کنترل آفات با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) - تکفارس 
کنترل آفات با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) - تکفارس 

کنترل آفات با استفاده از اینترنت اشیا (IoT)

احمدرضا باقرزاده
۲۵ تیر ۱۳۹۶ - 16:29
کنترل آفات با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) - تکفارس 

در سال ۲۰۱۲، کمپانی سوئدی کنترل آفات Anticimex یک مرحله از گسترش تجاری را در ۱۸ کشور آغاز کرد و حالا درآمدی به ارزش ۴۷۴ میلیون دلار به برکت طرح تکنولوژی جدیدی که بخشی از آن مربوط به اینترنت (IoT) اشیا می شود.

اقبال به IoT توسط بنا به توضیحات CIO شرکت Anticimex، باز می گردد به زمانی که یکی از مدیران منطقه ای در مرکز اروپا و داستانی که مربوط به هجوم موش ها به شهر کوپنهاگ و ابداع و استفاده از یک تله موش حساس به حرکت در فاضلاب ها را می خواند.

هدف IoT: موش ها

سیستم پایه ای که Anticimex برای مشتریان اصلی صنعتیش استفاده می کرد کاملا دستی بود – یک کارگر می بایست هفته ای یکبار یا ماهی یکبار جهت چک کردن تله موش ها می آمد و می رفت.

“چه اتفاقی در ۲۹ روز دیگر ماه می افتاد؟ آیا مطمئنی که هیچ اتفاقی نمی افتد؟ با این تله های دیجیتالی، کاملا می دانی.”__CIO شرکت Anticimex

تله های هوشمند Anticimex داده هایی real-time نسبت به جزئیات حرکتی هر شیئی و همچنین اینکه آیا تله ها فعال شده اند یا خیر به شرکت مخابره می کند. توان این دستگاه ها توسط باتری های قابل شارژ متنوع در اندازه تامین شده و همچنین می توانند درصورت کم بودن شارژ و یا احتیاج به تعمیر به شرکت هشدار دهند.

این شبکه بر اساس سیم کارت است، به این صورت که با ارسال پیام های SMS از طریق شبکه های ۲G و ۳G به یک هاب مرکزی واقع در دانمارک، هوشیار نگه داشتن تیم در تمام ساعات و مورد هر چیزی که مربوط تله هاست. این روش ارتباطی، نسبتا ضعیف، از نظر فناوری، دارای امتیاز مضاعف امنیت بالا است – هک کردن سیستمی که تنها با پیام متنی کار می کند بسیار دشوار است.

داده ها

طبق گفته CIO، زمانی که سیستم شروع به کار کرد، در روش مدیریت و ارسال اطلاعات به مرکز چندان دارای پیچیدگی خاصی نبود.

“سیستم پیشین تعدادی گزارش اولیه داشت، اما بیشتر یک سری پایگاه داده  سرراست احمقانه بود.”

اما این روند به کمک تکنولوژی جدید شرکت نرم افزاری IFS تغییر کرده است. در سال گذشته، دو شرکت با همکاری یکدیگر سعی در خلق پلتفرمی معنادارتر برای تکنولوژی IoT این سیستم و ایجاد مخزن اطلاعاتی قابل استفاده تری، داشته اند.

طبق گفته CIO شرکت Anticimex از ماه آوریل استفاده از این پلتفرم جدید را آغاز کرده است – آزمایش اولیه در فنلاند اتفاق می افتد – و در حال حاضر شروع به کاهش ارقام اعداد برای افزایش کارآیی کرده است. شناسایی روند عمر باتری – از جمله پیل های خرابی که باید جایگزین شوند – می تواند به برنامه ریزی منابع کمک کند.

“مثل این بود که بروید پای تخته و قلم روی تخته بکشید و ببینید کار نمی کند، کاری که همه می کنند این است که در قلم می بندند و را می گذارند و قلم دیگری را برمی دارند – درحالی که کاری باید انجام دهند، دور انداختن قلم قبلیست.”__CIO

شرکت Anticimex همچنین امیدوار است که بتواند روند آفات را در سطح جهان بررسی کند، و به این ترتیب، واحدهای فروش و بازاریابی شرکت  تلاش های خود را هدفمندتر و در مسیر دقیق تری قرار دهند. اما ایده بلند مدت این است که برخی از اطلاعات را به راحتی در دسترس مشتریان قرار داده و آنها را در جریان تلاش برای کنترل آفات در محلشان قرار دهیم.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.