نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 
نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول)

امید بصیری
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 19:44
نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

یک سال دیگر گذشت و سامسونگ یک پرچم دار جدید از سری اس روانه ی بازار کرد. با افشاگری های که سریع تر از باد به گوش مشتریان می رسیدند بسیاری از مشخصات این گوشی قبل از عرضه ی رسمی آن برای مشتریان مشخص و واضح بود: تغییرات بزرگ و عظیم در طراحی گوشی از جمله ی آن ها بودند. گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + از صفحات نمایش خمیده ی غول پیکری استفاده می کنند و سامسونگ موفق شده صفحات نمایش ۵.۸ و ۶.۲ اینچی این گوشی ها را در بدنه های همان گوشی های سال گذشته جای بدهد و این در حالی که این سایز بدنه برای این صفحات نمایش غول پیکر کمی کوچک به نظر می رسد.

باتری های کوچک تر نیز بار دیگر به مسئله ای برای این گوشی ها تبدیل شده اند درست دو سال بعد از باتری های ضعیف گوشی گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۶ اج و یک سال پس از فاجعه ای که بر سر گلکسی نوت ۷ پیش آمد. سامسونگ باید پس از مسئله ای که برای گلکسی نوت ۷ پیش آمد بار دیگر خود را به عنوان یکی از غول های قابل اعتماد دنیای گوشی های هوشمند مطرح کند و راه این شرکت برای این مهم دو ابرگوشی جدید این غول کره ای یعنی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + هستند.

اما آیا سامسونگ موفق شده تا با گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸+ به این امر تحقق ببخشد؟ آیا سامسونگ موفق شده تا دارندگان گلکسی اس ۷ قبلی که در زمان عرضه ی خود بهترین گوشی بازار بود را متقائد به خرید گلکسی اس ۸ بکند؟ اگر پاسخ این سوال و کلی سوال دیگر برای شما مهم است در ادامه ی این مقاله با من و تک فارس و نقد و بررسی دو گوشی گلکسی اس ۸ و برادر بزرگ ترش یعنی گلکسی اس ۸ + همراه باشید!

طراحی

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸+ گوشی های بسیار شیک و زیبایی هستند. البته نقص هایی نیز وجود دارد اما بگذارید اول به سراغ نقاط مثبت این طراحی جدید و شگفت انگیز برویم. سامسونگ امسال از شر دکمه ی خانه ی  سنتی خود خلاص شد تا به این شرکت اجازه بدهد فضای بیشتری برای صفحه نمایش جدید و زیبای خود داشته باشد. گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + از صفحات نمایش ۵.۸ و ۶.۲ اینچی بهره می برد. این صفحات نمایش تقریباً تمام قسمت جلویی گوشی را پوشش می دهد و تنها دو لبه بسیار کوچک در قسمت بالا و پایین گوشی باقی مانده است. بدنه ی گوشی هم چنان از همان ترکیب معروف شیشه و فلز است و طراحی این گوشی گواهی آی پی ۶۸ را نیز در خود دارد که به معنای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و خاک است. البته سامسونگ علاوه بر این گواهی در هر دو بخش جلویی و پشتی گوشی از محافظ گوریلا گلس ۵ استفاده کرده که باعث افزایش دوام گوشی می شود. لبه های گوشی هم چنان خمیده هستند(در هر دو بخش جلو و عقب گوشی) اگرچه این خمیدگی ها به نسبت نسل قبلی که بر روی گوشی گلکسی اس ۷ استفاده شده بودند انعطاف کمتری دارند و به سمت بدنه ی فلزی گوشی متمایل هستند.

برای اولین بار قسمت جلویی یک گوشی سامسونگی لوگوی معروف این شرکت را ندارد. از آن جایی که هر رنگی از این گوشی را تهیه کنید قسمت جلویی آن مشکی خواهد بود سخت است که بفهمید قسمت های بالایی و پایانی گوشی از کجا شروع و به کجا ختم می شوند. نگاه کردن به این گوشی لذت بخش است و از آن جایی که گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸+ در قسمت جلویی بسیار زیبا هستند فرقی ندارد که کدام رنگ از این گوشی ها را تهیه کنید. قسمت فلزی بالای صفحه نمایش گوشی هم چنین سنسور های استفاده شده در آن را از دید مخفی می کنند از جمله ی آن ها می توان به سنسور تشخیص نور محیط و هم چنین دوربین جلویی ۸ مگاپیکسلی جدید این گوشی اشاره کرد.

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

در سمت راست این گوشی طبق معمول دکمه ی خاموش / روشن کردن این گوشی وجود دارد اما در قسمت چپ این گوشی، جدا از دکمه های کم و زیاد کردن صدا دکمه ی مخصوصی برای دستیار صوتی جدید این گوشی با نام بیکسبی/Bixby طراحی شده است. محل قرارگیری دکمه ی مخصوص دستیار صوتی سامسونگ زیاد جالب نیست و به شخصه دوست داشتم که جای آن با دکمه های کم و زیاد کردن صدا جا به جا می شد. دکمه ی مخصوص دستیار صوتی سامسونگ با دکمه های کم و زیاد کردن صدا فرق آنچنانی ای ندارد برای همین باید منتظر باشید که به جای کم و زیاد کردن صدا، بیکسبی را احضار کنید.

در قسمت زیرین گوشی بالاخره پورت میکرو یو اس بی جای خود را به پورت یو اس بی تایپ سی داد که برای اولین بار در یک گوشی از سری گلکسی اس شاهد این موضوع بودیم. در بخش زیرین هم چنین شاهد وجود اسپیکر های این گوشی و جک محبوب ۳.۵ میلی متری هدفون هستیم. افرادی که وسواس زیادی به دیدن تکامل در طراحی هستند با دیدن پورت یو اس بی تایپ سی نا امید خواهند شد چرا که این پورت از قسمت میانی گوشی کمی انحراف دارد و در وسط گوشی واقع نشده است. در قسمت بالایی گوشی شاهد اسلات سیم کارت گوشی و هم چنین محل قرارگیری کارت حافظه ی جانبی هستیم(کارت های حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می شوند). نسخه ای که ما آن را نقد و بررسی کردیم از مدل های تک سیم کارته بود اما در برخی از بازار ها این گوشی با در مدل دو سیم کارته نیز عرضه خواهد شد که به شما اجازه می دهد از یک سیم و یک کارت حافظه ی جانبی و یا دو سیم کارت مجزا به صورت همزمان استفاده کنید. خوشبختانه حافظه ی داخلی ۶۴ گیگابایتی گوشی به این معنی است که دیگر مشکلی در زمینه ی ذخیره ی محتویات خود بر روی این گوشی نخواهید داشت و آن هایی که می خواهند از دو سیم کارت همزمان استفاده کنند با مشکل کمبود حافظه رو به رو نخواهند شد.

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

حال بگذارید درباره ی نقاط منفی این طراحی با شما صحبت کنیم. همه ی می دانیم که سنسور اثر انگشت از دکمه ی خانه به کجا منتقل شده است. این سنسور در سمت راست سنسور دوربین گوشی قرار گرفته است در جایی که قبلا محل قرارگیری سنسور تشخیص ضربان قلب و فلاش ال ای دی گوشی بود( این دو الان در قسمت چپ سنسور دوربین گوشی قرار دارند). از آن جایی که هر دو گوشی بسیار بلند تر از قبل شده اند( یک اقدام ضروری برای هر چه بیشتر ارگونومیک کردن صفحات نمایش غول پیکر این گوشی ها) دسترسی به سنسور اثر انگشت بسیار سخت شده است. مسلم است که اگر گوشی را مقداری چپ و راست کنید می توانید به سنسور اثر انگشت دسترسی پیدا کنید اما همین حرکت باعث می شود که لنز دوربین گوشی کثیف شود( مگر اینکه چپ دست باشید که در این صورت دسترسی به سنسور اثرانگشت کار راحت تری می شود). سامسونگ این مسئله را می داند و به همین دلیل به مشتریان هشدار می دهد تا لنز دوربین گوشی را تمیز نگاه دارند. کاملاً مشخص است که این تصمیم در طراحی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + بسیار عجولانه بوده است و کسی که این تصمیم را گرفت باید در آینده از هر گونه تصمیم گیری درباره ی طراحی گوشی های سامسونگ منع شود.

طراحی کلی گوشی های گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + باریک و دراز است. اگر از من بپرسید نسخه ی کوچک تر گوشی یعنی گلکسی اس ۸ کمی بیش از حد باریک است در حالی که نسخه ی بزرگ تر درست به اندازه ی گلکسی اس ۷ اج پهنا دارد. البته نظرات در این مورد متفاوت هستند و سایز دستان شما درباره ی اینکه کدام گوشی مناسب تر است تصمیم گیری خواهد کرد. یک نکته درباره ی وزن این گوشی ها. گلکسی اس ۸ از گلکسی اس ۸ اج سبک تر است و به همین دلیل استفاده از آن با یک دست آسان است. اما گلکسی اس ۸+ با وزن ۱۷۲ گرمی یک سنگین وزن واقعی است و به همین دلیل کار کردن با دو دست با آن معقول تر است.

صفحه نمایش

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

گوشی های سامسونگ همیشه از بهترین صفحات نمایش بهره می بردند و امسال سامسونگ با صفحات نمایش جدید خود حجت را بر همگان تمام کرد. امسال هر دوی این گوشی از صفحات نمایش خمیده بهره می برند(سال گذشته تنها گلکسی اس ۷ اج از صفحه نمایش خمیده استفاده می کرد). صفحه نمایش گلکسی اس ۸ سایز ۵.۸ اینچی و صفحه نمایش گلکسی اس ۸ + سایز ۶.۲ اینچی دارد. هر دوی این صفحات نمایش از رزولوشن  ۲۹۶۰ * ۱۴۴۰ بهره می برند که البته در حالت عادی این گوشی ها از رزولوشن فول اچ دی + استفاده می کنند. صفحه نمایش بی کران همان چیزی است که امسال سامسونگ به عنوان برگ برنده ی خود در پنل های Super AMOLED به کار برده است و با وجود این صفحات نمایش قسمت جلویی گوشی همانند یک صفحه نمایش یک پارچه به نظر می رسد. این صفحات نمایش بسیار بلند هم چنین نسبت تصویر جدید و البته عجیب ۱۸ :۵: ۹ را ارائه می کنند که به گفته ی سامسونگ برای یک تجربه ی چند رسانه ای پیشرفته کاملاً مناسب است.

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

اما مسئله ی اصلی این است که بسیاری از نرم افزار ها از این نسبت تصویر پشتیبانی نمی کنند برای همین باید برخی نرم افزار ها را به صورت کراپ شده اجرا کنید. اما این صفحه نمایش جدید ارزش خود را به هنگام وب گردی به شما نشان می دهد چرا که اطلاعات بیشتری که به صورت آن اسکرین می توان دید کاملاً مهم و کاربردی خواهند بود. برنامه های معمول نیز باید در آینده همگام سازی بهتری داشته باشند چرا که در حال حاضر گوگل در حال توضیح به برنامه نویسان اندرویدی است که چگونه باید این نسبت تصویر جدید را برای این گوشی و گوشی های دیگری نظیر ال جی جی ۶ که آن نیز از صفحه نمایشی با این نسبت تصویر استفاده می کند همگام سازی کنند.

دقیقاً همانطور که انتظار داشتیم صفحات نمایش گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + با زوایای دید حیرت انگیز و کنتراست تصویر بسیار بالا، خیره کننده هستند. صفحه نمایش این گوشی از رنگ های طبیعی به صورت پیش فرض استفاده می کنند اما سامسونگ برای آن ها که به دنبال چیزی کمی فراتر از طبیعی می گردند نیز حالت های خاص تصویری را قرار داده است. در زیر نور خورشید، این صفحات نمایش به طرز دیوانه واری روشن می شوند و به همین دلیل هم هست که تاییدیه ی اچ دی آر (HDR) را دریافت کرده اند. در زیر نور شب نیز گوشی عملکرد خیره کننده ای دارد و فیلتر نور آبی تعبیه شده بر روی این گوشی به شما اطمینان می دهد که به هنگام استفاده از گوشی در هنگام خواب، زیاد مشکل بی خوابی برای شما پیش نیاید.

همان طوری که احتمالاً در تصاویر دیده باشید به نظر می رسد که در گوشی ای که به دست ما رسیده تنظیم نور سامسونگ مقداری به قرمزی می زند. احتمالاً این مشکل در یکی از بخش های تولیدی گوشی است و اگر همچین مشکلی در گلکسی اس ۸ خود داشتید باید برای تعویض با سامسونگ تماس بگیرید. یک راهنمایی کوچک: به تنظیمات گوشی بروید و وارد قسمت صفحه نمایش شوید و سپس بر روی فول اپس ضربه بزنید.

دوربین

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + هر دو دارای دوربین های ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه ی دیافراگم   F:1.7 و سیستم فوکوس اتوماتیک دوتایی، شبیه همان چیزی که در گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج دیدیم. سامسونگ از سنسور های جدیدی در این گوشی ها استفاده کرده است گرچه گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + از یک پردازنده ی چند فریمی استفاده کرده است که اطلاعات را از عکس های مختلفی گرفته و از این اطلاعات در عکس نهایی استفاده می کند تا کیفیت عکس را افزایش دهد. نرم افزار دوربین این گوشی همان نرم افزاری است که بر روی نسخه ی اندروید نوقا ی گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج دیدیم و حال می توانید با دو بار فشار دادن دکمه ی پاور این برنامه را فرا بخوانید. با انجام یک سری حرکات خاص نیز می توانید دستور های خاصی به این برنامه بدهید از جمله با کشیدن انگشت از پایین به بالا و یا از بالا به پایین می توانید بین دوربین جلو و یا عقب جا به جا شوید، با کشیدن به راست می توانید حالت های مختلف را انتخاب کنید و با کشیدن به چپ به فیلتر ها و افکت های مختلف دسترسی پیدا می کنید.

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

حال که حرف از فیلتر ها شد باید بگوییم که یک سری ماسک جدید به ماسک های از قبل موجود این گوشی اضافه شده اند. می توانید تصور کنید که فیلتر هایی نظیر صورت سگ ها و غیره از اسنپ چت به برنامه ی دوربین گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + اضافه شده اند. این حالت ها به خوبی کار می کنند و شما می توانید برای تهیه ی نسخه های مختلف از آن به سایت سامسونگ مراجعه کنید. نرم افزار دوربین هم چنین نسخه ی آخر استفاده شده از این ماسک ها را در قسمت دسترسی سریع خود نگاه می دارد. حالت پرو با قابلیت هایی نظیر کنترل سرعت شاتر دوربین و یا عکس برداری در فرمت راو دوباره به این گوشی برگشته است. تنها بازگشت به عقب بخش دوربین مربوط به این است که این گوشی عکس هایی با نسبت تصویر ۴:۳ را در کیفیت Full HD ذخیره می کند. برای استفاده از نسبت تصویر ۱۸ :۵ : ۹ و استفاده از کل صفحه نمایش گلکسی اس ۸ و یا گلکسی اس ۸ + شما باید رزولوشن را تا ۷.۹ مگاپیکسل کاهش دهید.

حال بگذارید درباره ی کیفیت تصاویر صحبت کنیم. چه به خاطر آن پردازش چند مرحله ای تصاویر باشد یا پروسه ی بهبود یافته ی نرم افزاری(یا شاید هر دو)، گلکسی اس ۸ و گلکسی اس + عکس هایی با رنگ بیشتر و کنتراست بالاتری به نسبت گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج می گیرند. عکس هایی که در شرایط نوری قوی گرفته شوند در برخی موارد بیش از حد اشباع هستند و کمی از واقعیت به دور اما تصاویر نهایی بسیار لذت بخش و زیبا به نظر می رسند.

در زیر نور شب جزئیات تصاویر در ناحیه های تاریک و مشکی ممکن است کمی از دست بروند و تصاویر نیز بعضی مواقع از حالت واقعی خود خارج می شوند. اما کیفیت کلی تصاویر در نور کم فوق العاده است. در حالی که گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج در شرایط نوری کم تا حدودی تار به نظر می رسند اما گلکسی اس ۸ می تواند تصاویری بگیرد که منصفانه جزئیات بسیار خوبی دارند.

به دلیل نبود دوربین دو گانه که به نظر نمی رسد مشکل بزرگی باشد، سامسونگ توانسته تا بهبود هایی را در عکس برداری ماکرو خود به وجود بیاورد. عمق دید تصاویر افزایش یافته اند و تصاویر از نمای نزدیک فوق العاده به نظر می رسند. کیفیت تصاویر به هنگام فیلم برداری نیز افزایش بسیار خوبی داشته اند. ویدئو ها کنتراست بالاتری دارند و کیفیت رنگ ها نیز افزایش یافته است اگرچه که ثابت سازی اپتیکال تصاویر به خوبی قبل عمل نمی کند. گرچه موضوع زیاد نگران کننده ای به نظر نمی رسد اما به نظر می رسد که لرزش تصاویر کمی بیش از قبل شده است. در زیر می توانید نگاهی به تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی گلکسی اس ۸ بندازید.

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

دوربین سلفی

نقد و بررسی گلکسی S8 و گلکسی S8 +: سامسونگ آینده را ناقص به ما می دهد(بخش اول) - تکفارس 

در حالی که دوربین پشتی گوشی بهبود محسوسی داشته است، دوربین جلویی گوشی احتمالاً هوش از سر شما ببرد و قطعاً یکی از بزرگ ترین پیشرفت های این گوشی به نسبت نسخه ی قبل خود است. دوربین این گوشی از ۵ مگاپیکسل به ۸ مگاپیکسل  ارتقا یافته است( دریچه ی دیافراگم بر روی اف ۱.۷ باقی مانده است) و حال شما می توانید از قابلیت فوکوس خود کار نرم افزاری این گوشی نیز استفاده کنید. دیگر نیاز ندارید که قبل از گرفتن عکس سلفی به دنبال موقعیت مناسب بگردید. صرفا کافی است دوربین را به طرف خود بگیرید و دکمه ی شاتر را فشار دهید.

اتوفوکوس خود کار دنیایی از تفاوت را ایجاد می کند و من نمی توانم منتظر بمانم تا این قابلیت به دیگر گوشی های سامسونگ نیز اضافه شود. کیفیت رنگ ها نسبتاً دقیق است و جزئیات نیز کیفیت بی نظیری دارند. اتوفوکوس باعث می شود تا تصاویر شارپ شوند و نویز تصاویر نیز تقریباً هیچ موقع وجود ندارد. در زیر می توانید نمونه هایی از سلفی های گرفته شده با گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + را ببینید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • وحید گفت:

    من ال جی g6 رو بیشتر دوست دارم دوربینش رو مقایسه کردم لرزشگیرش فوق العاده قدرتمنده و لرزشی علنا تو فیلمبرداری نداره ولی اس ۸ یکمی میلرزه قیمتش هم ارزونتره .فقط پشتش یکم ضایعه که شبیه یه مونگوله که دو تا چشم داره و فلاش هم که نقش دماغش رو داره و سنسور اثر انگشت هم که شبیه دهانیه که از تعجب باز مونده در کل جلوی گوشی خوبه اما در کل با این اوضاع تصمیم دارم برم ایفون ۷ پلاس قرمز بخرم .

  • محمد گفت:

    بسیار عالی بود مطلب