بازگشت میراث داران گوشی های هوشمند، Nokia و BlackBerry - تکفارس 
بازگشت میراث داران گوشی های هوشمند، Nokia و BlackBerry - تکفارس 

بازگشت میراث داران گوشی های هوشمند، Nokia و BlackBerry

امیر رزاق
۲۹ دی ۱۳۹۵ - 19:00
بازگشت میراث داران گوشی های هوشمند، Nokia و BlackBerry - تکفارس 

تنها چیزی حدود ده سال پیش، برند های Nokia و Black Berry جذاب ترین نام های صنعت گوشی های موبایل بودند. اما الان هر دوی این کمپانی ها در حال تلاش و مبارزه هستند تا تنها بتوانند یک سال دیگر به عمر خود ادامه داده و در بازار پر رقابت این روز ها شانس رقابت داشته باشند.

زمانی که Steve Jobs، مدیر عامل کمپانی اپل، در سال ۲۰۰۷ گوشی iPhone اورجینال را عرضه کرد، طراحی انقلابی تمام صفحه لمسی آن همه را شگفت زده کرد و به راحتی از سد گوشی های کیبورد دار محبوب آن دوران، از جمله Moto Q کمپانی موتورالا، Palm Treo دارای ویندوزفون ،Nokia E62 و Black Berry Pearl نیز عبور کرد و آن ها را شکست داد.

steve

در آن دوران نوکیا و بلک بری پرچم داران عرصه ی گوشی های هوشمند بودند و اپل تنها کمپانی با جرئت تازه به دوران رسیده در این زمینه بود. اما حالا ، زمانی که iPhone سال گرد ۱۰ سالگی خود را با فروش قوی و سهم در حال افزایش از بازار های جهانی جشن می گیرد، پادشاهان پیشین صنعت موبایل با شانسی نایاب و کوچک ، برای زنده نگه داشتن نام خود پس از سال ها بی ربطی و در ابهام بودن، مواجه هستند. کمپانی کانادایی Black Berry با گوشی هوشمندی که شایعه شده است Mercury نام دارد (جدیدترین گوشی که از کیبورد فیزیکی پرچم دار و معروف آن ها بهره می برد) و کمپانی فنلاندی Nokia با گوشی Nokia 6 که یک میان رده بوده و اخیرا تنها برای بازار کشور چین عرضه شده است.

انتظار داریم که هر دوی این گوشی های هوشمند به صورت جهانی در طی MWC ، مراسم سالانه ی تمرکز یافته بر روی گوشی های هوشمند که ماه دیگر در شهر بارسلونا آغاز می شود، عرضه گردند موفقیت آن ها به صورت کامل به قیمت گذاری و موقعیتشان برای مردمی که به اندازه ای برای خریدن آن ها اهمیت می دهند ، وابسته است.

تکیه کردن بر لایسنس ها

نکته ی جالب این جاست که هیچ کدام از کمپانی های Nokia و Blackberry در واقع گوشی هایی که دارنده ی نام آن ها هستند را نمی سازند. برند Nokia توسط کمپانی HMD لایسنس شده (و توسط کمپانی چینی Foxconn FIH Mobile ساخته می شود) کمپانی Black Berry نیز اگرچه هنوز صاحب نرم افزار های اختصاصی همانند Black Berry Hub بوده، اما کمپانی به نام TCL لایسنس ساخت گوشی های این کمپانی را دریافت کرده است. کمپانی چینی TCL که در این اواخر موفقیت هایی را با تلویزیون های Roku در ایالات متحده آمریکا به دست آورده و همچنین گوشی های دیگری همچون Alcatel Idol 4 که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد را نیز می سازد.

در هر صورت حالا بر عهده ی این کمپانی هاست تا به غرق شدن یا اوج گرفتن نام برند های Nokia و Black Berry کمک کنند.

شرط بندی بزرگ بر روی اندروید

nokia-stock-android

قبل از این که iPhone در سال ۲۰۰۷ وضعیت همه چیز را تغییر داد ، کمپانی های Black Berry و Nokia سمبل پیشرفت و تکنولوژی بودند، اما نرم افزار شرکت های ثالث آن ها به عقب افتاد. نوکیای در حال سقوط به سمت Microsoft رفت تا خط گوشی های محکوم به فنای Lumia را بسازد (مایکروسافت لایسنس ۱۰ ساله ی نام نوکیا را خریداری کرد که البته پس از ۵ سال آن را رها کرد)، در همان حال کمپانی Black Berry با همان سیستم عامل Black Berry OS خود باقی ماند تا این که سر انجام به اندروید روی آورد که البته آن را با نرم افزار های امنیتی اختصاصی خود مجهز کرد. Mercury، گوشی جدید آن ها نیز از این ترکیب اندروید با نرم افزار های اختصاصی بلک بری استفاده خواهد کرد.

Nokia 6 اولین گوشی اندرویدی این برند است ، اما سرویس های گوگل پلی در کشور چین ، که اولین کشور بازار این گوشی است، غیر فعال بوده و در دسترس نمی باشند. عرضه ی آن در طی مراسم MWC اولین باری خواهد بود که ما گوشی را با فعالیت کامل گوگلی آن می بینیم و می توانیم دریابیم که یک گوشی اندرویدی نوکیا واقعا به چه شکلی عمل می کند.

تو جاده ی رده بالا رو بگیر ، من جاده ی رده پایین

نوکیا و بلک بری هدف ها و آرزو های یکسانی دارند ، اما مسیر شان برای رسیدن به آن ها متفاوت است. گوشی هوشمند Mercury کمپانی بلک بری دسته ی گوشی های رده بالا را هدف گرفته است (هنوز نمی دانیم به چه اندازه بالا ، اما گفته شده است که با کیفیت عالی خواهد بود) ، در حالی که گوشی هوشمند Nokia 6 در دسته ی گوشی های میان رده جا دارد، با برچسب قیمتی در چین که معادل حدود ۲۵۰ دلار آمریکا، ۲۰۰ یورو و یا ۳۳۰ دلار استرالیا می باشد. اگرچه هنوز اطلاعات زیادی را در مورد برنامه و نقشه ی کمپانی HMD Global برای خط گوشی های هوشمند نوکیا را نمی دانیم ، اما می دانیم که این کمپانی قرار است در طی سه سال آینده چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای بازار یابی جهانی هزینه نماید.

A-soon-to-be-released-new-BlackBerry-sma

دارنده ی لایسنس بلک بری، کمپانی TCL، نیز شاید هم اکنون دسته ی گوشی های رده بالا را هدف گرفته باشد ، اما برنامه دارد که گروهی کامل از گوشی های هوشمند را بسازد که همه ی رنج های قیمتی را پوشش می دهند. رییس بخش آمریکای شمالی کمپانی Alcatel، آقای Steve Cistulli ، در مصاحبه ای با CNET اظهار کرد که تا قبل از پایان سال ۲۰۱۷ میلادی منتظر باشید تا Mercury یک همتای با قیمت پایین نیز داشته باشد.

چه کسانی به اندازه ای اهمیت می دهند تا بخرند؟

اما آیا همه این پول های خرج شده اهمیت خواهند داشت؟ آیا این برنامه ها و نقشه های به خوبی طراحی شده می توانند به اندازه ای سقوط مار پیچی کمپانی های Black Berry و Nokia را کند کنند تا بتوانند مشتری های جدیدی به دست آورند؟ حدس زدن آن سخت است.

A-new-Nokia-6-smartphone-is-seen-in-this-handout-image

در طی روز های تاریک لومیای مایکروسافت، نوکیا به خوبی به عنوان یک برند با قیمت پایین با سخت افزار بسیار خوب عمل کرد، مخصوصا در بازار های در حال رشد و آن هایی که قیمت برایشان مهم است. نام نوکیا به یک برند با خرید به صرفه تبدیل شد. با کمک اندروید در کنار خودش، شانس این وجود دارد که نوکیا بتواند در دسته ی میان رده ها برای سهم خود بجنگد. این برند تاریخچه ای از شارژ بی سیم ساخته شده درون گوشی و ساخت بدنه ی فلزی دارد ، اما زمان زیادی از وقتی که طراحانش اجازه داشتند واقعا پا از بدنه های پلاستیکی شکلاتی فرا تر بگذارند، می گذرد، در نتیجه تصور یک گوشی بسیار رده بالا و با کیفیت اندرویدی از نوکیا کمی سخت به نظر می رسد.

بلک بری اما به درگیری با بحران هویتی خود ، تا زمانی که به این تصور و خیال باقی بماند که نرم افزاری امنیتی آن چیزی است که آن را از بقیه ی برند ها و مدل ها جدا می کند، ادامه خواهد داد، نرم افزاری که بیش تر آن را به عنوان یک گوشی سازمانی معرفی می کند تا گوشی هوشمندی که یک مصرف کننده ی روزمره می خواهد. البته هنوز کیبورد های فیزیکی QWERTY مخصوص این شرکت برای هر کسی که فکر تایپ کردن فیزیکی را به نمونه ی مجازی آن ترجیح می دهد، جذاب به نظر می رسد و طرفداران خود را دارد.

زمانی بود که شما می توانستید انتظار داشته باشید طرفداران مصمم ، آمار فروش جدید ترین گوشی های کمپانی های بلک بری و نوکیا را بالا ببرند ، اما با نا امید شدن و ترک کردن تقریبا همه ی طرفداران (به جز طرفداران جان سخت این کمپانی ها) و روی آوردنشان به دیگری گوشی های جایگزین اندرویدی و یا آیفون، هیچ چیز مشخص نیست و تنها باید منتظر ماند و دید که آیا این کمپانی های میراث دار می توانند حتی سهمی برای خود در میان گوشی های پایین رده و یا میان رده به دست آورند یا خیر. تنها زمان پاسخگوی این سوالات خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.