مقایسه ی Google Pixel XL با Galaxy S7 Edge - تکفارس 
مقایسه ی Google Pixel XL با Galaxy S7 Edge - تکفارس 

مقایسه ی Google Pixel XL با Galaxy S7 Edge

امید بصیری
۵ بهمن ۱۳۹۵ - 19:00
مقایسه ی Google Pixel XL با Galaxy S7 Edge - تکفارس 

گوگل پیکسل اکس ال و سامسونگ گلکسی اس ۷ اج در حال حاضر در بین گوشی های اندرویدی ۵.۵ اینچی بهترین مورادی هستند که شما می توانید در بازار تهیه کنید و با توجه به تقاضای روز افزون برای گوشی های با صفحات نمایش بزرگ تر به نظر می رسد تهیه گوشی هایی با همچین مشخصات کمی سخت باشد. در مقایسه ی بین گلکسی اس ۷ اج و گوگل پیکسل اکس ال ما به گوشی ساخت گوگل به دید تردید نگاه می کنیم چرا که این گوشی از اولین تجارب این غول نرم افزاری در زمینه ی ساخت گوشی های هوشمند در بین دیگر شرکت های بازار است در حالی که سامسونگ سالیان سال در این زمینه تجربه دارد و از بهترین های بازار به شمار می آید.

در نگاه اول این دو گوشی تا حدودی قابل مقایسه به نظر می رسند چرا که هر دو صفحات نمایشی با کیفیت کواد اچ دی(Quad HD)، دوربین های ۱۲ مگاپیکسلی و ۴ گیگابایت حافظه ی رم دارند و این در حالی است که هر دو گوشی نیز از قیمت یکسانی برخوردار هستند. اگر به قسمت های دیگر این گوشی ها نظیر طراحی، نرم افزار و قدرت سخت افزاری نگاهی بی اندازیم تصمیم گیری کمی سخت می شود و قصد ما از ارائه ی این مطلب نیز شفاف کردن همین تصویر است.

طراحی

Google-Pixel-XL-vs-Samsung-Galaxy-7-Edge-012-des

لبه های ساده ی گوگل پیکسل اکس ال به هیچ وجه قابل رقابت با زیبایی طراحی لبه های خمیده ی گلکسی اس ۷ اج نیستند اما وقتی به پشت گوشی نگاهی بیاندازیم با قاب های فلزی و البته فلزی_شیشه ای(!) از هر دو گوشی مواجه می شویم

” هِی! پرچم دار +۶۰۰ دلاری ما باید از جنس فلز ساخته شده باشد، چه مدل هایی در بازار وجود دارند؟ شیشه و فلز؟ پس از هر دو به مقدار مساوی استفاده می کنیم تا همه راضی باشند!” این احتمالا نحوه ی تفکر گوگل به هنگام انتخاب مواد ساخت جدید ترین پرچم دار خود بوده است. قسمت پشتی گوشی گوگل پیکسل اکس ال از بدنه ای نیمه شیشه ای و نیمه فلزی ساخته شده است. قسمت شیشه ای پشت گوشی گوگل پیکسل اکس ال که اطراف اسکنر اثر انگشت آن را می پوشاند مستعد جذب اثر انگشت است اگرچه در مورد گلکسی اس ۷ اج نیز تفاوتی ندارد و بدنه ی آن نیز اثر انگشت را جذب می کند.

در مقایسه با ظواهر گوشی گوگل، گلکسی اس ۷ اج با لبه های خمیده در دو طرف و بدنه ای که از ترکیب فلز و شیشه تولید شده بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد علی الخصوص اگر آن را در رنگ آبی مرجانی تهیه کرده باشید. البته باید این نکته را اعتراف کنیم که گوگل پیکسل اکس ال نیز در رنگ آبی بسیار زیبا به نظر می رسد. پرچم دار سامسونگ با داشتن گواهینامه ی آی پی ۶۸ در این زمینه در رتبه ی بالاتری به نسبت گوگل پیکسل اکس ال قرار می گیرد که همچین ویژگی ای ندارد.در مورد دیگر باید گفت که گوگل پیکسل اکس ال واقعا گوشی بزرگی است، این گوشی بلند تر، سنگین تر و پهن تر از گلکسی اس ۷ اج است و از این لحاظ و البته راحتی کار با یک دست برتری با پرچم دار سامسونگ است. دکمه های فلزی تعبیه شده بر روی هر دو گوشی بسیار راحت هستند و کار کردن با آن ها سخت نیست. البته لبه های خمیده ی گلکسی اس ۷ اج در برخی موارد کارایی بسیار خوبی دارند. محل قرار گیری حسگر اثر انگشت بر روی هر کدام از گوشی ها معایب و مزایای خود را دارد. قرار دادن حسگر اثر انگشت در پشت گوشی همانند گوگل پیکسل اکس ال ممکن است در برخی شرایط و موقعیت های خاص بسیار مفید واقع شود اما همزمان به دلیل دسترسی نسبتا سخت تر در مقایسه با قرار دادن این حسگر در جلوی گوشی همانند گلکسی اس ۷ اج ، برخی کاربران ممکن است از آن رضایت کافی نداشته باشند.

صفحه نمایش

Display

پنل AMOLED در برابر پنل AMOLED، رزولوشن کواد اچ دی برابر رزولوشن کواد اچ دی، کدام را ترجیح می دهید؟ علی رغم اینکه به نظر می رسد دو گوشی از صفحه نمایش های کاملاً یکسانی یعنی صفحه نمایش های ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰*۱۴۴۰ بهره می برند آزمایش ها و تست های ما تفاوت کوچکی در عملکرد این صفحات نمایش نشان دادند. تصاویر بر روی گلکس اس ۷ اج به کیفیت غایی بسیار نزدیک هستند حداقل در حالت پایه ولی تصاویر گوگل پیکسل اکس ال کمی سردتر و بی حس تر از رنگ های گلکسی اس ۷ اج هستند. زوایای دید در هر دو گوشی بسیار خوب هستند در حالی که ارائه ی رنگ ها بیشتر به سردی می زند.صفحه نمایش گوگل مقداری تیره تر از صفحه نمایش گلکسی اس ۷ اج است اما در هر حال هر دو گوشی قابلیت نمایش بهترین رنگ سیاه را دارند تا کنتراست تصویر را به بالاترین میزان ممکن برسانند. باید این نکته را هم ذکر کنیم که تصاویر در صفحه نمایش گوگل پیکسل اکس ال کمی واقعی تر از صفحه نمایش گلکسی اس ۷ اج به نظر می رسند.

رابط کاربری و عملکرد

Google-Pixel-XL-vs-Samsung-Galaxy-S7-Edge-TI

در برابر رابط کاربری پر زرق و برق سامسونگ، سیستم عامل بدون دستکاری اندروید نوقا کمی خشک به نظر می رسد

همین طور که ما در حال صحبت کردن هستیم گلکسی اس ۷ اج به تاریخ دریافت به روز رسانی اندروید نوقای خود نزدیک می شود که تغییر بسیار بزرگی در رابط کاربری این گوشی به وجود خواهد آورد که دست کمی از انقلاب در این رابط کاربری ندارد. در سوی دیگر اما گوگل پیکسل اکس ال با اندروید ۷ پیش فرض عرضه خواهد شد.

بسیاری از قابلیت هایی که اندروید نوقا بر روی گوگل پیکسل عرضه می کند همانند قابلیت پاسخ این لاین(In_Line) و دسته بندی کردن نوتیفیکشن ها هم اکنون بر روی بسیاری از گوشی ها و رابط های کاربری اندرویدی دیگر شرکت ها وجود دارند از جمله رابط کاربری سامسونگ. بنابراین تنها تفاوت های مهم به وجود قابلیت پشتیبان گیری از بی نهایت ویدئو و عکس و همچنین دستیار اختصاصی این شرکت است که البته کارایی آن به استفاده های اولیه از روی کنجکاوری خلاصه می شود.

گلکسی اس ۷ اج به نوبه ی خود با دریافت به روز رسانی نرم افزاری بزرگ اندروید ۷ تعدادی قابلیت جالب و کاربردی به رابط کاربری سامسونگ که هم اکنون نیز خارق العاده است اضافه می کند. شما می توانید رزولوشن صفحه نمایش را به دلخواه تغییر دهید، اپیلیکیشن های دلخواه را به عنوان دسترسی سریع در نوار استاتوس ها قرار دهید و بسیاری از ویژگی های دیگر که حال در قالبی تمیز تر و با ترکیب بهتری ارائه می شوند.

رابط کاربری گوگل پیکسل اکس ال در مقایسه کمی لخت و بیش از حد ساده به نظر می رسد اگرچه بسیاری از قابلیت های کلیدی که طرفدران خاص خود را دارد همچنان در این نسخه وجود دارند. تعدادی قابلیت جذاب و جالب جدید نیز به این سیستم عامل اضافه شده اند. برای مثال گوگل از یک پس زمینه ی زنده که با توجه به تصاویر ارسالی ماهواره های گوگل از سطح زمین گرفته می شوند تغییر می کنند در این نسخه از سیستم عامل خود استفاده می کند و یا به عنوان مثالی دیگر می توان به انیمیشن هایی اشاره کرد که به توجه به موقعیت زمانی و یا وضعیت آب و هوا تغییر حالت می دهند.

پردازنده و حافظه

Google-Pixel-XL-vs-Samsung-Galaxy-7-Edge-003-end

مدل ایالات متحده ی گلکسی اس ۷ اج از یک عدد پردازنده ی اسنپ دراگون ۸۲۰ استفاده می کند در حالی که پرچم دار گوگل یعنی پیکسل اکس ال از پردازنده ای به روز تر یعنی سری ۸۲۱ بهره می برد. البته این بدان معنی نیست که شما اختلاف فاحشی بین این دو گوشی خواهید دید اما به هر حال داشتن رابط کاربری پر زرق و برق باعث می شود تا به هنگام عملکرد های سنگین اختلاف محسوسی بین سرعت گوگل پیکسل اکس و گلکسی اس ۷ اج مشاهده شود. هر دو گوشی با ۴ گیگابایت حافظه ی رم عرضه می شوند و هر دو گوشی از حافظه های داخلی ۳۲ گیگابایتی بهره می برند در حالی که گوگل پیکسل اکس ال بر خلاف گلکسی اس ۷ اج در حافظه ی ۱۲۸ گیگابایتی نیز عرضه خواهد شد. در سوی دیگر در حالی که پرچم دار سامسونگ از درگاه کارت حافظه ی جانبی بهره می برد در گوشی گوگل خبری از این قابلیت نیست.

123123

اینترنت و درگاه ها

Interface

هر دو گوشی از مرورگر کروم خود گوگل برای برقراری ارتباط با دنیا استفاده می کنند اگرچه سامسونگ مرورگر اختصاصی خود را نیز به کاربران پیشنهاد می کند که کمی سریع تر از کروم است اما ظاهر زیاد جالبی ندارد. هر دو گوشی از اکثر گزینه های ارتباطی استفاده می کنند و از بیشتر باند های ال تی ای(LTE) نیز بهره می برند که صد البته از سی دی ام ای(CDMA) و جی اس ام(GSM) نیز پشتیبانی خواهند کرد. ارتباطات با سیم نیز از طریق پورت هایی نظیر یو اس بی تایپ سی در گوگل پیکسل اکس ال و میکرو یو اس بی در گلکسی اس ۷ اج انجام خواهند شد.

دوربین

Google-Pixel-XL-vs-Samsung-Galaxy-7-Edge-004-calls

سورپرایز! سورپرایز! گوگل بالاخره توانست دوربینی با کیفیت یکسان با پرچم داران سامسونگ عرضه کند!

هر دو گوشی از دوربین هایی با دقت ۱۲ مگاپیکسل بهره می برند اما دوربین موجود بر روی گلکسی اس ۷ اج از حسگر اپتیکال تصویر بهره می برد سایز پیکسل های بزرگتری دارد و دریچه ی دیافراگم آن برابر با F:1.7 است. این دوربین همچنین با قابلیت ممتاز فوکوس دو پیکسلی عرضه می شود که کیفیت عکس های ثبت شده را به طور محسوسی بالاتر می برد. این قابلیت باعث می شود تا دوربین گلکسی اس ۷ اج قادر به دریافت میزان بیشتری نور باشد و عکس های با میزان تاری کمتر ثبت کند، یا حداقل در تئوری باید اینگونه باشد. هر دو دوربین همچنین با رابط کاربری مخصوص خود عرضه می شوند که در نوع خود امکانات بسیار جالبی را رهض می کنند. عکاسی اچ دی آر(HDR) یا پانامورا از مهم ترین این قابلیت ها هستند.

عکس هایی که با گوشی گوگل پیکسل اکس ال در نور شب گرفته می شوند به طرز عجیبی و غیر قابل انتظاری کیفیتی برابر با عکس های گرفته شده با گوشی گلکسی اس ۷ اج دارند. به این خاطر این نتیجه را غیر قابل انتظار توصیف می کنیم که دوربین گلکسی اس ۷ اج معمولا بر تمام گوشی های بازار در زمینه ی عکاسی در نور شب برتری دارند.

وقتی که نوبت به ضبط ویدئو می رسد هر دو گوشی قادر به ضبط ویدئوهایی با کیفیت ۴K، قابلیت حرکت آهسته یا اسلو موشن و پردازش اچ دی آر هستند و ویدئو های تهیه شده کیفیت باورنکردنی ای دارند. ویدئو های تهیه شده با گوشی گوگل پیکسل اکس ال در زیر نور آفتاب کمی گرم تر به نظر می رسند در حالی که گلکسی اس ۷ اج با قابلیت پیکسل های دوگانه ی خود قادر به ضبط ویدئو هایی با کیفیتی کمی بهتر از گوگل پیکسل اکس ال است.

مولتی مدیا

Google-Pixel-XL-vs-Samsung-Galaxy-7-Edge-008

گوگل تصمیم گرفته تا بر روی گوگل پیکسل اکس ال تنها از یک عدد اسپیکر استفاده کند که از قضا عملکرد بسیار خوبی نیز دارد و صداهایی با عمق بسیار خوب تولید می کند. در مقایسه باید گفت که صداهای تولید شده با گلکسی اس ۷ اج کمی ضعیف تر و نویزدار تر به نظر می رسند. در عوض اما سامسونگ یک برنامه ی موسیقی بسیار عالی دارد که از قابلیت های متنوعی بهره می برد در حالی که گوگل با برنامه ی موسیقی پیش فرض خود باید راه دیگری در این مسیر بیاندیشد.

کیفیت تماس

با توجه به سخت افزار های رده بالای مورد استفاده در هر دو گوشی و بلندگو ها و میکروفون ها با کیفیت و فوق العاده ی آن ها انتظار دیگه ای جز ارائه ی بهترین کیفیت تماس ممکن نمی رود. در هنگام استفاده ی ما از این گوشی ها چیزی جز مکالمه های با کیفیت و با صدای بلند ندیدیم. البته سامسونگ یک گزینه ی صدای بسیار بلند برای تماس ها ارائه مید کند که اگر مراقب نباشید ممکن است به گوش شما صدمات جدی ای بزند.

باتری

Battery

گوگل پیکسل اکس ال و گلکسی اس ۷ اج ظرفیت های تقریباً مشابهی در میزان باتری خود دارند_۳۴۵۰ برای گوگل پیکسل اکس ال و ۳۶۰۰ برای گلکسی اس ۷ اج_ و هر دو عملکرد مشابهی در تست باتری ما ارائه کردند و حدود ۷ ساعت و ۱۸/۱۹ دقیقه شارژ دهی کردند. این آمار ها آن چنان خارق العاده نیستند اما می توانند شما را برای یک روز کامل همراهی کنند به شرط اینکه تمام صبح مشغول بازی کردن پوکمون گو نباشید. اما وقتی که مسئله ی سرعت شارژ مجدد مطرح می شود گلکسی اس ۷ اج گوی را از رقیب گوگلی خود می رباید. گلکسی اس ۷ اج مدت زمان ۱.۵ ساعت برای شارژ کامل زمان نیاز دارد در حالی که این مدت برای گوگل پیکسل اکس ال به ۲ ساعت افزایش پیدا می کند.

جمع بندی

Interface

اگر ما این نکته را در نظر داشته باشیم که این گوگل پیکسل اکس ال اولین تجربه ی واقعی گوگل در زمینه ی ساخت گوشی های هوشمند است می توان دید که این گوشی چه عملکرد فوق العاده ای داشته است.

اگر بخواهیم یکی از این دو گوشی را به عنوان انتخاب شما از بین گوشی های بالای ۷۰۰ دلاری متمایز کنیم باید رای به برتری گلکسی اس ۷ اج بدهیم. شاید تنها مزیت بزرگ گوگل پیکسل اکس ال به گلکسی اس ۷ اج این باشد که شما به روز ترین سیستم عامل اندروید را در کمترین زمان ممکن دریافت خواهید کرد وگرنه در باقی موارد گلکسی اس ۷ اج تا حدودی از رقیب خود برتر است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.