نقد و بررسی (Galaxy A5 (2017؛ وقتی سامسونگ الفبا را جا به جا می کند - تکفارس 
نقد و بررسی (Galaxy A5 (2017؛ وقتی سامسونگ الفبا را جا به جا می کند - تکفارس 

نقد و بررسی (Galaxy A5 (2017؛ وقتی سامسونگ الفبا را جا به جا می کند

عرفان کرد
۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - 19:57
نقد و بررسی (Galaxy A5 (2017؛ وقتی سامسونگ الفبا را جا به جا می کند - تکفارس 

صفحه نمایش ۵.۲ اینچی AMOLED، تراشه Exynos چهارده نانومتری، بدنه ترکیبی از جنس شیشه و فلز، گواهی IP68 دوربین های f/1.9 و ۱۶ مگاپیکسلی در جلو و پشت گوشی. وقتی به این ویژگی ها نگاه می کنید انتظار یک پرچمدار جدید و قدرتمند را دارید. در واقع ویژگی های این گوشی همین نشانه ها را دارند. اما گوشی مورد نظر ما، پرچمدار سامسونگ نیست‌. این گوشی، گوشی مدل متوسط سامسونگ، Galaxy A5 مدل ۲۰۱۷ است.

البته تمام ویژگی های این گوشی مانند پرچمداران نیست. کیفیت صفحه نمایش ۱۰۸۰p و تراشه Exynos 7880 شاید همان چیزهایی باشند که پرچمدارانی مانند Galaxy S7 را از این نوع گوشی ها متمایز میکند. دوربین های این گوشی نیز از OIS و ۴K پشتیبانی نمی کنند.

 

یکی دیگر از نقطه ضعف های گوشی (A5 (2017 قیمت آن است. به عنوان یک گوشی کلاس متوسط می توان گفت که A5 قیمت آن چنان ارزانی ندارد. در واقع به جای آن شما می توانید یک گوشی Galaxy S6 بخرید که از (A5 (2017 ارزان تر است. همچنین می توانید تا عرضه Galaxy S8 صبر کنید و گوشی بهتری مانند Galaxy S7 را بجای A5 خریداری کنید.

البته این بدین معنا نیست که بگوییم گوشی جدید A5 گوشی خوبی نیست، بلکه می توان عکس این موضوع را نتیجه گرفت. گوشی A5 می تواند برای یک گوشی رده متوسط انتخاب بسیار خوبی باشد. با تک فارس همراه باشید.

نگاه ۳۶۰ درجه

(Galaxy A5 (2017 در ابعاد ۱۴۶.۱ در ۷۱.۴ در ۷.۹ میلی متر عرضه شده که به نسبت صفحه نمایش ۵.۲ اینچی آن اندازه مناسبی است.

در رابطه با وزن اما این گوشی کمی سنگین تر از میانگین ها و استاندارد های امروزی است. وزن ۱۵۷ گرمی آن برای هیچکس مشکلی به وجود نخواهد آورد اما به عنوان مثال از گوشی ۱۴۴ گرمی و هم اندازه Huawei P9 یا گوشی HTC U Play که ۱۴۳ گرم وزن دارد (و البته باتری نسبتا ضعیفی دارد) سنگین تر است.

سخت افزار

اگر یک بخش گوشی بتواند با پرچمداران رقابت کند، ظاهر آن است. در نگاه اول ممکن است گوشی A5 را با S7 اشتباه بگیرید. فریم آلومینیومی و بدنه شیشه ای، لبه ها و سایر ویژگی های ظاهری این گوشی، جزو بهترین های موجود در بازار می باشند.

کلید home با حسگر اثر انگشت، که به احتمال زیاد A5 آخرین محصول سامسونگ با چنین ویژگی هایی باشد، عملکرد حسگر اثر انگشت این گوشی به خوبی Galaxy S7 می باشد. شاید سریعترین پاسخگویی را نداشته باشد اما تشخیص خوبی دارد.

چیزی که همواره در محصولات سری A سامسونگ غایب بوده، LED اطلاع رسانی است که به نظر می رسد فقط مخصوص پرچمداران شرکت سامسونگ باشد. بخش بالایی بدنه این گوشی اما سایر ویژگی های لازم مانند دوربین و سنسور های مختلف را دارد.

بر خلاف سال های گذشته و به مانند گوشی های S7، گوشی های سری A نیز گواهی IP68 دارند که آن ها را در برابر آب و غبار مقاوم می کند.

در حالی که Galaxy S7 با جک هدفون ۳.۵ میلی متری عرضه شد و احتمال می رود که S8 جک هدفون را کنار بگذارد، گوشی A5 سامسونگ با جک هدفون عرضه شده است که می تواند یک ویژگی مثبت این گوشی باشد.

علاوه بر این گوشی (A5 (2017 از لحاظ پورت ها، از S7 به روز تر است و این گوشی بعد از Note 7 و C9 Pro، سومین محصول سامسونگ است که از پورت USB Type-C پشتیبانی می کند. یک نقطه قوت دیگر برای این گوشی.

13

در حال حاضر گوشی های سری A تنها گوشی های سامسونگ هستند که از پورت USB Type-C پشتیبانی می کنند

یکی از تصمیمات عجیب سامسونگ در طراحی این گوشی، محل قرار گیری بلندگو ها است، که در سمت راست بدنه و بالای کلید Power قرار گرفته. شاید در نگاه اول این تصمیم غیر منطقی به نظر برسد اما وقتی بیشتر دقت می کنیم می بینیم که در هنگام زنگ خوردن گوشی، هیچ مشکلی به وجود نمی آید. وقتی گوشی را در حالت افقی در دست می گیرید تا ویدیو یا فیلمی را مشاهده بکنید، متوجه می شوید که بلندگو ها عمل کرد بهتری دارند و صدا بهتر به گوش شما می رسد.

14

تصمیم عجیب سامسونگ در قرار دادن بلندگو ها در بالای دکمه Power که یکی از ویژگی های مثبت گوشی های سری A است

بر خلاف گوشی S7، گوشی (A5 (2017 دو بخش مختلف برای قرار گیری نانوسیم و حافظه microSD دارد. در نسخه های dual Sim این گوشی می توانید بخش حافظه microSD را با یک سیم کارت  دیگر جایگزین کنید. این عملکرد هیبریدی را نیز می توان به نقاط قوت گوشی A5 اضافه کرد.

پشت گوشی نیز به سادگی هر چه تمام تر طراحی شده است و بر خلاف سنسور های سری S، فقط از یک دوربین یک فلش LED تشکیل شده.

خمیدگی های پشت گوشی نیز احساس راحتی را برای دستانتان به وجود می آورد. البته برخی افراد از بدنه شیشه ای راضی نبوده اند ولی در برخی موارد بدنه های آلومینیومی برخی گوشی ها نیز برای کاربران دردسر ساز بوده است.

صفحه نمایش

گوشی (Galaxy A5 (2017 مانند سایر گوشی های Galaxy با صفحه نمایش Super AMOLED عرضه شده است. صفحه نمایش ۵.۲ اینچی با وضوح FullHD و تراکم ۴۲۴ پیکسل بر اینچ، به دلیل چیدمان پیکسل ها وضوح تصویر کمتری نسبت به صفحه های LCD با همین میزان پیکسل دارد اما عملکرد صفحه نمایش (A5 (2017 قابل قبول است. در واقع صفحه نمایش AMOLED تکنولوژی روز دنیا را در ازای دقت رنگ بیشتر به مشتریان و کاربران ارائه می کند.

حداکثر روشنایی صفحه در این گوشی مناسب است و حالت اتوماتیک نیز در شرایط روشن عملکرد خیلی خوبی دارد. در واقع آمار و ارقام نشان می دهند که در این زمینه گوشی (A5 (2017 پا به پای Galaxy S7 حرکت می کند و عملکرد کاملا مشابهی دارد.

اتصالات

در این بخش نیز گوشی A5 از حالت ها و امکانات زیادی پشتیبانی می کند. مشخص شدن Cat.6 LTE که حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابایت در ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابایت در ثانیه را در اختیار کاربران می گذارد که البته در شرایط مختلف و مناطق مختلف تغییر می کنید.

همانطور که گفته شد این گوشی در دو نسخه تک سیم کارته و دو سیم کارته عرضه می شود که نسخه دو سیم کارته به مانند Galaxy S7 به صورت هیبریدی عمل می کند و می توان به جای سیم کارت از microSD استفاده کرد.

15

به سایر ویژگی های این گوشی می توان به Wi-Fi a/b/g/n/ac، بلوتوث ورژن ۴.۲، NFC، MST (برای استفاده از Samsung Pay)، گیرنده رادیویی FM اشاره کرد.

پورت Type-C به USB 2.0 اکتفا کرده و سرعت انتقال داده ها به ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه می رسد. خروجی ویدیویی پشتیبان MHL موجود نیست و البته وجود جک هدفون میلی متری از ویژگی ها و امکانات اتصالات گوشی A5 می باشند.

عمر باتری

گوشی (Galaxy A5 (2017 توسط یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر بر ساعتی پشتیبانی می شود. این باتری همان میزان ظرفیتی را دارد که باتری های Galaxy S7 دارا هستند. البته فراموش نکنیم که پیکسل های در حال رندر این گوشی نسبت به S7 کمتر است و تراشه آن نیز انرژی کمتری مصرف می کند.

باتری A5 در تست تماس صوتی فقط یک ساعت و ربع از عملکرد باتری S7 کم آورد. البته نتیجه ۲۲ ساعتی باتری این گوشی کاملا مناسب و قابل قبول است.

باتری گوشی A5 در هنگام استفاده از Wi-Fi و مرورگر چهارده ساعت و نیم دوام میاورد، در حالی که عمر باتری S7 در چنین شرایطی به ۱۰ ساعت هم نمی رسد.

نرم افزار

Note 7 را به یاد بیاورید. این گوشی (که سرنوشت زیاد جالبی نداشت) یک  رابط کاربری جدید به نام Grace UX را معرفی کرد. با کنار رفتن Note 7، گوشی های سری A تنهای گوشی های هستند که از این رابط کاربری استفاده می کنند. سیستم عامل این گوشی ها نیز اندروید ۶.۰.۱ است که البته ارتقا آن به اندروید ۷ نوقا به زودی انجام پذیر خواهد بود.

این نسل گوشی های سری A، اولین نسلی خواهد بود که از ویژگی Always On Display استفاده می کند. AOD سه بخش مختلف دارد که قابل ویرایش می باشند و آن سه بخش شامل تقویم، ساعت و تصاویر می شوند.

18

از حسگر اثر انگشت این گوشی می توان برای ورود به سایت ها و اپلیکیشن های رمزگذاری شده استفاده کرد. همچنین برای امنیت بیشتر اکانت سامسونگ می توان از حسگر اثر انگشت استفاده کرد. این کار برای شما ۱۵ گیگ فضای ذخیره سازی ابری مجانی را به همراه خواهد داشت.

به دلیل بزرگتر بودن گوشی Galaxy A5 از A3، قابلیت فعالیت تک دستی برای این گوشی نیز در نظر گرفته شده. علاوه بر این می توانید از کنترل های دیگر مانند دوبار لمس کردن کلید Home برای استفاده از دوربین و سایر این ویژگی ها استفاده کنید.

یک ویژگی دیگر فولدر های امن (Secure folder) است که فایل های مهم شما (مانند تصاویر، متن ها، اپلیکیشن ها و …) را از چشم همگان دور می کند تا در جای امنی نگه داری شوند. به عنوان مثال وقتی در فولدر امن عکسی می گیرد یا اسکرین شاتی را ذخیره می کنید، این تصاویر به این فولدر منتقل می شوند و در گالری قابل مشاهده نخواهند بود.

Game launcher

این بخش برای کسانی که قصد بازی دارند بهترین جا است. آن ها می توانند به بازی هایشان در این بخش دسترسی پیدا کنند. همچنین شما می توانید در هنگام بازی اطلاعرسانی ها را خاموش کنید، اپلیکیشن مورد نظرتان را تغییر دهید و از بازیتان فیلم بگیرید.

gsmarena_003

همچنین می تواند در هنگام بازی کردن از دوربین جلوی گوشی استفاده کنید و ویدیو هایتان را در کیفیت های مختلف، بر روی یوتیوب آپلود کنید. Game launcher حتی آمار و ارقام بازی هایتان را در اختیارتان می گذارد تا خودتان را بسنجید.

عملکرد

گوشی (Galaxy A5 (2017 در تست ها و امتحانات مختلف عملکرد نسبتا خوبی را از خود بجا گذاشته است. در مجموع این گوشی با تراشه ساخته شده توسط سامسونگ Exynos 7880 عملکردی مشابه با قهرمان مصرف بهینه انرژی، یعنی تراشه Snapdragon 625 داشته است.

البته می توان گوشی های هوشمندی پیدا کرد که با همین قیمت و با تراشه های دیگر، عملکرد بهتری داشته باشند. اگر می خواهید به نسبت پولتان بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید، طبیعتا گوشی A5 بهترین انتخاب نیست؛ اما اگر میخواهید میان عملکرد و عمر باتری، تعادل برقرار کنید، قطعا Galaxy A5 (2017) می تواند بهترین انتخاب باشد.

دوربین

دوربین اصلی گوشی (A5 (2017 با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی در پشت لنزی ۲۷ میلی متری با روزنه f/1.9 در پشت گوشی قرار گرفته. سایر ویژگی های دوربین گوشی A5 همانند پرچمداران سری S است که نکته قابل توجهی است.

رابط دوربین نیز تفاوت چندانی نکرده است و Grace UX تغییرات کمی در آن اعمال کرده. به عنوان مثال با کشیدن صفحه به سمت پایین می توانید دوربین را از جلو به عقب و بلعکس تغییر دهید. یا مثلا با کشیدن صفحه به سمت چپ، فیلتر های رنگی متفاوتی را امتحان کنید.

16

کیفیت تصاویر و فیلم های ضبط شده با دوربین گوشی (Galaxy A5 (2017 نیز مطلوب بوده و کاهش صدا و کیفیت رنگ ها نیز مناسب است.

دوربین جلو نیز ویژگی های مشابه دوربین اصلی را دارد اما از فوکوس اتوماتیک پشتیبانی نمی کند. در خصوص دوربین فیلمبرداری نیز باید گفت که ویدیو های ۱۰۸۰p/30fps قابل ضبط شدن می باشند اما این دوربین از فیلمبرداری ۴K پشتیبانی نمی کند. البته این آمار منتشر شده است ولی به صورت متوسط کاربران ویدیو هایی با بیتریت ۱۷ مگابایت بر ثانیه و کیفیت صدای ۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه ضبط کرده اند.

کلام پایانی

یک نکته که می توان از این نقد بدست آورد، این است که سامسونگ از الفبا به درستی استفاده نکرده است. ویژگی های گوشی (Galaxy A5 (2017 بیشتر به گوشی های سری S شبیه است تا به ادامه دهنده راه گوشی های سری A. البته نمی توان گفت که گوشی (Galaxy A5 (2017 می تواند جایگزینی برای گوشی پرچمدار Galaxy S7 باشد، اما می توان گفت که بالانس میان کیفین، عملکرد و باتری این گوشی (به عنوان یک گوشی کلاس متوسط) جزو بهترین ها در کلاس خودش است و با نقاط قوتی مانند دوربین، اتصالات و باتری قوی، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای افرادی باشد که دنبال یک گوشی با کلاس متوسط همه کاره هستند، باشد.

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: gsmarena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • مهدی گفت:

    گوشی خوبیه اما تنها عیبی که داره کیبردشه که هنگام نوشتن نقاط رو رو برمیداره دوم باتریش با اینکه زود پر میشه ولی زود تموم میشه خدا s3 رو بیامرزه ودرزم دوربینش حالت شب رو نداره