بررسی و نگاهی به تکنولوژی Ultra Pixel در دوربین اسمارت فون HTC One - تکفارس 
بررسی و نگاهی به تکنولوژی Ultra Pixel در دوربین اسمارت فون HTC One - تکفارس 

بررسی و نگاهی به تکنولوژی Ultra Pixel در دوربین اسمارت فون HTC One

علیرضا
۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - 07:31
بررسی و نگاهی به تکنولوژی Ultra Pixel در دوربین اسمارت فون HTC One - تکفارس 

بررسی و نگاهی به تکنولوژی Ultra Pixel در دوربین اسمارت فون HTC One

پرچمدار جدید کمپانی HTC موسوم به HTC One که به نوعی آخرین تیر ترکش اچ تی سی نیز می باشد (و معلوم نیست اگر این محصول نتواند پایانی بر شکست های تجاری اچ تی سی باشد ، سرنوشت این کمپانی تایوانی چه خواهد شد) با دوربینی خاص به بازار عرضه می شود. در حالی که سری جدید اسمارت فون های برندهای دیگر با دوربین های ۱۲ یا ۱۳ مگاپیکسلی به بازار می آیند HTC این موبایل را به دوربین ۴ مگاپیکسلی تجهیز کرده است با این توضیح که پیکسل های آن از نوع  UltraPixel هستند. با ما همراه باشید تا بررسی دقیق تری از UltraPixel ها را در ادامه مطلب برای شما ارائه دهیم.

در ابتدا توضیحی در مورد پیکسل و مقدار نوری که به هر پیکسل می رسد یا فوتو سایت (photosite)  می دهیم و سپس به بررسی دوربین HTC One می پردازیم.

به کوچکترین جز قابل ویرایش یک تصویر (عکس) دیجیتال پیکسل گفته می شود که معمولا به شکل مربع است. دقت داشته باشید که اندازه هر پیکسل به دو عامل زیر بستگی دارد:

رزولوشن فایل، که معمولا با واحد ppi یا پیکسل در هر اینچ سنجیده می شود.

اندازه خطی فایل (تصویر) یعنی طول و عرض

پیکسل های یک دوربین دیجیتال به کمک میکرولنز های موجود بر روی هر یک از آنها در مدت نور دهی شاتر فوتوسایتی در حد توان لنز و موقعیت نوری را دریافت می کنند. حال تصور کنید که سایز پیکسل را افزایش دهیم. وقتی پیکسل بزرگتر باشد امکان دریافت نور بیشتری دارد. این مسئله به خصوص در نور کم اهمیت ویژه و بیشتری دارد و به افزایش کیفیت تصویر نهایی کمک شایانی می کند. می توان گفت که مقدار نور دریافتی هر پیکسل در اصل اطلاعات دریافتی دوربین به شمار می رود و هر دوربین دیجیتال با نرم افزار مربوط به خود اطلاعات نورهای وارده را جمع آوری و تحلیل و آنالیز می کند و نتیجه را به صورت تصویری دیجیتال در اختیار شما می گذارد و این یکی از دلایلی است که شما مشاهده می کنید که دوربین هایی با لنز های مشابه و نرم افزار های متفاوت (ساخته کمپانی های متفاوت) عکس هایی با تفاوت حتی محسوس را در اختیار کاربر قرار می دهند.

با فرض یکسان بودن اندازه سنسور ها (پیکسل ها بخشهای تشکیل دهنده سطح سنسور هستند که تصویر بر روی آن نقش می بندد) در مساحت مساوی به جای ۱۲ مگاپیکسل دیگر موبایل ها HTC One فقط ۴ مگاپیکسل می تواند جای دهد اما پیکسل هایی با سطح سه برابر که نور بیشتری را دریافت می کنند. از این رو به این پیکسل ها اولترا پیکسل گفته شده است.

برای مثال نوکیا N8 پیکسل هایی با ضلع ۱٫۷۵ میکرون دارد، نوکیا ۸۰۸ Pure View و آیفون ۵ هم پیکسل هایی با ضلع ۱٫۴ میکرون دارند اما HTC One پیکسل هایی با ضلع ۲ میکرون دارد که در نتیجه بیش از دو برابر پیکسل های آیفون ۵ و نوکیا ۸۰۸ مساحت دارند. برای درک بهتر این مطلب به تصویر زیر دقت کنید.

Pixel Size

Pixel Size

سنسور مورد استفاده در HTC One یک سوم اینچ قطر و نسبت طول به عرض ۹:۱۶ دارد (همان نسبتی که در ارائه رزولوشن های HD و Full HD رعایت می‌ شود). در جلوی آن هم لنز ۵ جزئی با اندازه دهنه ۲٫۰ موجود است. این سنسور عکس هایی با رزولوشن ۲۶۸۸ * ۱۵۲۰ ثبت می کند که معادل ۴ مگاپیکسل است. برای تجزیه و تحلیل داده های نوری و به دست آوردن عکس نهایی HTC از نسل دوم ImageChip استفاده می کند.

دوربین HTC One در تست های انجام شده نتایج قابل قبولی به دست آورده و علی الخصوص در نور کم از اکثر رقبای خود پیشی گرفته است. ولی آیا این دلیل برای بهتر دانستن این دوربین در همه شرایط کافی است؟

با توجه به توضیحات بالا می توان گفت که سایز پیکسل ها عامل مهمی در کیفیت تصویر نهایی است ولی باید توجه داشت که این مطلب محدودیت هایی نیز ایجاد می کند، بدین معنی که اگر سایز پیکسل ها زیاد تر از حد مناسب بزرگ باشد تغییرات رنگ تصویر را نمی توان به خوبی نشان داد و باید برای کمک به این مسئله از تعداد پیکسل های بالا کمک گرفت زیرا باعث نشان دادن ظریف تر جزئیات و تغییرات رنگ خواهند شد.

کم بودن تعداد پیکسل هم خود مزایایی دارد، مثلا پردازش تصویر را سریع تر می کند و در نتیجه می توان تعداد عکس در ثانیه را افزایش داد. پس کیفیت نهایی عکس وابسته به ترکیب مناسب تعداد پیکسل و اندازه هر پیکسل است و فقط با توجه به یکی از این دو مطلب نمی توان در مورد کیفیت اظهار نظر کرد. تست های انجام شده بر روی دوربین HTC One نشان داده که کیفیت مناسبی داشته و می تواند با رقبای قدر خود رقابت تنگاتنگی داشته باشد. سایت های مختلفی این مقایسه ها را انجام داده اند و با کمی جستجو می توانید آن ها را پیدا کنید.

اما نکته قابل ذکر در این ماجرا تبلیغات سنگین اچ تی سی در مورد کارایی این دوربین بود و همگان فکر می کردند که قرار است اچ تی سی اقدامی انقلابی همچون کاری که نوکیا در گوشی نوکیا ۸۰۸ انجام داد انجم دهند اما وقتی گوشی برای تست در اختیار منابع معتبر گرفت فقط توانست در شرایط نور کم کاربرانش را راضی کند و حتی در شرایط طبیعی یک قدم هم از رقیبانش عقب تر بود!

نظر کارشناس GSMARENA را در این زمینه بخوانید:

هنگامی که ما HTC One را مورد بررسی قرار دادیم ، با اینکه دوربین این گوشی سر وصدای زیادی به پا کرد ، اما عملکرد آن در روز روشن ، خیلی خوب نبود. البته از عملکرد دوربین این گوشی در نور کم کاملا راضی بودیم .

حالا خبر جدیدی منتشر شده است که می گوید بنا به گزارشات ، مشکل عملکرد دوربین این گوشی سخت افزاری نبوده است ، بلکه مربوط نرم افزار دوربین روی این دستگاه می باشد. خوشبختانه HTC هم تصمیم گرفته که با یک بروز رسانی ، این باگ مربوط به دوربین این گوشی را برطرف کند.

به گزارش سایت جی اس ام آرنا با توجه به بررسی که در این بروزرسانی داشیم ، HTC One با اجرای نسخه نرم افزاری بروز شده ، تصاویر دوربین واضح تری نسبت به قبل می گیرد، همان طور که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید.

htc one

htc one

به گفته HTC ، این اسمارت فون که اکنون در فروشگاه ها (البت تعدا محدودی کشور) عرضه شده است ، آخرین آپدیت ها را هم با خود به همراه دارد.

به هر حال اگر شما هم قصد خرید HTC One را دارید ، با توجه به این که در بررسی های اولیه این اسمارت فون به مشکل دوربین اشاره شده است، در حال حاضر عملا هیچ گونه نگرانی در مورد دوربین این گوشی وجود ندارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.