کروم بوک ، بخریم یا نخریم؟ - تکفارس 
کروم بوک ، بخریم یا نخریم؟ - تکفارس 

کروم بوک ، بخریم یا نخریم؟

امیر رزاق
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - 19:00
کروم بوک ، بخریم یا نخریم؟ - تکفارس 

زمانی که کروم بوک ها برای اولین بار وارد صحنه ی رقابت شدند، به سختی می توان گفت که کسی پیش بینی می کرد آن ها تا چه حد محبوب خواهند شد. آن ها از لپ تاپ های فوق العاده ارزان و ساده گرا ، به یکی از دستگاه های اصلی استفاده ی روزانه تبدیل شده اند، تا جایی که فروش آن ها در سه ماهه ی اول سال ۲۰۱۶ حتی از مک بوک های اپل نیز بیش تر بوده است. اما سوال اصلی که بیش تر مردم در مورد کروم بوک ها دارند این است که‌ آیا من می توانیم داخل Chrome زندگی کنم؟

لپ تاپ بر پایه ی مرورگر گوگل انتخاب سختی است. این که آیا شما می توانید با یک کروم بوک خوشحال و راضی باشید و یا چه کروم بوکی را برای خود بخرید، در واقع تنها به نیاز شما از لپ تاپتان باز می گردد. کروم بوک ها هم می توانند بسیار لذت بخش باشند و هم تجربه ای خسته کننده، که تنها به استفاده ی شما از آن بستگی دارد.

کروم بوک چیست؟

مرورگر Chrome کامپیوتر را در بدنه ای سخت افزاری تصور کنید که هر چیز غیر ضروری از آن حذف شده است، حال ایده ی تقریبا خوبی در مورد کروم بوک ها دارید.

کروم بوک ها ورود کمپانی Google به حوزه ی لپ تاپ ها هستند و یک سیستم عامل ساده سازی شده برای دسترسی به وب را اجرا می کنند. با اکانت گوگل خود وارد آن می شوید و تنظیمات کنونی مرورگر کروم شما (به همراه برنامه ها و افزونه های آن) با دستگاه جدیدتان هماهنگ می شوند. ظاهر و احساس آن حس آشنایی برایتان دارد ، از جمله محیط دسکتاپ شبیه ویندوز به همراه لانچر اپلیکیشن ها، نوار وظیفه و نوار برنامه ها. اما تفاوت اصلی آن ها این بوده که کروم بوک تنها مرورگر اینترنت Chrome و برنامه های مخصوص کروم را اجرا می کند.

ساده بودن کلید فهمیدن کروم بوک ها است. تمامی کار ها و پردازش های شما در درون یک مرورگر اینترنت کروم صورت می گیرد. پس اگر شما برای بیشتر کار هایی که بر روی کامپیوتر تان انجام می دهید از یک مرورگر استفاده می کنید، این می تواند نکته ای مثبت برای شما باشد. با کروم بوک دیگر هیچ سیستم اجرایی پیچیده ای در زیر مرورگرتان نیست که شما را اذیت کند ، نیاز به نگران بودن و مقابله با ویروس های ویندوزی ندارید، هیچ برنامه ای نیست که در آغاز کار سرعت روشن شدن دستگاه شما را پایین بیاورد و خبری هم از برنامه های بدون استفاده ی نصب شده توسط سازنده ی دستگاه نیست که همه ی این ها باعث ایجاد تجربه ی روان و ساده برای شما می شوند. در عوض شما لپ تاپی دارید که به سرعت روشن شده و نسخه ی دسکتاپی کاملی از مرورگر کروم به همراه صفجه کلیدی کامل و تاچ پد را در اختیار شما قرار می دهد.

کروم بوک ، بخریم یا نخریم؟ - تکفارس 

محتویات دسکتاپ یک کروم بوک

اما هنوز صفحه ای دیگر از قابلیت های یک کروم بوک باقی مانده است. Google اخیرا قابلیت اجرای برنامه های اندرویدی بر روی سیستم عامل کروم را معرفی کرد که این قابلیت شامل نسخه ی کامل Google Play Store و تمام برنامه های موجود در آن می شود. این قابلیت هنوز در مرحله ی توسعه و بتا قرار دارد و تنها بر روی برخی کروم بوک های خاص و انتخاب شده کار می کند اما گوگل به تازگی اعلام کرد که تمامی کروم بوک های عرضه شده از آغاز سال ۲۰۱۷ در نهایت از این قابلیت بهره خواهند برد و می توانند برنامه های اندرویدی را نیز اجرا نمایند و دسترسی کامل به آن ها داشته باشند.

کروم بوک ها چگونه با تبلت ها مقایسه می شوند؟

کروم بوک ها از چند طریق با تبلت ها رقابت می کنند. هر دوی آن ها راهی سریع و آسان برای دسترسی به اینترنت را به شما می دهند. هر دو دارای سیستم عاملی ساده تر بوده که تمرکز آن ها بر روی برنامه هایی (یا سایت ها) است که شما استفاده می کنید. و هم اکنون که برنامه های اندرویدی هم در حال آمدن به کروم بوک ها هستند، شما می توانید به راحتی دستگاه مورد نظر خود را تنها با توجه به شکل و بدنه ی آن به جای برنامه هایی که قرار است استفاده کنید، انتخاب نمایید.

اما البته چند تفاوت آشکار و واضح نیز بین تبلت ها و کروم بوک ها نیز وجود دارد. مرورگر های اینترنتی تبلت ها هنوز هم بسیار محدود تر از همتایان لپ تاپی خود هستند. یک کروم بوک مرورگر اینترنتی کامل دسکتاپی را در اختیار شما قرار می دهد که تقریبا هر نوع سایت موجودی را به صورت کامل پشتبانی می کند، حتی آن هایی که نیاز به پشتیبانی از Flash دارند. کروم بوک ها همچنین به شما اجازه می دهند تا چندین پنجره را به صورت همزمان مشاهده نمایید ، چه آن پنجره ها برنامه باشند و چه صفحات وب. اما ببش تر تبلت ها هنوز تنها می توانند تجربه ی یک پنجره ی هم زمان را ارائه دهند، و حتی آن هایی که دارای قابلیت مولتی تسکینگ بوده (برای مثال  iPad های جدید و تبلت های اندرویدی که از سیستم عامل اندروید ۷ نوقا استفاده می کنند) تنها امکان اجرای دو برنامه به صورت همزمان را می دهند.

کروم بوک ، بخریم یا نخریم؟ - تکفارس 

تبلت ها در مقابل کروم بوک ها ، بسیاری معتقدند که کروم بوک ها بازار تبلت ها را تصاحب کرده اند

شکل بدنه نیز خود تفاوت بزرگی می باشد. کروم بوک ها به شما تجربه ی سخت افزاری کامل یک لپ تاپ را می دهند (از جمله صفحه کلید کامل، تاچ پد و پورت های USB) اما وصل کردن یک موس به یک iPad امکان پذیر نبوده و وصل کردن آن به یک تبلت اندرویدی نیز عموما تجربه ای ضعیف از استفاده از موس را در اختیارتان قرار می دهد. در نتیجه اگر می خواهید تنها بر روی مبل راحتی بشینید یا دراز بکشید و کتاب بخوانید و بازی کنید یا به تماشای فیلم بپردازید، تبلت شاید انتخاب مناسب تر و ایده آل تری برای شما باشد. اما اگر شما به محیط انعطاف پذیر تری نیاز دارید و پشتیبانی برای لوازم جانبی مختلف چیزی است که می خواهید ، یک کروم بوک انتخاب بسیار بهتری برای شما خواهد بود.

اما شما همچنین می توانید انتخابی بکنید که از مزیت های هر دوی این ها نیز بهره مند شوید. در بازار چندین مدل دستگاه تبدیل پذیر، همچون ASUS ChromeBook Flip و Samsung ChromeBook Plus وجود دارد که می توانند به راحتی خم شده و به یک تبلت تبدیل شوند. قابلیت اجرای برنامه های اندرویدی را هم به این ترکیب اضافه نمایید و دیگر یک کروم بوک و یک تبلت اندرویدی را در کنار هم در یک دستگاه در اختیار دارید.

کروم بوک ، بخریم یا نخریم؟ - تکفارس 

Asus ChromeBook Flip، کروم بوک تبدیل پذیر ایسوس

به غیر از کمی وزن اضافه شده توسط صفحه کلید دستگاه، چیز دیگری از قابلیت های یک تبلت وجود ندارد که با انتخاب یک کروم بوک تبدیل پذیر آن را از دست بدهید. اکثریت برنامه های اندرویدی به خوبی بر روی کروم بوک ها اجرا می شوند (به راحتی قابل مقایسه بوده) و در بعضی مواقع حتی بهتر از تبلت های اندرویدی نیز می باشند. تا جایی که من خود در واقع استفاده از تبلت های اندرویدی را کنار گذاشته و به راحتی از کروم بوک Asus Flip C100 خود به جای یک تبلت استفاده می کنم.

برای چه شما احتمالا قصد خرید یک کروم بوک را داشته باشید؟

خب چرا شما باید یک کروم بوک خرید در صورتی که می توانید یک لپ تاپ ویندوزی یا یک مک بوک اپل را انتخاب نمایید؟ در واقع دلیل های زیادی وجود دارد تا شما را قانع کند.

  • قیمت : کروم بوک ها فوق العاده ارزان هستند! در حال حاضر شما می توانید یک کروم بوک مناسب با قیمتی میان ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار خریداری نمایید که خود قیمتی بسیار وسوسه کننده بوده، اما کروم بوک های رده بالا و با کیفیت هم معمولا دارای قیمتی ۵۰۰ دلاری بوده، پس اگر تنها به یک مرورگر اینترنت در لپ تاپ خود احتیاج دارید چرا پول بیش تری برای یک لپ تاپ ویندوزی یا مک بوک خرج نمایید؟
  • سادگی : کروم بوک ها به شدت ساده هستند! هیچ سیستم عامل پیچیده ای برای سر و کله زدن وجود ندارد، نیازی به آنتی ویروس نیست و در کل امکان اشتباه و مشکلات زیادی در آن وجود ندارد. و آن ها به سادگی فقط کار می کنند. این سادگی همچنین کروم بوک ها را به دستگاه ایده آل برای اعضای خانواده که در بیش تر مواقع از لپ تاپ خود برای چک کردن ایمیل و گشت و گذار در اینترنت استفاده می نمایند و دیگر نمی خواهید مشکلات تکنولوژیکی مختلف آن ها را حل نمایید، تبدیل می کند.
  • آپدیت های خودکار : کروم بوک ها سیستم عامل و نرم افزار خود را در پشت زمینه به روز رسانی می کنند. درست همانند کاری که مرورگر Chrome بر روی کامپیوتر شما انجام می دهد. دیگر نیازی به نگرانی در مورد آپدیت ویندوز و عذاب دیدن همیشگی توسط آن برای ریستارت کردن لپ تاپ خود و یا دردسر هر اپلیکیشن کوچک برای به روز رسانی خود را ندارید. با یک کروم بوک شما همیشه آخرین و جدید ترین نسخه از هر چیزی را دارید.
  • امنیت :  کروم بوک ها بر پایه ی Linux ساخته شده اند و از بد افزار های ویندوزی در امان هستند و دیگر لازم نیست نگران ویروسی شدن توسط یک فایل Exe خراب باشید و یا از آنتی ویروس و محافظت کننده ی دیگری برای بد افزار ها استفاده کنید. این امنیت بالا می تواند زندگی شما را تا حد زیادی ساده کند.

به شخصه برای من، سادگی بزرگ ترین جذب کننده است. مجبور به سر و کله زدن نبودن با آن حجم از چیز های اضافه ای که سیستم عامل های Windows و MacOS به همراه خود می آورند، تسکین و راحتی بزرگ و خوش آمدی است. مخصوصا که اگر شما کل روز سر کار از یک سیستم ویندوزی یا مک استفاده می نمایید و تنها یک لپ تاپ ابتدایی و ساده برای کار های نه چندان پیچیده در خانه ی خود می خواهید.

برای چه احتمالا نخواهید کروم بوک بخرید؟

پاسخ واقعی برای این سوال که چرا شاید شما یک کروم بوک نخواهید به این سوال ساده باز می گردد : چه کاری نمی تواند انجام دهد که من می خواهم؟

اگر شما به یک نرم افزار دسکتاپ مشخص نیاز دارید (برای مثال Photoshop، نرم افزار CAD، ابزار های برنامه نویسی و دیگر برنامه های اینچنینی) مطمئنا دیگر یک کروم بوک نمی خواهید. اگر نمی توانید آن را در یک مرورگر اینترنتی (و از این پس در یک برنامه ی اندرویدی) اجرا نمایید ، کروم بوک نیز نخواهد توانست این کار را انجام دهد. اگر شما عاشق انجام جدید ترین بازی های PC هستید هم کروم بوک برای شما ایده آل نمی باشد. همچنین اگر شما مجموعه ای بزرگ از موسیقی های مختلف دارید و استفاده از یک Music Player همچون iTunes (یا حتی چیزی دیگر مثل MusicBee را ترجیح می دهید) کروم بوک احتمالا بهترین انتخاب شما نباشد.

حافظه دیگر چیزی است که باید در کروم بوک ها در نظر بگیرید، از آن جایی که آن ها برای خدمات بر پایه اینترنت بهینه سازی شده اند ، معمولا حافظه ی یکپارچه ی بسیار کمی دارند. آن ها معمولا با چیزی حدود ۳۲ گیگابایت حافظه ی داخلی در دسترس قرار می گیرند اما این حافظه ی بر پایه ی SSD بسیار سریعی است که اطمینان حاصل می کند کروم بوک شما به سرعت روشن شده و آماده ی اجرا می باشد. این میزان کم حافظه شما را تشویق می کند تا از فضای ابری هر موقع که امکانش را دارید استفاده نمایید. اما همچنین بیش تر کروم بوک ها به همراه خود درگاه حافظه ی کارت SD نیز دارند که از طریق می توانید در صورت نیاز حاظه ی دستگاه را افزایش دهید.

و در آخر، اگر چه که کروم بوک ها نیز می توانند در حالت آفلاین کار هایی را انجام دهند اما هنوز به اندازه ی یک سیستم ویندوزی یا مک . زمانی که اینترنت ندارید قابل و توانا نیستند و کمی محدود می باشید. پس اگر امکان اتصال دائمی به اینترنت را ندارید نیز احتمالا باید در مورد خرید کروم بوک فکر بیش تری بکنید.

کروم بوک ، بخریم یا نخریم؟ - تکفارس 

کروم بوک ها بر خلاف سیستم های ویندوزی و مک ، در حالت آفلاین بسیار محدود می شوند

خب، باید یک کروم بوک بگیرید؟

ما از کروم بوک ها خوشمان می آید، قیمت، امنیت و سادگی آن تجربه ای لذت بخش را در اختیارتان قرار می دهند. درست است که با انتخاب کروم بوک برخی از قابلیت ها ، قدرت و انعطاف پذیری ارائه شده توسط لپ تاپ های ویندوزی و سیستم عامل مک را از دست می دهید ، اما اگر شما واقعا تنها به یک مرورگر اینترنتی نیاز دارید، کروم بوک ها به شدت وسوسه کننده می باشند.

و احتمالا شما از کار هایی که این روز ها می توانید در درون تنها یک مروگر انجام دهید تعجب کنید. برای مثال اگر چه که شما نمی توانید از نسخه ی دسکتاپی  Microsoft Office بر روی یک کروم بوک استفاده نمایید، اما احتمالا بتوانید تنها با نسخه ی اینترنتی Google Docs یا Microsoft Office Web Apps کار خود را راه بیندازید. هر دوی آن ها رایگان بوده و برای استفاده درون یک مرورگر نیز طراحی شده اند.

اما از سوی دیگر، اگر شما همچنان وابسته به یک نرم افزار دسکتاپی مخصوص هستید ، استفاده از کروم بوک می تواند تجربه ای خسته کننده و آزار دهنده برایتان باشد و مطمئنا هنگام انجام کار های پیشرفته تر و پیچیده تر به مشکلاتی بر خواهید خورد زیرا که نرم افزار های بر پایه ی وب هنوز نمی توانند برخی از کار ها را به آن خوبی انجام دهند. نرم افزار های ویرایش تصویر و فیلم که در این لیست قرار داشته برای برخی از همیت بالایی برخوردار می باشند. و حتی با وجود نرم افزار های اندرویدی در این ترکیب ، احتمالا یک PC سنتی انتخاب بهتری باشد.

در نهایت باید بگوییم که ما کروم بوک ها را دوست داریم و با میل کامل در صورت تناسب با سبک زندگی تان آن ها را پیشنهاد می دهیم، اگر شما کل و یا بیش تر زمان خود را داخل یک مرورگر اینترنتی صرف می نمایید ، احتمالا با یک کروم بوک نیز خوشحال و راضی خواهید بود.

همچنین قابل ذکر است که کروم بوک ها بر پایه ی لینوکس ساخته شده اند ، که به این معنی بوده که شما می توانید یک دسکتاپ سنتی تر لینوکس را نیز با فعال کردن قابلیت Developer Mode یا حالت توسعه دهندگان، اجرا نمایید. با این شرایط اگر شما یک گیک بوده، کروم بوک شما همچنین می تواند به عنوان یک لپ تاپ ارزان قیمت لینوکسی نیز عمل نماید و هر برنامه و نرم افزار سازگار با لینوکسی که سیستم عامل Chrome لپ تاپ شما ارائه نمی دهد و اجرا نمی کند را نیز اجرا نماید. اما البته این ترفندی پیشرفته بوده که به کاربران عادی پیشنهاد نمی شود ، از آن جایی که انجام این کار پیچیدگی زیادی به استفاده ی شما از کروم بوک اضافه می نماید ، اما در هر صورت ترفندی بسیار کاربردی برای کاربران حرفه ای تر می باشد.

منبع : How To Geek

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.