هکرها قادرند پسورد شما را از روی نقاطی که لمس می کنید شناسایی کنند!! - تکفارس 
هکرها قادرند پسورد شما را از روی نقاطی که لمس می کنید شناسایی کنند!! - تکفارس 

هکرها قادرند پسورد شما را از روی نقاطی که لمس می کنید شناسایی کنند!!

احمدرضا باقرزاده
۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - 21:24
هکرها قادرند پسورد شما را از روی نقاطی که لمس می کنید شناسایی کنند!! - تکفارس 

مطالعه ای نشان می دهد که هکرها می توانند براساس نقاط لمس شده روی صفحه گوشی‌ های هوشمند هنگام تایپ یا اعمال دیگر، پسوورد یا پین کد آن را کشف کنند. با وجود عجیب بودن این ادعا بنظر می رسد طبق تحقیقات دانشگاه نیوکاسل، حقیقت داشته باشد. کارشناسان این دانشگاه ادعا می کنند که طی مطالعات و بررسی های خود موفق شدند پین های چهار رقمی را در دفعه اول با ۷۰٪ دقت و در تلاش پنجم به طور قطع درست تشخیص دهند؛ و این امر تنها با اطلاعات جمع آوری شده از حسگرهای حرکت و جهت ممکن شد. این تیم تحقیقاتی همچنین مدعی شده که این موضوع بر کمپانی های تکنولوژی پوشیده نیست، اما راه حلی برای آن ارائه نکرده اند.

سؤال: هکرها چگونه می توانند چنین کاری کنند؟ ظاهراً با جمع آوری مخفیانه اطلاعات از ژیروسکوپ گوشی شما.

طبق  گفته دکتر مریم مهرنژاد، سرگروه تیم مطالعاتی دانشگاه نیوکاسل، این نقص به این خاطر است که: “بیشتر اپلیکیشن ها و سایت ها برای دسترسی به حسگرهای گوشی های هوشمند نیازمند اجازه کاربر نیستند،” که این امر به “برنامه های مخرب” این امکان را می دهد که اطلاعات را از حسگرها براحتی دریافت کنند.

اما دقیقا چگونه این اتفاق می افتد؟ از همان راهی که با تعقیب حرکت ماوس روی صفحه PC شما می توان فهمید که به کجاها می روید و چه می کنید، به همان روش، و از طریق حسگرهای حرکتی تعبیه شده روی گوشی های هوشمندتان، می توان پی برد که درحال جست و جوی مطلب خاصی هستید، انگشتتان را روی صفحه نگه داشته اید، یا روی صفحه ضربه می زنید، و حتی نگران کننده تر از این ها، به کجای صفحه ضربه می زنید.

دکتر مهرنژاد توضیح می دهد: “ما دریافتیم که اگر در بعضی مرورگرها صفحه ای را روی موبایل یا تبلت خود باز کنید که میزبان یکی از این کدهای مخرب بوده و آن را به اجرا درآورد، در آن صورت هکرها می توانند هر حرکت ریزی که انجام می شود را زیرنظر بگیرند. و حتی بدتر این، می توانند زمانی که صفحه گوشی قفل است هم به حریم شخصیتان وارد شوند، مگر آنکه صفحه مذکور را بطور کامل بندید.”

چه خوش خیال بودیم که فکر می کردیم تنها راه تجاوز به حریم خصوصی دوربین جلو بود!

تیم مطالعاتی دانشگاه نیوکاسل حاصل تحقیقات خود را به همراه همه یافته ها در اختیار کمپانی های بزرگ تکنولوژی قرار دادند، اما تا الآن پاسخ قانع کننده ای داده نشده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.