در دفترچه‌ حافظه‌های شرکت اس‌کی هاینیکس | کارت‌های گرافیک خانواده وگا رادئون را از نوع حافظه‌های HBM2 نشان می‌دهد - تکفارس 
در دفترچه‌ حافظه‌های شرکت اس‌کی هاینیکس | کارت‌های گرافیک خانواده وگا رادئون را از نوع حافظه‌های HBM2 نشان می‌دهد - تکفارس 

در دفترچه‌ حافظه‌های شرکت اس‌کی هاینیکس | کارت‌های گرافیک خانواده وگا رادئون را از نوع حافظه‌های HBM2 نشان می‌دهد

پویان بسطامی
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 22:38
در دفترچه‌ حافظه‌های شرکت اس‌کی هاینیکس | کارت‌های گرافیک خانواده وگا رادئون را از نوع حافظه‌های HBM2 نشان می‌دهد - تکفارس 

شرکت کره‌ای اس‌کی هاینیکس که در زمینه تولید محصولات نیمه رسانا فعالیت دارد، در تازه ترین به روز رسانی دفترچه محصولات حافظه‌های خود، وضعیت و برنامه‌های آینده محصولات خود در زمینه تولید حافظه‌های HBM و ۳D-NAND را نشان می‌دهد.

شرکت اس‌کی هاینیکس در حال آماده شدن برای انتشار حافظه‌های HBM2 با سرعت ۱٫۶ گیگابیت بر ثانیه برای سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ میلادی می‌شود. این نوع از حافظه‌ها یکی از ویژگی‌های برجسته درون کارت‌های گرافیک رادئون وگا یا (Vega) شرکت AMD می‌باشد.

به نظر می‌رسد، که شرکت SK Hynix برنامه انتشار محصولات خود را که شامل حافظه‌های HBM2 می‌شود، را تغییر داده است. آخرین نوع از حافظه‌ها (یعنی HBM2) به طور کامل درون کارت‌های گرافیک وگا یکپارچه سازی شده‌اند. همکاری شرکت AMD و شرکت  SK Hynix به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد، که این دو شرکت اولین حافظه‌ها با فناوری HBM را درون واحد پردازنده گرافیکی برای اولین بار در دنیا به وجود آوردند. شرکت AMD یک بار دیگر و دوباره به سمت همکاری با شرکت SK Hynix در جهت استفاده از حافظه‌های HBM2 در نسل بعدی کارت‌های گرافیک خود یعنی وگا یا (Vega) می‌رود.

در دفترچه محصولات منتشر شده اطلاعات اندکی وجود داشته است. قبلاً شرکت SK Hynix دو ویژگی یعنی سرعت پهنای باند ۱٫۶ گیگابیت بر ثانیه و حافظه‌های از نوع HBM2 را برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ میلادی آماده کرده بود. اما به نظر می‌رسد، که به مورد دیگری اشاره نشده است. در حال حاضر فقط یک محصول نام برده شده است. همان طور، که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این مدل با شماره خاص ” H5VR32ESM4H-H1K” و با بسته‌ی ” ۵mKGSD” شناخته می‌شود. ظرفیت حافظه این مدل ۴ گیگابایت و سرعت آن ۱٫۶ گیگابیت بر ثانیه است، که در مجموع خروجی پهنای باند آن به ۲۰۴٫۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

SK-Hynix-HBM2

در این لیست نامی از مدل دیگر؛ یعنی ۲ گیگابیت برثانیه ذکر نشده است. اما ما می‌توانیم حدس بزنیم، که این محصول در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ میلادی در بازارها عرضه خواهد شد. مدل ۲ گیگابیت بر ثانیه باید در مجموع بتواند سرعت پهنای باند ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد. اما به نظر می‌رسد، که سازنده‌های کارت گرافیک دوست دارند، که از حافظه‌های SK Hynix در این مدل استفاده کنند. شرکت معروف AMD یک تعهد بلند مدت در استفاده از حافظه‌های شرکت SK Hynix دارد و این بدان معنی است، که آنها (شرکت AMD) باید از محصول ۱٫۶ گیگابیت بر ثانیه در محصولات پرچمدار بعدی خود استفاده کنند. حافظه‌های از نوع HBM2 از لحاظ طراحی؛ کارآمدتر و عملکرد بهتری نسبت به رابط GDDR5 دارند.

آیا کارت گرافیک وگا شرکت AMD با حافظه‌های از نوع HBM2 پهنای باند پائین تری نسبت به حافظه‌های GDDR5X دارند؟

در تعدادی از محاسبات انجام گرفته شده، کارت گرافیک رادئون وگا با حافظه‌ی از نوع HBM2 سرعت پهنای باند پائین‌تری نسبت به محصولات رقبا دارند. در این مقاسه؛ کارت‌های گرافیک پرچمدار دو شرکت یعنی AMD با انویدیا یعنی Titan X با معماری پاسکال در نظر گرفته شده است. این کارت گرافیک جدید از شرکت انویدیا دارای ویژگی‌هایی همچون پهنای باند ۴۸۰ گیگابایت بر ثانیه را بر روی رابط GDDR5X که از یک بافر با ۱۲ گیگابایت VRAM پشتیبانی می‌کند، را به کاربر تحویل می‌دهد.

ما می‌دانیم، که این یک حقیقت است، که شرکت AMD کارت‌های گرافیک وگا خود را با دو حافظه از نوع HBM2  تجهیز کرده و با پشته‌ی ۴-Hi پیکربندی می‌شوند و این نوع از کارت‌های گرافیک دارای ظرفیت ۴ گیگابایت حافظه می‌باشند. لازم به ذکر است، که فناوری ساخت کارت‌های گرافیک وگا شرکت AMD از لیتوگرافی ساخت ۱۴ نانومتری بهره می‌برند. البته در این نوع از حافظه‌های HBM2 مقدار ظرفیت حافظه تا ۸ گیگابایت و حتی بیشتر قابل افزایش می‌باشد. همچنین این کارتهای گرافیک (کارتهای گرافیک وگا) در مجموع پهنای باند ۴۰۹٫۶ گیگابایت بر ثانیه را  نسبت به اولین نسل خود یعنی؛ حافظه‌های HBM ارائه می‌دهد، که در مقایسه کارتهای گرافیک وگا با Fury X؛ خانواده کارت‌های وگا سرعت کمتری نسبت به کارت Fury X دارند. همان طور، که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، پهنای باند کارت Fury X در حدود ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه میباشد.

AMD

 شرکت AMD کارتهای گرافیک وگا خود را برای نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی برنامه ریزی کرده‌ است. آنها واقعاً حق انتخاب دیگری ندارند. چرا که در آن سوی رقابت؛ شرکت سامسونگ است، که در حال حاضر محصولات خود را با حافظه‌های از نوع HBM2 با مقدار ظرفیت حافظه بالاتری عرضه می‌کند. قبلاً شرکت سامسونگ این نوع از حافظه‌ها را برای خانواده کارت‌های گرافیک GP100 انویدیا فرستاده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.