نگاهی به کنفرانس امروز بنیاد ملی بازی های رایانه ای در مورد نمایشگاه Tehran Game Convention - تکفارس 
نگاهی به کنفرانس امروز بنیاد ملی بازی های رایانه ای در مورد نمایشگاه Tehran Game Convention - تکفارس 

نگاهی به کنفرانس امروز بنیاد ملی بازی های رایانه ای در مورد نمایشگاه Tehran Game Convention

دانیال دهقانی
۳ بهمن ۱۳۹۵ - 23:20
نگاهی به کنفرانس امروز بنیاد ملی بازی های رایانه ای در مورد نمایشگاه Tehran Game Convention - تکفارس 

امروز مورخ سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۵، بنیاد ملی بازی های رایانه ای کنفرانسی خبری را برای اصحاب رسانه ترتیب داده بود و در آن سخنرانان به ارائه توضیحاتی تکمیلی در مورد نمایشگاه تخصصی Tehran Game Convention پرداختند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی گذرا به مفاد این کنفرانس خبری بیندازیم و اهداف نمایشگاه Tehran Game Convention یا TGC را بررسی کنیم.

در ابتدا و طی حرکتی زیبا، یک دقیقه سکوت برای ادای دین به شهدای آتش نشان در فاجعه پلاسکو برقرار شد و سپس حسن کریمی قدوسی به عنوان رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای صحبت های خود را آغاز کرد. کریمی قدوسی بیشتر به بررسی وضعیت بازی های رایانه ای در ایران و بازار آن پرداخت و در صحبت های خود به نکات جالبی نیز اشاره کرد. او در مورد بازی Clash Of Clans و مسدود شدن آن اشاره کرد و گفت که تصمیم گیری نهادها و مسئولان تبعاتی خارجی نیز در پی دارد و به همین جهت، باید مراقب آن ها بود. او اعلام کرد که بیش از ۲۰ تماس تلفنی و اینترنتی (به صورت ایمیل) با بنیاد به خاطر این مسئله برقرار شده است.

photo_2017-01-22_23-13-13

او در مورد صنعت بازی های رایانه ای در ایران صحبت هایی کرد و گفت که در ایران بیش از ۲۰۰۰ نفر در قالب بیش از ۱۰۰ استودیو مشغول به فعالیت در این حوزه هستند که رقم قابل توجهی است. جالب اینجاست که بدانید امسال صنعت بازی های رایانه ای در کشور با رشدی ۳۵ درصدی مواجه بوده که با در نظر گرفتن شرایط و محدودیت ها، نشان می دهد که خوشبختانه علاقه افراد به فعالیت در این حوزه بالا است و روز به روز نیز بیشتر می شود پس با ساماندهی درست آن می توان به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

سپس او در مورد میزان شناخت بازارهای خارجی از صنعت بازی های رایانه ای در ایران صحبت هایی را ارائه داد. او اعلام کرد که این صنعت نوپاست و در برخی از بازارهای خارجی، حتی نمی دانند که ایران هم صنعت بازی سازی دارد و حتی برخی ایران را با عراق اشتباه می گیرند! البته او اشاره کرد که این صنعت نوپا به شدت پتانسیل جهانی شدن را نیز دارد و با کمی تلاش و برنامه ریزی می توان محصولات داخلی و بومی ایرانی را به مخاطبین خارجی معرفی کرد.

نمایشگاه Tehran Game Convention نیز به همین جهت در شرف به جریان افتادن است، یک نمایشگاه تخصصی برای فعالان داخلی حوزه بازی سازی که بتوانند دستاوردها و محصولات خود را با دیگران، بالاخص ناشران خارجی به اشتراک بگذارند. در حقیقت، TGC یک پلتفرم و سکوی پرتاب برای انتشار عناوین ایرانی در بازارهای خارجی خواهد بود. پس از ارائه این توضیحات نوبت به مهرداد آشتیانی دبیر این پروژه رسید تا مباحث تخصصی تر را ادامه دهد.

آشتیانی گفت که هدف از ایجاد این پروژه ایجاد یک شاهراه ارتباطی میان بازیگران کلیدی صنعت در ایران و خاورمیانه و صنعت بازی‌سازی بین‌المللی است. این یعنی TGC صنعت بازی سازی کل خاورمیانه را هدف گرفته، نه فقط ایران و می تواند برای صنعت بازی سازی در کشورهای همسایه ما هم موقعیت ها و فرصت های مناسبی را ایجاد کند. یکی از مهم ترین اهداف این نمایشگاه آشنا ساختن ناشران خارجی با صنعت بازی سازی ایران است و به همین جهت، یکی از بخش های اصلی این نمایشگاه بخش تجاری آن است که با نام B2B نیز شناخته می شود و در آن نشست های تجاری میان استودیوها و ناشران برگزار می شود. بخشی دیگر از نمایشگاه به نشست ها و کنفرانس های تخصصی بازی سازی اختصاص دارد که در مورد این مبحث بیشتر توضیح خواهیم داد. بخش دیگر نیز روز ناشران نام گرفته و در آن ارائه دهندگان داخلی و خارجی به ارائه محصولات خود خواهند پرداخت. چهارمین و آخرین بخش نمایشگاه هم برای بازی سازان مستقل است و اگر این تیم ها عنوان قابل ارائه ای را داشته باشند، می توانند به طور رایگان از یک غرفه ۴ متری در نمایشگاه بهره مند گردند.

photo_2017-01-22_23-13-06

در مورد کنفرانس ها و نشست های تخصصی صحبت کردیم، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که قرار است در این نمایشگاه بیش از ۶۰ کنفرانس تخصصی در ۵ مبحث اصلی فنی، هنری، طراحی، تولید و مدیریت و تجارت و بازاریابی ارائه خواهد شد که در بیش از ۳۰ کنفرانس، شاهد ارائه آن توسط یکی از اساتید این حوزه خواهیم بود. همچنین شاهد برگزاری کارگاه های تخصصی یک روزه در باب همین ۵ مبحث اصلی نیز خواهیم بود که به شکل موازی برگزار می شوند و علاقه مندان می توانند در صورت تمایل در آن ها حضور پیدا کنند. این کارگاه ها هم با حضور اساتید خبره صنعت بازی سازی برگزار خواهد شد.

نمایشگاه TGC در اصل حاصل همکاری انحصاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای با موسسه Game Conection فرانسه است، که نمایشگاهی با همین نام را سالانه در پاریس و در سن فرانسیسکو برگزار می کند. این شرکت به موجب قرارداد انحصاری که با ایران انعقاد کرده، موظف است تا ناشران خارجی را به این نمایشگاه آورده، ایاب و ذهاب آن ها را تامین کرده و در بازاریابی برای محصولات ایرانی همکاری های لازم را داشته باشد. البته این شرکت فرانسوی در مهر ماه با حضور در ایران و با بازدید از استودیوهای بازی سازی ایرانی، به درک خوبی از بازار ایران و جامعه بازی سازان ایران رسیده و بر طبق آن قرار است تا ناشران خارجی را به این نمایشگاه آورد.

یک هیئت مشاوره نیز برای برگزاری این نمایشگاه بنیاد ملی بازی های رایانه ای را همراهی می کند که متشکل از ۵ بازی ساز ایرانی و ۵ بازی ساز خارجی است. بازی سازان ایرانی متشکل از امیرحسین فصیحی، یاسر ژیان، امیرحسین عرفان، آیدین ذوالقدر و فرزام ملک آرا هستند و تیم خارجی حاضر در هیئت مشاوره نیز متشکل از هنری لابونتا (Henry LaBounta از شرکت Zynga)، مایک اکتون (Mike Acton از شرکت اینسومنیاک گیمز)، سوزان اوکانر (Susan O’Connor) نویسنده بازی های رایانه ای، فیل الیوت (Phil Elliott) از شرکت اسکوئر اینکس و کیت فولر (Keith Fuller) از شرکت Fuller Game Production است.

در مورد قیمت غرفه ها، بلیط حضور در کنفرانس ها و کارگاه ها و … نیز توضیحاتی ارائه شد.

در پایان، باید گفت که نمایشگاه TGC می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد و خصوصاً با توجه به تمهیداتی که بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای آن اندیشیده، در دراز مدت می تواند به شدت به نفع صنعت بازی های رایانه ای ایران تمام شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید