خطر تماس صوتی برای رانندگان؛ چه با در دست داشتن گوشی، چه با هدست و بلوتوث - تکفارس 
خطر تماس صوتی برای رانندگان؛ چه با در دست داشتن گوشی، چه با هدست و بلوتوث - تکفارس 

خطر تماس صوتی برای رانندگان؛ چه با در دست داشتن گوشی، چه با هدست و بلوتوث

عرفان کرد
۱۰ دی ۱۳۹۵ - 17:07
خطر تماس صوتی برای رانندگان؛ چه با در دست داشتن گوشی، چه با هدست و بلوتوث - تکفارس 

برقرای تماس با هدست ها و به کمک بلوتوث، بر خلاف استفاده از گوشی همراه، کاملا قانونی است. پس حتما فکر می کنید تماس گرفتن با هدست و بلوتوث باید امن تر باشد. دانشگاه تکنولوژی کویینزلند (QUT)، نظر دیگری دارد. با تکفارس همراه شوید.

آزمایش ها و تحقیقات انجام شده توسط دکتر شیمول هاکه از QUT سرعت واکنش راننده ها در دو حالت مختلف، یکی استفاده از هدست و دیگری استفاده از گوشی، را سنجیدند. این آزمایش در یک دستگاه شبیه ساز با شرایط محیطی یکسان صورت گرفته.

هاکه در این خصوص می گوید:

ما یک گروه متشکل از چند راننده را در یک دستگاه شبیه ساز قرار دادیم. صحنه این گونه بود که آن ها شروع به رانندگی می کردند و یک عابر پیاده از مکانی که راننده دید خوبی به آن نداشت، به جلوی او میامد و بدین وسیله واکنش رانندگان در برابر این قضیه و سرعت واکنش آن ها را در دو شرایط مختلف بررسی کردیم. یکی به هنگام استفاده از گوشی و دیگری هنگام استفاده از هدست.

به نظر می رسد که در هر دوی این شرایط سرعت واکنش راننده به یک اندازه، یعنی ۴۰% از حالت عادی، کندتر می شود. این مقدار ممکن است واکنش راننده ای که با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت در خال حرکت است را، ۱۱ متر به تاخیر بیاندازد.

در واقع راننده هایی که متمرکز نیستند بیشتر از حالت های عادی ترمز می کنند و ممکن است برای راننده های پشت سرشان ایجاد مزاحمت بکنند.

دکتر هاکه معتقد است که نگه داشتن گوشی همراه در دست مزاحم تمرکز راننده نمی شود بلکه این میزان استفاده از کلام و گفتار است که تمرکز او را به هم می زند:

به زبانی دیگر می توان گفت که مغز انسان روی دریافت پیام ها از تلفن همراه متمرکز می شود و این باعث می شود که پیام های تصویری به حافظه فعال راننده فرستاده نشود؛ در نتیجه راننده با وجود دیدن اجسام متوجه حضور آن ها نمی شود.

او همچنین اشاره می کند که گفت و گو های داخل خودرو به این اندازه تمرکز راننده را به هم نمی زند، چرا که راننده می تواند مکالمه اش را با شرایط محیطی و رانندگی اش وفق دهد. به عنوان مثال مثال وقتی مسافر متوجه پیچیدگی شرایط می شود، مکالمه اش را متوقف می کند و پس از گذراندن این شرایط به ادامه آن می پردازد.

این ها همه اطلاعاتی هستند که دکتر هاکه از تحقیقاتش منتشر کرده و این که این اطلاعات تا چه اندازه دقیق و صحیح هستند، معلوم نیست.

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید