هر آن‌چه در مورد Nokia 9 می‌دانیم - تکفارس 
هر آن‌چه در مورد Nokia 9 می‌دانیم - تکفارس 

هر آن‌چه در مورد Nokia 9 می‌دانیم

دانیال دهقانی
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - 07:15
هر آن‌چه در مورد Nokia 9 می‌دانیم - تکفارس 

سلطان قدیم دنیای موبایل بازگشته و می خواهد تاج و تخت خود را پس بگیرد. نوکیا، این غول فنلاندی قدیم دنیای موبال با اچ ام دی گلوبال (HMD Global) همراه شده و تاکنون هم عملکرد خوبی از خود نشان داده است. سه گوشی اندرویدی جدید تاکنون از سوی این شرکت عرضه شده، که تمامی آن ها هم در بازار با استقبال خوبی روبرو شده اند.

این سه گوشی به ترتیب نوکیا ۳، نوکیا ۵ و نوکیا ۶ نام داشتند و به هیچ وجه گوشی های ضعیفی نبودند، ولی آن چیزی هم نبودند که بازار غرب می خواست و به آن نیاز داشت. به همین خاطر اچ ام دی گلوبال و نوکیا به سراغ ساخت نوکیا ۹ رفته اند، گوشی هوشمندی که قرار است دیگر پرچمداران بازار را به چالش بکشد.

اچ ام دی گلوبال وظیفه سختی را بر دوش دارد، این شرکت قرار است تا نوکیا را بار دیگر تبدیل به همان برند کارراه انداز و محبوب بازار کند که پاسخگوی هر نیازی خواهد بود. نوکیا ۶ هم یک تلاش صادقانه از سوی این شرکت بود و نسبت به قیمت، از جمله گوشی های میان رده چشمگیر بود ولی نوکیا ۹ قرار است از آن هم بهتر ظاهر شود. هنوز مانده تا نوکیا ۹ رسماً معارفه شود، پس بهتر است نگاهی به تمامی اطلاعات احتمالی منتشر شده از این گوشی بیندازیم و آن ها را در یک مقاله کنار هم جمع کنیم. در ادامه با تک فارس همراه باشید.

طراحی

هر آن‌چه در مورد Nokia 9 می‌دانیم - تکفارس 

اگرچه در ابتدای مقاله هم گفتیم باید در مورد اطلاعات “احتمالی” نوکیا ۹ صحبت کنیم (پس یعنی قاعدتاً با شایعات سر و کار داریم) ولی از ظاهر این گوشی اطلاعات نسبتاً خوبی لو رفته است. چندی پیش تصویری از گوشی های منتسب به نوکیا منتشر شده بود که در آن ۴ گوشی مختلف به چشم می خورد؛ نکته حائز اهمیت آن است که تا کنون فقط سه تا از آن ها به بازار عرضه شده و قاعدتاً گوشی چهارم همان نوکیا ۹ خودمان است. البته فقط همین شواهد نیست چرا که در آن گوشی، بقیه مشخصات یک پرچمدار قدرتمند مثل صفحه نمایش بزرگ و دوربین دوتایی و طراحی زیبا را نیز دارد و همین شک ما را دو چندان می کند.

چیزی که مسلم است، آن است که این گوشی به سراغ ساختار شیشه ای نخواهد رفت. حدس ما روی آن است که به مانند نوکیا ۶، این گوشی نیز یک بدنه آلومینیومی داشته باشد. همچنین برخی تصاویر  از نسخه اولیه این گوشی نیز که لو رفته بودند، به این احتمال قوت بیشتری می بخشند. در ویدیوی لو رفته این گوشی در یک قاب محافظ پلاستیکی بود پس خیلی از جزئیات آن نمایان نشده بود، ولی چیزی که هویدا بود به کار رفتن فلز در ساخت بدنه پشتی این گوشی بود که احتمالاً یک Gorilla Glass روی صفحه نمایش گوشی برای محافظت و برخی خطوط هم در پایین و بالای گوشی برای تزئین به کار رفته باشد.

این گوشی یک دوربین با ساختار دوتایی به صورت عمودی در پشت خود خواهد داشت که خبر خوبیست و به نظر با دوربین خوبی باید طرف باشیم. از طرف دیگر این گوشی نیز دکمه “خانه” (Home) را خواهد داشت که احتمالاً به عنوان اسکنر اثر انگشت نیز عمل خواهد کرد. دو دکمه خازنی نیز در دو طرف دکمه خانه قرار خواهد داشت به مانند خیلی از گوشی های دیگر.

انتظار می رود که این گوشی یک صفحه نمایش ۵.۳ اینچی داشته باشد. احتمالاً نسبت آن هم همان ۹ به ۱۶ کلاسیک خواهد بود. احتمالاً جنس آن هم به مانند نوکیا ۶، IPS LCD خواهد بود. این باعث می شود تا مصرف آن نسبت به یک صفحه نمایش OLED بیشتر باشد ولی از سوی دیگر، عمر آن نیز بیشتر خواهد بود. این به آن در!

سخت افزار

هر آن‌چه در مورد Nokia 9 می‌دانیم - تکفارس 

به نظر می رسد که نوکیا ۹ از آخرین و قوی ترین چیپست کوال کام، یعنی اسنپ دراگون ۸۳۵ (Snapdragon 835) استفاده خواهد کرد. از این چیپست در ساخت گوشی های دیگری چون گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ + و همچنین اکسپریا اکس زد پریمیوم نیز استفاده شده بود. این چیپست محبوب تمام سازندگان گوشی های پرچمدار است، پس انتخاب شدن آن برای قدرت دادن به نوکیا ۹ هم چندان دور از ذهن نبود.

از لحاظ حافظه، این گوشی ۴ گیگابایت حافظه رم خواهد داشت و حافظه داخلی آن هم برابر با ۶۴ گیگابایت خواهد بود. این میزان برای یک پرچمدار استاندارد به نظر می رسد و نوکیا هم به دنبال یک جهش سخت افزاری نسبت به بقیه پرچمداران نرفته است. البته شایعه شده که اچ ام دی گلوبال در برخی بازارها یک مدل قوی تر با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی و ۶ گیگابایت حافظه رم نیز عرضه خواهد کرد، ولی اگر  هم این اتفاق رخ دهد این نسخه به دست آمریکایی ها نخواهد رسید.

گفته شد که صفحه نمایش این گوشی ۵.۳ اینچی خواهد بود و نسبت تصویر آن هم ۹ به ۱۶، حال باید گفت که رزولوشن آن نیز کواد اچ دی (Quad HD) یعنی ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ است.

قیمت

هنوز خبری از قیمت این گوشی به دست نرسیده است، حتی در حد یک شایعه. ولی به هر حال اگر نگاهی به ۳ گوشی دیگر اچ ام دی گلوبال با برند نوکیا بیندازیم، احتمالاً می توانیم پیش خودمان به یک نتیجه احتمالی برسیم. اگر باز هم شاهد به کار گرفتن همان استراتژی قیمت گذاری نوکیا ۶ باشیم، احتمالاً نوکیا ۹ هم نسبت به دیگر رقیبان خود قیمت کمتری خواهد داشت. البته این قیمت کمتر زیاد هم نخواهد بود و نباید انتظار یک اختلاف قیمت فاحش را داشت.

پیشبینی می شود این گوشی قیمتی نزدیک به اکسپریا اکس زد پریمیوم داشته باشد. این گوشی هم اکنون ۸۰۰ دلار قیمت دارد. گوشی گلکسی اس ۸ + اکنون بدون در نظر گرفتن تخفیفات ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد و انتظار می رود که آیفون ۸ نیز ۱۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، پس نوکیا به سراغ قیمتی پایین تر خواهد رفت.

تاریخ عرضه

هر آن‌چه در مورد Nokia 9 می‌دانیم - تکفارس 

نوکیا و اچ ام دی گلوبال رسماً اعلام کرده بودند که تمامی گوشی های برند نوکیا تا پایان ماه ژوئن سال جاری عرضه خواهند شد. البته مشخصاً منظور آن ها نوکیا ۳، نوکیا ۵ و نوکیا ۶ بوده است.

آن ها تاکنون این گوشی ها را در نقاط مختلفی از جهان عرضه کرده اند ولی بالاخره چه زمانی نوبت به نوکیا ۹ می رسد؟ فعلاً این گوشی موفق به اخذ ضمانت نامه FCC شده است، و این را هم از قبل می دانیم که این گوشی در آمریکا هم عرضه خواهد شد چون خود اچ ام دی گفته بود که گوشی های نوکیا را در آمریکا هم عرضه خواهد کرد. به هر حال با توجه به حجم شایعات لو رفته از این گوشی، انتظار می رود که بزودی شاهد معرفی این گوشی باشیم.

هنوز نمی توان تاریخ دقیقی را گفت، ولی حدس زده می شود که این گوشی تا قبل از اتمام نیمه اول سال معرفی شود. تاریخ عرضه آن هم شاید تا پایان آگوست امسال باشد. به هر حال، زمان زیادی تا نوکیا ۹ باقی نمانده و باید منتظر پرچمدار جدید نوکیا باشیم.

نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ آیا تمایلی به تهیه آن دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با اقتباس از: Phonearena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.