پادشاهی Chrome | مرورگر های مایکروسافت در سیستم عامل خود نیز در سایه قرار می گیرند - تکفارس 
پادشاهی Chrome | مرورگر های مایکروسافت در سیستم عامل خود نیز در سایه قرار می گیرند - تکفارس 

پادشاهی Chrome | مرورگر های مایکروسافت در سیستم عامل خود نیز در سایه قرار می گیرند

زینب حسینی
۸ خرداد ۱۳۹۶ - 00:05
پادشاهی Chrome | مرورگر های مایکروسافت در سیستم عامل خود نیز در سایه قرار می گیرند - تکفارس 

شانس اج (Edge) برای شکست دادن کروم (Chrome) در این بازار چقدر است؟

شرکت ها ممکن است بگویند که به مرورگر های مایکروسافت متعهد هستند، که آن ها همچنان اینترنت اکسپلورر (IE) ارجمند را به عنوان استاندارد کارمندان خود تعریف می کنند. اما یک تحلیلگر پنجشنبه استدلال کرد که حقیقت چیز دیگری است.

دیوید مایکل اسمیت (David Michael Smith) از گارتنر (Gartner) در مصاحبه ای گفت :« مایکروسافت رابطه ی بسیار قدرتمندی را با [بازار] آی تی (IT) حفظ می کند. اکثر شرکت ها هنوز یک مرورگر ‘استاندارد’ دارند و در اکثر اوقات این مرورگر برای مایکروسافت است. این روز ها این مرورگر IE11 می باشد. ولی ما دریافته ایم که مردم در واقع کروم را بیشتر از IE استفاده می کنند. »

اسمیت که در حال خاتمه دادن به یک بازنویسی و آپدیت گزارشی از یک پژوهش در سال ۲۰۱۵ راجع به مرورگر ها در شرکت بود، مصمم بود که با گذشت زمان کروم برجسته ترین مرورگر جهان است. او گفت:« این مرورگر دارای بیشترین استفاده در بازار می باشد. »

اینترنت اکسپلورر سهم قابل توجهی را حفظ می کند — اسمیت آن را «حضور شایان توجه» نامیده است — بیشتر به این خاطر که این مرورگر هنوز هم در اکثر شرکت ها مورد نیاز است. اسمیت با آوردن مثال هایی مانند جاوا (Java)، ادوب فلش (Adobe Flash) و سیلورلایت (Silverlight) خود مایکروسافت گفت:« بسیاری از اپلیکیشن ها هستند که فقط در IE کار می کنند، چون [این اپ ها] از plug-in ها استفاده می کنند. هر چیزی که مستلزم کنترل اکتیو ایکس (ActiveX) باشد نیازمند IE است. »

خیلی از شرکت ها استراتژی دوشاخه ای را که گارتنر و دیگران سال ها پیش آن ها را توصیه کرده اند به کار گرفته اند: یک مرورگر «میراثی» را برای رسیدگی به سایت ها، سرویس ها و برنامه های وب قدیمی تر داشته باشید، اما برای هر چیز دیگری یک مرورگر دیگر ارائه دهید. این رویکرد به کارمندان اجازه می دهد که به قدیمی ها دسترسی داشته باشند، اما آن ها را با یک مرورگر قراضه ی بی کیفیت برای وب گردی با اهداف عمومی مجازات نخواهد کرد. تحت چنین مدلی اینترنت اکسپلورر نقش میراثی را بازی کرده و همچنان بازی می کند.

برای نیمه ی دوم تمرین دوشاخه ای، شرکت ها به کارکنان یک مرورگر «مدرن» ارائه می دهند، که کاملا پذیرای plug-in هاست، استاندارد های اینترنت را پذیرفته و به سرعت صفحه ها و برنامه ها را ارائه می دهد، معمولا به وسیله ی  مراجعه به پردازنده ی گرافیکی دستگاه و همچنین سی پی یو (CPU) آن.

به گفته ی اسمیت، کروم در حال حاضر «انتخاب قریب به اتفاق» به عنوان مرورگر بازار مدرن است. مایکروسافت با مرورگر ۱۰ محوری اج ویندوز، امیدوار به تغییر این موضوع است. اج که بار ها توسط مایکروسافت «مدرن» نام گرفته شده، می تواند در کنار IE11 برای اولین بار در مایکروسافت در یک دستگاه اجرا شود. با وجود IE11 و اج، مایکروسافت ادعا می کند که مشتریان این بازار می توانند با استراتژی دوشاخه ای میراثی و مدرن همه در داخل اکوسیستم خود  ردموند (Redmond) بجنگند.

مشکل این طرح این است که اج فقط روی ویندوز ۱۰ اجرا می شود، و از آنجایی که ویندوز ۱۰ هنوز برای جایگزین ویندوز ۷ شدن راه زیادی در پیش دارد، مرورگر مدرن خود مایکروسافت برای اکثر مشتریانش خارج از در دسترس است.

اسمیت به جایگزینی کروم توسط اج خوشبین نبود، حتی برای زمانی که در در چند سال آینده ویندوز ۱۰ به طور گسترده در شرکت های بزرگ مستقر شده باشد. « اج قطعا موقعیت هایی خواهد داشت » زمانی که ویندوز ۱۰ سیستم عامل استاندارد بازار شود، « ولی من میگویم کروم، تا حد زیادی بخاطر این واقعیت که این مرورگر در اینترنت بسیار محبوب است، قابلیت های زیادی دارد. »

اشاره ی اسمیت به صعود کروم در سال گذشته به مقام اول در بازار مرورگرها و کنار زدن اج و IE بود. همانطور که در آوریل، تجزیه و تحلیل فروشنده ی Net Applications’، سهم جهانی کروم را ۵۹٪ و IE+اج را ۲۴٪ یا کمتر برآورد کرد. یک سال قبل، رقبا شانه به شانه سهم ۴۱٪ را داشتند.

اسمیت اظهار داشت که شرکت ها از کروم راضی هستند. اگر چه مرورگر های مایکروسافت مزیت کنترل پذیری چند دهه ای را که بسیاری از شرکت ها را به IE وابسته کرده است، حفظ می کند، ولی کروم در این زمینه نقصی ندارد. اسمیت گفت:« کروم به نقطه ای که آن را به اندازه کافی برای اکثر شرکت ها کنترل پذیر می کند رسیده است.‌ »

مایکروسافت هنوز هم وقتی طبل هایش را برای اج به صدا در می آورد، بر این کنترل پذیری متکی است. آویل این ماه، به عنوان مثال، مایکروسافت به سیاست های گروهی اضافه شده به اج همراه ارتقاء ویژگی های «آپدیت سازندگان» آوریل ویندوز ۱۰، همچنین شناخته شده با نام نسخه ی ۱۷۰۳، بالید.

اما با مجموعه ای از سیاست های گروهی «به اندازه کافی خوب» — اسمیت برآورد کرد که گوگل با حدود ۳۰۰ سیاست ، از جمله آن هایی را که چگونگی آپدیت این مرورگر از طریق ابزار Google Update را کنترل می کنند، از کروم پشتیبانی می کند — اج مایکروسافت، وقتی که در بیشتر کامپیوتر ها ظاهر شود، نمی تواند پیروز میدان را کنار بزند.

با این حال همه آمادگی خط زدن شانس های اج را ندارند. گری شخر (Gary Schare) مدیر Browsium، سازنده ی شرکت ابزار مدیریت مرورگر ها و رئیس سابق مدیریت محصول IE گفته است:« ما هنوز واقعا اج را نمی بینیم [که توسط مشتریان استفاده شود]، چرا که ما هنوز واقعا ویندوز ۱۰ را نمی بینیم. » ولی از بین آن عده ی معدودی از مشتریان که ویندوز ۱۰ را روی رایانه های خود دارند، حدودا نیمی از آن ها اج را به عنوان مرورگر مدرن قرار داده اند. ( نیم دیگر از کروم استفاده می کنند ).

شخر ادعا می کند در زمانی که به IE به عنوان مرورگر میراثی دیگر احتیاجی نباشد و یک مرورگر مدرن همه نیاز ها را رفع کند، نقطه ی عطفی وجود خواهد داشت. به گفته ی شخر آزمون واقعی برای اج زمانی خواهد بود که به آن نقطه عطف برسیم.

شخر در مصاحبه ای چهارشنبه گفت:« من فکر می کنم بالاخره صدای طبل اج دارد به مردم می رسد. مایکروسافت به وضوح درباره ی اج جدی است.» در نظر شخر آخرین حرکت گوگل در حمایت از کروم در بازار — یک بسته ی نرم افزاری شامل کروم ، قالب های مدیریتی و افزودنی های با قابلیت میراثی — گواه شناخت مایکروسافت و اج به عنوان تهدیدی برای این شرکت کالیفرنیایی واقع در Mountain View است.

شخر گفته است:« گوگل نمی خواهد ببیند [که اج مرورگر اصلی می شود]، ولی بالاخره مایکروسافت و گوگل آن را به عنوان مرورگر برتر بازار معرفی خواهند کرد. »

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.