ایرپاد ها ۸۰ برابر باتری کوچک تری از آیفون ها دارند; پس چرا ۸۰ برابر سریع تر شارژ نمی شوند؟ - تکفارس 
ایرپاد ها ۸۰ برابر باتری کوچک تری از آیفون ها دارند; پس چرا ۸۰ برابر سریع تر شارژ نمی شوند؟ - تکفارس 

ایرپاد ها ۸۰ برابر باتری کوچک تری از آیفون ها دارند; پس چرا ۸۰ برابر سریع تر شارژ نمی شوند؟

امید بصیری
۸ بهمن ۱۳۹۵ - 19:00
ایرپاد ها ۸۰ برابر باتری کوچک تری از آیفون ها دارند; پس چرا ۸۰ برابر سریع تر شارژ نمی شوند؟ - تکفارس 

“ایر پاد ها ۸۰ برابر باتری کوچک تری از آیفون ها دارند، پس چرا ۸۰ برابر سریع تر شارژ نمی شوند؟” این سوالی است که ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید. چرا وسایلی که باتری بسیار کوچک تری از وسایل مشابه دارند به همان نسبت سریع تر شارژ نمی شوند؟ اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که جوابی برای این گونه سوال ها در ذهن خود ندارید پس با من و تکفارس همراه باشید تا پاسخی به این پرسش سخت بدهیم! در ادامه ی این مقاله با من و تکفارس همراه باشید!

یکی از بهترین مزایای ایر پاد ها طول عمر بالای باتری آن هاست. در حالی که اکثر دیگر ایر فون های بی سیم در بهترین حالت با هر بار شارژ چیزی بین ۲ تا ۳ ساعت شارژدهی می کنند اما ایر فون های اپل قول شارژدهی حداقل ۵ ساعته را به مشتریان خود می دهند و تست هایی که ما نیز بر روی این محصول انجام داده ایم نشان داده اند که می توان انتظار شارژدهی حتی بیشتر یعنی چیزی نزدیک به ۸ ساعت از این ایر پاد ها را نیز داشت. آمار برای یک گجت که از یک باتری بسیار کوچک استفاده می کند بد نیستند و وقتی که ایرپاد ها از شارژ خالی بشوند مدت زمان ۲۱ دقیقه برای شارژ مجدد آن ها کافی به نظر می رسد.

اما یه مسئله ای درباره ی خط آخر مطلب بالا چندان درست و منطقی به نظر نمی رسد. باتری مورد استفاده داخل هر ایر پاد چیزی در حدود ۸۰ برابر کوچک تر و کم ظرفیت تر از باتری های مورد استفاده در آیفون ۷ ساخت خود شرکت اپل است پس چرا این باتری در مدت زمانی ۸۰ برابر کم تر از مدت زمان شارژ شدن کامل آیفون ۷ شارژ نمی شود؟ آیفون ۷ مدت زمان ۱۴۱ دقیقه نیاز دارد تا از ۰ درصد شارژ باتری به ۱۰۰ درصد شارژ برسد که ایرپاد ها تنها حدود ۷ برابر سریع تر از این آمار به ثبت رسانده اند. خب، دلیل آن این است که باتری های لیتیوم یونی مشکلاتی در پایه و اساس خود دارند. در ادامه ی این مقاله با تکفارس همراه باشید!

باتری های لیتیوم یونی و داستان شارژ شدن!

لیتیوم را برای قابل اشتعال بودن و خاصیت ری اکتیو بالای آن می شناسند که برای همین فرآیند شارژ شدن این باتری ها را کمی پیچیده می کند. پروسه ی شارژ شدن باید کاملاً مقرر و زمان بندی شده باشد تا عمل شارژ شدن موثر و صد البته با امنیت کامل انجام شود. اگر در هر مرحله از این پروسه مشکلی پیش بیاید ممکن است باتری آسیب های شدیدی ببیند. اگر بیش از حد شارژ شود ممکن است دود از آن خارج شود. این دلیلی است که تمام گجت هایی که از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند داخل خود یک محافظ مخصوص دارند، محافظی که جریان الکتریسیته را در حد معین و مشخصی نگه می دارد تا باتری بتواند از عهده ی آن بر آید. و مقداری که باتری می تواند در هر محدوده ای از عهده ی آن بر آید رابطه ی مستقیمی با سایز و اندازه ی باتری دارد.

iPhone-7-batteryباتری داخل آیفون ۷ ظرفیتی بالغ بر ۷.۴۵Wh/1960mAh دارد

AirPods-batteryباتری داخل ایر پاد ها ظرفیتی بالغ بر ۰.۰۹۳Wh/24mAh دارد

هر چقدر که سایز و اندازه ی باتری لیتیوم یونی کوچک تر باشد فرآیند و سرعت شارژ شدن نیز کم تر می شود. این به دلیلی است که عناصر موجود در باتری( که به آن ها الکترود می گویند) که مسئولیت محدود کردن و کنترل جریان الکتریسیته را دارند نیز اندازه ی کوچک تری خواهند داشت و در نتیجه میزان انرژی الکتریکی امنی که می تواند از طریق آن ها رد و بدل شود نیز محدود خواهد شد. بار دیگر نیز تایید می کنیم که تاکید سازندگان بر روی امنیت باتری هاست و نه سرعت شارژ شدن آن ها. شما قطعا می توانید که یک باتری لیتیوم یونی را وادار به سریع تر شارژ شدن بکنید اما این بی شک باعث فشار به باتری و در نتیجه صدمه های غیر قابل بازگشت به آن خواهد شد و حتی خطر منفجر شدن آن را نیز ایجاد خواهد کرد. شما که نمی خواهید فاجعه ی نوت ۷ بار دیگر نیز برای شما تکرار شود؟

البته ایر پاد ها تنها محصولاتی نیستند که از این قضیه رنج می برند. وقتی که پارسال با سامسونگ گیر آیکان اکس/ Gear Icon X نیز کار می کردم در نقد و بررسی آن نیز اشاره کردم که این ایر فون ها نیز به یک ساعت کامل برای شارژ شدن احتیاج دارند در حالی که باتری آن ها نیز بسیار کوچک است. من تا حدودی اطمینان دارم که ساعت های هوشمند نیز با توجه به دلایل مشابه و به نسبت گوشی های هوشمند میزان شارژ شدن بالاتری را نیاز دارند.

خلاصه ی مطلب!

اگر حوصله ی کافی نداشتید که این مطلب نسبتا جمع و جور را بخوانید ما خلاصه ای از آن برای شما تهیه کرده ایم! کلیت مطلب این است که باتری های کوچک تر نیاز دارند تا با سرعت کمتری شارژ شوند تا امنیت شارژ شدن آن ها صدمه ای نبیند و مشکل اصلی نیز این است که کاری نمی شود برای حل شدن این مشکل کرد. شاید بهبود ها و پیشرفت ها در تکنولوژی باتری ها بتواند شارژ شدن سریع آن ها را به یک واقعیت تبدیل کند. شاید روزی یک تکنولوژی جدید ظهور کند و باتری های لیتیوم یونی به کل از صحنه ی رقابت حذف بشوند. این که چه زمانی این اتفاق ها خواهند افتاد تنها یک حدس باقی خواهد ماند.

نظر شما درباره ی این مطلب چیست!؟ آیا حال جواب سوال خود را گرفتید!؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید