سال – برای سامسونگ لازم بود تا کاری را که سال ها پیش باید انجام میداد ، انجام دهد . بعد از خاتمه دادن به تولید galaxy note 7 و باز پس گرفتن آن در سطح جهانی ، سامسونگ اعلام کرد که گوشی galaxy s7 edge با رنگ آبی مرجانی ، رنگ بسیار محبوبی که با note 7 معرفی شد ، به بازار عرضه خواهد شد . در ابتدا ، به نظر می رسید عرضه ی s7 edge آبی مرجانی محدود به چند بازار است ، اما حال داریم می بینیم که با گذشت هر روز این حق انتخاب جدید در بازار های مختلف پدیدار می گردد .

note-7-feature-720x479

سپس گوشی جدید s7 edge مشکی مرواریدی با حافظه ی ۱۲۸ گیگا باتی به بازار آمد . ما فکر می کردیم که انحصارا مال کره ی جنوبی خواهد بود ، اما در هند نیز برای فروش رفت و در هفته های آتی برای دیگر بازار ها نیز عرضه خواهد شد . گر چه هنوز کشور هایی هستند که سامسونگ در آنها این حق انتخاب رنگ را قرار نداده ، اما مطمئنا سامسونگ دسترسی به محصولاتش را به نسبت قبل از اینکه note 7 تبدیل به یک بمب ساعتی شود و از قفسه ها جمع شود افزایش داده است .

چرا سامسونگ همیشه رنگ های مختلف را روز نخست برای فروش نمی گذارد ؟ مهم ترین دلیلی که ما شنیدیم این بوده که این تصمیم را بر اساس استقبال مشتری از یک رنگ خاص در بازار های مختلف می گیرند (مثلا ، هند و دبی از معدود بازار هایی بودند که در آن note 7 طلایی به جای آبی مرجانی عرضه شد) عمل کردن با توجه به خواست مصرف کننده مسلما عقلانی است – عرضه ی مدل سفید از یک محصول در حالی که تقاضا برای دیگر رنگ های آن بالاست تصمیم اقتصادی مناسبی نیست.

من کاملا دلیل سامسونگ را درک می کنم ، اما فکر می کنم این شرکت با مشتریانش به ناحق برخورد کرده است . اگر من برای یک گوشی هوشمند فوق العاده قیمت گزافی پرداخت می کنم ، چرا نباید بتوانم هر رنگ ( یا حجمی ) که دوست داشته باشم انتخاب کنم ؟! اهمیتی ندارد که اکثریت یک مدل خاص را ترجیح می دهند – وقتی بحث پرداخت بیش از ۸۰۰ دلار برای یک محصول باشد آن اقلیتی که سلیقه ی متفاوتی دارند نیز باید در نظر گرفته شوند. چرا یک مشتری در یک بازار به محصولی دسترسی دارد که یک مشتری دیگر ندارد ؟ همه ی ما داریم مبلغ زیادی خرج می کنیم ، و زمان آن رسیده که سامسونگ با همه یک جور رفتار کند.

شکست مفتضحانه ی note 7 مشکلات زیادی برای سامسونگ‌ به بار آورد، اما من حس می کنم این اتفاق نکات مثبتی نیز داشته است. در حال حاضر، این واقعیت که سامسونگ در حال افزایش حق انتخاب در رنگ گوشی های s7 edge برای مصرف کنندگان است، اگر چه این حرکت برای آن هایی که این وسیله را خریداری کرده اند خیلی مفید نیست. گوشی s7 معمولی نیز می تواند از این قضیه سود ببرد- s7 edge شاید محبوب تر باشد، اما نباید با آنهایی که فامیل تخت آنرا انتخاب می کنند نیز همین گونه برخورد شود ؟

شاید تصور شرکت در اینجا “قدم به قدم” باشد، اما خیلی خوب است ببینیم که دارد از یک رویه ی اپل ( که بیشتر از همه اهمیت دارد) الگو برداری میکند و تمامی رنگ ها را عرضه می کند .

نظر شما در اینباره چیست ؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.