بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه پایانی ۲۰۱۶ | اپل و سامسونگ در صدر، هواوی در تعقیب - تکفارس 
بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه پایانی ۲۰۱۶ | اپل و سامسونگ در صدر، هواوی در تعقیب - تکفارس 

بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه پایانی ۲۰۱۶ | اپل و سامسونگ در صدر، هواوی در تعقیب

عرفان کرد
۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - 12:12
بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه پایانی ۲۰۱۶ | اپل و سامسونگ در صدر، هواوی در تعقیب - تکفارس 

طبق داده های جدید گارتنر (Gartner)، یکی از بهترین گروه های تحقیقاتی عرصه تکنولوژی، عملکرد بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۶ به نزدیکی همین سه ماهه در سال قبل از آن، یعنی ۲۰۱۵، هم نمی رسد. با تک فارس همراه باشید.

بیشترین تغییر در این آمار ارقام به بخش سیستم عامل های گوشی های هوشمند مربوط می شود. بنا بر گزارش گارتنر، ۹۹.۶% از تمام گوشی های هوشمندی که در سامه پایانی سال ۲۰۱۶ به فروش رسیده اند، از سیستم عامل اندروید (۸۱.۷%) و یا iOS (17.9%) استفاده می کنند. سیستم عامل ویندوز بیشترین افت سهم را داشته و نقشش در این عرصه از ۱.۱% به ۰.۳% کاهش یافته است که احتمالا دلیل این اتفاق، پایان توافق میان مایکروسافت و نوکیا باشد. سیستم عامل بلک بری نیز دیگر در این لیست جایی ندارد و با فقط ۲۰۷۹۰۰ نسخه، به کمتر ۰.۰% درصد رسیده است. سایر سیستم عامل ها نیز ۰.۱% از تمام گوشی های هوشمند را در بر می گیرند که در سال ۲۰۱۵ حدودا دو برابر تعداد کنونی را فرا می گرفتند.

گارتنر یک خبر خوب هم برای طرفداران و کاربران اپل دارد. برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴، اپل گوشی های هوشمند بیشتری نسبت به سامسونگ به فروش رسانده است که البته میزان تفاوت آن ها بسیار کم است. اپل ۱۷.۹%، بیشتر از هر شرکت دیگری، تمام گوشی های هوشمند به فروش رسیده را در اختیار دارد که تعدادش به کمی بیش از ۷۷ میلیون نسخه می رسد در حالی که سامسونگ با ۱۷.۸% و با ۷۶.۷ میلیون گوشی هوشمند فروخته شده در جایگاه دوم قرار دارد. در واقع تفاوت گوشی های هوشمند فروخته شده این دو شرکت فقط در ۲۵۶۳۰۰ نسخه است. دلیل این تفاوت مشکلات گوشی هایGalaxy Note 7 است که توسط سامسونگ جمع آوری شد.

در همین حال، هواوی با اقتدار در جایگاه سوم قرار دارد و با ۴۱ میلیون گوشی هوشمند فروخته شده و ۹.۵% سهم از بازار گوشی های هوشمند، در جایگاه سوم قرار دارد. امسال با ۱.۵% پیشرفت، سال خوبی برای تولید کنندگان ژاپنی بوده است. اوپو با ۶.۲% در جایگاه چهارم و BKK Electronics که گوشی های ویوو (Vivo) و وان پلاس (OnePlus) را تولید می کند در جایگاه پنجم قرار دارد.

سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۶، تصویر کاملا متفاوتی نسبت به کل سال ۲۰۱۶ ارائه می دهد. در حالی که هواوی، اوپو و BKK جایگاه هایشان را حفظ می کنند. سامسونگ با اختلاف زیادی از اپل پیشی گرفته است. در طول سال ۲۰۱۶ سامسونگ با حدود ۳۰۶.۵ میلیون نسخه گوشی هوشمند فروخته شده و با ۲۰.۵% در جایگاه اول بازار گوشی های هوشمند قرار دارد. اپل نیز با ۲۱۶.۱ میلیون گوشی هوشمند و ۱۴.۴% از سهم بازار، در جایگاه دوم است. البته که هر دو این شرکت ها در رقابت با شرکت های چینی، با کاهش سهم بازار مواجه شده اند و اپل با ۱.۵% و سامسونگ با ۲%، سهمشان در بازار را به شرکت های چینی واگذار کرده اند.

هرچند که سامسونگ و اپل با اختلاف زیادی نسبت به سایر رقبا در صدر این جدول ها قرار دارند، آمار نشان می دهد که هواوی کم کم خودش را به صدر این لیست نزدیک می کنید و شاید در آینده ای نه چندان دور، شاهد رقابتی میان سه شرکت هواوی، سامسونگ و اپل برای به دست گرفتن بازار گوشی های هوشمند باشیم.

نظراتتان را با ما به اشتارک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید