نوستالژی و دیگر هیچ | نقد و بررسی گوشی Nokia 3310 - تکفارس 
نوستالژی و دیگر هیچ | نقد و بررسی گوشی Nokia 3310 - تکفارس 

نوستالژی و دیگر هیچ | نقد و بررسی گوشی Nokia 3310

دانیال دهقانی
۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - 07:19
نوستالژی و دیگر هیچ | نقد و بررسی گوشی Nokia 3310 - تکفارس 

یکی از گوشی های ساده ولی بسیار خاطره انگیز که نوکیا به بازار عرضه کرده، گوشی نوکیا ۳۳۱۰ است. این گوشی در زمان عرضه طرفداران بسیاری پیدا کرد و همین مسئله باعث شد تا نوکیا که تصمیم گرفته ورودی دوباره به بازار موبایل داشته باشد، نتواند فکر و خیال در مورد بازسازی آن گوشی را از سر خود بیرون کند. به هر حال، این گوشی سرانجام به طور رسمی توسط نوکیا معرفی و سپس عرضه شده و حال بد نیست تا از پنجره یک نقد و بررسی به آن نگاهی بیندازیم. پس در ادامه، با تک فارس همراه باشید.

اگر یک گوشی باشد که بتواند با خود کلی نوستالژی به همراه داشته باشد، آن بدون شک نوکیا ۳۳۱۰ است. این گوشی به خاطر آن باتری عالی، بدنه مقاوم، آن بازی Snake و مواردی از این دست معروف شد و حال سازنده آن تصمیم گرفته تا باز آن را با یک مهندسی جدید به بازار عرضه کند تا شانس آن را در بازار امروز بسنجد. ورود این گوشی به بازار همراه است با کلی خاطره از دوران کودکی، نوجوانی یا جوانی شما. اگر با آن خاطره ندارید، این گوشی برای شما ساخته نشده چون قابلیت خاصی ندارد و قیمتش هم نسبت به امکاناتش بالاست. سری قدیمی این گوشی ۱۲۶ میلیون نسخه فروش داشته بود، پس امکان آن که این سری جدید از لحاظ فروش به آن برسد در بازار امروزی اصلاً وجود ندارد. این گوشی هم اکنون قیمتی برابر با ۵۰ پوند (۶۵ دلار) دارد که آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای خرید به عنوان گوشی دوم یک انسان مدرن می کند. این باعث می شود تا هم نوکیا به اهدافش برسد هم طرفداران قدیمی این گوشی. هیچ شکی نیست که اگر به امکانات و قیمت توجه کنیم گوشی های معقول تری هم در بازار هست، ولی اگر از طرفداران این گوشی باشید با قیمت آن کنار خواهید آمد. عرضه این گوشی اکنون زیاد نیست ولی حتی همین حالا هم می توان آن را با تخفیف پیدا کرد که پیشنهاد خوبی است. البته الآن گوشی بیشتر در اروپا عرضه شده و آمریکایی ها بیشتر باید برای آن منتظر بمانند. به هر حال نوکیای فنلاندی، باج بیشتری به قاره خود داده و اول به فکر پر کردن بازار اروپا از این گوشی بوده است و احتمالاً بعد به سراغ آمریکا و استرالیا خواهد رفت. درست است که هنوز دور صفحه نمایش این گوشی حاشیه دارد و هنوز هم شاید یک صفحه کلید دکمه ای در آن هستیم، ولی نوکیا به دنبال آن بوده تا همه چیز این گوشی را مدرن کند تا بازار امروز، روی خوشی به آن نشان دهد و مخاطبان امروزی نیز از آن استقبال کنند.

اگر تجربه کار با گوشی هایی چون وان پلاس ۳ تی را داشته باشید، اصلاً متوجه وجود یک نوکیا ۳۳۱۰ در جیب خود نخواهید شد. وزن این گوشی به قدری کم است که اصلاً شما را اذیت نخواهد کرد. وزن این گوشی تنها در حدود ۷۹.۶ گرم است. نسخه قدیمی ۱۳۷ گرم بود پس نوکیا با کاهش وزن این گوشی به خوبی توانسته یک تمایز مثبت نسبت به آن گوشی ایجاد کند. بر خلاف گوشی های هوشمند جدید، این گوشی کاملاً پلاستیکی است. شاید عاشق طراحی آن نباشید، ولی اچ ام دی برای پایین نگه داشتن قیمت مجبور به انجام این کار بوده است. البته برای طرفداران قدیمی نوکیا، این شاید یک ناامیدی باشد، چرا که طراحی کمی از نسخه قدیمی فاصله گرفته و همین باعث نارضایتی عده ای شده چرا که آن ها انتظار داشته اند طراحی گوشی به نسخه اصلی وفادار بماند. شاید وفاداری بیشتر به این گوشی کمک بیشتری می کرد، ولی به هر حال مدرن شدن طراحی آن هم مسئله بدی نیست.

نوستالژی و دیگر هیچ | نقد و بررسی گوشی Nokia 3310 - تکفارس 

به خاطر بدنه پلاستیکی، خوشبختانه خبری از سُر خوردن این گوشی از دست شما نیست و به راحتی می‌توانید آن را در دست بگیرید و نگران افتادن آن هم نباشید. البته اگر هم افتاد، با یک گوشی مقاوم طرف هستید. البته با آن مقاومت افسانه ای سری اول سر و کار نخواهید داشت، ولی این گوشی بدون شک از بقیه گوشی های امسال مقاوم تر است. از لحاظ رنگ، ۴ رنگ پیش روی شما خواهد بود. آبی پررنگ کلاسیک، خاکستری، زرد و البته قرمز گرم. این رنگ ها بیشتر شبیه به سری لومیا از سوی نوکیا هستند، ولی همان رنگ آبی پررنگ کلاسیک بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده است. طراحی این گوشی رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و همین باعث ناامیدی برخی از طرفداران شده است. بر خلاف گوشی های هوشمند، صفحه نمایش این گوشی بسیار کوچک است، تنها ۲.۴ اینچ است پس فکر یک صفحه نمایش بزرگ را از سر بیرون کنید. این صفحه نمایش به اندازه کافی واضح و روشن است، ولی رزولوشن آن ۲۴۰ در ۳۲۰ است که خب خیلی راضی کننده نیست. وقتی به تصاویر در این گوشی نگاه کنید، به خوبی متوجه رزولوشن پایین آن خواهید شد. این مسئله هم ناامید کننده است چرا که اکنون گوشی های میان رده ای با قیمت پایین هم یک صفحه نمایش با رزولوشن اچ دی دارند ولی این گوشی نصف آن هم نیست. البته برای کارهای عادی مثل ارسال پیام و زنگ زدن و … نیازی به یک صفحه نمیاش آنچنانی نیست و همین صفحه نمایش هم کفایت می کند. ولی برای بازی کردن یا تماشای ویدیو، با صفحه نمایش بسیار بی کیفیتی طرف هستید.

این نکته را هم بد نیست در ذهن داشته باشید که صفحه نمایش این گوشی لمسی نیست، پس فکر ور رفتن با صفحه نمایش آن را از سر بیرون کنید چرا که امکانش وجود ندارد. به جای آن، باید با استفاده از دکمه های تعبیه شده در زیر آن، اعمال خود را انجام دهید. امکانات این گوشی محدود است پس تجربه ای که با آن دارید هم محدود خواهد بود ولی حقیقت امر آن است که امکانات آن نسبت به نسخه قدیمی به شدت افزایش یافته و این یک نکته مثبت است.

اینجا خبری هم از سیستم عامل هایی چون اندروید و ویندوز فون نیست و باید به همان سیستم عامل قدیمی و سنتی نوکیا که در گوشی های قدیمی هم به کار رفته بود عادت کنید. اینجا همه چیز محدودتر از گوشی هوشمند شماست. این گوشی با اپلیکیشن های مختلفی همراه شده است، مثلاً اینجا طبیعتاً به مواردی چون لیست تماس ها و مخاطبین، گالری تصاویر، مرورگر وب، پیام رسان، بازی Snake، فروشگاه، قسمت اپلیکیشن های من، دوربین، اپلیکیشن ها و بازی ها، موسیقی، آب و هوا، رادیو، ویدیوها، تنظیمات، یادداشت ها، تقویم، ماشین حساب، ساعت هشدار، فایل ها، ضبط صدا و … دسترسی دارید.

برخی از قابلیت های مدرن همچون ضبط صدا و ماشین حساب در این گوشی نیز وجود دارند، ولی به مانند گوشی های هوشمند حق انتخابی برای نوع اپلیکیشن آن ندارید.

ولی اگر مثلاً می خواهید به اینستاگرام دسترسی پیدا کنید، باید به سراغ مرورگر کند و آزاردهنده خود گوشی بروید و از آن جا به سایت اینستاگرام بروید و در تمام این مدت از دکمه های فیزیکی این گوشی استفاده کنید. بخش فروشگاه هم قرار است پر از بازی ها و اپلیکیشن های مختلف باشد، ولی حداقل تا مدتی که ما از این گوشی استفاده کردیم تنها چند عدد بازی در آن موجود بود. گفته شده بزودی فیس بوک و توییتر هم در این فروشگاه موجود خواهند شد، ولی از همین حالا بگذارید خیالتان را راحت کنیم که خبری از اکثر اپلیکیشن های محبوب شما در این گوشی نخواهد بود، چرا که توسعه نسخه مخصوص این گوشی برای توسعه دهندگان یک عذاب است.

نوستالژی و دیگر هیچ | نقد و بررسی گوشی Nokia 3310 - تکفارس 

رابط کاربری گوشی ساده است و این جالب به نظر می رسد، ولی از آن جایی که به مانند گوشی های اندرویدی یا آی او اسی به صفحه نمایش لمسی مجهز نیست نوکیا ۳۳۱۰، جا به جا شدن در آن به مانند یک عذاب دیگر است، پس سوییچ کردن از یک گوشی اندرویدی یا آی او اسی به این گوشی اصلاً توصیه نمی شود چرا که کار سختی است. البته خود مرورگر این گوشی قابلیت های خوبی دارد و سرعت آن هم خیلی بد نیست خصوصاً اینکه حق انتخاب دیگری در این زمینه ندارید، فقط وارد کردن لینک ها کمی با صفحه کلید فیزیکی زمان می برد. نکته آزاردهنده در مورد این گوشی آن است که تنها این گوشی از ۲.۵G استفاده می کند، پس یعنی خبری از سرعت های بالای ۳G و ۴G نیست، در نتیجه وب گردی با گوشی اصلاً لذت بخش نخواهد بود. این گوشی از وای فای هم پشتیبانی نمی کند پس وب گردی، برابر است با مصرف کردن کلی از حجم اینترنت سیم کارت شما پس این هم یک مانع بزرگ دیگر، بر سر راه وب گردی با این گوشی است.

بد  نیست که وقتی خیلی  ضروری است، می توانید با این گوشی آنلاین شوید ولی به هر حال این گوشی بهترین تجربه از اینترنت را به شما نمی دهد. از لحاظ عملکرد، این گوشی در بهترین حالت، معمولی است. اکثر اپلیکیشن ها با کمی تاخیر باز می شوند، ولی برخی از اپلیکیشن های کلیدی مشکل خاصی ندارند. مثلاً اپلیکیشن مربوط به پیام رسانی و SMS زود باز می شود ولی اگر صندوق دریافت شما پر باشد، عملکرد آن ضعیف تر خواهد شد. از لحاظ بازی ها هم این گوشی عملکرد خوبی دارد و اکثر بارگذاری ها زیاد طول نمی کشد، ولی به هر حال با بازی های خیلی خاصی هم در این گوشی سر و کار نخواهیم داشت. این گوشی بلوتوث هم دارد و به لطف آن جک ۳.۵ میلی متری دوست داشتنی هم می توانید با هندزفری دلخواه، به موسیقی های مورد علاقه خود گوش دهید. حافظه داخلی این گوشی تنها ۱۶ مگابایت است پس باید به دنبال تهیه یک کارت حافظه هم برای آن باشید. روی حافظه داخلی این گوشی تنها در حد ۷ عکس کفاف شما را می دهد. بازی مار معروف هم در این گوشی وجود دارد ولی با یک تغییر و به نوعی یک انقلاب بزرگ نسبت به نسخه کلاسیک آن طرف هستیم. این نسخه که Snake Xenzia نام دارد،  توسط شرکت گیم لافت ساخته شده و دارای مراحل مختلف با نقشه های مختلف است، و البته کما فی السابق دارای  آن حالت استقامت هم هست و  باید تا می توانید از دانه ها تغذیه کنید. این بازی از لحاظ بصری رنگ و لعاب زیادی پیدا کرده تا چشم شما را نوازش دهد، به همین جهت وقتی که یک راست به سراغ آن بروید اول متعجب خواهید شد و سپس نوستالژی عجیبی به شما دست خواهد داد، ولی اینجا کمی کنترل عوض شده و باید با شماره های ۴ و ۶ مار را کنترل کنید هرچند اگر آن کنترل سابق را دوست دارید، می توانید از طریق تنظیمات این کار را انجام دهید و کنترل آن را به مانند نسخه کلاسیک کنید. البته می توانید از همان جهت های مربوط به جا به جایی در منوها برای هدایت مار استفاده کنید و دیگر زحمت استفاده از شماره ها را به خود ندهید، و به این ترتیب راحت تر می توان یک دستی به تجربه بازی پرداخت. البته به خاطر کوچک بودن پد تغییر جهت باید اندکی هوشیار باشید تا بتوانید راحت تر مار را کنترل و از این بازی اعتیادآور نوکیا ۳۳۱۰ جدید لذت ببرید. از دیگر بازی های موجود برای این گوشی می توان به آسفالت ۶، دایموند تویستر ۲ (Diamon Twister 2) و دادل جامپ (Doodle Jump) اشاره کرد.

البته زیادی به خاطر وجود آسفالت ۶ در میان بازی ها خوشحال نشوید، چرا که پس از اندکی تجربه بازی متوجه شدیم که گرافیک بازی افتضاح است. البته هنوز هم این بازی سرگرم کننده است و شما را جذب می کند ولی انتظار آن گرافیک عجیب و زیبای بازی روی اندروید و آی او اس را اصلاً نداشته باشید چرا که اگر داشته باشید، به شدت سرخورده خواهید شد. نوکیا ۳۳۱۰ قدیمی به خاطر باتری اش خیلی معروف شد، و خبر خوب آن است که سری جدید آن هم در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن دارد. باتری ۱۲۰۰ میلی آمپری و قابل تعویض این گوشی  نسبت به باتری ۹۰۰ میلی آمپری سری کلاسیک قوی تر است و به لطف این قدرت بیشتر، این گوشی می تواند برای ۲۲ ساعت مکالمه و ۳۱ روز حالت استراحت دوام بیاورد. این نسبت به ۲.۵ ساعت مکالمه و ۱۱ روز حالت استراحت سری قدیمی بسیار بیشتر است.  شما اکنون می توانید این گوشی را با کابل یو اس بی میکرو هم شارژ کنید، ولی خب به هر حال در جعبه این گوشی هم یک شارژر دیواری وجود دارد.

هر نوع کابل یو اس بی میکرو برای شارژ کردن این گوشی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد پس اگر هرگونه وسیله برای شارژ کردن را در یک دهه گذشته تهیه کرده اید، می توانید برای این گوشی مورد استفاده قرار دهید. شارژر این گوشی هم خود کیفیت بالایی دارد و با یک بار شارژ کردن هم می توانید تقریباً یک هفته از گوشی استفاده کنید، ولی انتظار اعداد نجومی مثل دوام آوردن گوشی برای یک ماه را نداشته باشید! البته اگر هم گوشی خود را یک ماه تمام کنار بگذارید و از آن استفاده نکنید، احتمالاً این گوشی کفاف آن یک ماه را هم خواهد داد. از آن جایی که احتمالاً این گوشی، گوشی دوم شما خواهد بود خاک خوردن آن زیاد هم دور از ذهن نیست! پس نگرانی خاصی در مورد زنگ زدن با این گوشی نداشته باشید چون شارژ خیلی خاصی از آن مصرف نمی شود ولی اگر قرار است مدام از آن کار بکشید، طبیعتاً باتری آن زودتر از انتظارتان خالی خواهد شد. نکته بعدی آن است که اگر این گوشی را مورد استفاده قرار دادید، حتماً یادتان باشد که صفحه نمایش آن را به صورت دستی قفل کنید چون بر خلاف گوشی های هوشمند، نوکیا ۳۳۱۰ جدید صفحه نمایشش خودکار قفل نمی شود و همین مسئله ممکن است باعث هدر رفتن شارژ شما شود.

نوستالژی و دیگر هیچ | نقد و بررسی گوشی Nokia 3310 - تکفارس 

نوکیا ۳۳۱۰ قدیمی در شرایطی به بازار آمد که اکثر گوشی ها دوربین پشتی نداشتند، ولی برای سری جدید آن نوکیا تصمیم گرفته تا از یک دوربین پشتی استفاده کند. البته این تلاش خیلی هم به ثمر ننشسته چون فقط یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در پشت این گوشی قرار دارد. این دوربین هیچ قابلیت خاصی جز زوم دیجیتال ندارد و صرفاً می توانید با آن عکس های بسیار ساده بگیرید و در نهایت هم خروجی باز خیلی کیفیت خاصی ندارد. صرفاً می توان از این دوربین برای عکس گرفتن در موارد خیلی ضروری یا عکس گرفتن از اسنادی که می خواهید به یاد داشته باشید استفاده کرد. حتی عکس های گرفته شده با این گوشی برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی هم کاربردی ندارد، به خاطر کیفیت بسیار پایین. از سوی دیگر این دوربین نمی تواند فیلم برداری کند پس فکر فیلم برداری با این گوشی را هم بیرون بریزید.

شاید بزرگ ترین کمبود این گوشی نبود یک دوربین جلو برای گرفتن سلفی باشد. هیچ راهی برای سلفی گرفتن به جز چرخاندن دوربین پشتی گوشی به سمت خودتان وجود ندارد. البته ما این را هم توصیه نمی کنیم چرا که قاب بندی امروزه یکی از مسائل مهم در گرفتن سلفی است و عملاً با چرخاندن گوشی، قاب بندی درستی نخواهید داشت. این گوشی با خود نوستالژی های زیادی به همراه دارد. اگر اچ ام دی این گوشی را نیز به مانند نوکیا ۱ معرفی می کرد، مطمئن باشید هیچ انتظار خاصی از آن نمی رفت. هیچ انتظار خاصی. اصلاً نیاز خاصی به طراحی دوباره این گوشی نبود، ولی اگر هم به خود القا کنیم که نیازی به ساخت آن بوده، باز تولید انبوه آن بی معنی است. تنها دلیلی که نوکیا این گوشی را به تولید انبوه رسانده، این بوده تا دوباره نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. گوشی های اندرویدی جدیدی از نوکیا در راه هستند،و  اگر بازار را همچون یک جنگل در نظر بگیریم، نوکیا ۳۳۱۰ دانه می پاشد برای جذب مشتریان به گوشی های بعدی. در اکثر مواقع، به نوکیا ۳۳۱۰ جدید می توان به چشم گوشی دوم یک شخص نگاه کرد که با نوستالژی همراه شده است، یا در حالت دوم شما کاملاً با این مدل گوشی ها غریبه اید و تازه می‌ خواهید یکی از آن ها را امتحان کنید. یک سری مردم اما دوست دارند تا گوشی خود را رسماً ارتقا دهند. در این زمینه باید گفت مگر در مواقعی که انتظار شما از گوشی جدید انجام کارهای بسیار ساده است و توان خرج کردن چند دلار اضافه را دارید و مشکلی هم با لمسی نبودن صفحه نمایش ندارید، پس چرا به سراغ نوکیا ۳۳۱۰ نروید؟

این را هم در نظر بگیرید که یک گوشی با این امکانات، قاعدتاً کمتر از نوکیا ۳۳۱۰ جدید قیمت خواهد داشت و از لحاظ قیمتی این گوشی عملکرد جالبی ندارد. این گوشی شاید برای عده ای بدیع باشد، که هیچ اشکالی هم ندارد. شاید هم برای عده ای نقش یک گوشی را داشته باشد تا صرفاً با آن به یک مسافرت خطرناک بروند و از این بابت خیال شان راحت باشد بلایی سر گوشی پرچمدارشان نخواهد آمد. این گوشی یک همراه فوق العاده برای گوشی هوشمند و اصلی شماست، خصوصاً وقتی که شارژ آن گوشی هوشمند تمام شد و شما می توانید سیم کارت آن را به این گوشی انتقال دهید و از آن استفاده کنید. تجربه کار با این گوشی خاطره انگیز و جالب خواهد بود. حقیقت این است که قیمت گذاری این گوشی ممکن است آزار دهنده باشد. اگر و اما فقط اگر که به نسخه قدیمی این گوشی علاقه مند بودید، آن وقت “حتماً” باید تجربه کار با این سری جدید را نیز بر خود واجب کنید. ولی اگر قیمت یک گوشی در این رنج برای شما اهمیت دارد، آن وقت رسماً باید نوکیا ۳۳۱۰ جدید را فراموش کنید چون اصلاً ارزشش را ندارد، اصلاً. نوکیا ۳۳۱۰ جدید گوشی جالبی است، خاطره انگیز است و طراحی و برخی قابلیت های آن در کنار هم وسوسه انگیز به نظر می رسند، ولی نقاط ضعف خود را نیز دارد.

نظر شما درباره نوکیا ۳۳۱۰ جدید چیست؟ آیا تمایلی به تهیه آن دارید؟ به نظر شما و با وجود این امکانات و این قیمت، این گوشی ارزش تهیه را دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با اقتباس از: TechRadar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید