نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 
نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 
نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium

علیرضا دهقان
۲۶ تیر ۱۳۹۶ - 20:05
نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

سونی در چند سال اخیر یکی از قدرتمند ترین سازنده های گوشی هوشمند بوده است، در سال ۲۰۱۶، این شرکت ژاپنی هفت گوشی جدید را معرفی کرد و در MWC امسال نیز چهارتای دیگر را رونمایی کرد و در این بین برترین گوشی را می توان Xperia XZ Premium نامید.

با اکسپریا اکس زد پریمیوم، به لطف تکنولوژی دوربین انقلابی، صفحه ی ۴کا ۵.۵ اینچی فوق العاده و آخرین ساخته ی سیلیکونی کوالکام یعنی Snapdragon 835، سونی قول تجربه ای بی نظیر را به کاربران می دهد. با تکفارس همراه باشید تا ببینید سونی چقد به قول خود پایبند است.

طراحی

            اکس زد پریمیوم بسیار زیباست، با اینکه صفحه نمایش ۵.۵ اینچی اش در یک شاسی بزرگ جای گرفته است ولی هنوز نگه داشتن آن در دست حس بسیار خوبی دارد، بدنه ی این گوشی بیشتر از شیشه و فلز است و بخاطر سایز و وزنش بسیار راضی کننده به نظر می رسد. تنها چیزی که از نظر ما در نگاه اول کمی دلسرد کننده است توانایی عجیب بدنه ی این گوشی در جذب اثر انگشت است! و اگر این مورد را در نظر نگیریم طراحی آینه مانند آن فوق العاده است.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

درباره ی حسگر اثر انگشت باید گفت که تنها گوشی هایی که برای بازار خارج از امریکا ساخته شده اند این حسگر را دارند و این حسگر در دکمه ی پاور در سمت راست گوشی تعبیه شده است. سونی در همان سمت نیز دکمه های تنظیم ولوم را قرار داده است و کار با آن راحت تر از اکسپریا اکس زد و اکس زد اس است.

در سمت چپ گوشی تنها شکاف اس دی و سیم کارت وجود دارد و در زیر درگاه USB-C و در بالا جک سه و نیم میلیمتری هدفون وجود دارد.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

وقتی که از جلو به این گوشی نگاه می کنیم شاهد طراحی کلاسیک سونی هستیم، لبه هایی بزرگ در طرفین که البته به جای زشت کردن قیافه ی گوشی بیشتر به رسمی تر بودنش کمک می کنند، این طراحی را با صفحه نمایش بی نظیر و دو اسپیکر با کیفیتش در نظر بگیرید، می توان گفت که از نظر ظاهری اکس زد پریمیوم بسیار چشم نواز است و حتما کاربران را خیره می کند و سونی کارش را بسیار خوب انجام داده است.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

صفحه نمایش

            زمانی که بحث صفحه نمایش می شود، یافتن نکته ای منفی در مورد اکسپریا اکس زد پریمیوم بسیار سخت می‌شود، یک پنل ال سی دی ۵.۵ اینچی ۴K که در اکثر مواقع به بهترین شکل عمل می‌کند، فرقی نمی‌کند که بازی یا ویدیو یا وب گردی باشد، اکس زد پریمیوم شما را نا امید نمی‌کند. البته حالا که صحبت از ویدیو شد باید گفت که تفاوت ۴K و ۱۰۸۰P در صفحه ی ۵.۵ اینچی بسیار ناچیز است و اگر برایتان سوال است که رزولوشن ۴K در کجا به کار می‌آید باید گفت که مهم ترین استفاده‌ی آن در محتوای VR است که با صفحه نمایش اکس زد پریمیوم شما شاهد کمترین افت کیفیت خواهید بود. البته باید در نظر داشته باشید که سونی هیچ پلتفرم VR ای ندارد ولی می‌توانید از این گوشی با Cardboard گوگل استفاده کنید.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

البته هیچ چیز بی نقص نیست و این پنل نیز از این قاعده مستثنی نیست، رنگ های نمایش داده شده در این گوشی به نوعی غیر واقعی اند، اگرچه صفحه‌ی این گوشی با سه تنظیم از پیش تعیین شده می‌آید که می‌توان به کمک آن ها نحوه‌ی نمایش رنگ ها را تغییر داد، این سه تنظیم عبارتند از Standard, Super Vivid و Professional Mode. حالت استاندارد همانطور که از اسمش پیدا است به طور پیش فرض به عنوان اولین انتخاب وجود دارد، حالت بعدی رنگ هارا سیر می‌کند و حالت حرفه‌ای به شما واقعی ترین رنگ ها را نشان می‌دهد، این افکت البته بخاطر رنگ آبی صفحه نمایش کمی عجیب می‌شود ولی خوشبختانه شما می‌توانید تعادل رنگ سفید را تنظیم کنید تا از وجود رنگ ناخواسته‌ی آبی خلاص شوید.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

مقایسه اندازه ها و کیفیت صفحه نمایش

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

رابط کاربری و عملکرد

            اکسپریا اکس زد پریمیوم با اندروید ۷.۱.۱ عرضه می‌شود و اندروید گوگل با پوسته‌ی آشنای سونی تکمیل می‌شود. در صورتی که از زمان اکسپریا زد۱ صاحب گوشی سونی بوده اید احتمالا هیچ مشکلی با اکس زد پریمیوم نخواهید داشت و کاملا محیطش برایتان آشنا خواهد بود.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

تم اصلی گوشی دارای یک والپیپر بسیار ساده است که طلوع آفتاب را در اولین ثانیه هایش نشان می‌دهد و با اینکه چیز تجملاتی یا انیمیشنی و متحرک نیست، اصلا از زیبایی آن نمی‌کاهد و کاملا دلنشین است.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

در کل رابط کاربری اکس زد پریمیوم زیبا و چشم نواز است و به لطف Snapdragon 835، لگ تقریبا در این گوشی دیده نمی‌شود و گوشی بسیار روان است.

پردازنده، اجرا و حافظه

            سونی یکی از اولین شرکت هایی است که گوشی ای با Snapdragon 835 معرفی کرده است. با وجود ۴ گیگابایت رم، اکس زد پریمیوم در اجرا و کار بسیار عالی عمل می‌کند در حالی که اکسپریا اکس زد اس که اسنپ دراگون ۸۲۰ دارد ولی از نظر نرم افزاری با اکس زد پریمیوم یکی است پس از چند روز کار با آن به شدت کندی آن احساس می‌شود.

چیزی که باعث شگفتی می‌شود دمای پایین این اسمارتفون حتی پس از کارهای سنگین مثل بازی کردن و تماشای ویدیو های واقعیت مجازی است و خبری از اورهیت (over heat) نیست، اکثر گوشی ها پس از استفاده در cardboard گوگل و قرارگیری در فضای بسته کم کم شروع به گرم شدن می‌کنند ولی اکسپریا زد اکس پریمیوم با اینکه از حد معمول گرم تر می‌شود ولی آنچنان داغ نمی‌شود و این دمای پایین در بازی های سنگین و سه بعدی نیز باقی می‌ماند، به این گوشی صفحه‌ای ۴K نیز اضافه کنید و شما یک دستگاه بسیار قدرتمند برای کار های چندرسانه‌ای دارید.

همچنین دستگاه دارای ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است که برای نیاز هایتان تقریبا کافی است ولی اگر بیشتر می‌خواهید سونی دستتان را باز گذاشته تا با کارت اس دی حافظه را افزایش دهید.

اینترنت و اتصالات

            همانطور که از یک پرچم‌دار انتظار می‌رود، اکسپریا اکس زد پریمیوم با تمام امکانات و تجملات می‌آید، LTE، جی پی اس و NFC و … همگی در این گوشی جای گرفته‌اند.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

اکس زد پریمیوم از اولین گوشی هایی است که بلوتوث ۵ را به کار گرفته است که یعنی حدود دو تا چهار برابر سریع تر از گذشته اطلاعات را انتقال می‌دهد، البته در حال حاضر که اکثر لوازم جانبی دارای بلوتوث ۴.۲ به پایین هستند عامل محدود کننده وجود دارد و شما به اندازه ی امکانات بلوتوث ۴.۲ پایین نگه داشته می‌شوید.

هنوز معلوم نیست کدام یک از اپراتور های ایالات متحده این گوشی را به صورت قرار دادی به فروش می‌رسانند ولی اگر قرار است این گوشی را به طور قراردادی بخرید حتما پشتیبانی آن از LTE را چک کنید تا از نظر اتصالات دچار مشکل نشوید.

دوربین

          هر ساله اتظار ما از سونی بهینه کردن اپلیکیشن دوربین خود است ولی متاسفانه هر سال سونی به نا امید کردن ما ادامه می‌دهد! اکس زد پریمیوم با رابط کاربری دوربین نه چندان جالب قدیمی سونی به بازار قدم می‌گذارد که البته بسیار کاربران را شگفت زده می‌کند زیرا یکی از معدود بخش هایی است که اصلا بهینه نشده است. اپ دوربین بسیار کند است و استفاده از آن به نحوی عجیب و غریب است زیرا دکمه های آن به طرز مسخره‌ای در جاهای بدی قرار گرفته است، ولی خب می‌توان شکرگذار بود که حداقل بدتر از گذشته نشده است.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

اکثر تبلیغات در مورد اکس زد پریمیوم حول دوربین آن است و البته بی دلیل نیست، وقتی پای عکس برداری در شرایط نوری خوب و نرمال باشد، این گوشی به زیبایی عکس های پر جزئیات می‌گیرد.

به لطف تکنولوژی Motion Eye سونی، عکس برداری از سوژه های متحرک دیگر باعث ایجاد شبه و عکس های عجیب و غریب نمی‌شود، برای مثال می‌توانید عکس های زیر را که از یک خودروی متحرک گرفته شده ببینید:

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

البته زمانی که در مورد اکس زد پریمیوم صحبت می‌کنیم اصلا نمی‌توان در مورد قابلیت اسلوموشن آن صحبت نکرد، گوشی هوشمند جدید سونی توانایی فیلمبرداری ۹۶۰ فریم بر ثانیه را دارد که این رقم ۴ برابر دوربین های روی گوشی های فعلی است و این یعنی ویدیویی ۴ برابر آهسته تر از گوشی ای مثل گوگل پیکسل!

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

البته فیلم برداری اسلوموشنی که سونی پیشنهادش را می‌دهد کمی از آنچه که به ذهنتان می‌رسد عجیب تر است و تصویر برداری اسلوموشن بسیار سخت است چون از زمانی که شما دکمه‌ی شاتر را می‌زنید تنها ۰.۱۵ ثانیه ضبط می‌شود، ممکن است سوژه ای که از آن فیلم برداری می‌کنید قبل یا بعد از زدن دکمه‌ی شاتر کارش را انجام دهد و در کل زمانبندی برایتان بسیار سخت خواهد بود.

دوربین سلفی چیزی نیست که سونی بتواند روی آن مانور بدهد ولی نمی‌توان آن را بد نامید، دوربین سلفی بسیار معمولی است و قابلیت Soft Skin آن که برای نقص های پوست و … بکار می‌رود بهتر است خاموش بماند! چون که به پوست شما حالتی موم گونه می‌دهد.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

زمانی که به ضبط ویدیو می‌‌رسیم، اکسپریا اکس زد پریمیوم فوق العاده عمل می‌کند و ویدیو های ۴K و ۱۰۸۰P بسیار عالی به نظر می‌رسند، و حتی با زوم ۳ برابر نیز جزئیات تقریبا خیلی کم از دست می‌روند. و البته از زوم اپتیکال خبری نیست و زوم دیجیتال است و در نهایت می‌توان ۸ برابر زوم دیجیتال کرد که به کم شدن کیفیت می انجامد.

چندرسانه

            زمانی که به تجربه‌ی چندرسانه ای می رسیم، اکس زد پریمیوم به خوبی خود را نشان می‌دهد، صفحه نمایش ۴K HDR بهترین چیزی است که می‌توانید برای نمایش ویدیو های خود انتخاب کنید و زمانی که این صفحه با اسپیکر های استریوی این گوشی ترکیب می‌شود، می‌توان گفت یک تلویزیون را در جیب خود جای داده اید.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

در صورتی که به طور اتفاقی صاحب یک پلی استیشن ۴ نیز هستید، این گوشی می‌تواند تبدیل به بهترین دوستتان شود! برنامه‌ی PS4 Remote Play هیچ وقت بهتر از این نبوده است، فقط از اینترنتتان مطمئن شوید و شروع به بازی کنید وگرنه دچار گلیچ و گیر کردن های گه گاهی می‌شوید.

کیفیت تماس

            با اینکه کیفیت تماس در اکسپریا اکس زد اس بسیار ناامید کننده بود، خوشبختانه اکس زد پریمیوم اصلا اینطور نیست، قطعات داخلی بهتر این گوشی احتمالا شامل میکروفون و اسپیکر آن نیز می‌شود! نمی‌توان گفت که صحبت با آن به پای صحبت رو در رو می‌رسد ولی با این حال نمی‌توانیم از آن مشکلی بگیریم و تماس ها واضح و دل نشین اند.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

عمر باتری

            صفحه های بزرگ با رزولوشن های دیوانه وار! احتمالا فکر می‌کنید عمر باتری طولانی برای چنین دستگاهی تنها یک شوخی است ولی در مورد اکسپریا اکس زد پریمیوم اشتباه می‌کنید!

این گوشی با باتری نه چندان قدرتمند ۳۲۳۰ میلی آمپری همراه است ولی به نظر می‌رسد همینقدر نیز کافی باشد! این گوشی در طول تست برای یک روز کامل بدون هیچ مشکلی روشن ماند، در تست باتری استاندارد، این گوشی برای ۸ ساعت و ۱۵ دقیقه روشن ماند که در بالای میانگین عمر باتری ها قرار می‌گیرد و بسیار شگفت آور است زیرا چنین ظرفیت باتری ای برای چنین صفحه ی بزرگی و این رزولوشن به نظر بسیار کم می‌آید.

نقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس 

البته کار های سنگین باعث می‌شود که شارژ گوشی زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید خالی شود، پس اگر می‌خواهید روی صفحه‌ی با شکوه ۴K این گوشی کلش آو کلنز بازی کنید بهتر است به دنبال یک پاور بانک با ظرفیت بالا باشید!

صحبت آخر

            اکسپریا اکس زد پریمیوم گوشی فوق العاده ای است و حتی نمی‌توانیم از بد بودن باتری آن یا طراحی و دوربینش مشکلی بگیریم البته این گوشی باید در رقابتی بزرگ جان سالم به در ببرد، باقی سازنده های گوشی های هوشمند به سمت نسبت های صفحه نمایش عجیب و غریب و دوربین های دوگانه و صفحه نمایش های بدون لبه رفته اند در حالی که سونی به اصل خود پایبند مانده است.

البته اینکه سونی به طراحی اصیل خود پایبند مانده چیز بدی نیست و آن را تبدیل به بدترین گنقد و بررسی Sony Xperia XZ Premium - تکفارس وشی موجود نخواهد کرد، در حقیقت این گوشی به لطف اسنپ دراگون ۸۳۵ و نرم افزار بسیار بهینه شده اش عملکردی سریع و مشابه گلکسی اس ۸ پلاس و الجی جی ۶ دارد (البته سخت افزار این گوشی نسبت به جی ۶ بهتر نیز هست!)

در صورتی که هنوز مایل نیستید نسبت صفحه‌ی ۱۶ به ۹ را رها کنید و به دنبال یک گوشی شیک و رسمی می‌گردید، بهتر است بر روی خرید اکسپریا اکس زد پریمیوم فکر کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید