تمام انتظاراتی که از آیفون ۸ داریم - تکفارس 
تمام انتظاراتی که از آیفون ۸ داریم - تکفارس 

تمام انتظاراتی که از آیفون ۸ داریم

دانیال دهقانی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 22:31
تمام انتظاراتی که از آیفون ۸ داریم - تکفارس 

آیفون ۷ گوشی بد شانسی است چرا که هنوز که کم تر از ۶ ماه از عرضه ی این گوشی گذشته همه منتظر نسل بعدی این گوشی هستند. هر چه نباشد ۲۰۱۷ سالی است که آیفون تولد ۱۰ سالگی خود را جشن خواهد گرفت و اپل نیز برای جشن گرفتن این رویداد برنامه های خاصی برای هرچه ویژه تر کردن آیفون جدید خواهد داشت. ما شایعات جدید و میزان واقعی بودن و یا نبودن آن ها را بررسی خواهیم کرد و در همین بخش شما را از به روز رسانی های انجام شده مطلع خواهیم کرد. در ادامه ی این مقاله و جزئیات آن با تک فارس همراه باشید!

اگر شما از خیر آیفون ۷ گذشته اید و منتظر عرضه ی آیفون ۸ هستید_ یا آیفون ۷ اس یا هر نام دیگه ای که اپل برای آن انتخاب کند_ به نظر می رسد که انتخاب درستی داشته اید و گوشی بعدی این سری همان شاهکاری است که همه منتظرش هستند. صرفاً این نکته را بگوییم که انتظار نداشته باشد جک ۳.۵ میلیمتری هدفون دوباره به این گوشی بازگردد.

جدید ترین خبر چیست؟

شایعه: قابلیت تاچ ۳ بعدی بر روی آیفون ۸ به یک معضل بزرگ برای اپل تبدیل شده است. بر طبق گزارش اپل اینسایدر(Insider)، اپل در تلاش است تا کاری کند تاچ ۳ بعدی(۳D Touch) به خوبی بر روی این گوشی کار کند و به همین دلیل مراحل تولید و عرضه ی این گوشی به ماه اکتبر و یا نوامبر موکول خواهند شد. نکته ی دیگر هم این است که اپل بیش از دو برابر بیشتر پرداخت می کند تا این قابلیت را بر روی آیفون ۸ داشته باشد.  اپل اینسایدر قبلاً گزارش داده بود که شرکت تی پی اچ هولدینگز (TPH Holdings) برای هر مورد تاچ ۳ بعدی از اپل مبلغی در حدود ۱۸ تا ۲۲ دلار دریافت می کند و این در حالی است که این مبلغ برای آیفون ۷ بین ۷ تا ۹ دلار است. این قیمت اضافه به این دلیل است که کارگذاشتن تاچ ۳ بعدی بر روی یک صفحه نمایش اولد نیازمند قرار دادن سنسور ها بین یک شیشه ی اصلاحاً ساندویچی است.

احتمال این کار چقدر است؟

حتی اگر آیفون ۸ تا اواخر این سال میلادی نیز به بازار عرضه نشود، اپل نباید زیاد نگران باشد. اگر قرار باشد آیفون جدید همان شاهکاری باشد که همگان انتظارش را دارند باید گفت که فصل تعطیلات نیز زمان بسیار خوبی برای خرید این گوشی است علی الخصوص که سرمایه گزاران نیز از هم اکنون درباره ی درخواست های بالای این محصول مشتاق هستند و رویا پردازی می کنند. البته قطعا این احتمال نیز وجود دارد که اپل در طی تولید آیفون ۸ با یک سری هزینه های جانبی غیر قابل پیشبینی مواجه شده است، به خصوص اینکه این اولین باری است که این شرکت در حال توسعه ی صفحات نمایش اولد(OLED) است. از همین الان شایعاتی مبنی بر اینکه آیفون ۸ قیمت بالاتری از نسل های قبلی خود خواهد داشت وجود دارد پس حتی اگر این گوشی برای داشتن قابلیت های یکسان هزینه های بیشتری را متقبل شود درخواست ها برای آن افزایش زیادی نخواهند داشت.

زمان عرضه ی این گوشی کی خواهد بود؟

شایعه: تئوری های مختلف و متنوعی درباره ی زمان عرضه ی آیفون ۸ وجود دارند. برخی معتقدند که اپل ممکن است از سنت عرضه ی آیفون ها در ماه سپتامبر دست بکشد چرا که این شرکت در حال توسعه ی یک آیفون بسیار خاص است و برای آن نیاز به بخش های جدیدی در صفحه نمایش، شارژ بی سیم و بورد های جدید مختلفی دارد و همه ی این موارد تا ماه سپتامبر آماده نخواهند بود.

در این گزارش، یک کارشناس تایید کرد که سامسونگ هم اکنون رسماً تولید کننده ی صحفات نمایش آیفون های جدید است چرا که سامسونگ در حال حاضر بهترین تولید کننده ی صحفات نمایش خمیده در دنیاست. اگرچه در همین گزارش هم ادعا می شود که سامسونگ در تهیه ی آن چه خواست واقعی اپل است دچار مشکل شده است گرچه تا الان سامسونگ موفق شده تا ۷۵ میلیون صفحه نمایش خمیده برای آیفون های جدید تولید کند.

این اولین باری نیست که می شنویم اپل در مسیر تولید آیفون ۸ با موانع زیادی مواجه شده است. این گزارش در ادامه ی گزارش قبلی کارشانس وب سایت کی جی آی است که خبر از عرضه ی آیفون ۸ در ماه اکتبر و یا نوامبر داده بود چرا که اپل در تامین منابع دچار مشکل شده است. قبلاً دیجی تایمز نیز گزارش داده بود که اپل با موانعی بر سر تهیه ی صفحات نمایش اولد آیفون ۸ رو به رو شده است. یک وب سایت ژاپنی نیز گزارش داده بود که تولید کننده ی سنسور های ۳ بعدی دوربین آیفون ها به اپل اعلام کرده که زمان بیشتری برای تولید این محصولات نیاز دارد. با تمامی این مسائل حول مشکل منابع تولید آیفون ۸  برخی گزارش ها نیز از این خبر می دهند که آیفون ۸ حتی تا سال ۲۰۱۸ نیز عرضه نخواهد شد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز وجود دارند که معتقدند اپل بر تمامی مشکلات فائق خواهد آمد و آیفون جدید را در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان در ماه ژوئن معرفی خواهد کرد کاری که از سال ۲۰۱۰ سابقه نداشته است. این گزارش اعلام می دارد که اپل آیفون های جدید را تا پاییز منتشر نخواهد کد علی رغم این که آن ها را در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان معرفی می کند.

احتمال این مسئله چقدر است!؟

اوایل این مسئله که اپل زمان عرضه ی آیفون ها را تغییر دهد چندان منطقی به نظر نمی رسید و ما تصوری از رونمایی از آیفون ها در ماهی غیر از سپتامبر نداشتیم. علاوه بر آن وب سایت دی جی تایمز سابقه ی خوبی درباره ی خبرهای مربوط به آیفون ندارد. اما حال که برخی وب سایت های دیگر نیز همچین گزارش هایی را منتشر می کنند این شایعه کم کم رنگ و بوی واقعیت به خود می گیرد. اپل قصد دارد تا برای اولین بار از صفحات نمایش اولد در آیفون های خود استفاده کند و این در حالی است که قرار است سنسور های جدیدی برای حسگر اثر انگشت و دوربین های گوشی نیز استفاده شود. پس اگر قرار است یکی از مدل های آیفون باشد که زمان بیشتری برای توسعه نیاز دارد قطعا آیفون ۸ همان گوش خواهد بود.

گزارش هایی که خبر از عرضه ی گوشی در ماه ژوئن می دهند بسیار غیر واقع گرایانه به نظر می رسند. رئیس شرکت اپل، تیم کوک اعلام در گزارش ۳ ماهه ی دوم سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که مشتریان اپل دست ازخرید آیفون ۷ کشیده اند و منتظر عرضه ی آیفون ۸ هستند. بنابراین معرفی آیفون جدید در ماه ژوئن و سپس عدم عرضه ی آن تا پاییز به نظر شبیه به خودکشی برای اپل می رسد.

قیمت بالاتر گوشی؟

شایعه: به نظر می رسد که آیفون ۸ قرار است گران ترین آیفون تاریخ باشد اما ظاهراً اپل هنوز قصد دارد تا قیمت آن را زیر ۱۰۰۰ دلار نگه دارد. بر طبق گزارش یک وب سایت آمریکایی، نسخه ی ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۸ قیمت ۹۹۹ دلاری خواهد داشت. نسخه ی ۲۵۶ دلاری اگرچه از سقف ۱۰۰۰ دلار خواهد گذشت و قیمت ۱۰۹۹ دلاری خواهد داشت.

احتمال این مسئله چقدر است؟

قبلاً نیز این شایعه که آیفون ۸ از مرز ۱۰۰۰ دلار عبور خواهد کرد را شنیده ایم و این که نسخه ی ۲۵۶ دلاری این گوشی از مرز ۱۰۰۰ دلار بگذرد تقریباً قطعی است و اگرچه قیمت بالاتر این گوشی با توجه به قیمت های فعلی این گوشی ها کمی اقتصادی تر به نظر برسد، ارزش این کار برای اپل وجود دارد. کارشناسان معتقدند که آیفون ۸ با داشتن قابلیت ها و ویژگی های باورنکردنی می تواند باعث بالا رفتن ارزش سهام اپل بشود. کارشناسان باور دارند که قابلیت های جدید این گوشی مثل صفحه نمایش اولد، دکمه ی مجازی خانه و سیستم شارژ بی سیم این گوشی باعث می شوند تا درخواست ها برای یک آیفون جدید شدیداً رشد کند. تیم کوک رسماً تایید کرده که فروش به نسبت کم اخیر آیفون ۷ به این دلیل است که مردم و مشتریان مشتاق عرضه ی آیفون جدید هستند پس نباید غافلگیر شویم اگر اپل تصمیم بگیرد از این همه شور و اشتیاق برای آیفون جدید تمام استفاده را بکند.

شارژ بی سیم؟

شایعه: آیفون جدید با قابلیت شارژ بی سیم عرضه می شود. گزارش جدیدی که منتشر شده خبر از عرضه ی آیفون ۸ با چیپ شارژ بی سیم ساخته شده توسط برادکم می دهد. این گزارش توضیح نداد که دقیقا کدام استاندارد برای شارژ بی سیم این گوشی استفاده خواهد شد، اگرچه چیپ هایی که برادکم(Brodcam) می سازد از هر دو استاندارد کیو آی(QI) و پی ام ای(PMA) پشتیبانی می کنند.

نکته ی بعدی هم اینکه هنوز مشخص نیست کدام مدل از آیفون از قابلیت شارژ بی سیم بهره خواهد برد. البته در یکی از گزارش هایی که چند وقت پیش منتشر شد، اعلام شده بود که اپل قصد دارد تا در تمامی نسخه های سال ۲۰۱۷ آیفون از این قابلیت استفاده کند از جمله ی نسخه ی مخصوص ۱۰ امین سالگرد تولید آیفون با نام ایفون ۸ و نسل بعدی گوشی های آیفون ۷ اس و ۷ اس پلاس.

احتمال این مسئله چقدر است؟

زیاد! اضافه شدن قابلیت شارژ بی سیم یکی از اولین شایعات قابل باوری بود که درباره ی این گوشی شنیدیم. در فوریه، اپل به یک انجمن مرتبط با شارژ بی سیم با استاندارد کی پیوست اما این که قابلیت شارژ بی سیم آیفون از استاندارد پی ام ای پشتیبانی کند یا نه را زمان مشخص می کند. سامسونگ به عنوان اصلی ترین رقیب اپل از هر دو استاندارد کیو آی و پی ام ای پشتیبانی می کند.

اضافه شدن قابلیت شارژ بی سیم هم چنین دلیل حرکت اپل به سوی استفاده از قاب های تمام شیشه ای را نشان می دهد که یک قابلیت دیگر شایعه شده برای آیفون های جدید است. اگر چه برخی گوشی های فلزی و پلاستیکی دیگر نیز از قابلیت شارژ بی سیم استفاده می کنند، استفاده از شیشه سرعت شارژ شدن را بیشتر می کند و اختلالات فرکانس را کاهش می دهد. اپل می تواند تصمیم بگیرد تا این قابلیت را به آیفون ۸ محدود کند اما این که انتظار می رود تا آیفون ۷ و ۷ اس پلاس با قاب شیشه ای تهیه شوند، اضافه شدن قابلیت شارژ بی سیم ممکن است افراد بیشتری را تحریک به خریدن این گوشی بکند. در حالی که ممکن است آیفون های ۷ اس و ۷ اس پلاس از صفحات نمایش اولد استفاده نکنند، داشتن قابلیت شارژ بی سیم می تواند آیفون بعدی را به یک گزینه ی محبوب تبدیل کند.

حسگر اثر انگشت بر روی صفحه نمایش؟

شایعه: تصاویر جدید لو رفته از آیفون ۸ چیزی را نشان می دهند که همه ی مشتریان خواستار آن هستند: صفحه نمایش لبه به لبه ی اولد با حسگر اثر انگشتی که در داخل صفحه نمایش تعبیه شده، در پشت گوشی. به علاوه ی این، تصاویر جدید نشان می دهند که دوربین های پشتی این گوشی در حالت عمودی قرار گرفته اند.

تصاویر جدید لو رفته از آیفون ۸ به نظر می رسد الهام گرفته از یک طرح شماتیک باشند که چند وقت پیش در برخی سایت ها قرار گرفت. در این طرح ما هم چنین شاهد وجود قابلیت تشخیص چهره، حسگر مادون قرمز و دو واحد باتری هستیم.

تمام انتظاراتی که از آیفون ۸ داریم - تکفارس 

احتمال این مسئله چقدر است؟

۱۰۰ درصد! آیفون ۸ لیستی از قابلیت های باورنکردنی دارد و حتی اگر تمامی آن ها نیز درست از آب درنیایند، داشتن یک طراحی مادربرد انباشه نه تنها محتمل بلکه ضروری است. و البته که ما کاملاً انتظار حسگر اثر انگشت تعبیه شده در زیر صفحه نمایش را داریم نه در پشت گوشی.

حسگر اثر انگشت در قسمت پشتی گوشی؟

شایعه: ممکن است که اپل یکی از مهم ترین قابلیت های آیفون خود را یعنی حسگر تاچ آی دی را به بخش پشتی آیفون ۸ منتقل کند. بر طبق یک گزارش، اپل مشکلات عدیده ای با مسئله ی تعبیه کردن حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش آیفون جدید دارد. این مسئله ممکن است این شرکت را مجبور کند تا تاریخ عرضه ی این گوشی را کمی به عقب بیاندازد. احتمال دیگر نیز این است که اپل قرار دادن این حسگر در پشت گوشی را بررسی می کند شبیه همان کاری که سامسونگ با گلکسی اس ۸ و گوگل با گوگل پیکسل کردند. بر طبق گزارش بلومبرگ، اپل یک نسخه ی اولیه از یک آیفون با حسگر تاچ آی دی در پشت گوشی تهیه کرده است که در زیر می توانید عکس لو رفته از آن را مشاهده کنید.

تمام انتظاراتی که از آیفون ۸ داریم - تکفارس 

احتمال این مسئله چقدر است؟

البته که قبلاً احتمال تاخیر در عرضه ی این گوشی را شنیده ایم، بسیار بعید است که اپل این قابلیت ها را در آیفون جدید قرار ندهد. حسگر تاچ آی دی نقش مهمی در سیستم پرداخت مخصوص این شرکت با نام اپل پی بازی می کند و به همین دلیل تصور آیفون ۸ بدون حسگر اثرانگشت دور از انتظار است. منتقل کردن این حسگر به قسمت پشتی گوشی نیز چندان منطقی نیست چرا که مثلا در بسیاری از مواقع گوشی شما به صورت تخت بر روی میز است و شما می خواهید قفل آن را باز کنید. این مسئله یک اشکال در طراحی است که امیدواریم اپل موفق به حل آن بشود اما اگر مجبور شویم بین تاچ آی دی در پشت گوشی و یا عدم حضور آن یکی را انتخاب کنیم بی شک حضور آن را به نبودنش ترجیح می دهیم.

یکی دیگر از دلایلی که می توان برای حضور یک دریچه ی اندازه ی سر انگشت در پشت آیفون ۸ تراشید، وجود قابلیت شارژ بی سیم برای این گوشی است که این مسئله نیز شایعه ای است که مکرراً می شنویم. اما اگر سامسونگ نتوانست به دلیل مسائل تکنیکی یک سنسور اثر انگشت در داخل صفحه نمایش گوشی کار بگذارد پس اپل راه مشکلی خواهد داشت.

تمام انتظاراتی که از آیفون ۸ داریم - تکفارس 

بازنگری اساسی در دوربین؟

شایعه: ما فکر می کردیم که آیفون ۷ پلاس یک دوربین مرگبار داشت اما آیفون ۸ ممکن است بازی را به کل تغییر دهد. بر طبق گزارش بلومبرگ، اپل در حال آزمایش دوربین های بازنگری شده ای چه در پشت و چه در جلوی گوشی است. بر خلاف آیفون ۷ پلاس، دوربین های دوتایی آیفون ۸ به صورت عمودی قرار خواهند گرفت نه به صورت افقی. این مسئله در بهبود کیفیت تصاویر گرفته شده نیز نقش خواهد داشت. اما مهم تر از همه اینکه دوربین مخصوص عکس برداری سلفی این گوشی نیز ممکن است از دو سنسور جداگانه بهره ببرد تا حالت پرتره نیز برای این گوشی در دسترس باشد.

احتمال این مسئله چقدر است؟

وقتی به سابقه ی بلومبرگ در زمینه ی افشاگری های مرتبط با آیفون ها نگاه می کنیم می توانیم به احتمال وقوع این مورد اطمینان کنیم. البته باید این نکته را در نظر داشت که قطعا از تمام ویژگی هایی که اپل احتمالاً در حال تست کردن بر روی آیفون ۸ است، تعدادی به این گوشی راهی نخواهند داشت. البته با در نظر گرفتن صحبت های رئیس اپل تیم کوک درباره ی موفقیت دوربین گوشی آیفون ۷ پلاس و عملکرد حیرت انگیز آن، به نظر می رسد که اپل قابلیت های دوربین آیفون ۸ را حتی بهتر از قبل خواهد کرد.

سفارش ۱۰۰ میلیون صفحه نمایش اولد از سامسونگ؟

شایعه: بر طبق گزارش بلومبرگ، اپل درخواست ۱۰۰ میلیون صفحه نمایش اولد از سامسونگ را داشته است! نکته ی بعدی هم این است که سامسونگ تولید کننده ی اصلی صفحات نمایش آیفون ۸ خواهد بود چرا که دیگر تولید کننده ها ظرفیت تولید به این انبوهی نخواهند داشت.

احتمال این مسئله چقدر است؟

این شایعه که اپل در آیفون ۸ از صفحات نمایش اولد استفاده خواهد کرد بسیار محتمل و نزدیک به واقعیت به نظر می رسد. تنها چیزی که در حال حاضر درباره ی این صفحات نمایش در شک هستیم این مسئله است که آیا آن ها تخت خواهند بود و یا خمیده. قبلاً گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه سامسونگ با موانعی بر سر راه پیدا کرد تولیدکننده ای برای تولید تعداد کافی صفحه نمایش خمیده اولد برای آیفون ۸ مواجه شده است اما به نظر می رسد که اپل موفق شده تا بر این مشکل فائق بیاید.

این مسئله که این صفحات نمایش چقدر خمیده خواهند بود هنوز مشخص نیست. بر طبق گزارش بلومبرگ، آخرین نمونه ی اولیه ی آیفون ۸ از یک صفحه نمایش تختاولد بهره می برد که در قسمت تماس صفحه نمایش با بدنه ی گوشی خمیدگی کوچکی خواهد داشت. اما اپل هنوز در حال آزمایش نسخه های مختلف آیفون با بدنه ی شیشه ای و خمیدگی ها دراماتیک تر است پس هنوز هیچ چیزی مشخص نیست.

آیفون ۱۰۰۰ دلاری؟!

شایعه: بر طبق گزارش فست کامپنی(Fast Company)، این نسخه ی ویژه ی جشن ۱۰ سالگی آیغون ممکن است قیمتی بالاتر از ۱۰۰۰ دلار داشته باشد. قیمت بالاتر آیفون جدید کاملاً به این بستگی دارد که این شرکت از صفحات نمایش اولد که دو برابر صفحات نمایش کنونی هزینه در بر دارند استفاده خواهد کرد و یا خیر. یک کارشناس اعلام کرده که قیمت نسخه ی پایه ی آیفون ۸ بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ دلار خواهد بود.

احتمال این مسئله چقدر است؟

آیفون ۸ قطعا گران ترین آیفون تاریخ خواهد بود، بنابراین بهتر است شروع به ذخیره ی پول بکنید اما آیا این گوشی بیش از ۱۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت؟! این مسئله بدان بر می گردد که کدام نسخه از این گوشی با حافظه ی مختلف را انتخاب بکنید. نسخه ی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۷ پلاس هم اکنون ۹۶۹ دلار قیمت دارد. پس با این حال نسخه ی معمولی آیفون ۸ چقدر قیمت خواهد داشت؟ اگر اپل بخواهد قیمت رقابتی ای را انتخاب کند قطعا قیمت آیفون جدید زیر ۹۰۰ دلار خواهد بود.

واقعیت افزوده، سورپرایز بعدی اپل!؟

شایعه: اپل در حال توسعه ی تکنولوژی واقعیت افزوده ی خود است، چرا که این شرکت در حال کار بر روی امکاناتی است که ممکن است در دوربین آیفون ۸ استفاده شود. بلومبرگ گزارش داده که اپل به تکنولوژی واقعیت افزوده به عنوان شگفتی و قدم بزرگ بعدی خود برای آیفون ها نگاه می کند. اگرچه سخت افزار مورد نیاز واقعیت افزوده مثل عینک های آن هنوز چند سال تا تولید انبوده فاصله دارند اما ارائه ی آیفونی با این قابلیت ها ممکن است زودتر از چیزی که انتظار داشتیم اتفاق بیافتد. بر طبق گزارش بلومبرگ، صد ها نفر از مهندسان اپل از سوی این شرکت مامور شده اند تا بر روی سیستم واقعیت افزوده ای که احتمالا در دوربین های آیفون بعدی استفاده بشود کار کنند.

واقعیت افزوده در آیفون چگونه خواهد بود؟ بلومبرگ گزارش می دهد که کاربران ممکن اتس بتوانند عمق یک تصویر را در ویرایش ثانویه تغییر دهند یا بتوانند موقعیت سوژه در عکس را ۱۸۰ درجه تغییر دهند. علاوه بر این ها دوربین آیفون بعدی احتمالا بتواند از قابلیت های جلوه های ویژه نظیر برخی فیلتر های پیام رسان اسنپ چت بهره بگیرد.

احتمال این مسئله چقدر است؟

هیچ کس نمی تواند این واقعیت را انکار کند که اپل تلاش زیادی برای تبدیل شدن به یکی از سر دم داران مسئله ی واقعیت افزوده در جهان دارد. رئیس این شرکت، تیم کوک نیز بارها این مسئله را عنوان کرده است. اگرچه، هنوز مشخص نیست که اپل به چه صورت از این تکنولوژی در آیفون ها استفاده خواد کرد و یا اصلا اینکه شاید محصول جدیدی را مخصوص این کار عرضه کند.

این که اپل از آیفون ها به عنوان وسیله ای برای معرفی واقعیت افزوده استفاده کند منطقی به نظر می رسد. اسنپ چت و پوکمون گو تجارب موفقیت آمیزی از استفاده ی از واقعیت افزوده در گوشی های هوشمند به ما داده اند برای همین می توان انتظار مسئله ی مشابهی داشت. اما اگرچه بلومبرگ منبع قابل اطمینانی است، ما هم چنین می دانیم که اپل نسخه های متفاوتی از آیفون ها را آزمایش می کند بنابراین قرار نیست که تمام این قابلیت ها با هم در یک محصول وجود داشته باشند. حتی خود بلومبرگ هم تایید کرده که اپل ممکن است در صورت آماده نبودن این قابلیت از آن استفاده نکند.

قابلیت تاچ ۳ بعدی گران قیمت تر؟

شایعه: قابلیت تاچ ۳ بعدی ای که بر روی آیفون بعدی استفاده خواهد شد برای هر عدد صفحه نمایش اولد حدود ۱۵ دلار هزینه خواهد داشت، حداقل اگر دی جی تایمز را باور دارید این یعنی حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت. قبلاً این قابلیت بر روی آیفون ها حدود ۹ دلار هزینه در بر می داشت. این بدان معنی است که اپل برای جبران هزینه ها مجبور است قیمت آیفون بعدی را بالاتر ببرد. مدل گران تر قابلیت تاچ ۳ بعدی به دلیل این است که یک سنسور لمس بسیار نازک جدید باید در صفحه نمایش های امولد آیفون ۸ قرار بگیرند. اگرچه گزارش های دیگری نیز وجود دارند مبنی بر اینکه تامین کننده ی این قابلیت یعنی تی پی کی هولدینز تا ۳ ماهه ی چهارم امسال توانایی تامین خواسته های اپل را ندارد و این به این معنی است که عرضه ی آیفون ها در ماه سپتامبر بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

احتمال این مسئله چقدر است؟

وقتی که صحبت از آیفون های جدید باشد دیجی تایمز قابل اعتماد ترین منبع نیست، اما حتی اگر در جزئیات نیز کمی شک کنیم باید اعتراف کرد که به نظر آیفون ۸ گران تر از نسخه های قبلی خواهد بود. جدا از مسئله ی ماژول تاچ ۳ بعدی آیفون جدید، این گوشی از صفحه نمایش اولد جدید، دکمه ی خانه ی مجازی، دوربین های ۳ بعدی و کلی قابلیت جدید بهره می برد و قطعا باید قیمت بالاتری از نسخه های قبلی خود داشته باشد. ممکن است که قیمت آن بالای ۱۰۰۰ دلار باشد؟ احتمالا نسخه ی ۲۵۶ بالای ۱۰۰۰ دلار خواهد بود. علی الخصوص با در نظر گرفتن این نکته که نسخه ی ۲۵۶ گیگابایت گوشی آیفون ۷ پلاس ۹۶۹ دلار قیمت داشت.

این شکل احتمالی آیفون بعدی خواهد بود؟!

شایعه: همه ی ما شایعات مربوط به یک صفحه نمایش لبه به لبه برای آیفون بعدی را شنیده ایم و حالا تصور اینکه این گوشی چگونه خواهد بود آسان تر از همیشه است. همانطور که می بینید قسمت لبه ی بالایی گوشی کوتاه تر خواهد بود، لبه ی پایینی عملا وجود ندارد، سنسور اثر انگشت با صفحه نمایش ادغام شده است و صفحه نمایش به لبه های گوشی چسبیده است.

تمام انتظاراتی که از آیفون ۸ داریم - تکفارس 

احتمال این مسئله چقدر است؟

تصاویر لو رفته ممکن است درست باشند یا غلط، اما به نظر این طراحی به واقعیت نزدیک باشد البته اگر شایعه ی صفحه نمایش لبه به لبه درست باشد. البته طراحی نهایی ما را تا حدودی به یاد سری گلکسی سامسونگ می اندازد! چیزی که نمی توانیم صبر کنیم تا ببینیم این است که آیا اپل از مواد خاص در طراحی یک نسخه ی ویژه از آیفون استفاده خواهد کرد یا نه.

احتمال وجود پورت یو اس بی تایپ سی چقدر است؟

شایعه: هر شایعه ی جدید درباره ی آیفون ۸ یا قبلی ها را تایید و یا آن ها را رد می کند اما این گزارش جدید از سوی وال استریت ژورنال را تا به حال هیچ کس نشنیده است. وال استریت ژورنال می گوید که اپل پورت لایتنینگ را با کانکتور یو اس بی تایپ سی عوض خواهد کرد.

این قدم بسیار بزرگ و خطرناکی برای اپل خواهد بود. اپل سال گذشته نیز اقدام به حذف جک ۳.۵ میلی متری هدفون کرد و جای آن را با ایرپاد های مخصوص لایتنینگ عوض کرد. حال به نظر می رسد که استقبال از ایرپاد های لایتنینگ آن طور که اپل فکر می کرد بالا نیست.

احتمال این مسئله چقدر است؟

هیچ بعید نیست! اپل هیچ ترسی از کنار گذاشتن تکنولوژی های قدیمی ندارد حتی اگر برای خودش باشد! کانکتور ۳۰ پینی ای که فدای همین پورت لایتنینگ شد را که یادتان نرفته است؟! حرکت به سوی استفاده از پورت های یو اس بی تایپ سی حتی می تواند اقدام مثبتی تلقی شود، حداقل اگر هماهنگ سازی را در نظر بگیریم. یو اس بی تایپ سی استانداردی است که اکثر شرکت ها در حال مهاجرت به آن هستند و می شود گفت که آیفون نهایتاً با تکنولوژی هایی که توسط خود اپل ساخته نشده اند هماهنگی خواهد داشت. مک بوک های جدید نیز از این پورت استفاده می کنند بنابراین مهاجرت به آن چندان عجیب نخواهد بود.

یو اس بی تایپ سی؟ کمی کند است!

درست چند روز پس از اینکه وال استریت ژورنال شایعات جدید درباره ی آیفون ۸ را اعلام کرد، یک کارشناس قابل اطمینان و موثق اپل اعلام کرده که این مسئله کاملاً غیر ممکن است. او گفته که به هیچ وجه اپل جای پورت لایتنینگ را با پورت یو اس بی تایپ سی عوض نخواهد کرد. در حقیقت اپل در حال اضافه کردن قابلیت های شارژ سریع به پورت لایتنینگ خود برای درگاه هایی که از پورت یو اس بی تایپ سی استفاده می کنند است بدون اینکه مجبور باشد این پورت را تعویض کند.

بر طبق گفته های این کارشناس، اپل علاقه ی زیادی به پورت یو اس بی تایپ سی برای آیفون های خود ندارد. اول از همه این که یو اس بی تایپ سی فضای بیشتری در داخل آیفون خواهد گرفت که باعث تغییر شکل ظاهری گوشی می شود. در ادامه باید گفت از آن جایی که پورت یو اس بی تایپ سی جهانی است، عوض کردن پورت لایتنینگ می تواند مزایایی که اپل از لایسنس کردن پورت لایتنینگ برای دادن تکنولوژی به تولید کننده های لوازم جانبی بدهد را بگیرد.

احتمال این مسئله چقدر است؟

بسیار زیاد. عوض کردن پورت ها تصمیمی نیست که اپل به همین سادگی بگیرد و مزایای پورت جدید باید بسیار بالاتر از پورت قبلی باشند. نکته ی بعدی هم این است که پورت لایتنینگ به نظر به خوبی برای آیفون و آیپد کار می کند، علی رغم اینکه الان آن ها نیز با مک بوک های جدید نا هماهنگ هستند.

البته ما نمی توانیم گزارش وال استریت ژورنال را نیز کاملاً ندید بگیریم. شاید اپل واقعا در نظر دارد تا به پورت یو اس بی تایپ سی نقل مکان کند. این اقدام باعث می شود تا محصولات اپل با لوازم جانبی دیگر شرکت ها هماهنگی بیشتری داشته باشد، مزیتی که هم اکنون می تواند آیپد پرو را به عنوان یک جانشین واقعی کامپیوتر های خانگی معرفی کند. تغییر پورت لایتنینگ به یو اس بی تایپ سی بی شک باب طبع کاربران خواهد بود اما همین مسئله ممکن است اکوسیستم بسته ی اپل را با تهدیداتی مواجه کند.

صفحه نمایش خمیده یا صاف؟!

شایعه: شایعات اولیه درباره ی صفحه نمایش اولد آیفون ۸ خبر از این می دادند که اپل قصد دارد از یک صفحه نمایش خمیده برای این گوشی استفاده کند. وال استریت ژورنال گزارش می دهد که این برنامه هنوز هم در دست توسعه قرار دارد اگرچه برخی گزارشات از منابع چینی ادعا می کردند که نمونه های اولیه ی تولید شده از این محصولات در حد استاندارد های اپل نبوده اند. البته به نظر دیگه این مسئله ی اصلی نیست: اپل به برخی از شرکت ها سفارش تولید انبوه این محصولات را داده است.

اپل صفحات نمایش اولد خمیده ی خود را از سامسونگ خواهد خرید که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ این محصولات را برای خود تولید کرد و تنها تولید کننده در سطح جهان است که می تواند تعداد کافی صفحه نمایش اولد برای گوشی های آیفون شرکت اپل تولید کند.

بر طبق گزارشات متعددی، اپل همچنین دکمه ی خانه ی محبوب و معروف این گوشی ها را نیز حذف خواهد کرد، البته هنوز مشخص نیست که اپل قصد دارد از سنسور اسکنر چشم آیریس برای این گوشی استفاده کند و یا راهی برای قرار دادن سنسور تاچ آی دی در زیر صفحه نمایش پیدا می کند.

احتمال این مسئله چقدر است؟

 صفحه نمایش اولد خمیده یک امضای خاص برای اپل در طراحی آیفون جدی خواهد بود و دلیل بزرگی برای خرید آیفون ۸ نیز محسوب می شود که احتمالا قیمتی بالای ۱۰۰۰ دلار خواهد داشت. گزارشات اولیه حاکی از این مسئله بودند که اپل در پیدا کردن شرکتی که توانایی تولید صفحات نمایش کافی برای آیفون ها را داشته باشد به مشکل برخورده است اما وقتی صحبت به شایعات پیرامون اپل می رسد وال استریت ژورنال منبع قابل اعتمادی است. انتظار داشته باشید که آیفون ۸ با صفحه نمایش خمیده عرضه شود.

قابلیت تشخیص صورت؟

شایعه: آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس با دوربین های مخصوص عکس برداری سلفیِ دگرگون شده ای عرضه شدند. اپل تمرکز خود را بر روی دوربین جلویی آیفون ۸ با استفاده از قابلیت های نظیر تشخیص چهره، سنسور ۳ دی، فرستنده مادون قرمز و یک دریافت کننده گذاشته است. اپل در ماه فوریه ی امسال یک استارت آپ مربوط به قابلیت تشخیص چهره را خریداری کرد و با دانستن این نکته می توان انتظار داشت که این شرکت در حال آزمایش این قابلیت بر روی آیفون جدید خود است. این مکانیسم می تواند جای تاچ آی دی را به عنوان قابلیت بازکننده ی قفل گوشی بگیرد.

قابلیت های جدید دوربین جلویی گوشی می تواند امکانات جدیدی برای بازی کردن را نیز به این گوشی بدهد. بازیکنان دیگر به داشتن آواتار نیازی ندارند، در عوض دوربین جلویی جدید گوشی قابلیت گرفتن سلفی های ۳ بعدی را فراهم می کند.

احتمال این مسئله چقدر است؟

 این اولین باری است که می شنویم اپل قصد دارد قابلیت تشخیص چهره و استفاده از تکنولوژی لیزر جدید را در آیفون های خود استفاده کند. اپل یک شرکت تحقیقاتی در زمینه ی مادون قرمز را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد، و این شرکت به تازگی قابلیت تشخیص چهره را برای آی او اس ۱۰ و سیستم عامل مک او اس سیرا عرضه کرده است. پس منطقی است که انتظار داشتیم باشیم نسل بعدی این تکنولوژی با سنسور های جدید دوربینی عرضه شوند که توانایی تشخیص چهره را نیز به آیفون های اپل اضافه کنند.

مثل یک کتاب تا می شود؟

شایعه: ممکن است که بتوانید آیوفن بعدی را خم کنید، مثل خم کردن یک کتاب فیزیکی. اپل به تازگی پتنتی را ثبت کرده است که از یک آیفون شبیه به کتاب نام برده که صفحه نمایش اولد استفاده شده بر روی آن می توانستد از نیمه تا شود.

احتمال این مسئله چقدر است؟

این که اپل همچین پتنتی را ثبت کرده باشد، لزوماً به این معنی نیست که قرار است در آیفون بعدی از آن استفاده شود. اپل در حال حاضر مشکلات با تامین صفحات نمایش اولد مورد نیاز خود دارد پس تمرکز بر روی یک صفحه نمایش خم شدنی از اولویت های این شرکت نخواهد بود.

۳ مدل جدید از آیفون؟

شایعه: اپل ۳ مدل جدید از آیفون ۸ را در سال ۲۰۱۷ عرضه می کند. یک مدل از این گوشی ها با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی اولد و دوربین دوگانه عرضه می شود. یکی دیگر از این گوشی ها با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی ال سی دی و دوربین دو گانه عرضه می شود. آخری نیز با یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی ال سی دی و دوربین تکی عرضه می شود که شبیه به آیفون ۷ خواهد بود.

احتمال این مسئله چقدر است؟

اپل همین الان نیز از صفحه نمایش های اولد در اپل واچ ها و مک بوک پرو ها استفاده می کند، برای همین استفاده از آن ها در نسخه ی بعدی آیفون دوز از انتظار نیست. قبلاً بلومبرگ گزارش داده بود که اپل در حال مذاکره با شارپ برای تهیه ی صفحات نمایش اولد است.

صفحات نمایش اولد مزایای بسیار زیادی به نسبت ال سی دی ها دارند. جدا از پاسخگویی بالاتر، صفحات نمایش اولد به اپل این امکان را می دهد تا آیفون هایی بدون لبه بسازد که می تواند از صفحات نمایش خمیده و یا تا شدنی استفاده کند که قطعا نقطه ی اتکایی برای اپل خواهد بود.

نظر شما درباره ی شایعات پیرامون آیفون ۸ چیست!؟

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.