معرفی حالت HDR+ و مقایسه آن در دو گوشی گوگل پیکسل و نکسوس - تکفارس 
معرفی حالت HDR+ و مقایسه آن در دو گوشی گوگل پیکسل و نکسوس - تکفارس 
معرفی حالت HDR+ و مقایسه آن در دو گوشی گوگل پیکسل و نکسوس - تکفارس 

معرفی حالت HDR+ و مقایسه آن در دو گوشی گوگل پیکسل و نکسوس

دانیال دهقانی
۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - 23:43
معرفی حالت HDR+ و مقایسه آن در دو گوشی گوگل پیکسل و نکسوس - تکفارس 

اپلیکیشن دوربین گوگل، الآن چندین سال است که این قابلیت یعنی HDR+ (اچ دی آر پلاس) را داشته است، چیزی که در اصل مثل همان اچ دی آر است، اما بهتر، حداقل از اسم آن که این طور بر می آید. حالا و با عرضه گوشی های جدید گوگل یعنی پیکسل ها (پیکسل و پیکسل اکس ال) همه به شدت مبهوت خوب بودن اچ دی آر شده اند و این که هیچ دلیلی وجود ندارد که شما را ترغیب کند تا این ویژگی را غیر فعال کنید. ولی، از آن جایی که نام این ویژگی هنوز ثابت مانده، یعنی این قابلیت در دو گوشی نکسوس ۵ اکس (Nexus 5X) و نکسوس ۶ پی (Nexus 6P) هم به مانند پیکسل ها است؟ آیا هر دو یکسان هستند؟

جواب ما به دو سوال بالا به این ترتیب است: پیکسل ها مسلماً بهتر عمل می کنند و نه یکسان نیز نیستند. ولی اگر دوست دارید تا به طور کلی بیشتر در مورد این ویژگی بدانید، در ادامه با تک فارس همراه باشید.

اچ دی آر پلاس قدیمی

قابلیت اچ دی آر پلاس در نکسوس ها به خاطر گرفتن تصاویری واضح و آشکار که هیچ گونه لبه کدر و ناواضحی نداشتند معروف بود. به مانند قابلیت اچ دی آر، وقتی شما برای گرفتن عکس گوشی را لمس می کردید با روشن بودن قابلیت اچ دی آر پلاس نیز با مکثی چند لحظه ای عکس گرفته می شد. سپس از میان انبوه شات های گرفته شده، روشن ترین (یا به عنوان دیگرش، خوش شانس ترین) را به عنوان عکس اصلی بر می گزید. بقیه شات ها هم به عنوان لایه هایی که کمک می کنند تا در نهایت یک تصویر پویا خلق شود مورد استفاده قرار می گیرند. اچ دی آر پلاس همچنین به دنبال آن می گردد تا متوجه شود چه زمانی یک جسم در حال حرکت، کمترین میزان کدر و ناواضح بودن را دارد، سپس از آن شات تهیه کرده و در صورت نیاز آن را روی تصویر آن جسم در عکس اصلی می گذارد تا خروجی بهتر و باکیفیت تری تهیه شود. در حالی که تکنیک اچ دی آر معمولی تنها چند تصویر مختلف از یک جسم تهیه می کند، در اچ دی آر پلاس شاهد آن هستیم که به طور پیوسته تصاویری تهیه می شود تا از سایه های نامطلوب و نورانی شدن ناخواسته قسمتی از عکس جلوگیری به عمل آید.

رشد و تکامل

در پیکسل ها، قابلیت اچ دی آر پلاس از لحاظ سرعت و دقت به لطف آی اس پی جدید (ISP یا همان تکمیل کننده سیگنال عکس) که به چیپست کوال کام اسنپ دراگون ۸۲۱ چسبیده است، پیشرفت داشته است. به محض این که شما اپلیکیشن دوربین را باز می کنید، دوربین به طور خودکار شروع به نگه داشتن ۱۵ الی ۳۰ فریم در ثانیه در حافظه گوشی می کند (مسلماً، به طور موقت). وقتی هم که شما گوشی را برای گرفتن عکس لمس می کنید، در اصل دارید این فرمان را به گوشی می دهید: “این همان فریمی است که من می خواهم، پس از فریم هایی که چند ثانیه قبل تهیه کردی برای تهیه عکس نهایی استفاده کن!”

معرفی حالت HDR+ و مقایسه آن در دو گوشی گوگل پیکسل و نکسوس - تکفارس 

تصویر سمت چپ با یک اپلیکیشن متفرقه دوربین گرفته شده و تصویر سمت راست، با اپلیکیشن پیکسل و در حالی که قابلیت اچ دی آر پلاس فعال است

با این وجود، اچ دی آر پلاس جدید هنوز هم همان ویژگی های اچ دی آر پلاس نکسوس را پوشش می دهد؛ وقتی شما گوشی را برای گرفتن عکس لمس می کنید به شکلی پیوسته ۲ تا ۱۰ عکس توسط پیکسل گرفته می شود که تعداد آن وابسته به شرایط نور و پویایی محیط است؛ هر چه شرایط برای گرفتن یک عکس چالش برانگیزتر باشد، تعداد شات های بیشتری گرفته می شود تا خروجی نهایی نیز باکیفیت تر باشد. بر خلاف اچ دی آر معمولی که شات های کمی را در زمان های مختلفی قبل از گرفتن عکسو چسباندن آن ها به یکدیگر ضبط می کند، دوربین پیکسل چند شات را در یک قاب و زمان خاص می گیرد با این هدف که تعداد شات های گرفته شده هم زیاد از حد نشود. این مسئله با کم کردن تغییرات ناگهانی در نور و کاهش جهت سایه ها  در اصل مقدمات مرحله بعدی را فراهم می کند. بعد از آن شاهد آن هستیم که واضح ترین (خوش شانس ترین) شات به عنوان عکس اصلی انتخاب شده و بقیه شات هایی هم که توسط دوربین گرفته شده اند، برای افزایش کیفیت نهایی عکس به کار بسته خواهند شد. به منظور آن که کاربر حس نکند تا شاتر دوربین گوشی اش در حال لگ زدن است، پیکسل فقط یکی از ۳ شات اولیه را مورد استفاده قرار می دهد.

همچنین، یک تفاوت کوچک وقتی که شما قابلیت اچ دی آر پلاس خودکار (Auto) یا اج دی آر پلاس روشن (On را فعال می کنید وجود دارد. حالت دوم به گونه ای “تنظیم شده” که باید تا حد امکان قبل از ترکیب شات ها برای تصویر نهایی، شات تهیه کند. درست است که این باعث می شود تا لگ شاتر دوربین بیشتر باشد، ولی در نهایت خروجی تصاویر نیز در این حالت واضح تر و متوازن تر است. اچ دی آر پلاس خودکار اما بیشتر نقش حالت “متعادل” را دارد؛ فقط در موقعیت های پویا وارد عمل می شود، و خیلی هم سریع تر تصویر نهایی را آماده می کند. به هر حال، همان طور که احتمالاً خودتان هم حدس زده اید خروجی نهایی در این حالت کمی نسبت به حالت قبلی، توازن و وضوح کمتری دارد.

حقیقت اینجاست که میزان تاثیر اچ دی آر پلاس در تصاویر گرفته شده با پیکسل ها گوگل را قادر ساخته تا با ارائه به روز رسانی های نرم افزاری دوربین گوشی هایش را متوجه بهبود هایی کند. برای مثال، کمپانی گوگل از “باگ” فراگیر گشاد شدن تدریجی لنز دوربین پیکسل ها باخبر است، مشکلی که به نظر ممکن است سخت افزاری بیاید. گوگل در حال کار کردن بر روی یک به روز رسانی نرم افزاری است، که اچ دی آر پلاس را موظف می سازد تا با ترکیب کردن مداوم شات های مختلفی که در حافظه اش ذخیره شده نورهای اضافی را از بین ببرد.

حالا به نظر می رسد که اطلاعات کافی از اچ دی آر پلاس و تغییرات آن در پیکسل ها دارید و متوجه شده اید که اساس و پایه این قابلیت در پیکسل ها و نکسوس ها یکی است، ولی در پیکسل ها با بهبودهایی مواجه شده که در مجموع میزان کارایی این قابلیت را بیش از پیش کرده است.

با اقتباس از: Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید