نگاهی به آینده: باتری های غیر قابل اشتعال - تکفارس 
نگاهی به آینده: باتری های غیر قابل اشتعال - تکفارس 

نگاهی به آینده: باتری های غیر قابل اشتعال

امید بصیری
۳ بهمن ۱۳۹۵ - 12:28
نگاهی به آینده: باتری های غیر قابل اشتعال - تکفارس 

هر چقدر که تکنولوژی پیشرفت می کند ابزار آلات قابل جا به جایی همچون گوشی های هوشمند و یا تبلت ها روز به روز کار آمد تر و دارای توانایی های بیشتر می شوند. اما همان گونه که قدرت در این ابزار بیشتر می شود نیاز به باتری هایی با قابلیت و همچنین ظرفیت بیشتر احساس می شود که بتوانند نیاز های دستگاه های مختلف را برطرف کنند.

در سال های اخیر _علی الخصوص دو سال گذشته_ اما مواردی متعددی گزارشات درباره ی سوختن گوشی های هوشمند در شعله های آتش به هنگام شارژ شدن یا حتی بسیار بدتر از آن یعنی در مواقعی که در دست صاحب خود بوده اند دریافت شده است. مشهور ترین مورد بی شک فاجعه ی سال گذشته ی سامسونگ و گلکسی نوت ۷ این شرکت بود که به یک بحران جدی در سطح این شرکت بدل گشت و پس از کش و قوس های فراوان سامسونگ مجبور شد تا این گوشی ها را از سطح بازار جمع کند. نکته ی مثبتی که از این حوادث باقی می ماند این مسئله است که می توان اطمینان حاصل کرد پس از این فجایع گروه های مختلف حوزه ی تکنولوژی به دنبال راه حلی برای این موضوع خواهند گشت و می توان امیدوار بود که تا سال های نه چندان دور نیز این مشکل حل شود.

برای حل این مشکل محققان دانشگاه استنفورد یک باتری لیتیوم یونی را طراحی کرده اند که قابلیت غیر قابل اشتعال بودن را دارا است. در حالی که این مسئله تازگی چندانی نیز ندارد اما نکته ی اصلی این است که این باتری های جدید برخلاف مدل های پیشین عملکرد برابری با باتری های کنونی دارند در حالی که باتری های قبلی به شدت افت عملکرد داشتند. این باتری های جدید بر طبق ادعای پروفسور یی چوی محقق اصلی در این پروژه با داشتن قابلیت ضد اشتعالی عملکردی برابر با باتری های حال حاضر بازار دارند.

fireproof-smartphone-batteries

باتریِ ساخته شده در پروژه ی دانشگاه استنفورد از یک بخش فیبرِ پلاستیکی در بین الکترود های مثبت و منفی خود استفاده می کند که اجازه ی برخورد این دو بخش به یکدیگر را نمی دهد. اگر باتری به دمای ۱۵۰ درجه ی سانتی گراد برسد بخش جداکننده ذوب شده و فسفات را رها می کند. تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد ادعا می کند که این روش مواجهه با اشتعال باتری ها باعث می شود تا در کمتر از ۰.۴ ثانیه خطر اشتعال باتری ها کاملاً از بین برود.

در حالی که باید مدت زمانی را منتظر استفاده از این روش یا روشی مشابه که کارآمد باشد در تولید انبوه گوشی های هوشمند و دیگر وسایل منتظر بمانیم اما دانشمندان در حال کار کردن بر روی روش هایی برای حل مشکل داغ کردن بیش از حد باتری ها هستند تا مشکل را از ریشه حل کنند.

در موردی مرتبط شرکت ال جی به مشتریان خود قول داده است که پرچم دار سال آینده ی این شرکت یعنی ال جی جی ۶ از مشکل داغ کردن بیش از حد به لطف تکنولوژی جدید این شرکت که از طریق یک سری لوله ی مخصوص گرما را از باتری دور می کند بهره نخواهد برد.

نظر شما درباره ی این خبر چیست!؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید