هر آن چه در مورد گوشی OnePlus 5 می دانیم - تکفارس 
هر آن چه در مورد گوشی OnePlus 5 می دانیم - تکفارس 

هر آن چه در مورد گوشی OnePlus 5 می دانیم

دانیال دهقانی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 02:03
هر آن چه در مورد گوشی OnePlus 5 می دانیم - تکفارس 

گوشی وان پلاس ۵ (OnePlus 5) به نظر زودتر از آن چه که انتظار می رفت معرفی خواهد شد چرا که شایعات مختلفی به ماه مِه یا اوایل ماه ژوئن به عنوان تاریخ معرفی رسمی این گوشی از سوی شرکت وان پلاس اشاره کرده اند. اگر راستش را بخواهید، کمپانی وان پلاس هیچ برنامه منظمی برای معرفی گوشی های پرچمدار خود ندارد؛ مثلاً وان پلاس ۱ در ماه آوریل معرفی شده، وان پلاس ۲ در ماه جولای، وان پلاس ۳ در ماه ژوئن و به همین ترتیب.

و… چرا وان پلاس ۵ و وان پلاس ۴ نه؟ جواب ساده است؛ عدد ۴ در باور مردمان چین به مرگ و زوال و نیستی اطلاق می شود (مثل آن که نزد ایرانیان هم ۱۳ عدد نحسی است!) و به همین علت هم سازندگان دور این عدد را برای نام گذاری گوشی پرچمدار خود خط کشیده اند چرا که مشتریان این شرکت که عمدتاً هم چینی هستند، دوست ندارند تا محصول جدیدشان با نام مرگ به دستشان برسد! پس احتمالاً هیچ گاه شاهد وان پلاس ۴ نخواهیم بود و یک راست به سراغ وان پلاس ۵ خواهیم رفت. حال بهتر است که این مقدمه چینی ها را کنار بگذاریم و یک راست برویم سراغ مرور کردن تمامی شایعات و اطلاعاتی که از وان پلاس ۵ منتشر شده است.

طراحی

هنوز مانده تا یک طرح کلی و یک تصویر لو رفته منتسب به وان پلاس ۵ را در سطح اینترنت مشاهده کنیم. ولی به هر حال چندان هم از این حقیقت دور نیستیم که طبق شایعات منتشر شده در سطح اینترنت وان پلاس به دنبال ایجاد تغییراتی در طراحی پرچمدار جدید خود است بالاخص در پشت گوشی. به هر حال می توانید تصویری از این رندر یاد شده را تماشا کنید که به هر حال منابعی موثق آن را تائید کرده اند اگر چه نمی توان خیلی هم به آن دل بست و اطمینان حاصل کرد که وان پلاس ۵ دقیقاً این شکلی است، ولی به هر صورت می تواند یک شمای کلی از آن تغییراتی که ذکر شد برای شما ترسیم کند.

چند نکته اساسی که از این تصویر برداشت می شوند، این موارد هستند: وجود یک دوربین دو لنزی در پشت گوشی که به نوعی یکی از بزرگ ترین ویژگی های این گوشی مورد انتظار خواهد بود، و همچنین عدم وجود اسکنر اثر انگشت در پشت گوشی.

هر آن چه در مورد گوشی OnePlus 5 می دانیم - تکفارس 

این احتمالاً به آن معناست که هنوز هم از یک دکمه خانه (Home) در ساخت این گوشی استفاده خواهد شد که البته نقش اسکنر اثر انگشت را نیز ایفا می کند. کلیدهای خازنی کنار دکمه خانه هم احتمالاً به قوت خود باقی خواهد ماند؛ آفرین به وان پلاس به خاطر پایبند ماندن به ریشه هایش!

بنابراین، دو ویژگی که بالا آن ها را برشمردیم احتمالاً بزرگ ترین ویژگی های این گوشی از لحاظ طراحی خواهند بود و به همین جهت شاهد یک طراحی رادیکال و نوین برای وان پلاس ۵ نخواهیم بود و خبری از نسبت صفحه نمایش به بدنه بسیار بالا و لبه های خمیده و … نخواهد بود که البته خیلی هم مسئله بدی نیست؛ مثلاً گوشی های OnePlus 3/3T هم از لحاظ طراحی خیلی پایشان را از گلیمشان فراتر نگذاشتند ولی محصول نهایی یک گوشی خوش دست به شمار می رفت.

صفحه نمایش

از لحاظ صفحه نمایش، انتظار می رود که وان پلاس ۵ یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی داشته باشد… که خب به هر حال چیزی است که از اکثر گوشی های وان پلاس انتظار می رود و تا کنون از این شرکت دیده ایم! هنوز خبری از رزولوشن این صفحه نمایش نشده، ولی ما احتمال می دهیم که یک پنل فول اچ دی برای این گوشی استفاده شود. راستش را بخواهید، یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی فول اچ دی باید حداقل وضوح ۴۰۱ dpi را داشته باشد تا قابل قبول برشمرده شود. این روزها صفحه نمایش های کواد اچ دی روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند ولی به نظر هنوز وان پلاس آمادگی کوچ کردن به سمت آن ها را ندارد. اگر به سابقه وان پلاس نگاه کنیم، حدس می زنیم که صفحه نمایش به کار رفته در ساخت این گوشی آمولد باشد، که ضامن کنتراست بالا و مصرف کم خواهد بود.

سخت افزار

حالا و با این اوصاف، چه چیپستی در توسعه این گوشی به کار خواهد رفت؟ جواب بدون هیچ شک و شبهه ای، اسنپ دراگون ۸۳۵ است، چیپستی که در ساخت گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس هم از آن استفاده شده است. این چیپست از نسل قبلی آن یعنی اسنپ دراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ که بر ترتیب در ساخت وان پلاس ۳ و وان پلاس ۳ تی از آن ها استفاده شده بود سریع تر است، ولی نه در آن حدی که کسی ادعا کند تفاوت آن ها در کارهای روزمره کاربران محسوس و فاحش خواهد بود. دو پرجمدار قبلی وان پلاس هم گوشی های قدرتمندی بودند، البته نه فقط به خاطر چیپست شان بلکه این مسئله تا حدی به سیستم عامل فوق العاده سبک و راحت اکسیژن (Oxygen OS) بر می گردد [این سیستم عامل بر پایه اندروید بنا شده است].

هر دو پرچمدار قبلی وان پلاس به خاطر داشتن مقدار زیادی حافظه رم معروف بودند؛ هر دوی آن ها ۶ گیگابایت حافظه رم داشتند. چندین کار را به راحتی انجام دهید! حال یا وان پلاس از همان مقدار حافظه رم برای وان پلاس ۵ استفاده خواهد کرد یا به مانند چیزی که برخی شایعات می گویند، وان پلاس این میزان را به ۸ گیگابایت افزایش خواهد داد. البته شایعات بسیاری در مورد استفاده از ۸ گیگابایت حافظه رم در گوشی های بسیاری شنیده شده است و در نهایت ناامید شده ایم پس به این مورد هم نباید خیلی دل خوش کرد. ولی همان ۶ گیگابایت حافظه رم نیز خیلی زیاد است و از استانداردهای روز هم بالاتر است.

از لحاظ حافظه داخلی هم وان پلاس ۳ و وان پلاس ۳ تی هر دو ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی داشتند و هیچ اسلاتی برای قرار دادن کارت حافظه میکرو در آن ها تعبیه نشده بود. شایعات حاکی از آن است که وان پلاس ۵ هم یک مدل ۶۴ گیگابایتی خواهد داشت و هم یک مدل ۱۲۸ گیگابایتی. جالب به نظر می رسد. البته هنوز خبری از وجود اسلات برای قرار دادن کارت حافظه میکرو به گوش نرسیده است. از آن جایی که گوشی های وان پلاس دو سیم کارته هستند، چندان بعید نیست که یکی از اسلات های سیم کارت هم به عنوان اسلات سیم کارت عمل کند و هم به عنوان اسلاتی برای کارت حافظه میکرو.

هر آن چه در مورد گوشی OnePlus 5 می دانیم - تکفارس 

دوربین

به نظر می رسد که وان پلاس با پرچمدار بعدی خود آماده پیوستن به غافله دوربین های دو لنزی شده است. هنوز مطمئن نیستیم که وان پلاس می خواهد این دوربین دو لنزی به شکل عریض باشد یا آن که برای تله فوتو آن را به کار خواهد بست، ولی در هر صورت راه سختی را برای مقابله با رقیبان پیش رو خواهد داشت.

به طور مثال، ال جی جی ۶ با داشتن یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی f/2.4 عریض، یک گزینه بسیار ایده آل به شمار می رود که به شما اجازه می دهد تا عکس هایی عریض تر از حالت معمول بگیرید. در همین حین آیفون ۷ پلاس به خاطر زوم اپتیکال بدون افت کیفی خود می تواند پرتره هایی بی نظیر را ترسیم کند. شرکت شیائومی هم با معرفی Mi 6، اخیراً به جمع شرکت هایی پیوسته که به دوربین دو لنزی روی آورده است.

به همان وان پلاس ۵ برگردیم، جایی که ما انتظار داریم دوربین پشتی این گوشی ۲۳ مگاپیکسلی باشد و دوربین جلوی آن نیز به مانند وان پلاس ۳ تی، ۱۶ مگاپیکسلی.

امیدوار هستیم که وان پلاس با گوشی بعدی خود پا را از صرفاً بازی با اعداد و ارقام دوربین فراتر گذاشته و واقعاً یک تفاوت کیفی شگرف با محصولات قبلی خود ایجاد کند. البته منظور ما را اشتباه متوجه نشوید، وان پلاس ۳ و وان پلاس ۳ تی گوشی های اندرویدی بسیار خوبی بودند ولی از لحاظ دوربین می توانستند عملکرد جالب تری داشته باشند.

هر آن چه در مورد گوشی OnePlus 5 می دانیم - تکفارس 

قیمت، تاریخ عرضه، انتظارات

همان طور که در مقدمه مقاله اشاره کردیم، وان پلاس مراسم سالانه ای برای معرفی گوشی های پرچمدار خود ندارد، پس برنامه اش برای زمان دقیق عرضه این گوشی ها هم معلوم نیست. امسال اما همه انتظار دارند که در ماه مِه وان پلاس از گوشی پرچمدار جدید خود رونمایی به عمل آورد ولی تاریخ دقیقی مشخص نیست و احتمالاً روسای این شرکت از طریق توییتر مراسم رونمایی را به اطلاع علاقه مندان برسانند.

از لحاظ قیمت هم، وان پلاس کمی از آن جایگاه مقرون به صرفه بودن که قبلاً آن را در اختیار داشت فاصله گرفته است. البته صادقانه بگوییم گوشی های این شرکت هنوز هم از گوشی های رده بالای بسیاری از شرکت ها ارزان تر هستند، ولی بیایید خودمان را گول نزنیم دوران زدن از سر و ته قیمت به خاطر جذب مشتری به پایان رسیده است. از این ور و آن ور خبر می رسد که وان پلاس قصد دارد تا قیمتی ۵۰۰ دلاری را برای وان پلاس ۵ قرار دهد، که یک قیمت مناسب محسوب می شود. به هر حال باید منتظر ماند و دید که قیمت گوشی دقیقاً ۵۰۰ دلار خواهد بود یا با برچسب ۴۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد.

نظر شما در رابطه با این گوشی چیست؟ تمایلی به آن دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با اقتباس از : Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.