همکاری MediaTek و TSMC برای تولید چیپ های ۷ نانومتری ۱۲ هسته ای - تکفارس 
همکاری MediaTek و TSMC برای تولید چیپ های ۷ نانومتری ۱۲ هسته ای - تکفارس 

همکاری MediaTek و TSMC برای تولید چیپ های ۷ نانومتری ۱۲ هسته ای

امیر رزاق
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - 23:05
همکاری MediaTek و TSMC برای تولید چیپ های ۷ نانومتری ۱۲ هسته ای - تکفارس 

 اولین گوشی های هوشمند با چیپ های ۱۰ نانو متری امسال همچون Snapdragon 835 شرکت کوالکام ، Helio X30 شرکت مدیاتک، Kirin 970 کمپانی هواوی، Apple A11 کمپانی اپل و Exynos 8895 کمپانی سامسونگ، هنوز وارد بازار نشده اند. TSMC کارخانه ای است که وظیفه ی ساخت سه تا از این چیپ ست های ۱۰ نانو متری را بر عهده دارد و آخرین اخبار و گزارش ها خبر از این می دهند که در حالی که کار تولید چیپ های ۱۰ نانو متری در حال انجام است، شرکت های مدیاتک و تی اس ام سی در حال برنامه ریزی برای آزمایش تولید چیپ ست ۷ نانو متری جدید با ۱۲ هسته ی پردازشی می باشند.

پردازنده ی ده نانو متری Helio X30 کمپانی مدیاتک خود یک پردازنده ی هشت هسته ای است اما به نظر می رسد که مدیاتک قصد دارد حتی پا را از این نیز فرا تر گذاشته و تعداد هسته های پردازشی را بر روی چیپست ۷ نانو متری جدید خود به ۱۲ عدد برساند.

اما شاید در تعجب باشید که چرا کمپانی مدیاتک به افزایش دادن تعداد هسته های پردازشی بر روی پردازنده های پرچم دار خود ادامه می دهد در حالی که دیگر پردازنده های پرچم دار کمپانی های دیگر همچون اسنپ دراگون ۸۳۵ چیپستی چهار هسته ای باقی مانده اند. علت این موضوع گفته می شود که راهی برای حفظ کردن تعادل میان بهینه سازی مصرف و عملکرد می باشد.

مرحله ی تولید آزمایشی انتظار می رود در نیمه ی دوم امسال آغاز شود و کار تولید انبوده نیز در سال ۲۰۱۸ شروع می گردد. از سوی دیگر کمپانی سامسونگ نیز کار تولید انبوه پردازنده های ۷ نانو متری خود را برای همین زمان مشابه برنامه ریزی کرده است. همچنین در ادامه به تولید آزمایشی چیپست های ۵ نانومتری توسط این کمپانی تایوانی، برنامه ریزی شده برای سال ۲۰۱۹ نیز اشاره شده است.

کمپانی TSMC هم اکنون تمرکز خود را بر روی بر آورده کردن برنامه ریزی های تولید چیپ های ۱۰ نانو متری خود گذاشته است. برخی پیش بینی کرده اند که میزان خروجی تولید چیپ های ۱۰ نانو متری TSMC تنها یک دهم کمپانی سامسونگ بوده و به سبب همین موضوع بوده که چیپست Helio X30 با تاخبر به بازار عرضه خواهد شد. اما این سازنده ی تایوانی و مشتری چینی اش، مدیاتک، این موضوع را رد کرده اند و اعلام نموده اند که این چیپست هم اکنون در مرحله ی تولید انبوه بوده و در سه ماهه ی دوم سال ۲۰۱۷ در دسترس می باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید